Bij de Electronic Fontier Foundation zijn ze op zoek naar voorbeelden van voertuig volgsystemen die reizigers informeerden en voor 1999 al actief waren. Dit US-patent wordt door een Luxemburgs bedrijfje misbruikt, en voorkomt actief de innovatie in de openbaar vervoer sector.
Dus mocht je tips hebben, ze zijn erg welkom.
Actuele voertuig informatie voor 1999?
Re: Actuele voertuig informatie voor 1999?
Het systeem dat men in Antwerpen op de tram gebruikt was dat minstens in 1997, maar waarschijnlijk al eerder. Dat werkt met bakens tussen het spoor die reageren op een radiozendertje onder de tram. Aan de hand daarvan verschiet het lampje dan van positie.
Zoiets zocht je?
Zoiets zocht je?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Actuele voertuig informatie voor 1999?
Ja, maar nu actie van het systeem om de reiziger te informeren (dat is het lampje?). Mocht je hier linkjes naar hebben...Bee schreef:Het systeem dat men in Antwerpen op de tram gebruikt was dat minstens in 1997, maar waarschijnlijk al eerder. Dat werkt met bakens tussen het spoor die reageren op een radiozendertje onder de tram. Aan de hand daarvan verschiet het lampje dan van positie.
Zoiets zocht je?
Re: Actuele voertuig informatie voor 1999?
Ja, op het perron hangt dit paneel:
Op het paneel staan de stations die de tram aan zal doen voordat hij op het station komt waar je staat te wachten. Op elk station waar zich een tram bevind gaat het rode lampje branden. Zo kan de reiziger zien hoe lang het nog duurt voordat de tram op zijn station is.
Op het paneel staan de stations die de tram aan zal doen voordat hij op het station komt waar je staat te wachten. Op elk station waar zich een tram bevind gaat het rode lampje branden. Zo kan de reiziger zien hoe lang het nog duurt voordat de tram op zijn station is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Actuele voertuig informatie voor 1999?
Had de RET niet een systeem in de bussen met een enorm paneel voor alle haltes die steeds verschoof naar de volgende halte? (serie 800, eerste bussen stammen uit '96). En volgens mij heeft HTM ook al een tijdje lichtkranten in de tram hangen (de trams zelf komen uit 1993, maar sinds wanneer de halteafroep ingebouwd is..?) Daarnaast zijn er natuurlijk talloze metrosystemen met een automatisch omroep- en informatiesysteem. Dat is allemaal meer voor de passagiers in het voertuig, maar wellicht relevant als prior art. Bij metro's zijn er vaak ook displays op het perron met de eindbestemming, maar of de wachttijd al in 1999 genoemd werd is een goede vraag.
Het voorbeeld van Bee informeert daarnaast ook reizigers op de halte --> je ziet op het bord waar de tram zich bevindt en elke halte verder gaat een ander lampje branden. Per halte staat vermeld hoe lang het nog duurt totdat je tram komt (afstand tussen de halte van de tram en de halte waar je staat).
Enfin, dit soort zaken tonen wat mij betreft maar weer eens het failliet van (software)patenten aan. 13 jaar niets doen en dan een triviaal en veel te breed patent uitmelken. :N
Het voorbeeld van Bee informeert daarnaast ook reizigers op de halte --> je ziet op het bord waar de tram zich bevindt en elke halte verder gaat een ander lampje branden. Per halte staat vermeld hoe lang het nog duurt totdat je tram komt (afstand tussen de halte van de tram en de halte waar je staat).
Enfin, dit soort zaken tonen wat mij betreft maar weer eens het failliet van (software)patenten aan. 13 jaar niets doen en dan een triviaal en veel te breed patent uitmelken. :N
Re: Actuele voertuig informatie voor 1999?
Wat dacht je van deze oude halteafroepen van het GVB in Amsterdam? *O* (Nog bedankt F-Y-S!)
Re: Actuele voertuig informatie voor 1999?
Klopt, heb er nog ergens een foto van, kan hem zogauw niet vinden.In Duitsland zie je zo'n systeem ook nog vrij vaak in bussen. Ook in de middelste bak van de Amsterdamse Combino zit zo'n scherm.Geert schreef:Had de RET niet een systeem in de bussen met een enorm paneel voor alle haltes die steeds verschoof naar de volgende halte? (serie 800, eerste bussen stammen uit '96).
Ik doe ook maar wat
Re: Actuele voertuig informatie voor 1999?
Om op Bee's voorbeeld verder te gaan. In Antwerpen hebben ze tegenwoordig een moderne versie (sinds de vernieuwing van de Leien). Wie dat produceert weet ik niet.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten