Prorail wil groene golf op het spoor
Prorail wil groene golf op het spoor
Prorail wil groene golf op het spoor
AMSTERDAM - Spoorbeheerder Prorail wil dat machinisten in de toekomst minder vaak moeten wachten voor een rood sein. Door het aantal kruisende bewegingen van treinen zoveel mogelijk te beperken, moet een groene golf op het spoor ontstaan zodat treinen in de meeste gevallen altijd door kunnen rijden. Dat meldt Spits. Het dagblad zou het rapport in handen hebben. De maatregel is een van de tientallen aanbevelingen in een verbeterrapport van Prorail naar aanleiding van de treinbotsing bij Amsterdam. Het rapport wordt later deze week door demissionair minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) naar de Tweede Kamer gestuurd.
Dienstregeling
Nu moeten machinisten nog zo'n twee miljoen keer per jaar voor een rood sein stoppen. Dat kan volgens Prorail drastisch verminderd worden. De dienstregeling zou door de voorgestelde maatregelen bovendien een stuk punctueler worden. Prorail probeert de veiligheid op het spoor te verbeteren sinds de botsing eind april tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal. Een sprinter knalde toen op een intercity na het missen van een rood sein. Het ongeluk koste aan een vrouw het leven, 117 anderen raakten gewond.
Bron: Nu.nl
AMSTERDAM - Spoorbeheerder Prorail wil dat machinisten in de toekomst minder vaak moeten wachten voor een rood sein. Door het aantal kruisende bewegingen van treinen zoveel mogelijk te beperken, moet een groene golf op het spoor ontstaan zodat treinen in de meeste gevallen altijd door kunnen rijden. Dat meldt Spits. Het dagblad zou het rapport in handen hebben. De maatregel is een van de tientallen aanbevelingen in een verbeterrapport van Prorail naar aanleiding van de treinbotsing bij Amsterdam. Het rapport wordt later deze week door demissionair minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) naar de Tweede Kamer gestuurd.
Dienstregeling
Nu moeten machinisten nog zo'n twee miljoen keer per jaar voor een rood sein stoppen. Dat kan volgens Prorail drastisch verminderd worden. De dienstregeling zou door de voorgestelde maatregelen bovendien een stuk punctueler worden. Prorail probeert de veiligheid op het spoor te verbeteren sinds de botsing eind april tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal. Een sprinter knalde toen op een intercity na het missen van een rood sein. Het ongeluk koste aan een vrouw het leven, 117 anderen raakten gewond.
Bron: Nu.nl
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Goed: Geen First Come First serve meer, geen Schiphol DVM meer, geen PHS meer. Of zie ik dat helemaal verkeerd?Nu.nl schreef: Nu moeten machinisten nog zo'n twee miljoen keer per jaar voor een rood sein stoppen. Dat kan volgens Prorail drastisch verminderd worden. De dienstregeling zou door de voorgestelde maatregelen bovendien een stuk punctueler worden.
Incidentenpolitiek dus. :NProrail probeert de veiligheid op het spoor te verbeteren sinds de botsing eind april tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal. Een sprinter knalde toen op een intercity na het missen van een rood sein. Het ongeluk koste aan een vrouw het leven, 117 anderen raakten gewond.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Wat mij nog steeds verbaasd is dat een treinmachinist ongeremd door mag denderen en dan opeens voor een rood sein komt te staan, terwijl als die machinist wel door mag rijden met een snelheidsrestrictie de trein nooit stil hoeft te staan.
Voorbeeld: gisteren van Laa naar Ledn rijdt de machinist vol gas, komen tussen De Vink en Ledn voor de rode, als de mcn bij Mariahoeve al had gezien dat hij maximaal 100 of 120 mag naar Ledn, dan hadden we nooit voor het rode sein gestaan.
Voorbeeld: gisteren van Laa naar Ledn rijdt de machinist vol gas, komen tussen De Vink en Ledn voor de rode, als de mcn bij Mariahoeve al had gezien dat hij maximaal 100 of 120 mag naar Ledn, dan hadden we nooit voor het rode sein gestaan.
Het is een spectrum.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Je bedoelt dat er meer wordt gestuurd op snelheden doormiddel van verkeersmanagement. Dat is inderdaad een zwak punt. Als een machinist zich daar mee bezig zou kunnen houden is dat ook goed voor de alertheid. Het levert ook meer capaciteit op.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Kuch RouteLint kuch, project uit 2006 ofzo? Website bestaat niet meer. Wat is er eigenlijk uit gekomen?
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Sjonge gewoon bij tweerichtingsverkeer een grotere opvolgtijd rekenen - ben je er ook
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Ze willen dat dus niet alleen voor overkruisen maar ook voor opvolgingen doen. Dat gaat dan echt héél hard qua capaciteit.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Wordt een deel van de 'kruisende' trein problematiek niet opgelost door de aanleg van viaducten/tunnels, zoals bij Amersfoort en Arnhem?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Viaducten en tunnels worden gratis aan ProRail geleverd?
Moeten ze nu nog een leverancier zien te vinden voor gratis goeie beveiliging.
Moeten ze nu nog een leverancier zien te vinden voor gratis goeie beveiliging.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Als je wel eens gepuzzeld hebt aan een dienstregeling dan weet je dat een hele hoop eigenlijk nauwelijks past. Over het algemeen is de dienstuitvoering wel zo goed dat dit geen grote vertragingen oplevert ondanks dat er veel rode seinen te vinden zijn langs het spoor. Plannen met meer marge lijkt wel leuk maar het is compleet ondoenlijk om dan een gelijkwaardige dienstregeling op het bestaande spoor te rijden. Aangezien we geen geld willen uitgeven aan meer ATB-vv op alle bediende seinen en het aanscherpen van het ATB-remcriterium om de marges veilig klein te houden of kleiner te maken en we ook geen geld willen uitgeven aan meer vrije kruisingen, viersporigheden en perronsporen betekent het dat door het vergroten van marges onherroepelijk in de treindienst geschrapt zal moeten worden als we vast houden aan de gedachte dat we voor de veiligheid over lijken moeten gaan. Daarmee zitten we dus het hele jaar vast aan een "winterdienstregeling". Willen we dat?
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Schept in ieder geval duidelijkheid.Klaasje schreef:Willen we dat?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Het hele jaar bomvolle treinen in verband met minder treininzet. Het hele jaar langere reistijden. Ik zal toch echt lang moeten nadenken om een betere sterfhuisconstructie voor de spoorsector te verzinnen. Misschien wordt intern wel het schip door de wal gekeerd. We gaan het merken.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Er zou meer volgens de normen gepland kunnen worden, maar dat scheelt in beschikbare capaciteit. Er worden nu paden gepland die eigenlijk net niet kunnen, maar toch gewenst zijn.
Op papier rijdt een trein dan minder vaak op een rood sein af. Helaas hebben treinen toch regelmatig een vertraging van 1 minuut of meer, en gaat het theoretische plaatje niet meer op.
Op papier rijdt een trein dan minder vaak op een rood sein af. Helaas hebben treinen toch regelmatig een vertraging van 1 minuut of meer, en gaat het theoretische plaatje niet meer op.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Misschien zou je juist wel meer op rode seinen moeten plannen, dan verwachten machinisten namelijk ook meer rode seinen en rijden ze er daardoor minder doorheen.
Gewoon een gedachtenspinsel...
Gewoon een gedachtenspinsel...
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Even van het spoor naar de Almeerse busbaan:
In principe springt het verkeerslicht voor bussen altijd op groen wanneer een bus met hooguit 50 km/h rijdt. Dat wordt ook aangekondigd door een soort voorsein. In de praktijk... staan de verkeerslichten op sommige punten niet goed afgesteld en daar wordt over het algemeen goed gestopt omdat de locatie "bekend is". Daarentegen zijn er ook onverwachte "roodsituaties" waarbij er zeer regelmatig door rood gereden wordt. Het gaat dan met name om punten waar de VETAG het licht op groen zet maar die niet goed werkt waardoor het licht op rood blijft staan.
Daardoor worden dus op basis van verwachtingspatronen fouten gemaakt.
Een spoors voorbeeld:
Vanaf 2007 wordt een dienstregeling met behoorlijk wat minder kruisingen gereden en is er daarnaast meer marge aanwezig. Dat zou terug gezien mogen worden in de STS-passage-statistieken aangezien de seinen dan vaker groen moeten tonen. Scoort het jaar 2007 dan beter dan eerdere jaren? Het jaar scoort meetbaar slechter dan 2005 en nauwelijks beter dan 2006. Pas daarna (2008 en later) daalt het aantal STS-passages met forse stappen. Zwaar toevallig valt dat samen met de implementatie van ATB-VV.
In principe springt het verkeerslicht voor bussen altijd op groen wanneer een bus met hooguit 50 km/h rijdt. Dat wordt ook aangekondigd door een soort voorsein. In de praktijk... staan de verkeerslichten op sommige punten niet goed afgesteld en daar wordt over het algemeen goed gestopt omdat de locatie "bekend is". Daarentegen zijn er ook onverwachte "roodsituaties" waarbij er zeer regelmatig door rood gereden wordt. Het gaat dan met name om punten waar de VETAG het licht op groen zet maar die niet goed werkt waardoor het licht op rood blijft staan.
Daardoor worden dus op basis van verwachtingspatronen fouten gemaakt.
Een spoors voorbeeld:
Vanaf 2007 wordt een dienstregeling met behoorlijk wat minder kruisingen gereden en is er daarnaast meer marge aanwezig. Dat zou terug gezien mogen worden in de STS-passage-statistieken aangezien de seinen dan vaker groen moeten tonen. Scoort het jaar 2007 dan beter dan eerdere jaren? Het jaar scoort meetbaar slechter dan 2005 en nauwelijks beter dan 2006. Pas daarna (2008 en later) daalt het aantal STS-passages met forse stappen. Zwaar toevallig valt dat samen met de implementatie van ATB-VV.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Hetgeen dus het punt van Wubbo ondersteunt.
Overigens het volgende:
- treinen kunnen anno 2012 niet meer voor rode seinen stoppen, dus gaan we allerlei vangnetconstructies aanleggen om de veiligheid te vergroten;
- het aantal overwegen is sterk verminderd;
- de fysieke scheiding tussen spoor en omgeving wordt steeds strikter, onder meer door geluidsschermen en groene hekken.
Ik denk daarom dat het een goed plan is om op korte termijn een proefbaanvak aan te wijzen voor machinistloor rijden. De computer regelt volautomatisch het sturen van de trein. Voor het herkennen van ongewenste objecten op de baan zou men aan camera-bewaking op afstand kunnen denken. Op termijn zal dit enerzijds de tevredenheid van het personeel doen toenemen (er wordt immers concrete actie ondernomen op het gebied van de veiligheid, wat FNV zo graag wil), terwijl anderzijds de kosten omlaag kunnen door besparing op personeel.
Overigens het volgende:
- treinen kunnen anno 2012 niet meer voor rode seinen stoppen, dus gaan we allerlei vangnetconstructies aanleggen om de veiligheid te vergroten;
- het aantal overwegen is sterk verminderd;
- de fysieke scheiding tussen spoor en omgeving wordt steeds strikter, onder meer door geluidsschermen en groene hekken.
Ik denk daarom dat het een goed plan is om op korte termijn een proefbaanvak aan te wijzen voor machinistloor rijden. De computer regelt volautomatisch het sturen van de trein. Voor het herkennen van ongewenste objecten op de baan zou men aan camera-bewaking op afstand kunnen denken. Op termijn zal dit enerzijds de tevredenheid van het personeel doen toenemen (er wordt immers concrete actie ondernomen op het gebied van de veiligheid, wat FNV zo graag wil), terwijl anderzijds de kosten omlaag kunnen door besparing op personeel.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Volgens mij is de plannorm voor opvolgtijden nog altijd drie minuten, en dat is voor treinverkeer dezelfde richting eigenlijk ontzettend ruim. Bij een snelheid van 120 km/h en een blokafstand van 1 kilometer duurt het 30 seconden voordat een rood sein geel wordt en kun je dus theoretisch elke minuut een trein laten rijden.
Eigenlijk vind ik bovendien dat er een enorm veschil is tussen treinen die te dicht bij elkaar komen en dezelfde kant op rijden ten opzichte van naar elkaar toe rijden. Dat laatste is veel gevaarlijker, en daarom zou ik er voor willen pleiten de normen voor spoor dat in twee richtingen bereden kan worden aan te scherpen. Ik kan me voorstellen dat dat ook een verantwoordelijkheid voor de treindienstleider wordt, maar wellicht levert dat te veel werkdruk op, dus dan kijk ik even naar Caspar: kun jij je voorstellen dat wanneer je op je beeldscherm treinen naar elkaar toe ziet rijden, dat je dan de machinist waarschuwt, zelfs voordat deze daadwerkelijk voor het rode sein loopt?
Eigenlijk vind ik bovendien dat er een enorm veschil is tussen treinen die te dicht bij elkaar komen en dezelfde kant op rijden ten opzichte van naar elkaar toe rijden. Dat laatste is veel gevaarlijker, en daarom zou ik er voor willen pleiten de normen voor spoor dat in twee richtingen bereden kan worden aan te scherpen. Ik kan me voorstellen dat dat ook een verantwoordelijkheid voor de treindienstleider wordt, maar wellicht levert dat te veel werkdruk op, dus dan kijk ik even naar Caspar: kun jij je voorstellen dat wanneer je op je beeldscherm treinen naar elkaar toe ziet rijden, dat je dan de machinist waarschuwt, zelfs voordat deze daadwerkelijk voor het rode sein loopt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
En dan is het in ene de schuld van de treindienstleider dat een machinist zich niet aan de wet houdt en door rood rijdt? Ik zou eerder pleiten voor het strenger handhaven van de regels. Als het over zwartrijders gaat zijn alle mogelijke middelen geoorloofd, maar als vervoerders en hun personeel zich niet aan de wet houden, moeten we de fluwelen handschoen gaan hanteren?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
In theorie klopt dat wel, alleen hebben we ook nog eens te maken met van die wezens die we in de volksmond ook reizigers noemen, die op 1 van de vele betonnen of bestraatte verhogingen, ook wel perrons geheten in en uit die treinen willen stappen, terwijl een ander deel van die wezens in zo´n trein willen door denderen, waardoor een deel van de treinen veel vaker zal stoppen als een ander deel, en door het afremmen daarvoor, en elke afwijking in het in en uitstap patroon zal een verstoring van dat theoretische voorbeeld opleveren.Vinny schreef:Volgens mij is de plannorm voor opvolgtijden nog altijd drie minuten, en dat is voor treinverkeer dezelfde richting eigenlijk ontzettend ruim. Bij een snelheid van 120 km/h en een blokafstand van 1 kilometer duurt het 30 seconden voordat een rood sein geel wordt en kun je dus theoretisch elke minuut een trein laten rijden.
Een aantal van die afwijkingen in dat ideale in en uitstappatroon kunnen bijvoorbeeld zijn het openhouden van deuren, in of uitladen van gehandicapte wezens, problemen met van die wezens die de door de vervoerder gestelde regels niet naleven enz enz.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
verklaar je nader?WSM schreef:E Als het over zwartrijders gaat zijn alle mogelijke middelen geoorloofd,
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Als alle treinen maximaal 40 km/h zouden rijden zou dat kloppen, maar vertrekken op geel betekent stop verwachten (de volgende kan immers rood zijn) dus ga je langzaam weg. Dat betekent weer dat het langer duurt voordat de volgende erachteraan kan. In de praktijk kun je beter vertrekken als je net groen hebt (daarmee wordt de opvolgtijd dus al verdubbeld) omdat je dan ongehinderd door kan. Als je dan ook nog meerekent dat de blokafstand vaak meer is dan een kilometer kom je al gauw in de buurt van de 3 minuten opvolging.Vinny schreef:Volgens mij is de plannorm voor opvolgtijden nog altijd drie minuten, en dat is voor treinverkeer dezelfde richting eigenlijk ontzettend ruim. Bij een snelheid van 120 km/h en een blokafstand van 1 kilometer duurt het 30 seconden voordat een rood sein geel wordt en kun je dus theoretisch elke minuut een trein laten rijden.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
In de praktijk maak je dan ook een blokje van vierhonderd á zeshonderd meter met daarna een blok voor een remming 80-0. Dan kan je na 1300 meter een tweede trein op Geel-8 of Geel-8-Flikker wegsturen. Dan is de opvolgtijd wanneer eerst 12 bakken IRM vertrekken rond de 1:40 minuten.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Eerst een verhaal over de groene golf. Waarbij over "onveilig plannen" (kruisende paden in conflict) en "onveilig uitvoeren" (trein die buiten zijn/haar pad komt wanneer de normen netjes zijn aangehouden in de planning) gesproken wordt. Als je dat combineert met:
Dat zou wat zijn zeg.. Als we op de weg alle wegen met verkeerslichten maar afsluiten omdat we niet kunnen garanderen dat weggebruikers alleen bij hoge uitzondering een rood licht tegenkomen. Volgens mij ben je dan echt het paard achter de wagen aan het spannen.
(Maarja.. het argument tegen dit argument is ongetwijfeld "dat het anders is". Dat is het ook maar niet op zo'n manier dat dit argument niet valide is. Integendeel: Het spoor is veiliger, de bestuurder let daar beter op en krijgt een betere opleiding nog afgezien van systemen die kunnen ingrijpen (ATB/ATB-vv/ETCS))
Mag ik dan concluderen dat men van mening is dat een rood sein de achtervang van een onveilige dienstregeling en uitvoering is? En dat daarmee seinen niet meer door de verkeersleiding gebruikt mogen worden voor verkeersmanagement omdat seinen daarvoor niet gebruikt mogen worden in verband met onveiligheid?Prorail schreef:We zijn voorstander van meer ATB-vv. Tegelijk willen we voorkomen dat ATB-vv wordt misbruikt om risicovolle situaties voort te kunnen laten bestaan. Het systeem, de spullen, het productieproces, de werkwijzen dienen intrinsiek veiliger gemaakt te worden. ATB-vv (en ook ERTMS) mogen alleen als vangnet gebruikt worden. Dan en alleen dan kan het de functie vervullen waar het voor bedoeld is: om de laatste restrisico's af te vangen van de altijd optredende combinatie van onverwachte en onvoorziene faalfactoren.
Dat zou wat zijn zeg.. Als we op de weg alle wegen met verkeerslichten maar afsluiten omdat we niet kunnen garanderen dat weggebruikers alleen bij hoge uitzondering een rood licht tegenkomen. Volgens mij ben je dan echt het paard achter de wagen aan het spannen.
(Maarja.. het argument tegen dit argument is ongetwijfeld "dat het anders is". Dat is het ook maar niet op zo'n manier dat dit argument niet valide is. Integendeel: Het spoor is veiliger, de bestuurder let daar beter op en krijgt een betere opleiding nog afgezien van systemen die kunnen ingrijpen (ATB/ATB-vv/ETCS))
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
Het gevolg daarvan is dus ruimere opvolgtijden etc, waardoor de dienstregeling verder uitgedund kan worden, waardoor Prorail meer tijd heeft voor haar kerntaak: het poetsen van spoortjes en wisseltjes.
politics.....
politics.....
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Prorail wil groene golf op het spoor
als je kunt garanderen dat machinisten eigenlijk altijd groen krijgen, kunnen we gewoon alle seinen net zo goed uit de grond trekken. Spaart weer stroom niewaar *O*
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 177 gasten