Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijzen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijzen

Berichtdoor erjeebee » Di 08 Mei 2012, 07:28

De eerste OV loket kwartaalrapportage van 2012 is verschenen.
In het eerste kwartaal van dit jaar ontving het OV loket ruim 2222 klachten, dat is ruim 700 klachten meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De hoofdonderwerpen zijn dit keer de tariefstijgingen in het openbaar vervoer en de problemen met de sterabonnementen aan het begin van dit jaar.

Volledige rapportage
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb

Berichtdoor erjeebee » Di 08 Mei 2012, 07:34

Meer dan de helft van de klachten ging over vervoerbewijzen en 'maar' 20% over de dienstuitvoering ondanks de puinhoop op dat gebied afgelopen winter.

Anyway, waar ik van stond te kijken zijn de klachten over de tariefsverhogingen... kennelijk leef ik deels op een andere planeet, want dat de tarieven zo verhoogd zijn heb ik totaaaaaaal niet meegekregen.
Op dit forum ook weinig over gezien.. misschien omdat de gemiddelde OVNL-er op een studentenkaart reist en daar geen last van heeft?
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Recordaantal klachten over ov

Berichtdoor Geert » Di 08 Mei 2012, 08:14

Recordaantal klachten over ov
Geplaatst op: dinsdag 8 mei 2012 08:13
Laatst bijgewerkt: dinsdag 8 mei 2012 08:14


De ombudsman voor het openbaar vervoer, het OV loket, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een recordaantal klachten binnengekregen. Er kwamen 2222 klachten binnen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 1446.

Vooral over de hogere tarieven werd geklaagd. In Amsterdam kregen reizigers in bus, tram en metro te maken met tariefsverhogingen tot 30 procent, zegt het OV loket.

Verder was de introductie van het nieuwe 'sterabonnement' volgens de ombudsman slecht voorbereid en onvoldoende doordacht. Er zijn regio's waar dit abonnement alleen nog digitaal via de ov-chip geldig is, maar in andere regio's kan nog steeds met het papieren abonnement worden gereisd. Wie over de regiogrenzen reist, wordt hierdoor met problemen geconfronteerd.
Lees verder

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb

Berichtdoor Geert » Di 08 Mei 2012, 08:19

erjeebee schreef:Meer dan de helft van de klachten ging over vervoerbewijzen en 'maar' 20% over de dienstuitvoering ondanks de puinhoop op dat gebied afgelopen winter.

Anyway, waar ik van stond te kijken zijn de klachten over de tariefsverhogingen... kennelijk leef ik deels op een andere planeet, want dat de tarieven zo verhoogd zijn heb ik totaaaaaaal niet meegekregen.
Op dit forum ook weinig over gezien.. misschien omdat de gemiddelde OVNL-er op een studentenkaart reist en daar geen last van heeft?

De tarieven an sich zijn misschien nog niet eens zo hard gestegen, maar doordat allerlei gunstige combinaties afgeschaft zijn (sterabonnement in sommige regio's, stad/streeksupplement, via-kaartjes, etc.) kun je ineens veel duurder uit zijn...

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb

Berichtdoor Klaasje » Di 08 Mei 2012, 09:19

Over die 4,9% is er bij mijn weten best een aardige discussie geweest maar het kan zijn dat ik mij die discussie van wat anders herinner.. :wink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb

Berichtdoor Tristan » Di 08 Mei 2012, 09:35

En sinds de invoering is de ov-chipkaart al de onbetwiste en onbedreigde klachtennummerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr 11111 :6

Kortom: mijn mening over de chipkaart is hetzelfde als die van de gemiddelde Nederlander *O*
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb

Berichtdoor Klaasje » Di 08 Mei 2012, 09:44

Wat je hier zegt is gewoon fout. Afgezet tegen het aantal gebruikers zijn klachten die binnenkomen over het systeem niet eens in tienden van procenten uit te drukken. De conclusie dat de gemiddelde Nederlander daarom anti-chipkaart is klopt van geen kanten.

Als je zegt dat de klachten waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg zijn dan zal ik je gelijk moeten geven. Dat er wat zaken rammelen aan het systeem is ook zeker waar maar je kunt de boel ook zo ernstig verdraaien dat het niets meer met de waarheid te maken heeft. Doe dat alsjeblieft niet weer.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb

Berichtdoor erjeebee » Di 08 Mei 2012, 10:21

De gemiddelde Nederlander gebruikt zijn OV-Sjitkaart om van A naar B te reizen (vaak ook weer terug).
Daarom hoor je van de gemiddelde Nederlander weinig klachten.

Ben je geen gemiddelde Nederlander ofwel heb je een wat meer fancy reisgedrag, dan loop je aan alle kanten tegen de beperkingen en nadelen van t ding aan.

OVC is in potentie een goed product, alleen
1) wordt die potentie in de verste verte niet benut en
2) is t ding nog verre van volwassen en zijn er veel te veel problemen.

Mijn standpunt is en blijft dat ze t ding eerst hadden moeten uitontwikkelen, de beperkingen hadden moet wegnemen, kinderziektes eruit en dan pas gaan nadenken over het uitfaseren van de papieren kaartsoorten en infaseren van de OVC.

Als ik in mijn werk een project van pak m beet 3M euri (= 1/1000 van de omvang van het OVC project) zo had aangevlogen als bij de OVC is gebeurd, dan stond ik nu te vaca-turen bij het prikbord van UVW

Maar goed, we vliegen richting off-topic.. denk dat hier andere topics voor zijn toch?
Next one on-topic please :)
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Vinny » Di 08 Mei 2012, 18:56

Gelukkig heeft de chipkaart ook "leuke" producten opgeleverd, zoals het 'weekendvrij' abonnement. Ik maak daar zelf met plezier gebruik van. Neemt niet weg dat er haken en ogen aanzitten, samen met de overigens noodzakelijke tariefsverhoging verklaart dat m.i de meeste klachten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Geert » Di 08 Mei 2012, 22:28

Weekend vrij had ook zonder chipkaart ingevoerd kunnen worden. Idem voor de andere nieuwe abonnementen van NS.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten over vervoerb

Berichtdoor deadlock » Wo 09 Mei 2012, 16:14

Klaasje schreef:Wat je hier zegt is gewoon fout. Afgezet tegen het aantal gebruikers zijn klachten die binnenkomen over het systeem niet eens in tienden van procenten uit te drukken. De conclusie dat de gemiddelde Nederlander daarom anti-chipkaart is klopt van geen kanten.

Als je zegt dat de klachten waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg zijn dan zal ik je gelijk moeten geven. Dat er wat zaken rammelen aan het systeem is ook zeker waar maar je kunt de boel ook zo ernstig verdraaien dat het niets meer met de waarheid te maken heeft. Doe dat alsjeblieft niet weer.

Het is vrij nutteloos om hem erop te wijzen. Ik heb zijn lijst met 31 argumenten ook al eens op de korrel genomen aangezien daar feitelijke fouten instaan maar alsnog blijft hij bij de lijst :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor 010jongen » Wo 09 Mei 2012, 18:20

Nederland moet zichzelf schamen kwa ov
als ik terug kom uit keulen of berlijn bijv. krijg ik nog net geen hart pijn :)
duidelijke tariefsysteem wat geldt voor alle ov in dat gebied. hier een ritje van krimpen a/d ijssel naar brielle bijvoorbeeld en je moet 3 verschillende kaartjes kopen indien je geen persoonlijke ov hebt :neg: :neg: :neg: :neg:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9535
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Wubbo » Wo 09 Mei 2012, 20:55

Kun je daar dan niet met een anonieme chipkaart op saldo reizen?

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor 010jongen » Wo 09 Mei 2012, 22:52

jawel, maar het gaat om mensen die niet in het bezit zijn van zo een kaart. anonieme kaart moet je eerst kopen voor 7,50...
mag je eerst een kaartje kopen bij Qbuzz of cxx, vervolgens ret kaartje van 3,50 en dan weer een kaartje van 4 of 5 zoveel bij cxx voorne putte

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor MdJ » Wo 09 Mei 2012, 23:31

Bestaan die mensen nog, zonder OVChipkaart?
Bij twijfel: gebruik beton.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9535
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Wubbo » Do 10 Mei 2012, 07:29

Mensen zonder strippenkaart moesten ook die losse kaartjes kopen, dus wat dat betreft is er weinig verschil.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Tristan » Do 10 Mei 2012, 20:11

MdJ schreef:Bestaan die mensen nog, zonder OVChipkaart?

Die zijn er zat. Genoeg mensen die sinds de afschaffing van de strippenkaart het OV vaarwel hebben gezegd. Als er bij mijn werk voldoende parkeergelegenheid was, had ik het OV ook vaarwel gezegd, maar helaas ben ik gedoemd om te reizen met de -in mijn ogen- mislukking van de eeuw.

Wubbo schreef:Mensen zonder strippenkaart moesten ook die losse kaartjes kopen, dus wat dat betreft is er weinig verschil.

In de tijd van de strippenkaart waren er alternatieven zoals dalkaartjes, waarmee je -na 09.00 uur- veel goedkoper dan de strippenkaart kon reizen. Sinds de chipkaart zijn de kaartjes alleen maar duurder dan reizen met de chipkaart.
Van mijn woonplaats naar Utrecht was met een dalkaartje € 2,70, met de strippenkaart was het € 4,50, met de chipkaart in eerste instantie € 4,74 en later bijgesteld naar € 4,42, de ritkaart € 6,-
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Klaasje » Do 10 Mei 2012, 20:16

Wubbo schreef:Mensen zonder strippenkaart moesten ook die losse kaartjes kopen, dus wat dat betreft is er weinig verschil.

In de tijd van de strippenkaart waren er alternatieven zoals dalkaartjes, waarmee je -na 09.00 uur- veel goedkoper dan de strippenkaart kon reizen. Sinds de chipkaart zijn de kaartjes alleen maar duurder dan reizen met de chipkaart.
Van mijn woonplaats naar Utrecht was met een dalkaartje € 2,70, met de strippenkaart was het € 4,50, met de chipkaart in eerste instantie € 4,74 en later bijgesteld naar € 4,42, de ritkaart € 6,-

Op heel veel plekken in het land zijn er nog wel dalkaartjes en anders vaak wel kortingsproposities die het geheel ongeveer even goedkoop maken.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Chauf21 » Do 10 Mei 2012, 20:22

Het afschaffen van goedkope ritkaartjes gaat weliswaar gelijktijdig op met de komst van de ov-chipkaart, maar is niet één-op-één aan elkaar te koppelen. De ritkaartjes zijn aan hun eigen succes ten onder gegaan juist doordat wagenverkoop goedkoper werd dan voorverkoop. Dat leidde tot allerlei negatieve effecten: langere halteertijden, meer contant geld op de bus, meer administratie voor de vervoerder. Bovendien kampten de vervoerders met oplopende kosten en uitblijvende tegemoetkomingen, waardoor de prijzen en kaartjes nog eens tegen het licht werden gehouden. Dat alles samenviel met de ingebruikname van de OV-chipkaart is deels toeval.

huibf
Berichten: 2520
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor huibf » Vr 11 Mei 2012, 08:12

Juist. Brabant had ook zon lekker gevalletje.... Dus mensen zeggen dat het ov tot wel 700% duurder is geworden.
60 cent koste gov 2 voor de burger per rit. 90 in de spits en 30 voor de jongere en oudere.
Dat is nu dan wel weer schrikken. Maar men heeft het nooit over dat toen gov werd ingevoerd de tarieven ook met 600% daalde....

Al met al doen ze het in Brabant nog niet zo slecht metde chipkaart producten... Als men het weet... En daar zit de crux.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Klaasje » Vr 11 Mei 2012, 10:00

Je snapt toch ook zelf wel dat het extreem laten dalen van tarieven om die reden een slecht idee is? Tuurlijk heeft iedereen collectief alzheimer wanneer de prijzen omlaag zijn gegaan en klaagt iedereen wanneer het omhoog gaat. Dan heeft men er immers opeens last van.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Vinny » Vr 11 Mei 2012, 20:56

Drugsdealerfilosofie: eerst iemand verslaafd maken alvorens echte prijzen te rekenen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: Zo 11 Sep 2011, 22:30

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Kuba » Vr 11 Mei 2012, 23:01

Vinny schreef:Drugsdealerfilosofie: eerst iemand verslaafd maken alvorens echte prijzen te rekenen...
In België zijn ze de bevolking dan wel heel lang verslaafd aan het maken...
€1,60 voor een enkeltje Tilburg - Sint Niklaas via Turnhout en Antwerpen *bus*

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Ennes » Za 12 Mei 2012, 08:42

Natuurlijk gaat er nog wel eens het een en ander mis, en ook al ben ik persoonlijk geen echte voorvechter voor die chipkaart, in mijn dagelijks werk kom ik in verhouding heel erg weinig echte problemen tegen.
De meeste dingen die ik zelf tegen kom waarbij er iets niet goed gaat, komen voornamelijk door het gebruik ervan van de klant zelf. Zoals: Een te laag saldo waardoor niet kunnen inchecken, meerdere kaarten in portemonnee waardoor inchecken is misgegaan, Langs een poortje rennen en zeggen maar hij piepte, vergeten uit te checken op de heenreis - dus bij het willen inchecken voor terugreis uitchecken ipv inchecken.

Deze zaken kan je natuurlijk afschuiven op het "ingewikkelde" systeem, maar het is voornamelijk een kwestie van even een keer de tijd nemen om precies te weten hoe het werkt.

Opmerking bij mijn ervaringen met chipkaartreizigers, juist de groep oudere reizigers hebben zeer weinig problemen, en snappen het systeem prima. (waarschijnlijk omdat die de moeite hebben genomen om eerst de (on)mogelijkheden van die kaart goed te bestuderen alvorens te gaan reizen.)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Kwartaalrapportage OV Loket: veel klachten vervoerbewijz

Berichtdoor Chauf21 » Za 12 Mei 2012, 14:59

In mijn dagelijks werk kom ik in verhouding heel erg weinig echte problemen tegen.

Het echte probleem zit 'm niet zozeer in het dagelijkse gebruik, maar in de (technische) beperkingen die in het systeem als geheel bestaan. Als conducteur check je één ding: is er wel of niet ingecheckt? Zolang je kan inchecken kan er dus weinig fout gaan, maar als conducteur kan je niet zien welke andere problemen (in- en uitchecken bij het overstappen, beperkte geldigheid van vervoerbewijzen) er voor de reiziger spelen. Je zou zelfs kunnen stellen dat die problemen voor niemand behalve de reiziger zelf zichtbaar zijn.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten