Pagina 1 van 2

Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 21:58
door Daniel
Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer
Geplaatst op: maandag 21 mei 2012 21:57
Laatst bijgewerkt: maandag 21 mei 2012 21:58


Mensen die met de trein naar hun werk gaan, betalen straks honderden euro's meer. De vervoerders begrijpen niet dat de ov-reiziger net zo hard wordt getroffen als de automobilist. Ze hebben de minister een brandbrief gestuurd.
KNV en FMN houden Schultz voor dat de voorgestelde extra belasting op de woon-werkvergoeding voor wie met het openbaar vervoer reist, zeker niet helpt om de files te verminderen en het milieu te ontzien.
Lees verder

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 22:00
door Daniel
Goh, nu vinden ze ineens dat de reiziger die prijsstijging bespaard moet blijven en met de afschaffing van de stad-streeksupplementen zonder fatsoenlijk alternatief zadelen ze juist zelf die reizigers met hogere kosten op :roll:

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 22:19
door Klaasje
Ik denk ook niet dat dit forensen gaat tegenhouden om te forensen. Ook de km-vergoeding voor auto's gaat op de helling. Daarentegen zal het mij niet verbazen als hierdoor minder mensen over een lange afstand gaan forensen. Voor dat laatste valt vanuit milieubelang best wat te zeggen.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 22:26
door Ronald
Maar wat is het alternatief dan: huis verkopen en verhuizen? Ook niet handig tegenwoordig...

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 22:36
door Daniel
Forensen over langere afstand wordt juist aantrekkelijker relatief gezien. Dan is immers een netkaart/NS-jaarkaart al snel de voordeligste optie en juist dat zijn de vervoerbewijzen die in ongewijzigde vorm blijven bestaan. In reiskostenvergoeding zit je dan ook al gauw op het maximum wat werkgevers vaak ook nog hanteren.

Juist forensen op de korte afstand worden onevenredig getroffen: prijsstijging bij de vervoerders is relatief groot en tegelijk krijg je te maken met een dalende reiskostenvergoeding doordat die belast wordt.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 22:38
door Vinny
Nee. Vooral niet door de hypotheekrenteaftrek alleen te beperken voor nieuwe gevallen. De politiek moet eens stoppen met het ontzien van gevestigde belangen. Ik vind het gewoon een grof schandaal dat de jongeren en starters de rekening moeten betalen voor het financiële wanbeleid van de generatie babyboom, die ook nog eens gewoon op hun 65e met pensioen kunnen.... (maar dat is verder off topic hier)

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 22:40
door Klaasje
Daniel schreef:Forensen over langere afstand wordt juist aantrekkelijker relatief gezien. Dan is immers een netkaart/NS-jaarkaart al snel de voordeligste optie en juist dat zijn de vervoerbewijzen die in ongewijzigde vorm blijven bestaan. In reiskostenvergoeding zit je dan ook al gauw op het maximum wat werkgevers vaak ook nog hanteren.

Juist forensen op de korte afstand worden onevenredig getroffen: prijsstijging bij de vervoerders is relatief groot en tegelijk krijg je te maken met een dalende reiskostenvergoeding doordat die belast wordt.
Het verschil in belastingvrijstelling is bij de duurdere abonnementen het grootst. Die dure gaan over de lange afstand. Een reisje Amersfoort-Utrecht is stukken goedkoper dan Zwolle-Utrecht. Bij die laatste categorie komt het zwaartepunt van de maatregel dus ook te liggen.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 22:41
door Ennes
Veel bedrijven geven alleen een tegemoetkoming in de reiskosten voor het OV, en niet voor de auto, reizigers die een dergelijke regeling hebben zullen straks eerder geneigd zijn om voor het comfort en gemak te kiezen, en dan de auto te pakken als er aan het OV geen financiële voordelen meer zitten.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: di 22 mei 2012, 06:18
door Daniel
@Klaasje: Puur voor de belastingmaatregel klopt dat ja. Maar een reiziger ervaart het totaalplaatje en daarvoor geldt weer wat ik schreef.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: di 22 mei 2012, 07:40
door deadlock
Prima maatregel (y) Ik krijg die belastingvrije voet één keer per jaar terug en dat is een bedrag waar ik een TV van kan aanschaffen maar ik ga het dus niet echt missen op jaarbasis.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: di 22 mei 2012, 08:18
door huibf
Vindt het vreemd dat de ov gebruiker ook wordt getroffen. Er is toch een doel om meer mensen de trein in te krijgen, een paar procent had wellicht dit gedaan. Gemiste kans

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: di 22 mei 2012, 09:03
door Klaasje
Daniel schreef:@Klaasje: Puur voor de belastingmaatregel klopt dat ja. Maar een reiziger ervaart het totaalplaatje en daarvoor geldt weer wat ik schreef.
Dat gaat eigenlijk alleen op voor reizigers die vijf dagen in de week werken. Voor reizigers die vier dagen in de week werken of die vaak op een wisselende locatie zitten is de nieuwe combinatie altijdkorting trein+BTM zo'n gekke nog niet. En laten we heel eerlijk zijn: Op maandag, woensdag en vrijdag zijn er minder forensen dan op dinsdag en donderdag. Het is dus zeer waarschijnlijk dat het in ieder geval niet de grote meerderheid is die vijf dagen in de week werkt.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: di 22 mei 2012, 09:21
door Daniel
Dat laatste waag ik toch te betwijfelen... op een vrijdag is het wel duidelijk ja, maar maandag t/m donderdag zijn de verschillen nou niet echt noemenswaardig.

Overigens even een berekeningetje op een 4-daagse werkweek losgelaten: dan is het nieuwe combi-abonnement nogsteeds duurder dan een trajectkaart + supplement (uiteraard wordt de stijging wel minder groot)
Waarschijnlijk zal je dan met een driedaagse werkweek op een vergelijkbare prijs uitkomen, maar dan heb je juist de reizigers die in de huidige situatie een abonnement er niet uit halen en waarschijnlijk op losse kaartjes danwel op saldo reizen. En juist die reizigers hebben minder last van de belastingmaatregel die er nu aan zit te komen. Immers heb je voor de OV-aftrek (die de nu nog belastingvrije vergoeding van je werkgever aanvult tot een zeker maximum) een OV-verklaring nodig en die kunnen alleen maand- en jaarkaarthouders aanvragen.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: di 22 mei 2012, 12:45
door Tochjo
Voor de reiskostenaftrek openbaar vervoer volstaat ook een reisverklaring, die de werkgever kan verstrekken.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 14:45
door waldo79
huibf schreef:Vindt het vreemd dat de ov gebruiker ook wordt getroffen. Er is toch een doel om meer mensen de trein in te krijgen, een paar procent had wellicht dit gedaan. Gemiste kans
Uit het oogpunt van gelijke monniken, gelijke kappen vind ik het een rechtvaardige maatregel. Iedereen zal toch de lasten van de bezuinigingen proeven en niet de één meer dan de ander :x

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 15:46
door Suus
Ik ben grotendeels voor de bezuinigingen maar het is vreemd dat hier wel wordt gekozen voor een gelijkheidsprincipe terwijl de OV-reiziger driedubbel gepakt wordt. Naast het feit dat de reiskostenvergoeding vervalt gaan ook de prijzen van de vervoersbewijzen omhoog door de al geplande bezuinigingen die dit najaar ingaan en door het vervallen van "rode diesel" zullen de vervoerders nog een keer worden opgescheept met extra kosten die zeker en vast ook op de reiziger afgewenteld zullen worden.

Voor de dieseltreinen van Arriva, Syntus en Veolia samen zorgt alleen het afschaffen van de rode diesel al voor jaarlijks 15 miljoen euro extra brandstofkosten!

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 20:21
door Vinny
Die lijnen hadden al lang geelectrificeerd moeten zijn. Diesel is brandstof van de 20e eeuw: volstrekt niet duurzaam....

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 20:32
door Suus
Dat ben ik met je eens, zeker de lijnen Arnhem - Winterswijk en Groningen - Leeuwarden hadden allang een bovenleiding moeten hebben maar sommige mensen vinden dat de investering daarin niet terugverdiend kan worden ofzoiets :')

In België worden er nog steeds nieuwe spoorlijnen van bovenleiding voorzien, blijkbaar ziet men er daar wel het nut van in. Ze zijn nu bezig met Herentals - Mol, maar ik weet bijna zeker dat het daar niet bij gaat blijven :wink:

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 21:17
door Klaasje
Vroegâh gebeurde dat altijd wanneer NS dieseltreinstellen afgeschreven had. Dan gebeurden de trajecten waar er qua exploitatie het grootste voordeel mee te behalen naast dat op dat moment de winst natuurlijk het grootste is. Een paar jaar terug was een bovenleiding al rendabel wanneer er 4x per uur gereden wordt. Met de hogere brandstofprijzen van nu zal de grens zijn opgeschoven.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 21:26
door Daniel
Moet wel heel vroeger geweest zijn dan... met de afvoer van Plan U heeft er in ieder geval nergens elektrificatie plaatsgevonden. Volgens mij is Dordrecht - Geldermalsen zelfs de laatste lijn geweest die van bovenleiding is voorzien en zelfs dat is alweer zo'n 20 jaar geleden. (Voor reizigersvervoer dan, de Havenspoorlijn in Rotterdam is recenter voorzien)

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 22:25
door Wubbo
Na de afvoer van plan U heeft NS dan ook geen dieseltreinstellen meer bijgekocht: plan U heeft nog heel lang dienstgedaan naast DM90 (indienststelling eerste DM90: 1996, buiten dienststelling laatste plan U: 2003 aldus Wikipedia) en is feitelijk vervangen door de Linten van Syntus. Ik denk dat het een probleem van kortere concessies is: dan zijn voor de vervoerder de investeringen niet terug te verdienen. De opdrachtgever zou dan moeten investeren, maar dat is natuurlijk niet sexy.

De toegevoegde waarde van electrificatie van Groningen - Leeuwarden zie ik nog niet zo (ik vraag me af of je daarmee echt veel wint gezien de ligging tussen de andere dieselbaanvakken), ik zou eerder Zwolle - Wierden en Nijmegen - Roermond noemen als trajecten waar je echt winst kan halen.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 22:44
door fogeltje
Wel of niet elektrificeren van Nijmegen - Venlo (- Roermond) is volgens bijna een net zo oud vraagstuk als het (gedeeltelijk) dubbelspoorsmaken van die lijn. Denk niet dat het er daar ooit gaat komen.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 22:48
door Suus
Als je Nijmegen - Venlo doet, is het maar een kleine moeite dan ook maar naar Roermond verder te gaan. En wel zo prettig in de exploitaitie. Als je op tijd begint kan je klaar zijn op het moment dat Veolia het veld ruimt of de nieuwe concessie wint :)

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: wo 23 mei 2012, 23:55
door Klaasje
Een andere kanshebber: Almelo-Mariënberg. Dat levert schaalvoordelen op voor de vervoerder van de Emmerlijn.

Re: Brandbrief vervoerders over duurder woon-werkverkeer

Geplaatst: do 24 mei 2012, 00:01
door Vinny
Eigenlijk is alleen op die lijn en wellicht Sneek-Stavoren het reizigersaanbod zo laag dat een bovenleiding niet snel wordt terugverdiend. Maar exploitatietechnisch biedt het zeker voordelen om nergens meer diesel te hebben