Prorail wil groene golf op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Prorail wil groene golf op het spoor

Bericht door Klaasje »

Ja, dat klopt. Dan kan je meteen ook de beveiliging uit de grond trekken. Scheelt een hoop geld in onderhoud en aanleg.

Overigens wel leuk: Wubbo en ik hadden het over verwachtingspatronen wanneer de seinen op groen worden gezet. Wat overeenkomt met de verkeerspsychologische kijk op verkeerslichten op de weg.
Dus na wat denken dacht ik: Op basis van de theorie hier zou op een locatie waar de seinen zeer vaak voor hinder zorgen het aantal STS-passages erg laag moeten zijn. Terwijl de Prorail-theorie daar niet echt vanuit gaat door te stellen dat maximaal alles op groen zetten voor meer veiligheid zorgt.

Vervolgens dacht ik hoe kan je dat nou goed meetbaar maken? Er moet gekeken worden hoe vaak treinen door rood rijden op punten waar treinen vaak een rood sein tegenkomen. Ik dacht meteen aan de Riekerpolderaansluiting waar vele treinbewegingen elkaar kruisen op een manier die niet aan de plannormen voldoet. Volgens de lineaire prorail-theorie zouden daar veel STS-passages moeten zijn, volgens de verkeerspsyochologische benadering juist weinig omdat de seinen daar zeer vaak rood tonen. Kan iemand mij aanwijzen waar in dit document tussen de recidieve seinen (pagina 85 t/m 87), seinen bij de Riekerpolderaansluiting staan?

Ik zie ze niet. Het is zeer onwaarschijnlijk dat er geen enkel sein een recidive is op die locatie wanneer de lineare blik klopt zoals Prorail lijkt aan te nemen. Sterker nog: Een hele hoop seinen zou recidive moeten zijn op deze locatie.

Edit: Ik zie bij nader inzien in een nieuwere rapportage dat in 2009 wel 5 x een STS bij Asra in Oostelijke richting is geweest. In 2010 weer niet.
Edit 2: In 2009 was de Asra conflictvrij maar wel margeloos (2 minuten opvolging) ingepland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten