Pagina 1 van 2

Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 12:41
door Suus
Trein weinig populair om naar het werk te gaan
Maar vijf procent van de Nederlanders gebruikt meestal de trein om naar het werk te gaan. Bijna zes op de tien werkenden nemen vooral de auto.

Dat blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Onder werknemers in het openbaar bestuur is de trein nog het populairst. Veertien procent van de ambtenaren ging in 2010 met de trein naar het werk.

Oorzaak van de lage populariteit van de trein lijkt de duur van de reis naar het werk te zijn. Voor meer dan de helft van de Nederlanders bedraagt die minder dan twintig minuten.

Bron: Nu.nl

De fiets is met 25% ook erg populair :)

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 12:57
door erjeebee
Even graven in mn werkverleden:

1990-1991 Enschede Deppenbroek - Woerden-vlak-bij-station: 50% trein 50% leaseauto
1991-1992 Utrecht Kanaleneiland - Rotterdam Marconiplein: 75% trein 25% leaseauto
1992-1994 Ede Zuid - Rotterdam Marconiplein: 80% leaseauto 20% trein
1994-1998 Ede Zuid - Utrecht Rijnsweerd: 95% leaseauto 5% trein
1998-2000 Ede Zuid - Zaandam Station 90% leaseauto, 10% trein (IC Nijmegen-Den Helder stopte toen NIET in Zaandam)
2000-2006 Ede Zuid - Nijmegen Winkelsteeg 95% leaseauto, 5% trein
2006-2009 Ede Zuid - Nijmegen Winkelsteeg: 50% trein, 50% eigen auto
2009-2010 Ede Zuid - Eindhoven HTC: 50% trein, 50% eigen auto
2010-2011 Eindhoven Strijp - Eindhoven HTC: 60% fiets, 40% auto
2011-heden Neeritter - Eindhoven HTC: 99% eigen auto, 1% OV

Gemiddeld doe ik het nog niet zo slecht.
Vooral aan het begin van carriere (had ik OV Jaarkaart EN leasebak) en sinds 2006 (geen leasebak meer:))
Hoewel sinds ik -overigens prachtig- te Neeritter woon het OV geen optie meer is.

EDIT: 1989 (militaire dienst, er was toen GEEN militairen-OV kaart):
Enschede Deppenbroek - Schalkhaar 100% aftandse Opel Cadadillac

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:01
door Vinny
Overigens is er een verschil in wat mensen willen en wat mensen doen, populariteit veronderstelt het eerste, terwijl in de trein veel mensen zitten die geen rijbewijs hebben en dus op het OV zijn aangewezen. Persoonlijk ga ik het liefst met de fiets naar mijn werk...

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 20:06
door isadora
Werk - 100% fiets
Ziekenhuis, vrienden, familie (en ook in die volgorde) - 100% OV

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 21:04
door willy84
Ik zit per dag iets van 2 uur in de bus en stukje metro *bus*

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 21:09
door Wubbo
Gaat iedereen hier nu vertellen hoe hij of zij naar het werk gaat? Die uitslag kan ik nu wel vast voorspellen: het percentage treinreizigers zal hier hoger liggen dan gemiddeld in Nederland (en op het autosnelwegenforum zal het wel lager liggen).

Vraag is vooral waarom de trein niet populair is. Mijn interpretatie van de cijfers in het artikel is dat de trein aantrekkelijk wordt als je de reistijd goed kan gebruiken voor andere zaken (met name werken). Dat werkt pas echt op lange afstanden, in een kwartiertje doe je niet zo veel. De uitdaging is dus: hoe krijg je de forenzen met korte reizen ook in de trein (al is eigenlijk de vraag of je dat wel wil, of dat je daarbij eigenlijk vooral de fiets beconcurreert).

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: wo 09 mei 2012, 21:31
door Daniel
Ik denk toch niet dat de trein heel snel met de fiets gaat concurreren... daar is de afstand die je in het genoemde kwartiertje aflegt over het algemeen toch wat te groot voor. Voor forensen op kortere afstanden denk ik dat de grootste winst om ze tot OV-gebruik te verleiden zit in het voor- en natransport.

Stel dat iemand bv. in Amersfoort Vathorst woont en in Zwolle Zuid werkt. Dan kan ik me uiterst goed voorstellen dat de auto aantrekkelijker is omdat je nagenoeg de hele rit via de snelweg kunt afleggen. Per OV zit je dan echter met een rit per minder comfortabele stoptrein of verlies je een kwartier aan de verkeerde kant op reizen per bus.
Woon je echter op loop/fietsafstand van het station en is je werkplek goed met een directe verbinding bereikbaar vanaf een station, dan wordt het al een heel ander verhaal: voor de reis die ik dagelijks maak is het verschil tussen OV en auto, bij meerekenen van tijdsverlies door files, hooguit 10 minuten. (Waarmee in een situatie als de mijne ook nog een kostenvoordeel een rol speelt: het huren van een parkeerplaats zou me per maand al net zoveel kosten als een maand lang met het OV heen en weer reizen)

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 09:18
door erjeebee
Heel kort door de bocht:
Trein concurreert vooral met auto
Bus/tram/metro met fiets

Of je OV of ander middel neemt heeft te maken met kosten, reistijd, flexibiliteit, betrouwbaarheid en comfort.
En daar is totaal geen algemene afweging voor te maken.

Soms is het simpel, zoals voor mij nu.
Neeritter - High tech campus Eindhoven:
-anderhalf uur per OV, half uur per auto
-OV eens per uur, auto elk moment
-OV oncomfortabel met 3 overstappen (Ittervoort, Weert, Eindhoven) en relatief veel wachttijd
-Kosten niet eens uitgerekend, maar zullen niet veel uitmaken...
(rij op gas en kan goedkoop in Belgie tanken)

Toen ik nog in Ede woonde en Nijmegen werkte en er veel files op de A50 stonden ging ik vaak per OV
- Reistijd zonder file: auto 35, OV 50
- Reistijd met file: auto kon oplopen naar uur, OV 50
- OV 4 keer per uur en maar 1 overstap
- Weinig verstoringen op traject Ede-Nijmegen dus betrouwbaar.

"Vraag is vooral waarom de trein niet populair is"
Omdat de reistijd bijna altijd (veel) langer is, het minder comfortabel en minder flexibel is en in sommige delen van NL de betrouwbaarheid nogal te wensen overlaat.
Wil je mensen het OV in krijgen, moet de frequentie omhoog, (flexibeler en comfortabeler want betere overstappen/minder wachten), moet de betrouwbaarheid omhoog/aantal verstoringen omlaag en moet het voor en natransport ook beter worden geregeld.. .en dan met name naar het werk toe.
Bedrijven/industrieterreinen zijn nou niet de best bereikbare plaatsen van het land.

Maar ja, recentelijk wordt er alleen maar meer asfalt neergepleurd waardoor de snelheid van de tuut omhoog gaat en het verschil met OV alleen maar groter wordt.

Overigens, het argument van "kunnen gebruiken voor andere zaken" geloof ik niet zo.
Automobilisten zitten echt niet met de gedachte "O, ik wou dat ik wat andere zaken kon doen tijdens het reizen"
Die willen gewoon snel, comfortabel van H naar W en terug

Maar volgens mij vertel ik hierboven helemaal niks nieuws.

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 19:55
door Chauf21
erjeebee schreef:Heel kort door de bocht:
[...]
Wil je mensen het OV in krijgen, moet de frequentie omhoog, (flexibeler en comfortabeler want betere overstappen/minder wachten), moet de betrouwbaarheid omhoog/aantal verstoringen omlaag en moet het voor en natransport ook beter worden geregeld.. .en dan met name naar het werk toe.
Bedrijven/industrieterreinen zijn nou niet de best bereikbare plaatsen van het land.
Het aantal extra reizigers door minder overstappen, hogere betrouwbaarheid of een hogere frequentie zal vrij beperkt zijn. Kosten, reistijd en het feit dat je met andere mensen moet reizen zijn de belangrijkste keuzes.

Het OV fungeert prima op de centrum-centrum-relaties, maar doordat men in Nederland steeds maar weer aan de grenzen van gemeentes gaat bouwen wordt het OV (en dan met name de trein) een steeds minder geschikt alternatief. OV-reistijden worden te lang omdat je altijd eerst naar een centrumpunt moet, vandaar naar een ander centrumpunt en vervolgens weer weg van het centrum. De infrastructuur voor het wegverkeer is veel beter ingericht voor die niet-centrum-reisrelaties. De aanleg van extra asfalt zal het verschil tussen OV en auto bovendien alleen maar schever trekken. Geen probleem als je een leefomgeving als LA nastreeft en iedereen voldoende ruimte kan hebben om zijn eigen ding te doen, maar helaas hebben we dat in Nederland niet.
De ideale oplossing om de trein een geschikter alternatief te laten zijn: meer infrastructuur. Dat is echter vaak ook de oplossing met de meeste kosten. Andere alternatieven zijn meer restricties opleggen, bijvoorbeeld door alleen nog te bouwen op OV-'vriendelijke'-locaties, of door niet-noodzakelijk autoverkeer zo veel als mogelijk te beperken.

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 19:58
door Klaasje
Een oplossing kan dan een IC stop aan de stadsrand zijn vanwaar een stedelijk ov-netwerk start.

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 20:00
door Chauf21
Klopt. Dat zie je nu ook gebeuren met bijvoorbeeld de s2100 / s2200, die ook bij Rotterdam Blaak, Schiedam en Laan van NOI stoppen (alhoewel die stations nog steeds in langer bestaand bebouwd gebied liggen) . Die stops kosten relatief weinig extra tijd, maar bieden wel veel meer reismogelijkheden :pos:

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 20:02
door Suus
Ik wil het nog wel wat steviger zeggen: Stoppen met het bouwen van nieuwe kantoren zolang er hele kantoorparken in Nederland die net iets minder goed met de auto bereikbaar zijn (maar vaak beter met het OV) er verlaten bijstaan.

Hint: Sloterdijk, Diemen Zuid, Rotterdam Alexander, Hoofddorp of Enschede :idea:

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 20:18
door webguy
Overigens is de NS dat probleem deels aan het verhelpen met Regus flexwerklocaties op stations: station2station. Eerste is maandag geopend op station Amersfoort, er komen er dit jaar nog 11 bij. Veel positieve reacties, al zijn dat soort locaties wel relatief duur (maar het dag tarief valt best mee). Het is echter wel een erg goede oplossing voor als je halverwege wil vergaderen - Rotterdam en Zwolle bijvoorbeeld en dan naar Amersfoort.

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 21:28
door Vinny
Wat volgens mij echt mist is een S-bahnsysteem in Nederland. Randstadrail is daar slechts een slap aftreksel van..

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 22:34
door Justin
Als ik een rijbewijs en auto zou hebben, zou ik ook stoppen met de trein en bus. Doe er nu 100 minuten over, tegenover 35 minuten met de auto. Als je fulltime werkt is elk uurtje minder aan reistijd behoorlijk welkom, aangezien ik nu echt m'n vrije tijd apprecieer :P. Wat dat betreft mis ik mijn stageadres, want dat was gewoon op 1 minuut lopen van Rotterdam Centraal. Daar kan geen auto tegen op :).

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 22:50
door Klaasje
Voor mijn gevoel lukt het in Amsterdam best behoorlijk om het OV aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Locaties als Bijlmer Arena, Sloterdijk en de Zuidas zijn zowel per OV als auto goed te bereiken. Utrecht is naar mijn idee het hardste bezig met het missen van de boot van alle grote steden. Maar met de Uithof en Rijnsweerd zit je eigenlijk ook aan de verkeerde kant van de stad om een goede ontsluiting per ov te krijgen.

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 23:09
door hidihi
De auto zal altijd populairder blijven. Ik denk dat je mensen pas in het OV krijgt als je met OV sneller reist dan met de auto.

Ik vindt meer hoge snelheidslijnen tegen een gewoon tarief de beste oplossing om met de auto te concureren. Misschien is een carpooldienst in een OV-jasje een klein gedeelte van de oplossing. Bijvoorbeeld iemand rijdt vanuit een dorp met slecht OV naar de grote stad. Als je deze persoon gedeeltelijk zijn benzine laat vergoeden kan hij bereid zijn om reizigers mee te nemen tegen een vooraf ingestelde vertrektijd. Als je openlijk bekend maakt in een dorp dat er tijdens werkdagen een retour rit ('smorgens heen en 'smiddags terug) gereden wordt heb je al een OV dienst op een dorp hoe klein dan ook.

Een andere oplossingen kan zijn dat er meer PR terreinen bij stations of punten met een hoge OV ferqentie gebouwd worden. Dan heb je de bestuurders niet geheel uit de auto maar dan wordt wel een deel van de reis met OV gedaan.

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: do 10 mei 2012, 23:12
door Daniel
@Klaasje: De Uithof en Rijnsweerd zijn anders uitstekend en snel bereikbaar met een hele reeks spitsbussen. Zeker vanuit Vianen en evt zelfs nog Gorinchem met 1 overstap in het zuiden en vanuit de diverse gemeenten aan de oostkant is de reistijd nu al redelijk concurrerend met de auto door de routes die die bussen rijden. Daar zou je met een busstrook langs de snelweg en inzet van 100 km/u bussen al een flinke sprong voorwaarts kunnen maken om de boel nog aantrekkelijker te maken.

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: za 12 mei 2012, 13:58
door find_your_spot
Vergeten we de prijs van het treinkaartje niet?

In mijn eigen auto gaat 50 liter diesel. Dat kost mij + - 70 euro waarna ik er + - 1200 km mee kan rijden.

Zolang treinkaartjes niet goedkoper worden loont het voor veel automobilisten niet om met de trein te gaan.

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: za 12 mei 2012, 14:04
door Suus
Die auto is gratis bij jou op de oprijlaan terecht gekomen (Hij stond er opeens!) en gaat ook nooit kapot zeker :wink:

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: za 12 mei 2012, 14:26
door hauptbahnhof
Zolang de KM-vergoeding onbelast is zal de auto nog steeds worden gebruikt.

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: za 12 mei 2012, 14:51
door Chauf21
Bee schreef:Die auto is gratis bij jou op de oprijlaan terecht gekomen (Hij stond er opeens!) en gaat ook nooit kapot zeker :wink:
Er zijn maar weinig mensen die helemaal geen (beschikking over een) auto hebben. Als je dan een vergelijking op basis van kosten gaat maken, spelen de aanschafkosten van een auto helemaal niet mee. De auto staat er toch en wordt niet duurder door wel of niet met het OV te reizen. De auto is een sunk cost.

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: za 12 mei 2012, 17:54
door Vinny
Daarom moeten de abonnementen van het openbaar vervoer ook duurder worden, en de incidentele treinkaartjes in prijs worden verlaagd. Op dit moment is de trein voor een gezin dat een dagje uit wil of voor mensen die al een auto hebben buitenproportioneel duur, terwijl forensen die er voor kiezen om geen auto aan te schaffen, maar een OV abonnement nemen erg goedkoop.

Natuurlijk hoeven abonnementen niet persé duurder te worden, maar het is natuurlijk wel fijn dat de vervoerder ook een beetje geld verdient met zijn business ;)

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: za 12 mei 2012, 18:34
door Ronald
hauptbahnhof schreef:Zolang de KM-vergoeding onbelast is zal de auto nog steeds worden gebruikt.
En hoeveel moet een kilometer gaan kosten zodat de auto niet meer wordt gebruikt? Een discussie die al vaak gevoerd is, maar waar lastig een antwoord op te vinden is. Evenals de vraag of het huidige OV genoeg capaciteit heeft om de "auto-trein"-overstappers kwijt te kunnen.
Vinny schreef:Daarom moeten de abonnementen van het openbaar vervoer ook duurder worden, en de incidentele treinkaartjes in prijs worden verlaagd. Op dit moment is de trein voor een gezin dat een dagje uit wil of voor mensen die al een auto hebben buitenproportioneel duur
Dat gebeurt nu toch al?. De nieuwe NS-abonnementen zijn voor spitsreizigers in veel gevallen duurder, terwijl je tegenwoordig overspoeld wordt door goedkope "dagje-uit-kaartjes" (Kruidvat, Railrunner, Floriade-actie, 65-plus-keuzedagen enzovoort).

Re: Trein weinig populair om naar het werk te gaan

Geplaatst: za 12 mei 2012, 19:18
door huibf
Chauf21 schreef:
Bee schreef:Die auto is gratis bij jou op de oprijlaan terecht gekomen (Hij stond er opeens!) en gaat ook nooit kapot zeker :wink:
Er zijn maar weinig mensen die helemaal geen (beschikking over een) auto hebben. Als je dan een vergelijking op basis van kosten gaat maken, spelen de aanschafkosten van een auto helemaal niet mee. De auto staat er toch en wordt niet duurder door wel of niet met het OV te reizen. De auto is een sunk cost.
Het ligt ook maar net aan de gezinssitautie.
Als je beide werkt en 2 auto's hebt dan is de 2de auto ineens ontzettend duur. Zeker als een van de werkplekken goed te bereiken is met het OV.
De 2de auto zal zeer waarschijnlijk in het weekend en in de avond stil staan, omdat je meestal samen naar de verjaardag gaat, familiebezoek, winkel
Een auto is namelijk wel erg prettig als je deze hebt, voor bezoek aan familie, supermarkt en wat dan ook.

Bij die tweede auto moet je dus wel 100% aanschafkosten meetellen, de verzekering, de wegenbelasing etc. De 2de auto kan dan zomaar 40 a 50 ct/km gaan kosten. En daarvoor kan je nogal wat met de trein reizen, 1ste klasse.

Als je dus twee auto's hebt zou het wel erg dom zijn om de trein te pakken, maar voor sommige wel leerzaam (!) en ook leuk voor de kinderen

Ik had ook twee auto's. Toen beide eigelijk niet meer OK waren (15 jaar oud) hebben we een autootje gekocht van 4 jaar oud. Ik heb in deze twee jaar die tweede auto in zijn geheel niet gemist.
Overigens vindt ik het niet erg om met het OV weg te moeten.
Met het OV reizen is wel enige 'wil' voor nodig.

Ik doe 5 minuten langer over om naar mijn werk te komen met het OV. (en een stuk relaxeter) .
Ik krijg km vergoeding, waarvan ik de brandstof niet eens mee uit kom, door met de trein komen incasseer ik uit die km vergoeding 90 euro p.m. (je kan kiezen uit km.vergoeding of OV vergoeding. dat eerste is mij stukken gunstiger)
Daarbij bespaar ik me dus ook die aanschaf van een 2de auto, verzekering en wegenbelasting. APK en onderhoud
O ja... ik moet wel 1x per jaar mijn band van de fiets extra vervangen