Pagina 2 van 2

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: do 10 mei 2012, 21:57
door Daniel
Chauf21 schreef:
Daniel schreef:Desondanks zou het NS wel sieren als ze dan ook een fatsoenlijk alternatief bedenken wat niet bijna de helft duurder is...
Waarom zou dat de NS sieren? Het wordt nu ineens duidelijk dat NS een heel grote vinger in de pap had met betrekking tot de abonnementsprijzen van het stads- en streekvervoer. Een ideale taak voor de decentrale overheden om in te grijpen!
Ik doel hier vooral op het "alternatief" wat NS voor de trajectabonnementen zelf (het treindeel) aanbiedt. Als je relatief voordelig een kortingsproduct voor BTM erbij wilt (OV voordeel dus) wordt je immers gedwongen voor de trein ook een veel duurder abonnement (Altijd Voordeel + je kosten per rit) te nemen.
Dat NS minder invloed krijgt op het tarief voor BTM is nog verdedigbaar, dat ze het misbruiken om ook hun eigen treinreizigers 40% meer te laten betalen niet.

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: do 10 mei 2012, 22:50
door Ruben
Als je het duurdere NS-abonnement niet wil ben je beter af niet de NS-korting van 6,50 per maand op het 'OV Voordeel' abonnement te pakken. De laatste is immers gewoon voor 16,50 per maand te krijgen als 'Altijd Korting' bij ov-chipkaart.nl

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: do 10 mei 2012, 22:59
door Daniel
Klopt, maar dat gaat natuurlijk slechts op zolang de trajectabonnementen zelf nog bestaan. In mijn specifieke geval blijkt een verchipt sterabonnement overigens de goedkoopste optie daarnaast te zijn, maar dat heeft weer het nadelige gevolg dat ik alleen nog met Connexxion en GVU-bussen kan reizen (al is die ene keer per uur dat ik 'n Arriva-bus zou kunnen nemen ook weer niet echt de moeite natuurlijk om een duurder abonnement voor te nemen)

Zonder trajectabonnementen is overigens Altijd Voordeel ook nog eens de voordeligste optie van de nieuwe abonnementen als je vast zit aan reizen op tijden die tot de spits gerekend worden. Da's immers de enige die dan korting geeft.
Rekenend op basis van m'n eigen traject zit eigenlijk alleen een reiziger die heen en terug in het dal kan reizen nog redelijk goed: Dal Voordeel + Reiskosten met 40% korting kost ongeveer net zoveel als een jaartrajectkaart.

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 11:26
door reisthijs
Chauf21 schreef:Decentrale overheden kunnen wel degelijk hun eigen abonnementsvorm introduceren. Ik zie niet in waarom de prijzen van de stad-/streeksupplementen volledig door de NS moeten kunnen worden bepaald.
Allemaal mooie woorden maar ze schieten nu gewoon te ver door. Van alléén landelijke abonnementen naar alléén regionale abonnementen is wel een hele grote stap ineens.

Prima dat regionale vervoerders eigen abonnementsvormen introduceren (want het zijn de vervoerders die dat doen, niet de decentrale overheden) maar waarom kan er niet daarnaast ook nog een landelijke systeem gebruikt worden?

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 11:28
door Klaasje
reisthijs schreef:(want het zijn de vervoerders die dat doen, niet de decentrale overheden)
Die decentrale overheden moeten wel degelijk toestemming verlenen om een bepaalde abonnementsvorm toe te staan of af te schaffen!

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 14:04
door reisthijs
Waar zei ik dat ze geen toestemming verlenen? Het punt is dat de provincie het niet zélf regelt maar het aan de vervoerders overlaat om wat te bedenken. Lekker makkelijk natuurlijk voor de provincie, hoeven ze alleen maar ja te zeggen en klaar.

Dan krijg je dus van die dingen dat Arriva in Zuid-Holland met eigen abonnementen komt die alleen bij Arriva geldig zijn.En dan is straks de concessie afgelopen, komt er weer een andere vervoerder en moet je wéér op een ander abonnement overstappen.

In plaats van dat de provincie gewoon zelf met abonnementen komt die gewoon in alle concessies geldig zijn, ongeacht welke vervoerder daar rijdt.

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 15:57
door Klaasje
Het valt de overheden te verwijten dat ze niets regelen. Door te stellen dat het de vervoerders zijn die abonnementen hebben afschaft danwel verzinnen lijkt het net alsof je de volledige verantwoordelijkheid bij de vervoerders neerlegt.

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 17:55
door hauptbahnhof
Ik vraag me eigenlijk af, stel je hebt een jaarabonnement wat gebonden is aan de huidige vervoerder. Dat abonnement loopt door tijdens de nieuwe concessie met de nieuwe vervoerder. Wat dan? Vooral als het verchipte abonnementen zijn, kun je er niks meer mee dus...

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 18:24
door Klaasje
Huh? Reizigers? Is dat een besmettelijke ziekte? :twisted:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 21:36
door Michael
reisthijs schreef:In plaats van dat de provincie gewoon zelf met abonnementen komt die gewoon in alle concessies geldig zijn, ongeacht welke vervoerder daar rijdt.
In Brabant is dat het geval. Daar heeft de provincie de dalkorting, Leeftijdskorting ed ingevoerd. En is ook geldig bij Hermes

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Geplaatst: vr 11 mei 2012, 22:29
door Bartjk
ik ben nu ook lekker fckd up :evil: rijd er straks geen bus meer tussen lelystad-dronten moet ik met de trein. zal vast iets van 14 tarief zones zijn a €857 + 2x €279 ster-abbo's = €1415. Nu betaal ik dus €620 dus doen we 1415-620 = €795 duurder. WTF. dat is toch gewoon afzetterij. Ja omdat er straks een trein rijd is de bus overbodig. wordt dit ondertussen weer afgeschaft. ik kan wel met de bus... kost mij alleen 1½ uur extra reistijd (dus om 6 uur vertrekken om optijd op school te zijn (7:55). jeej OV :(