Iets met arbeidstijdenwetWubbo schreef:
Maarja, dat betekent oa het aanpassen van de personeelsdiensten in de winter, het flexibel omgaan met onderhoud en storingen en het ervoor zorgen dat je vantevoren nadenkt over het fenomeen winter, dat lijkt allemaal nogal lastig in Nederland...
NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Komt wel goed schatje.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Want? Storingsploegen werken ook in de zomer 24 uur per dag dus daar zit het probleem niet direct, en het aanpassen van de diensten van rijdend personeel hoeft er ook niet voor te zorgen dat je in conflict komt met de arbeidstijdenwet.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
De weergoden houden zich ook niet aan de arbeidstijdenwet, dus waarom zouden wij dat wel doen
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
De bijsturing moet op de schop uitroepteken-kwadraat. Maar goed inmiddels ben ik er ook wel achter dat dat een utopie is. Dan maar een negatief reisadvies bij sneeuwval...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Ik denk dat de bijsturing slimmer moet. Beter tools, ondersteuning, en automatisering. Vind het eigenlijk best storend dat er wel wordt gesproken over reisinformatie in alle rapporen hier, maar weinig concreet over functioneren bijsturing. Maar misschien denk ik te groots...
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Het treinverkeer mag gewoon nooit meer zo gigantisch plat gaan dat bijsturing het niet meer aan kan. Daarnaast helpt decompliceren van de materieel- en personeelsomloop al enorm in het werk van bijsturing. Dan hoef je in ieder geval geen vervangende machinist te zoeken voor je stoptrein van Sittard naar Heerlen als er in Obdam sneeuw ligt...
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Zolang de reisinformatie rechtstreeks afhankelijk is van het functioneren van de bijsturing.. Trek uw conclusies.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Precies. Decompliceren van de logistiek in combinatie met moderne bijsturings-tools (waarom zelf puzzelen als er computers zijn) zou de betrouwbaarheid van het reizigersvervoer zo vele procentpunten beter maken.Wubbo schreef:Het treinverkeer mag gewoon nooit meer zo gigantisch plat gaan dat bijsturing het niet meer aan kan. Daarnaast helpt decompliceren van de materieel- en personeelsomloop al enorm in het werk van bijsturing. Dan hoef je in ieder geval geen vervangende machinist te zoeken voor je stoptrein van Sittard naar Heerlen als er in Obdam sneeuw ligt...
Maar waarom zou je als semi-staatsmonopolist werkelijk dingen fundamenteel veranderen als je ook gewoon lekker door kunt klooien en ondertussen gewoon mooie praatjes kunt biljven verkopen? Niemand gaat de NS ontslaan.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Er wordt inderdaad in het document over bijsturing gemeld dat 70 treinen per uur die uitvallen de max is. Mensen toevoegen vergroot dat aantal niet. En de link naar concrete verbetering mis ik daar, maar "dat is meestal genoeg", de oplossing voor kleine dingen is mensen neerzetten op perrons en in personeelsverblijven... Klinkt bijzonder efficient.Wubbo schreef:Het treinverkeer mag gewoon nooit meer zo gigantisch plat gaan dat bijsturing het niet meer aan kan
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Het klinkt ambitieloos en bovendien is dit een typisch Nederlandse ziekte om onbeheersbare processen toch te willen beheersen. Gewoon accepteren dat het niet lukt en veel meer overlaten aan decentrale mensen. Laat de machinist en de treindienstleider er zelf maar uitkomen. Als de machinist in Limburg geen s800 kan rijden wegens sneeuwval in Noord-Holland kan hij vast nog wel een stoptreintje rijden in plaats van wachten tot bijsturing iets anders gevonden heeft.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Hoe lost dat het probleem op? Dat helpt wellicht voor een paar treinen, maar als je als Maastrichtse machinist na 7 uur werktijd nog in Noord-Holland rondhangt wil je toch wel eens naar huis. Dan ga je of op eigen houtje (en dan ben je kwijt) of op aanwijzing van de bijsturing. Maar die moet dan wel weten waar je bent, anders krijgt ie je niet thuis...
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Dat eerste: meer eigen initiatief betekent dat personeel dat wil en kan rijden zoveel mogelijk rijdt. Dat tweede voorkom je niet, maar als er helemaal geen treinen rijden dan komt die persopn er ook niet. Hotel op kosten van de werkgever zou ik zeggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Personeel dat nu wil belt ook al naar bijsturing (of gaat gewoon met een trein op pad en belt dan met bijsturing). Personeel dat niet wil (en mijn ervaring is dat dat de meerderheid is) gaat koffie drinken of naar de MediaMarkt.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Mediamarkt onder werktijd zonder medeweten van de bijsturing lijkt me een mooi gevalletje staande voet :).
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: NS past dienstregeling al aan bij vermoeden sneeuw
Bijsturing is in gesprek
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 gasten