NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

Bericht door Daniel »

NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout
Geplaatst op: vrijdag 4 mei 2012 16:17
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 mei 2012 16:19


UTRECHT – Een programmeerfout in de crisispagina op NS.nl leidde tot uitval van de website tijdens de winterproblemen op het spoor. De webserver functioneerde daardoor niet zoals gepland.
Volgens de berekeningen had de site 1,8 miljoen pageviews per uur moeten kunnen bieden. Dat is ver boven de piek van 820.000 pageviews uit 2010. Toch ging het mis.
"Desalniettemin ging NS.nl (niet de reisplanner) na een piekbelasting van 928.000 pageviews per uur down. Deze storing duurde van 15.00 tot 17.30 uur", schrijft de NS in een analyse. "NS.nl is tijdelijk niet bereikbaar geweest door een programmeerfout op de calamiteitenpagina die voor een overload heeft gezorgd."
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

Bericht door Geert »

De vraag rijst of dit niet bij een test naar voren zou zijn gekomen.
Desondanks is 928.000 page views in een uur natuurlijk een bizar groot aantal. Is wel ff wat anders dan OVNL ;)

Edit: in de evaluatie (pdf) staat wat meer informatie: er is getest op een load van 1,8 mio pageviews, maar door een configuratiefout op de dag zelf kon de load balancer (verdeler) niet de eerder geteste capaciteit halen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

Bericht door webguy »

Een paar dingen die me storen aan dit verhaal:
- 928000 pageviews per uur is 15500 pageviews per minuut of 22 pageviews per seconde. Opzich is dat niet zo heel erg veel, maar we weten niet hoeveel requests dat zijn, dat is namelijk pas echt bepalend - hoeveel plaatjes moeten er worden opgehaald, hoeveel stijlinformatie (CSS), hoeveel scriptjes (JS), dat zijn allemaal losse vragen die naar een server gaan (per bestand). Stel dat het 100 bestanden zijn en worst case heb je dan 2200 requests per seconden. Dat ligt aan de hoge kant, maar als dat allemaal statisch is (dat is de crisispagina geloof ik wel), dan kan een enkele krachtige server dat aan.

- Reisinfo zou wel per Railpocket en Reisplanner Xtra beschikbaar zijn geweest - weet vrij wel zeker dat dit niet het geval was en de Android app heeft er ook uit gelegen.

- Bereikbaarheid van reisinfo blijft de eerste stap. Ik lees nergens iets over "false positives" - reisadviezen die gepland worden voor treinen die helemaal niet rijden of treinen in de actuele vertrektijden die nooit rijden... Toen er op die dag wel reisinfo was, was de kwaliteit ervan dermate slecht...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

Bericht door Fles »

webguy schreef:Een paar dingen die me storen aan dit verhaal:
- 928000 pageviews per uur is 15500 pageviews per minuut of 22 pageviews per seconde. Opzich is dat niet zo heel erg veel, maar we weten niet hoeveel requests dat zijn, dat is namelijk pas echt bepalend - hoeveel plaatjes moeten er worden opgehaald, hoeveel stijlinformatie (CSS), hoeveel scriptjes (JS), dat zijn allemaal losse vragen die naar een server gaan (per bestand). Stel dat het 100 bestanden zijn en worst case heb je dan 2200 requests per seconden. Dat ligt aan de hoge kant, maar als dat allemaal statisch is (dat is de crisispagina geloof ik wel), dan kan een enkele krachtige server dat aan.
Als je een super bereikbare crisispagina inricht, dan zorg je er toch als website-AANBIEDER voor dat er niet honderd plaatjes, style sheets en weet ik wat voor troep allemaal opgehaald hoeft te worden. Dus ALS dat het probleem was, dan is ook dat volledig schuld NS. Want het was allicht ook mogelijk om een text-only versie aan te bieden, die nog niet aan de teennagels van die server gekriebeld had met 22 requests per seconde.

Alle andere genoemde argumenten blijven gewoon staan wat mij betreft :)
Laatst gewijzigd door Fles op za 05 mei 2012, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

Bericht door Fles »

Overigens zit je er een ruime factor 10 naast: 15500 per minuut is echt wel 260 per seconde, en niet 22.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

Bericht door webguy »

Ah mn Google rekenkunsten gingen de mist in. Als je een server goed afstelt en een goeie pagina maakt... Kennelijk niet gebeurd. En ach, goed afgesteld is per definitie niet IIS wat ze gebruiken dus ja.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

Bericht door Geert »

Ik dacht dat ze Apache gebruikten...
Het is inderdaad niet duidelijk of het genoemde aantal page views zijn of dat daar ook requests naar andere bestanden in zitten. De gewone website is in ieder geval niet erg geoptimaliseerd, de homepage heeft 52 (!) requests nodig en laadt bij mij in 1.14 seconde. Dat kan wel efficiënter.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

Bericht door Bastiaan »

Nog altijd als ik m.ns.nl wil openen (op mijn mobiel word ik er automatisch naar toe geleid) krijg ik negen van de tien keer een foutmelding. Ik heb het idee dat die site erg weinig kan hebben. Dat is erg irritant als je onderweg snel wil checken hoe laat je aankomt en of je bij vertraging je aansluiting nog kan halen ...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS.nl tijdens winterproblemen onbereikbaar door fout

Bericht door deadlock »

Ik gebruik alleen maar m.ns.nl en ik heb nooit issues.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten