Pagina 2 van 2

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 00:08
door Vinny
Ja dus maar want?

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 00:17
door Meltrain
'Vier grote steden mogen ov voortaan zelf organiseren'
Geplaatst op: donderdag 21 juni 2012 23:07
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 juni 2012 23:08


De vier grote steden mogen voortaan zelf weten of ze het openbaar vervoer aanbesteden of door het gemeentelijk vervoersbedrijf laten regelen. De Tweede Kamer stemde vandaag in met een initiatiefwetsvoorstel van PvdA, GroenLinks, SP en D66.

De vier partijen, gesteund door de PVV, vinden dat de grote steden het beste zelf kunnen beslissen hoe ze het openbaar vervoer geregeld willen hebben. Het is niet aan politiek Den Haag om aanbesteding te verplichten, stellen zij.
Lees verder

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 10:37
door robert55
Een vraag: wat is de betekenis van dit wetje [dat overigens nog naar de Eerste kamer moet]?

Behalve dat voor het moment alleen Amsterdam en de andere railconcessies niet zijn aanbesteed, wordt er ook iets geregeld over de relatie met wie nou eigenlijk de concessieverlener is?
De concessie Amsterdam is de verantwoordelijkheid van de Stadsregio, niet van de gemeente
De BRU wordt opgeheven, de concessieverlening gaat naar de provincie, niet de gemeente
Rot en Haag zijn een vervoersautoriteit aan het oprichten, dus daar mogen de steden ook niet beslissen

En hoe staat het met de relatie tot de [voor de meeste van deze partijen] gewenste ttoale randstad aansturing?

Voorlopige conclusie: spel voor de bühne. Wetje moet nog naar de 1e kamer, die als het goed is meer oog heeft voor kwaliteit van wetgeving. Ik vraag me af of er daar behandeling voor september plaatsvindt en of er dan een meerderheid is.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 11:43
door R-Flow
Denk dat je de titel niet zo letterlijk moet nemen en het gewoon om de strekking gaat dat OV in de vier grote steden niet meer aanbesteed hoeft te worden.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 12:36
door reisthijs
Ik vraag me ook steeds af waarom Utrecht precies in dit lijstje staat, het OV is hier tenslotte al geprivatiseerd. Dat is toch een belangrijk verschil met de drie grote steden waar het vervoerbedrijf nog altijd eigendom is van de gemeente.
robert55 schreef:Rot en Haag zijn een vervoersautoriteit aan het oprichten, dus daar mogen de steden ook niet beslissen
Die vervoersautoriteit werkt dan toch in opdracht van de deelnemende gemeentes? Lijkt me dat die steden daar juist veel over te zeggen hebben.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 13:42
door R-Flow
reisthijs schreef:Ik vraag me ook steeds af waarom Utrecht precies in dit lijstje staat, het OV is hier tenslotte al geprivatiseerd. Dat is toch een belangrijk verschil met de drie grote steden waar het vervoerbedrijf nog altijd eigendom is van de gemeente.
Het "trambedrijf" is/gaat toch weer terug naar de regio/stad/province/whatever? Misschien dat ze optie open willen houden dat de stadsbussen ook weer terug komen.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 13:54
door Dagren
R-Flow schreef:
reisthijs schreef:Ik vraag me ook steeds af waarom Utrecht precies in dit lijstje staat, het OV is hier tenslotte al geprivatiseerd. Dat is toch een belangrijk verschil met de drie grote steden waar het vervoerbedrijf nog altijd eigendom is van de gemeente.
Het "trambedrijf" is/gaat toch weer terug naar de regio/stad/province/whatever? Misschien dat ze optie open willen houden dat de stadsbussen ook weer terug komen.
Volgens mij houdt GVU bij het einde van de concessie op met bestaan en gaan Connexxion of Qbuzz er dan rijden. (Afhankelijk van de aanbesteding) Daarnaast is GVU natuurlijk ook al van Connexxion.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 14:01
door Suus
De aanbesteding in Utrecht is tot nu toe uitgelopen op een groot fiasco.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 16:01
door Daniel
Volgens het artikel op de site van RTV Utrecht hierover zou Utrecht eerst weer een gemeentelijk vervoerbedrijf moeten oprichten als ze het vervoer weer in eigen hand willen nemen.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 16:31
door Dagren
Bee schreef:De aanbesteding in Utrecht is tot nu toe uitgelopen op een groot fiasco.
Dat zou haast motivatie genoeg moeten zijn om weer een gemeentelijk vervoersbedrijf op te richten.

Maar op zich mag Utrecht volgens deze motie ook onderhands gunnen toch? Dus dan lijkt een gemeentelijk vervoersbedrijf niet nodig. Wat mij lastiger lijkt is dat Stadsvervoer Utrecht straks bij de concessie Regio Utrecht in komt. Moet je dan het gemeentelijk vervoersbedrijf in de hele regio laten rijden, de concessie weer wijzigen of slechts enkele lijnen aan het gemeentelijk vervoersbedrijf gunnen?

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 16:32
door Chauf21
R-Flow schreef:Het "trambedrijf" is/gaat toch weer terug naar de regio/stad/province/whatever? Misschien dat ze optie open willen houden dat de stadsbussen ook weer terug komen.
Wil je onder de verplichte Europese aanbestedingseis uit komen, dan zal men dat ook moeten. Het onderhands gunnen is alleen toegestaan als je alles (waaronder alle concurrende lijnen en modaliteiten) in eigen beheer hebt. Je kan dus niet de bus aanbesteden en de tram+metro in eigen beheer hebben.
Amsterdam kan wat dat betreft nog wel goed zitten. Daar wil men het complete OV als één geheel aanbesteden. Op zich is dat toegestaan, maar dan moet het gehele bedrijf en alles eromheen weer een overheidsbedrijf worden.
In Rotterdam en Den Haag zal de concessie uitgezeten moeten worden, tenzij men allerlei trucjes gaat uithalen.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 18:00
door R-Flow
Nou ja prima toch? Ben sowieso van mening dat je de infrastructuur nooit uit handen moet geven. Verder beetje onzinnig om tram en metro onder de vleugel van de gemeente (of wie er ook verantwoordelijk voor is tegenwoordig) en alleen de bus af te stoten.

Al kan je je natuurlijk afvragen in hoeverre die verschillende soorten transport met elkaar concurreren… Of is het samen rijden tussen twee haltes al concurrentie? :P

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 19:27
door Daniel
Maken dan in het voorbeeld van Utrecht de bezuinigingsplannen van het BRU het geheel niet wat lastiger? Daarin wil men immers deels middels optimalisatie bezuinigen en zou je dus delen van de stad krijgen waar de streekbussen de bediening verzorgen.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 19:36
door robert55
R-Flow schreef:Denk dat je de titel niet zo letterlijk moet nemen en het gewoon om de strekking gaat dat OV in de vier grote steden niet meer aanbesteed hoeft te worden.
wetten moet je wel redelijk letterlijk nemen, behalve als het wetten zijn die alleen voor de show zijn om een deel van de keizers te paaien. Concrete uitvoerbaarheid, daar gaat het om.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 19:43
door robert55
Dagren schreef:
Bee schreef:De aanbesteding in Utrecht is tot nu toe uitgelopen op een groot fiasco.
Dat zou haast motivatie genoeg moeten zijn om weer een gemeentelijk vervoersbedrijf op te richten.

Maar op zich mag Utrecht volgens deze motie ook onderhands gunnen toch? Dus dan lijkt een gemeentelijk vervoersbedrijf niet nodig. Wat mij lastiger lijkt is dat Stadsvervoer Utrecht straks bij de concessie Regio Utrecht in komt. Moet je dan het gemeentelijk vervoersbedrijf in de hele regio laten rijden, de concessie weer wijzigen of slechts enkele lijnen aan het gemeentelijk vervoersbedrijf gunnen?
Geen motie maar een aangenomen [althans in de Tweede kamer] initiatief wet.
Utrecht mag alleen onderhands gunnen als ze zelf alles door een eigen dienst laten uitvoeren. Die hebben ze nu niet.
Dat tweede punt is een van de aspecten waardoor ik denk dat dit meer problemen gaat opleveren dan het oplost. Want laten we wel wezen: dit gaat vooral jarenlange onduidelijkheid en discussie opleveren. Het OV zal daar niet beter van worden. En het geld wat beschikbaar is, zal niet opeens op magische wijze toenemen. Integendeel: de anti-OV partijen zullen ewoon doorgaan met bezuinigen

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: vr 22 jun 2012, 19:52
door robert55
Chauf21 schreef: In Rotterdam en Den Haag zal de concessie uitgezeten moeten worden, tenzij men allerlei trucjes gaat uithalen.
RET bus gaat gewoon failliet [was geen realistisch bod]. Dan kan de concessieverlener een nieuwe keuze maken.
HTM Buzz zou het best eens voldoende goed kunnen doen dat er geen behoefte is om terug te gaan

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: za 23 jun 2012, 12:39
door Geert
robert55 schreef:behalve als het wetten zijn die alleen voor de show zijn om een deel van de keizers te paaien
Haha, Freudiaanse typo? :D

Overigens moet de wet nog door de 1e kamer goedgekeurd worden. Als de PVV daar dan weer geen steun geeft (je weet het maar nooit met die partij) is er geen meerderheid meer.

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: za 23 jun 2012, 15:12
door R-Flow
robert55 schreef:wetten moet je wel redelijk letterlijk nemen, behalve als het wetten zijn die alleen voor de show zijn om een deel van de keizers te paaien. Concrete uitvoerbaarheid, daar gaat het om.
Ik had het over de titel van het artikel. En welke keizers moeten er gepaaid worden hier?

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Geplaatst: zo 24 jun 2012, 22:47
door 010jongen
Ik denk dat het voor utrecht handig is om het gewoon te laten zoals het nu is. opzich vind ik integratie van stad en streek daar helemaal niet zo een slecht idee. één vervoersbedrijf voor de gehele regio lijkt mij het beste.