Pagina 1 van 1

EBS-directeur Maarten Post: Laat vrije markt zijn werk doen

Geplaatst: zo 10 jun 2012, 21:46
door Daniel
EBS-directeur Maarten Post: Laat vrije markt zijn werk doen
Geplaatst op: zondag 10 juni 2012 21:43
Laatst bijgewerkt: zondag 10 juni 2012 21:46


EBS is de jongste speler op de Nederlandse markt. Het van oorsprong Israëlische bedrijf won vorig jaar de aanbesteding Waterland en is nu een halfjaar actief. Nu EBS vaste grond onder de voeten heeft gekregen wil het verdere stappen gaan maken in Nederland. “We zijn zeker geïnteresseerd in andere gebieden en zullen daar op termijn op inzetten. Vooralsnog blijft Waterland onze aandacht opvragen.”
Overigens vindt Post het model van aanbesteden niet meer van deze tijd. “Er wordt alleen nog maar van de prijs uitgegaan en dat kan wel eens tot problemen leiden. Misschien moeten we eens naar het Engelse model kijken waar de markt volledig is vrijgegeven.
Lees verder | Dossier EBS | Meer nieuws over EBS

Re: EBS-directeur Maarten Post: Laat vrije markt zijn werk d

Geplaatst: zo 10 jun 2012, 21:51
door Suus
Nou, laten we dat maar niet doen. Het lijkt mij een stuk duidelijker dat één verbinding door één vervoerder een stuk overzichtelijker is voor de klant en dat daarmee ook een bepaald minimumniveau behouden blijft (dus niet dat alle vervoerders als een gek bussen gaan rijden in en rond Utrecht maar dat de Utrechtse Heuvelrug opeens zonder zit bijvoorbeeld).

Re: EBS-directeur Maarten Post: Laat vrije markt zijn werk d

Geplaatst: zo 10 jun 2012, 23:23
door VIRM
@Bee: volledig met je eens! Ook gebieden die wellicht wat minder/niet winstgevend zijn hebben ook recht op een degelijke OV-verbinding.

Daarnaast vraag ik mij af, als de markt helemaal open zou worden gegooid, of er uberhaupt zou worden gedacht aan het personeel/arbeidsvoorwaarden, of dat die nog verder zouden worden uitgekleed.

Re: EBS-directeur Maarten Post: Laat vrije markt zijn werk d

Geplaatst: zo 10 jun 2012, 23:28
door Suus
De arbeidsvoorwaarden worden grotendeels bepaald door de CAO's, daar valt voor de bedrijven niet heel erg veel aan te veranderen bij een andere vorm van marktwerking.

Re: EBS-directeur Maarten Post: Laat vrije markt zijn werk d

Geplaatst: ma 11 jun 2012, 09:47
door Klaasje
Volledige marktwerking functioneert alleen als busvervoer winstgevend zou zijn. Dat is het nu niet door ofwel te hoge personeelskosten ofwel door te lage prijzen.

Re: EBS-directeur Maarten Post: Laat vrije markt zijn werk d

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 21:22
door hidihi
Klopt en als ik als vervoerder geheel zonder subsidie moet rijden zal ik op avonden en weekeinden zo goed als niet rijden omdat OV meestal alleen overdag geld oplevert. Door subsidie en door regels rond bedieningstijden rijdt er in de avonden redelijk OV maar zonder deze regulering zal het zo goed als niks zijn.

Re: EBS-directeur Maarten Post: Laat vrije markt zijn werk d

Geplaatst: wo 13 jun 2012, 23:07
door Montecito08
In Engeland is overigens de markt niet geheel vrijgegeven. Er zijn een aantal gebieden waar dat zo is, maar veel plekken wordt er wel degelijk aanbesteed of subsidies gegeven door plaatselijke overheden. Denk bijvoorbeeld maar aan Londen, waar Transport for London zeer strikte eisen stelt aan het busvervoer, en de busvervoerder geen eigen ruimte meer heeft om bijv. een prijsbeleid te voeren.

Re: EBS-directeur Maarten Post: Laat vrije markt zijn werk d

Geplaatst: do 14 jun 2012, 13:20
door midnet
re GB/UK
London is nou net altijd een uitzondering=exception geweest. En Scotland.
Het model werkt zo:
de bedrijven mogen zelf bepalen of ze brood zien in een bepaalde lijn-dat moeten ze vooraf publiceren. Ze kunnen mekaar beconcurrerenen- op sommige dikke lijnen gebeurt dat ook. Maar in LOndon wilden ze dat niet-dan zou de congestion nog veel groter worden.
De county (zeg maar regio of provincie) bekijkt het aanbod en kan dan bijsubsidieren-bvb ook aanvullende avond-of zondagdiensten (als de company meent maar tot 19.00 te willen rijden oid) en geeft daar subsidy voor. Dat wordt aanbesteed-ala NL-en dat kan dan weer betekenen dat savonds een EBS rijdt en overdag ARRIva-en dat ze elkaars tickets niet aannemen! gevolg is dan weer, dat vele ooit doorgaande lijnen over de grens opgeknipt zijn-ala Haarlem-Utrecht etc.
Maar inmiddels is er een vrijvervoer regeling voor pensioners (vanaf 60-wordt ook per jaar verhoogd-NL is bepaald niet uniek daarin) en het is zonneklaar (was er nog 2 weken terug) dat die de hoofdmoot van de reizigers vormen na 9.00 (als de schools aan zijn). Dat wordt overgeschakeld op chip-controle. Daardoor zijn de cash-ontvangsten zeer gering geworden.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden (gezien EBS onder Poolse vlag in de EU opereert namens de Egged uit israel), dat deze heer eerder het Poolse model voor ogen heeft. Dat lijkt wel vrij sterk op het UK, maar is toch anders.

Re: EBS-directeur Maarten Post: Laat vrije markt zijn werk d

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 16:44
door Stéphane
Als je het OV in grootsteden niet reguleert geeft dit enorme problemen.
In landelijke gebieden geeft dit ook weer problemen.
Kortom: Reguleren is toch geen overbodige luxe.

Het is na deze uitspraken trouwens wel duidelijk dat EBS een grote expansiedrang heeft.