Jouw redenatie is dus precies tegengesteld aan die van ProRail. Ze spreken in dit soort situaties van elektrocutiegevaar zo lang het niet zeker is dat de bovenleiding onbeschadigd is.Stéphane schreef:Wanneer spreekt ProRail eigenlijk van gevaar op elektrocutie? Ik zou daar pas van spreken als er daadwerkelijk een kabel geknapt is.
Een kabelbreuk kan ook een andere oorzaak hebben dan versleten bovenleiding. Dit kan overal gebeuren.VIRM schreef:Is het overigens niet een tikkeltje vreemd dat de bovenleiding kaduuk gaat op een relatief nieuw traject?

WSM schreef:Ik heb ook wel eens zo'n situatie meegemaakt. Wat mij verbaasde was dat het treinpersoneel wel op een veilige manier uit de trein gekomen was en buiten rondliep. Hebben conducteurs en machinisten een speciale anti-electrocutietraining gehad?

Ennes schreef:Het grootste punt is dat het gedrag van (uitstappende) reizigers niet te overzien is, als men toestemming zou geven om de trein te verlaten, hou dan maar eens overzicht over wat die reizigers gaan doen. En het treinpersoneel zal na een draadbreuk ook alleen maar de trein verlaten nadat het ook zeker is dat (onder bepaalde voorwaarden) te doen. De reizigers in de trein houden is nu eenmaal de veiligste optie, tot er voldoende begeleiding ter plaatse is dat de reizigers dat ook op een zo veilig mogelijke manier te laten doen.
WSM schreef:Ennes schreef:Het grootste punt is dat het gedrag van (uitstappende) reizigers niet te overzien is, als men toestemming zou geven om de trein te verlaten, hou dan maar eens overzicht over wat die reizigers gaan doen. En het treinpersoneel zal na een draadbreuk ook alleen maar de trein verlaten nadat het ook zeker is dat (onder bepaalde voorwaarden) te doen. De reizigers in de trein houden is nu eenmaal de veiligste optie, tot er voldoende begeleiding ter plaatse is dat de reizigers dat ook op een zo veilig mogelijke manier te laten doen.
Ik blijf het uiterst vreemd vinden dat dat 2,5 uur moet duren. Dit blijft wat mij betreft dus een punt van zorg in geval van bijvoorbeeld brand. Als we ook dan eerst uitgebreid moeten praten en verantwoordelijkheden afschuiven voor de actie, betekent dit gewoon dat reizigers aan hun vreselijke lot worden overgelaten....

Klaasje schreef:Dat de veiligheid belangrijk is, is natuurlijk zo maar 2,5 uur wachten op evacuatie is gewoon buitensporig lang. In hooguit een half uurtje zouden de reizigers minstens van de baan af moeten wezen. Als ze er weg zijn kan het immers ook niet meer fout gaan. Dat is in de overigens ook de meest veilige plek.
Daarnaast is het gewoon onfatsoenlijk om mensen zo lang te laten zitten. Ik wil best begrijpen dat niet alles meteen geregeld is en dat bijvoorbeeld bussen voor verder transport of een andere trein even op zich laten wachten maar zorg dan minstens dat reizigers vrijheid hebben en daarnaast geen geklooi als spoorlopen of ander soort vervelend gedrag wat te herleiden valt uit ontevredenheid kunnen veroorzaken. We hebben niets aan spoorlopers of mensen die haast hebben en rijdend personeel een klap verkopen. Want laten we nou heel eerlijk wezen: Dat rijdend personeel doet zijn/haar best en verdiend alleen om die reden al geen vervelende reizigers wanneer het niet nodig is.

WSM schreef:Ik begrijp niet waarom dat zo lang moet duren. Dat is gewoon een gebrek aan doortastend optreden. Waarom zou men bij brand wel ineens snel kunnen handelen?
Bee schreef:2,5 uur in een weiland staan is erg lang en een goed excuus ervoor lees ik ook niet. Het is geen onherbergzaam terrein ver van de bewoonde wereld waar je met zeer veel moeite komen.
En je hebt ook niet 2,5 uur nodig om de stroom uit te zetten. Kortom, de nooddiensten hebben wel wat uit te leggen.

Bee schreef:Bij een aanrijding lukt de NS het eigenlijk altijd wel binnen anderhalf uur een hele vloot bussen te hebben. Ik zie niet waarom het hier dan 2,5 uur moest duren en bovendien heb je hier maar voor een trein bussen nodig, met de bezetting van de Fyra daar zijn dat er misschien drie ofzo

Ennes schreef:Dan ben ik wel heel erg benieuwd hoe jij ergens langs de vrije baan alle reizigers op een veilige manier binnen een half uur weg wil hebben?
En hoe je zou willen voorkomen dat als je reizigers uit de trein laat ze braaf naast de trein blijven zonder te gaan spoorlopen bijvoorbeeld?

Klaasje schreef:De eerste heb ik al gegeven.. loop weg naar een punt wat in ieder geval niet grondgebied van Railinfratrust is. Dan kan je daarna altijd nog wat anders uitzoeken maar ben je wel van de veiligheidsrisico's af omdat de reizigers bij het spoor vandaan zijn. En ja ik weet hoe een schouwpad eruit ziet. Daar kan je vrij behoorlijk wandelen. Alleen opa's en oma's met wandelstokken zullen een beetje hulp nodig hebben maar dat kan dan wel geregeld worden...

Klaasje schreef:Tuurlijk zijn de reizigers dan niet tevreden maar ze hebben tenminste wel enige bewegingsvrijheid en je bent van allerlei veiligheidsspul af. Dan hangt het verder van de locatie af of er wel of niet iets in de buurt te doen is.

Keer terug naar OV in Geheel Nederland
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten