Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rijden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rijden

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Mei 2012, 17:34

Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rijden
Geplaatst op: zaterdag 5 mei 2012 17:33
Laatst bijgewerkt: zaterdag 5 mei 2012 17:34


In een brief aan de Tweede kamer laat demissionair minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) weten dat treinen in de toekomst nog maximaal tien keer per jaar door een rood sein mogen rijden, zo melden verschillende media vrijdag.

De minister denkt dat het risico op verwijtbare ongevallen zo kan worden teruggebracht tot 'nagenoeg nul'. De minister wil dit binnen 3 à 4 jaar realiseren. In het afgelopen jaar reed een trein nog 157 keer door rood.
Lees verder

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor VIRM » Zo 06 Mei 2012, 14:56

Deze VVD-minister houdt toch van auto's en asfalt?

Kortom: bij ieder sein een flitspaal! *O*
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Michael » Zo 06 Mei 2012, 15:07

Dan moeten de treinen zeker ook Kentekenplaten gaan krijgen?
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor tsov » Zo 06 Mei 2012, 18:40

En anders? Wordt het rijbewijs ingevorderd? De concessie beëindigd?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Daan » Zo 06 Mei 2012, 19:13

Michael schreef:Dan moeten de treinen zeker ook Kentekenplaten gaan krijgen?

Hebben ze al! Tenminste, de nieuwere... ;-)

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor WSM » Zo 06 Mei 2012, 21:05

Beetje gek dat de minister het toestaat om tien maal per jaar de wet te overtreden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 06 Mei 2012, 21:35

T is een vrouw hé :Y
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor deadlock » Zo 06 Mei 2012, 23:30

WSM schreef:Beetje gek dat de minister het toestaat om tien maal per jaar de wet te overtreden.

:?:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor deadlock » Zo 06 Mei 2012, 23:30

JeffreyMeijer schreef:T is een vrouw hé :Y

:?:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor erjeebee » Ma 07 Mei 2012, 14:06

Ik moest het even een paar keer lezen..

Ik dacht eerst dat elke trein maar 10 keer door rood mag rijden..
Dus als een trein voor de 10e keer door rood gereden is, hup parkeren en wachten tot het weer 1 januari is.
en die stoute trein die 157 keer door rood gereden is vorig jaar, die gaan we natuurlijk verschrotten.

Maar... ik vermoed nu toch dat de minister bedoelt dat er in heel Nederland, over alle treinen en trajecten, in totaal max 10 keer door rood gereden mag worden per jaar.
Wow.
Strak.
Cool.

Die mag in het museum der in-de-praktijk-niet-haalbare-en-dan-heb-ik-het-nog-niet-eens-over-de-controleerbaarheid-regels

Streven, alla, maar eisen is natuurlijk idioot.
En streven is natuurlijk ook open deur, want ik mag toch aannemen dat alle betrokken partijen nu al streven naar NUL keer door rood per jaar.

Minister probeert haar ballen te tonen..
Maar..... FAAL ...
(denk dat Jeffrey dat op de een of andere manier bedoelt)
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor M57 » Ma 07 Mei 2012, 15:46

Dit belooft een magistraal topic te worden. Het doet me denken aan de directeur van Prorail die naar 'nul verwijtbare storingen' wil.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Suus » Ma 07 Mei 2012, 16:31

Je krijgt het idee dat alles en iedereen die iets in de melk te brokkelen heeft bij de spoorwegen het onhaalbare als doel stelt waarna de klant het er vervolgens maar mee mag doen. Niemand wil er geld en moeite in investeren en schuift vervolgens alles de kast in die daarna ook niet meer open mag omdat ze bang zijn voor de lijken die erin zijn gelegd.

En de klant? Die zit nog steeds met de brokken die in de melk zijn gestopt. En melk met brokken smaakt behoorlijk zuur :cry:
Rame à l'approche

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Stéphane » Ma 07 Mei 2012, 17:20

deadlock schreef:
WSM schreef:Beetje gek dat de minister het toestaat om tien maal per jaar de wet te overtreden.

:?:

Inderdaad, het wordt toch ook niet toegestaan om 10x per jaar met je auto door het rood te scheuren.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2057
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor isadora » Ma 07 Mei 2012, 17:48

Stéphane schreef:
deadlock schreef:
WSM schreef:Beetje gek dat de minister het toestaat om tien maal per jaar de wet te overtreden.

:?:

Inderdaad, het wordt toch ook niet toegestaan om 10x per jaar met je auto door het rood te scheuren.

NS-Rood kleurt klaarblijkelijk anders dan het rood van de gewone burgerman.
Voor NS blijken gewoon andere regels te gelden, en dat moeten wij gewone domme reizigertjes maar begrijpen.

Zou de NS wel door hebben, dat ze voor een deel hun recht van bestaan aan die reizigers te danken hebben?
Zou er maar een beetje zuiniger op zijn dan.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor WSM » Ma 07 Mei 2012, 18:47

deadlock schreef:
WSM schreef:Beetje gek dat de minister het toestaat om tien maal per jaar de wet te overtreden.

:?:

Zie onderschrift. Of bedoelt ze dat er maar tien maal per jaar een aanwijzing STS gegeven mag worden?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Klaasje » Ma 07 Mei 2012, 19:19

M57 schreef:Dit belooft een magistraal topic te worden. Het doet me denken aan de directeur van Prorail die naar 'nul verwijtbare storingen' wil.

Gelukkig hoef ik niet meer zoveel te melden omdat dat al in het vorige "rood" vs "groen"-topic gemeld is. Waar ik overigens ook al refeerde naar het document dat de basis is van dit topic.

isadora schreef:NS-Rood kleurt klaarblijkelijk anders dan het rood van de gewone burgerman.
Voor NS blijken gewoon andere regels te gelden, en dat moeten wij gewone domme reizigertjes maar begrijpen.

Zou de NS wel door hebben, dat ze voor een deel hun recht van bestaan aan die reizigers te danken hebben?
Zou er maar een beetje zuiniger op zijn dan.

Wat een onzin. Iedere machinist wil absoluut niet door rood rijden en het is werkelijk waar een doodzonde wanneer het toch gebeurd. Dat heeft echter niet geleid tot een aantal van NUL onterechte rood-sein-passages door een complete waaier aan redenen. Als je dat afdoet als "ze houden zich niet aan de regels en dat mag gewoon" dan vraag ik me eerlijk gezegd af wat je aan zo'n topic hebt toe te voegen.

Anyway: Zoals gezegd gebeurd het niet opzettelijk, integendeel. Toch is het aantal maar zeer lastig terug te brengen zonder technische maatregelen. Ik denk zelf dat het doel van 10 stuks voor alle treinen van Nederland in een heel jaar ook totaal onhaalbaar is maar zelfs met technische maatregelen denk ik niet dat het makkelijk haalbaar zal zijn tenzij er gebruik gemaakt wordt van enorm streng en conservatief afgestelde apparatuur. Dat laatste lijkt me echter niet echt een goed idee omdat je dan beter kunt stoppen met rijden doordat de capaciteit zoveel afneemt t.o.v. de huidige situatie dat het huilen met de pet op wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Vinny » Ma 07 Mei 2012, 20:08

De minister stelt eens een doel dat de veiligheid aantoonbaar positief beïnvloed en het is weer niet goed. Maar zoals ik al eens eerder heb geforumd, een rood sein negeren is 1 ding, een frontale aanrijding is een ander ding. Alle fly-overs die de laatste 30 jaar zijn aangelegd zijn ook niet gekomen om de betonindustrie van werk te voorzien maar juist om te voorkomen dat Harmelen-taferelen zich niet meer voordoen op het spoor. Kortom genoeg reden om Juist wel in de planning al rekening te houden met potentiële gevaarlijke conflicten bij de rijweg instellingen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Klaasje » Ma 07 Mei 2012, 20:16

Het is op basis van STS-gegevens aanwijsbaar dat een consequent conflict niet tot een groot gevaar leidt. Het zijn de keren dat een ruim geplant niet-conflict door vertraging in een conflictsituatie veranderen die tot daadwerkelijke STS-en leiden. Doordat er aan twee kanten een verwachtingspatroon ontstaat. Aan de ene kant op de locatie en daarnaast in het algemeen doordat het aantal hinderingen fors afneemt.

Overigens zul je mij niet op een inconsequent verhaal betrappen. Ik zeg al tijden dat maatregelen in verhouding tot de veiligheidswinst moeten staan.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Vinny » Ma 07 Mei 2012, 20:29

Maar dat heb je dus ook bij werkzaamheden..
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Klaasje » Ma 07 Mei 2012, 20:45

@vinny Je hebt het over consequente conflicten bij werkzaamheden?

Dat is een "nieuwe" situatie op een ander moment dan reguliere "nieuwe situaties" (nieuwe dienstregeling). De risico's zijn in zo'n situatie wel hoger maar nog steeds niet zo hoog dat we als een kip zonder kop rondjes moeten gaan rennen om het meteen te voorkomen. Dat is echter slechts mijn mening.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Wubbo » Ma 07 Mei 2012, 21:48

Er loopt het een en ander door elkaar in deze discussie.

Als eerste: het is onzin om te geloven dat het aantal STS-en van zichzelf gaat dalen. Als je 10.000x de zelfde handeling doet, gaat die een keertje fout. Als dat betekent dat, als je voor de 10.000e keer je fiets stalt, die fiets een keer omvalt en je broek onder de kettingsmeer komt te zitten is heel vervelend en jammer voor je broek, maar geen wereldnieuws. Ben je al 9.999x gestopt voor een rood sein en je rijdt daar de 10.000e keer doorheen dan is er (soms) wat meer aan de hand. Het blijft mensenwerk, dus er blijft een kans op falen. Overigens kun je door je bewuster te zijn van wat je doet die foutkans al verkleinen (dat is bij Veolia ooit eens gedaan toen er verdacht veel stoptonend seinpassages op de Maaslijn waren, en dat hielp wel) maar er blijft altijd een foutkans. Dat moet je dan dus oppakken. Hoe je dat precies moet doen weet ik niet (daarvoor heb ik de wijsheid niet in pacht), maar het moet in ieder geval door na te denken over wat je doet. Dat geldt zowel bij het aanleggen van infra (als ik dit zo bouw, hoe komt dit dan over als ik in een trein rij?) als bij het maken van een dienstregeling (als ik dit zo plan en de trein is iets te laat, wat gebeurt er dan?) als bij het ontwerpen van materieel (als er iets mis gaat, wat gebeurt er dan met de trein, de reizigers en het personeel) als bij het instellen van rijwegen (als ik dit zo instel, snapt de machinist dan wat ik wil?). Die bewustwording kan altijd beter.

Als tweede: als je een doel gaat stellen voor het aantal STS-en moet dat altijd 0 zijn. Je kan het niet verkopen dat je doel 10 is, en je dan op je lauweren gaat rusten omdat je je doel toch gehaald hebt, terwijl er ondertussen wel 10 Singelgracht-achtigen zijn geweest. Dan doe je iets goed verkeerd. Dat je die doelstelling wel niet zult gaan halen weet je ook, maar dat betekent niet dat het niet je doel moet zijn. Elke keer pak je een deeltje op, doe je iets beter, en zo ga je verder. Natuurlijk blijft het ook een kosten/batenafweging en wellicht kom je op een gegeven moment wel tot de conclusie dat je met de kennis en de techniek van vandaag die tien STS-en niet kan verminderen, maar wellicht kan dat met de kennis en de techniek van morgen wel. Datzelfde geldt trouwens ook voor de verwijtbare (of vermijdbare, die heb ik ook wel eens gehoord) storingen. Natuurlijk moet je doel 0 zijn. Of je dat vervolgens op de voorpagina van de Telegraaf moet zetten is de volgende vraag, maar goed... Niemand zou het (ook hier) accepteren als ProRail zou zeggen 'nou, we streven naar 100 verwijtbare storingen per jaar', ook al zou dat maar een klein deel van het huidige aantal storingen zijn.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor WSM » Ma 07 Mei 2012, 22:02

Na hoeveel STS-passages wordt een mcn eigenlijk beboet, vervolgd en / of ontslagen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Geert » Ma 07 Mei 2012, 22:10

Bee schreef:Je krijgt het idee dat alles en iedereen die iets in de melk te brokkelen heeft bij de spoorwegen het onhaalbare als doel stelt waarna de klant het er vervolgens maar mee mag doen. Niemand wil er geld en moeite in investeren en schuift vervolgens alles de kast in die daarna ook niet meer open mag omdat ze bang zijn voor de lijken die erin zijn gelegd.

En de klant? Die zit nog steeds met de brokken die in de melk zijn gestopt. En melk met brokken smaakt behoorlijk zuur :cry:

Door al die spreekwoorden zie ik niet meer zo goed wat je nu eigenlijk wilt zeggen :? Er is de afgelopen jaren wel degelijk geïnvesteerd in reductie van STS-passages, in de vorm van het installeren van ATB-Vv en strengere plannormen. Is de melk nou echt zo zuur?

WSM schreef:Na hoeveel STS-passages wordt een mcn eigenlijk beboet, vervolgd en / of ontslagen?

Dat kan al na 1 STS-passage gebeuren...

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor Klaasje » Ma 07 Mei 2012, 22:12

Gemiddeld is er één onterechte STS-passage per machinistencariëre.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2057
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Trein mag maximaal tien keer per jaar door rood sein rij

Berichtdoor isadora » Di 08 Mei 2012, 13:08

Klaasje schreef:Gemiddeld is er één onterechte STS-passage per machinistencariëre.

Hetgeen betekent, dat betreffende machinist naar iets anders op zoek is?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten