Pagina 1 van 2

NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 15:14
door Suus
NS schrapt vakantiedienstregeling
De NS heeft besloten om met ingang van de komende vakantieperiode geen vakantiedienstregeling meer te voeren.

De gewone dienstregeling blijft de komende maanden van kracht. Dat meldt de NS dinsdag.

Sinds 2003 was er in de vakanties (kerst, mei, zomer) sprake van een aangepaste dienstregeling, afgestemd op de afname van de drukte in de treinen.
Bron: Nu.nl

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 15:31
door Justin
Ik zag het inderdaad ook al via de NS Twitter dat het werd gevoerd. Ben er stiekem heel erg blij mee, vooral omdat m'n favoriete serie s5000 nu ook blijft rijden. En dat is ook minder proppen in de spits voor bijvoorbeeld de s5100 op Rotterdam Centraal in beide richtingen.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 16:01
door visgraat
Dat maakt het wel een stuk makkelijk. Overigens wel een opmerkelijk moment als je ziet dat er overal wordt bezuinigd op OV.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 16:04
door rovin1995
Waarom zou de ns bezuinigen? Ze doen het toch goed? Na mijn weten ook geen verlies.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 18:21
door visgraat
Ze doen het toch goed? Waarom hebben NS en Prorail dan begin dit jaar boetes opgelegd gekregen. Er is nog echt wel iets te verbeteren. Iedereen zou naar mijn idee een steentje moeten bijdragen aan bezuinigingen, want immers worden ze allemaal gesubsidieerd door de overheid.

Als er nog geld is laat ze dan die kortingskaart voor studenten op de markt houden. Die moet er wel ineens uit... vanwege bezuinigingen... Hoe zit dat NS???

En dit:
NS is toch aandeelhouder van Syntus, waarover:
"De kluis is leeg", zegt OR-voorzitter Gerrit Vink. "De aandeelhouders zijn alleen maar bezig met de vraag: hoe kom ik het snelst van mijn aandelen af."

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 18:43
door webguy
Tuurlijk heeft de NS Groep geld genoeg, maar de NS Groep verdient meer met horeca en NS Poort (veel grond rondom stations) of bijvoorbeeld een concessie in Engeland, dan met NS Reizigers, die in Nederland treinen rijden.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 19:00
door VIRM
Heerlijk!

Ook heerlijk in de spits aan bijvoorbeeld het eind van de vakantie: iedereen is dan al lang en breed terug en de meesten moeten werken, maar de NS rijdt dan nog met de vakantiedienstregeling...

En ook heerlijk dat mijn thuisstation (Zaandam) tijdens de zomer nu meer treinen heeft dan de halfuursdiensten naar Amsterdam (dan bedoel ik 3 treinen die kort achter elkaar vertrekken, waarna je lang mag wachten). *O*

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 20:54
door Vinny
Men had denk ik beter op dagen als 24, 31 dec, de vrijdag na Hemelvaart en dergelijke de spitstoevoegers kunnen schrappen...

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 22:04
door KM46
Een goed idee van de NS. Nu hoop ik wel dat de RET de vakantiedienstregeling schrapt of aanpast ten opzichte van de voorgaande jaren. Toen reed de metro om het kwartier. In de het centrum van Rotterdam is dit niet zo erg. Maar in de wijken (Omoord, Nesselande en Capelle) moet je een kwartier wachten als de de metro op een haar na mist.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 22:12
door Suus
Er zijn plekken in Nederland waar men graag zou willen dat men maar een kwartier hoefde te wachten op de volgende.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 22:19
door KM46
Bee schreef:Er zijn plekken in Nederland waar men graag zou willen dat men maar een kwartier hoefde te wachten op de volgende.

Ja... dat weet ik ook wel hoor. Maar als je de deurknop van de metro bijna kunt aanraken en men rijdt dan voor je neus weg dan piep je wel anders (en dan durven de bestuurders ook nog om te roepen: Sorry het is tijd). En vervolgens kun je een kwartier staan wachten.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 22:21
door Klaasje
Bee schreef:Er zijn plekken in Nederland waar men graag zou willen dat men maar een kwartier hoefde te wachten op de volgende.

Dat zijn natuurlijk verschikkelijke dooddoeners. :')

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 22:22
door Daantje
Bij de tram (RET) is de vakantiedienstregeling ook waardeloos. Voor lijn 8 is de capaciteit dan gewoon te beperkt met als gevolg dat je regelmatig overvolle trams voorbij moet laten gaan en een kwartier op de volgende moet wachten gewoon omdat je er niet meer bij past. Hoop dat dat aangepast wordt.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 22:26
door Suus
Klaasje schreef:
Bee schreef:Er zijn plekken in Nederland waar men graag zou willen dat men maar een kwartier hoefde te wachten op de volgende.

Dat zijn natuurlijk verschikkelijke dooddoeners. :')

Het verschil tussen een tien-minutendienst en een kwartierdienst is minimaal en reizigers dienen gewoon op tijd te zijn, want anders krijg je dit
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tSRD8HqqkmE[/youtube]

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 22:53
door Klaasje
Nog een dooddoener eroverheen. *O*

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: di 05 jun 2012, 23:52
door deadlock
Bee schreef:
Klaasje schreef:
Bee schreef:Er zijn plekken in Nederland waar men graag zou willen dat men maar een kwartier hoefde te wachten op de volgende.

Dat zijn natuurlijk verschikkelijke dooddoeners. :')

Het verschil tussen een tien-minutendienst en een kwartierdienst is minimaal en reizigers dienen gewoon op tijd te zijn, want anders krijg je dit
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tSRD8HqqkmE[/youtube]

Je weet dus zeker dat die geen aansluiting moest overnemen en dat die trein slechts eens per twee uur rijdt?

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 00:02
door Suus
De trein die je ziet is de RE1.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 09:39
door Ennes
KM46 schreef:
Bee schreef:Er zijn plekken in Nederland waar men graag zou willen dat men maar een kwartier hoefde te wachten op de volgende.

Ja... dat weet ik ook wel hoor. Maar als je de deurknop van de metro bijna kunt aanraken en men rijdt dan voor je neus weg dan piep je wel anders (en dan durven de bestuurders ook nog om te roepen: Sorry het is tijd). En vervolgens kun je een kwartier staan wachten.

Was jij nou ook niet degene die zo aan het klagen was over al je vertragingen met de metro? Rijden ze op tijd, is het weer niet goed omdat "jij" te laat bent. Je lijkt wel een echte reiziger!

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 10:29
door KM46
Ennes schreef:Was jij nou ook niet degene die zo aan het klagen was over al je vertragingen met de metro? Rijden ze op tijd, is het weer niet goed omdat "jij" te laat bent. Je lijkt wel een echte reiziger!

Ja dat was ik ja. En ik ben ook een echte reiziger. Deze zomer (eind augustus) is het precies 25 jaar geleden dat ik mijn carrière als reiziger begonnen ben :wink: .

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 20:11
door Vinny
Als een vervoersmiddel eens in de 10 minuten of vaker gaat, is het wachten op reizigers niet nodig. Gaat het vervoersmiddel eens in de 20 minuten of minder vaak dan is het wel zo sociaal om even op reizigers te wachten die bijv. aan komen lopen vanaf een aansluitende trein. Een kwartiersfrequentie vind ik persoonlijk een lastige: zelf denk ik dat het dan nog steeds belangrijk is om de dienstregeling in de gaten te houden, maar je kunt ook moeilijk voor de neus van potentiele instappers wegrijden.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 22:05
door fogeltje
Vinny schreef:maar je kunt ook moeilijk voor de neus van potentiele instappers wegrijden.
Dat kan wel, dat heeft een buschauffeur vanmiddag in Nijmegen bewezen. Rijdt weg, vrouwke tikt nog op de voorruit. Hij maakt zijn draai naar links, stopt dan, dan dat vrouwke en nog een vrouwke instappen, doet voordeur dicht terwijl er nog twee renners net voor staan en rijdt dan vrolijk aan gebarend "moet je maar op tijd zijn". Leg maar eens aan die twee reizigers buiten uit waarom die andere twee er nog wel in mochten terwijl zij er vlak achter zaten :')

(en betreffende bus kwam ondanks kleine filevorming bij Grave met -2 aan in Uden).

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 23:10
door Vinny
Het is in elk geval een standaard gespreksonderwerp van de OV klantenpanels waar ik aan mee doe :)

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: wo 06 jun 2012, 23:19
door huibf
Die situatie zie ik dagelijks op neckerspoel in Eindhoven. de ene chauffeur neemt ze mee, de andere niet.
Afspraak is dat als het perron is verlaten neem je nieman mee. Ivm veiligheid en opstoppingen.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: do 07 jun 2012, 08:17
door Daniel
Maar weet de reiziger ook van die afspraak? In Dordrecht heeft men nu bij de verkeerslichten bij de uitrit van het busstation duidelijke bordjes opgehangen met de tekst "Hier in de bus stappen niet toegestaan", da´s op zich wel duidelijk dan.

Re: NS schrapt vakantiedienstregeling

Geplaatst: do 07 jun 2012, 09:04
door Ennes
Vinny schreef:Als een vervoersmiddel eens in de 10 minuten of vaker gaat, is het wachten op reizigers niet nodig. Gaat het vervoersmiddel eens in de 20 minuten of minder vaak dan is het wel zo sociaal om even op reizigers te wachten die bijv. aan komen lopen vanaf een aansluitende trein. Een kwartiersfrequentie vind ik persoonlijk een lastige: zelf denk ik dat het dan nog steeds belangrijk is om de dienstregeling in de gaten te houden, maar je kunt ook moeilijk voor de neus van potentiele instappers wegrijden.
Ook dit blijft natuurlijk een discussiepunt.
Aan de ene kant wil men dat je niet voor de neus van reizigers wegrijdt, maar aan de andere kant verlangt men ook dat je op tijd bent. En waar je aan de ene kant een reiziger blij zou maken dat hij zijn krappe aansluiting haalt omdat hij 2 minuten te laat aankomt, aan de andere kant zal je mensen duperen die daardoor hun krappe aansluiting missen omdat je op andere reizigers hebt gewacht. En dan heb ik het hier over (schijn)aansluitingen. Maar hoe vaak komt het ook niet voor dat een reiziger gewoon zelf te laat op een station of bij een bus/tram halte komt aanrennen, voor wie kies je dan, de reiziger die netjes op tijd was, of voor de reiziger die zelf te laat is? Helaas staat het niet op de voorhoofden geschreven waar vandaan de reiziger komt aanrennen. Het zal dus altijd erg lastig blijven.
En zeker in de randstad met vrij veel frequente verbindingen, zal men ook moeten accepteren dat men wel eens een kwartiertje later thuis zou kunnen zijn. (en vaak zal dat kwartiertje ook al zijn meegerekend in een reisplanner, omdat het geen officiële aansluitingen betreft)