Wat kan Nederland leren van het Zwitserse spoor?
11 juni 2008, 12:08 | BNR.nl
Wereldwijd vermaard is het Zwitserse spoor. Dat het zo goed is, komt door de concurrentie. Zegt de Nederlandse directeur van het grootste Zwitserse private spoorbedrijf.
De politiek in Nederland moet minder beknibbelen op het spoor. Pas als dat gebeurt, kan het spoor echt vooruit. Dat zegt Kees van Hoek, directeur infrastructuur van BLS, het grootste private spoorbedrijf van Zwitserland.
In Zwitserland is er ook concurrentie in het spoorbeheer. In Nederland niet. BLS heeft 450 kilometer Zwitsers spoor in handen, en 10 procent van het aantal reizigers.
Het bijbehorende radiofragment
Bron: BNR Nieuwsradio
Wat kan Nederland leren van het Zwitserse spoor?
Re: Wat kan Nederland leren van het Zwitserse spoor?
Zolang de overheid, ProRail en IVW hier alle plannen vakkundig dwarsbomen schiet het inderdaad niet op nee... 

Re: Wat kan Nederland leren van het Zwitserse spoor?
^^ Wil je dat langharig werkschuw tuig dat bij vakbonden de dienst uitmaakt niet vergeten ja? 

"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
Re: Wat kan Nederland leren van het Zwitserse spoor?
Sinds wanneer bepalen die de regels op het spoor dan?
Re: Wat kan Nederland leren van het Zwitserse spoor?
Ze werken structureel tegen als het gaat om meer markwerking 

"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
- Geert
- OVNL-beheerder
- Berichten: 12506
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: Wat kan Nederland leren van het Zwitserse spoor?
Kun je daar wat voorbeelden van geven?
Re: Wat kan Nederland leren van het Zwitserse spoor?
^^ Ze roepen op tot staking op het moment dat hun verworven ambtenarenrechten in gevaar komen. In Amsterdam halen ze alles uit de kast om te voorkomen dat het GVB een marktgericht bedrijf wordt danwel dat de concessie Amsterdam-stad openbaar wordt aanbesteed. Ze stellen een flexibiliteit voor waar een oliefant zich nog voor zou schamen. Overigens staat ook letterlijk in het artikel dat het Zwitserse spoor profijt heeft van marktwerking.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
Terug naar “OV in Geheel Nederland”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten