'NS schuldig aan winterchaos'
'NS schuldig aan winterchaos'
'NS schuldig aan winterchaos'
DOOR HARRY VAN GELDER - De winterchaos op het spoor is voor een belangrijk deel te wijten aan hoe de NS het werk organiseert, blijkt uit een nog geheim onderzoek van Twynstra Gudde. Daarmee lijkt de oproep van NS-topman Bert Meerstadt om spoorbeheerder Prorail net als vroeger onder de NS te brengen, vooral een afleidingsmanoeuvre van de werkelijke problemen.
Meerstadt wijt de problemen in de winter voor een groot deel aan de splitsing van NS en Prorail. Maar volgens de onderzoekers is het juist de NS die er bij grote storingen onvoldoende in slaagt treinen en personeel op de juiste plek bij elkaar te brengen.
Dezelfde conclusie is ook te lezen in een vertrouwelijke interne rapportage van de NS naar de oorzaken van winterperikelen. Daarnaast gaat er veel mis met de bijsturing van treinen, waar niet Prorail maar de NS voor verantwoordelijk is. NS kan volgens het interne rapport slechts zeventig treinen per uur handmatig naar een andere route leiden, terwijl dat voor honderden treinen moet gebeuren.
Kritiek
NS-topman Meerstadt werd gisteren overladen met kritiek, zelfs uit zijn eigen organisatie. „De spoorchaos in februari ontstond door bevroren wissels en slechte bijsturing van treinen en personeel. Dat los je echt niet op door Prorail weer onder de vleugels van NS te brengen”, zeggen NS’ers die uit angst voor hun baan anoniem willen blijven.
Bron
DOOR HARRY VAN GELDER - De winterchaos op het spoor is voor een belangrijk deel te wijten aan hoe de NS het werk organiseert, blijkt uit een nog geheim onderzoek van Twynstra Gudde. Daarmee lijkt de oproep van NS-topman Bert Meerstadt om spoorbeheerder Prorail net als vroeger onder de NS te brengen, vooral een afleidingsmanoeuvre van de werkelijke problemen.
Meerstadt wijt de problemen in de winter voor een groot deel aan de splitsing van NS en Prorail. Maar volgens de onderzoekers is het juist de NS die er bij grote storingen onvoldoende in slaagt treinen en personeel op de juiste plek bij elkaar te brengen.
Dezelfde conclusie is ook te lezen in een vertrouwelijke interne rapportage van de NS naar de oorzaken van winterperikelen. Daarnaast gaat er veel mis met de bijsturing van treinen, waar niet Prorail maar de NS voor verantwoordelijk is. NS kan volgens het interne rapport slechts zeventig treinen per uur handmatig naar een andere route leiden, terwijl dat voor honderden treinen moet gebeuren.
Kritiek
NS-topman Meerstadt werd gisteren overladen met kritiek, zelfs uit zijn eigen organisatie. „De spoorchaos in februari ontstond door bevroren wissels en slechte bijsturing van treinen en personeel. Dat los je echt niet op door Prorail weer onder de vleugels van NS te brengen”, zeggen NS’ers die uit angst voor hun baan anoniem willen blijven.
Bron
Komt wel goed schatje.
Re: 'NS schuldig aan winterchaos'
Het moddergooien kan gaan beginnen.
Overigens wel dezelfde conclusie als die op internetfora ook al werd getrokken. Bijsturing heeft te weinig capaciteit.
Overigens wel dezelfde conclusie als die op internetfora ook al werd getrokken. Bijsturing heeft te weinig capaciteit.
Komt wel goed schatje.
Re: 'NS schuldig aan winterchaos'
Tsja, kun je dan gewoon niet een deel van de bijsturing automatiseren? Als de computer weet waar een verstoring, personeel en treinen zit, kan die ongetwijfeld sneller dan een mens uitrekenen wat de beste gang van zaken is.
En daarnaast taboe doorbreken en het personeel bij slecht weer gewoon een rondje om de kerk draaien en eventueel materieel laten pendelen.
Daarnaast ervoor zorgen dat er geen ijsblokken op je trein kunnen vormen en afvallen op de wissels. En anders rust je iedere machinist uit met een schep en laat je ze de wissel schoonmaken als ze onderweg zoiets tegenkomen waardoor ze niet verder kunnen. Pech als de infra niet van NS is. :)
En daarnaast taboe doorbreken en het personeel bij slecht weer gewoon een rondje om de kerk draaien en eventueel materieel laten pendelen.
Daarnaast ervoor zorgen dat er geen ijsblokken op je trein kunnen vormen en afvallen op de wissels. En anders rust je iedere machinist uit met een schep en laat je ze de wissel schoonmaken als ze onderweg zoiets tegenkomen waardoor ze niet verder kunnen. Pech als de infra niet van NS is. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: 'NS schuldig aan winterchaos'
Tja ook weer lastig om met modder te gooien als er weer relatief weinig regen is gevallenThom91 schreef:Het moddergooien kan gaan beginnen.
Overigens wel dezelfde conclusie als die op internetfora ook al werd getrokken. Bijsturing heeft te weinig capaciteit.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 'NS schuldig aan winterchaos'
Het schijnt dat er project voor (gaat) lopen. Maar zoals alle ICT projecten in grote bedrijven en helemaal het spoor duurt het helaas nog even voordat we zo ver zijn ben ik bang.VIRM schreef:Tsja, kun je dan gewoon niet een deel van de bijsturing automatiseren? Als de computer weet waar een verstoring, personeel en treinen zit, kan die ongetwijfeld sneller dan een mens uitrekenen wat de beste gang van zaken is.
Overigens is de splitsing Prorail/NS juist voor de bijsturing denk ik ook relevant. Die extra communicatie en terugkoppeling over wat er nou wel of niet rijdt lijkt me juist onnnodig complexiteit toevoegen. Heb je een NS machinist bij een NS trein dan mag Prorail het weer gaan inleggen en een rijweg geven. Dat gaat ook allemaal niet automatisch zover ik weet.
Re: 'NS schuldig aan winterchaos'
NS kan gewoon zelf treinen inleggen, net zoals allerlei andere vervoerders dat kunnen. Daar is gewoon een systeem voor.
Bijsturing ondersteunen met een automatiseringssysteem hoor ik nu al jaaaaaaren, of het er nu wel van komt weet ik niet.
Bijsturing ondersteunen met een automatiseringssysteem hoor ik nu al jaaaaaaren, of het er nu wel van komt weet ik niet.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'NS schuldig aan winterchaos'
Wanneer de diensten zelf eenvoudiger zijn is het bijsturen ook minder complex en is een geautomatiseerd systeem ook minder nodig (cq. makkelijker te realiseren). En zelfs een geautomatiseerd systeem of meer capaciteit op de bijsturing helpt volgens mij niet om de dienst sneller te hervatten, want er bestaan nog steeds allerlei afhankelijkheden tussen trajecten die niet met elkaar te maken hebben. Een trein Utrecht-Amsterdam kan hierdoor nog steeds niet rijden omdat de machinist die 'm had moeten rijden gestremd is door een aanrijding tussen Zwolle en Amersfoort, bij wijze van spreken. Hierdoor ontstaat het bekende domino-effect waar we juist van af zouden moeten.
Enfin, mooi dat een onafhankelijk onderzoeksbureau hetzelfde vindt als wat op OVNL al langer wordt geroepen. Tijd om iets met de conclusies te doen :)
Enfin, mooi dat een onafhankelijk onderzoeksbureau hetzelfde vindt als wat op OVNL al langer wordt geroepen. Tijd om iets met de conclusies te doen :)
Re: 'NS schuldig aan winterchaos'
Volgens mij is het bijsturingsverhaal kip en ei.
De personeelsdienst wordt bij verstoringen een rommel en de bijsturing zit met rommel. In hoeverre kan je dan voorkomen dat de personeelsdienst een rommel zodat de bijsturing ook niet een grote rommel wordt
De personeelsdienst wordt bij verstoringen een rommel en de bijsturing zit met rommel. In hoeverre kan je dan voorkomen dat de personeelsdienst een rommel zodat de bijsturing ook niet een grote rommel wordt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Communicatie probleem bij spoorchaos winter
Communicatie probleem bij spoorchaos winter
DEN HAAG - De chaos op het spoor afgelopen winter werd meer nog dan door problemen met het materieel veroorzaakt door onvoldoende aansturing van de treinenloop en gebrekkige communicatie over besluiten.
Dat blijkt uit onderzoek naar de problemen op het spoor op 3 februari.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Melanie Schultz (Infrastructuur) vrijdag dat blijkt dat juist op dat soort hectische dagen in de winter spoormedewerkers moeten kunnen terugvallen op hun routine, en niet gehinderd moeten worden door complexe operationele afspraken.
Een pakket maatregelen moet nieuwe problemen komende winter voorkomen. Uiterlijk 1 november moeten de NS en spoorbeheerder ProRail hun zaken op orde hebben.
Zekerheid
Schultz wil dat NS en ProRail de komende jaren kiezen voor zekerheid boven capaciteit. Ze zullen komende winter eerder besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling. Wissels worden aangepakt, bij Amsterdam en Utrecht moet onderzoek duidelijk maken hoe hoog de kosten daar uitvallen.
In september wil de minister van NS en ProRail de nieuwe en aangepaste afspraken zien over procedures en besluitvorming over de treinenloop. Zo wil ze kunnen beoordelen of ze klaar zijn voor de winter.
Bron
DEN HAAG - De chaos op het spoor afgelopen winter werd meer nog dan door problemen met het materieel veroorzaakt door onvoldoende aansturing van de treinenloop en gebrekkige communicatie over besluiten.
Dat blijkt uit onderzoek naar de problemen op het spoor op 3 februari.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Melanie Schultz (Infrastructuur) vrijdag dat blijkt dat juist op dat soort hectische dagen in de winter spoormedewerkers moeten kunnen terugvallen op hun routine, en niet gehinderd moeten worden door complexe operationele afspraken.
Een pakket maatregelen moet nieuwe problemen komende winter voorkomen. Uiterlijk 1 november moeten de NS en spoorbeheerder ProRail hun zaken op orde hebben.
Zekerheid
Schultz wil dat NS en ProRail de komende jaren kiezen voor zekerheid boven capaciteit. Ze zullen komende winter eerder besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling. Wissels worden aangepakt, bij Amsterdam en Utrecht moet onderzoek duidelijk maken hoe hoog de kosten daar uitvallen.
In september wil de minister van NS en ProRail de nieuwe en aangepaste afspraken zien over procedures en besluitvorming over de treinenloop. Zo wil ze kunnen beoordelen of ze klaar zijn voor de winter.
Bron
Komt wel goed schatje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'NS schuldig aan winterchaos'
Hier een rapportage over het klantonderzoek n.a.v. de afgelopen winter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'NS schuldig aan winterchaos'
Ik wordt er soms echt wel een beetje moe van. Zelfs als je geen "rondje rond de kerk" wilt rijden, dan nog is het mogelijk om veel meer trajecten te isoleren. Je kan zelfs denken dat je tussen 25 november en 4 maart strakke schema's rijdt, dan kunnen machinisten op de overige dagen leuke trajectjes in de Limburgse Heuvels, het Hollandse Bollenlandschap of de Veluwe rijden. Juist bij automatisering moet het "kISS" principe voorop staan (Keep it Simple stupid), dat zie je bijvoorbeeld bij de implementatie van de OV-chipkaart ook steeds foutgaan. :YBee schreef:Volgens mij is het bijsturingsverhaal kip en ei.
De personeelsdienst wordt bij verstoringen een rommel en de bijsturing zit met rommel. In hoeverre kan je dan voorkomen dat de personeelsdienst een rommel zodat de bijsturing ook niet een grote rommel wordt
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten