Hou je jas maar aan in de trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
juffie
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 18 Jun 2012, 10:35
Contact:

Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor juffie » Ma 18 Jun 2012, 10:45

In steeds meer treinen blaast de airco wel erg hard. Ik schat de temperatuur op een graad of 1. In ieder geval niet behagelijk. Je kunt je jas wel aanhouden. De koude lucht blaast zo ongeveer ter hoogte van je enkels zodat je na een tijdje steenkoude enkels en voeten krijgt. Soms kom ik eruit met een stijve nek en hoofdpijn. Als ik een conducteur zou zien, zou ik het vragen maar die komt lang niet altijd en haalt vaak zijn schouders op.

Wie zet de airco zo koud? Misschien wordt het gewoon vergeten of is het aanvankelijk te warm en gaat hij aan. Ik lees op twitter regelmatig mensen die dit ook zo ervaren dus doe het alsjeblieft niet af met "Je bent een koukleum".

Zie ook mijn tekst op
http://juffiegelukkigonderweg.wordpress ... -de-trein/

Ik hoop dat dit gelezen wordt en dat de airco niet meer zo koud gezet wordt. Dank voor wie hier iets aan kan doen.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor zone5324bericht... » Ma 18 Jun 2012, 12:49

maar mensen die het snel koud hebben, kunnen tenminste nog iets meer kleren aan doen.

Ik heb het hiet snel koud, maar als ik dan al in een overhemd met korte mouwen m'n werk doe, kan ik bij hogere temperaturen niets meer uittrekken en moet ik afzien...

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor Klaasje » Ma 18 Jun 2012, 13:00

Ik vind het altijd wel prettig. Al kan ik mij wel voorstellen dat de ventilatie bij de voeten vervelend is. Bij mijn weten is dat echter alleen beneden bij IRM op die manier gedaan. Boven kan je wat "veiliger" zitten.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor Geert » Ma 18 Jun 2012, 13:46

Ik las gisteren toevallig in de Op de Rails dat bij alle VIRMs (de intercity-dubbeldekkers) de airco nagekeken wordt, juist omdat ze te koud of te warm zijn afgesteld. Nedtrain checkt alle VIRMs nu ook een in 'klimaatstraat' o.i.d., waarbij warme en koude buitentemperaturen gesimuleerd kunnen worden. Er wordt dus aan gewerkt blijkbaar :)

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor VIRM » Ma 18 Jun 2012, 14:02

Bij de VIRM's is het wat betreft koudte na mijn ervaring wel okay. Slechts in een hele enkele keer heb ik het gevoel dat ik in een ijskast ben gaan zitten. Overigens is naar mijn ervaring de 'airco langs enkels' alleen op de benedenverdieping; boven merk ik er niks van. :)

Ik heb een enkele keer in een NID gezeten (de oude DDAR die wordt omgetoverd tot Intercitydubbeldekker). Op de bovenverdieping blaast de luchtstroom vlak boven de hoofdsteunen van de stoelen. Na een half uurtje was ik echt blij dat ik eruit mocht, want anders had ik hoofdpijn gekregen. Daar is echt he-le-maal niet over negadacht. -o-
Beul van de blindegeleidelijn

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor Dagren » Ma 18 Jun 2012, 14:23

Ik denk dat ze het of mij afgesteld hebben, want gevoelsmatig zijn mijn voeten altijd warmer dan de rest van mijn lichaam. Ik vind de koeling dan ook erg prettig. Ik houd sowieso wel meer van kou dan de gemiddelde Nederlander.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor fogeltje » Ma 18 Jun 2012, 15:51

Ik ben een echte koukleum, maar heb er weinig van gemerkt vooralsnog. In VIRMs zit ik eigenlijk altijd boven (mooier uitzicht), dus misschien dat het onder wat erger is. Maar ik hou ook meestal mijn jas aan in de trein, mijn reizen duren meestal 20-30 minuten hooguit, dat vind ik bijna niet de moeite. Bovendien moeten dan al mijn spullen verhuizen van jaszakken naar broekzakken, dat vind ik teveel moeite.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor Vinny » Ma 18 Jun 2012, 19:00

Ik vind de aircoziekte in Nederland nog wel meevallen. Overigens kan de klimaatcontrole nooit zo erg zijn dan in metrolijn 51 (amsterdam), daar doen ze rustig de verwarming in de zomer aan en uit in de winter...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor Daniel » Ma 18 Jun 2012, 19:13

Ik reis dagelijks heen en weer met IRM, maar te koud afgestelde airco's kom ik eigenlijk zelden tegen. Eén extreem geval is me wel bijgebleven, maar da's minstens een jaar of zes geleden.
Tref de laatste tijd eigenlijk vooral IRM's waarin het nogal warm is, de Koplopers zijn over het algemeen wel op een aangename temperatuur.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor Gekko123 » Ma 18 Jun 2012, 19:23

Bij ICMm is de klimaatregeling in de coupé's goed te noemen, maar op de balkons wordt het met gemak 35 tot 40 graden heb ik het gevoel. Zeker in de zomer vind ik ICMm iets minder prettig om in te werken dan VIRM, ondanks het feit dat je dan geen trappen hoeft te lopen. De airco werkt bij VIRM naar mijn idee in ieder geval beter op de balkons dan bij ICMm.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Roelof88
Berichten: 402
Lid geworden op: Wo 24 Dec 2008, 14:05

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor Roelof88 » Ma 18 Jun 2012, 20:39

Gekko123 schreef:De airco werkt bij VIRM naar mijn idee in ieder geval beter op de balkons dan bij ICMm.

Heeft ICMm überhaupt airco op de balkons? Toen het een paar weken geleden zo warm was, vond ik het wel heerlijk dat ik een ICMm trof waar het binnen lekker koel was. Het verschilt wel, want een dag later zat ik in een ICMm die weer wat warmer was.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor Geert » Ma 18 Jun 2012, 21:23

Nee, bij ICM is alleen de coupé voorzien van airco.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor STF » Ma 18 Jun 2012, 21:26

Toen ik vroeger tot 1 uur 's nachts in Amsterdam werkte had ik vijf dagen per week de laatste trein naar huis, dat was vrijwel altijd een VIRM, op dagen dat het overdag bloedheet was geweest stapte ik met tegenzin die trein in; airco stond 9 op de 10 keer nog altijd op volle kracht aan, waardoor het in een koelkast nog warmer was dan in de trein. Op een gegeven moment nam ik op hete dagen maar gewoon me winterjas mee voor de terugreis in die vrieskist VIRM...

juffie
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 18 Jun 2012, 10:35
Contact:

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor juffie » Di 19 Jun 2012, 00:00

Dank voor alle reacties! Ik begrijp dat ik in ieder geval boven moet gaan zitten in de Virm.Toch vreemd dat er zo'n temperatuursverschil is in 1 trein en blijkbaar ben ik niet de enige die het koud/of juist weer te warm heeft. Wordt het niet een beetje te druk boven als iedereen daar wil zitten? Voor mij nu wel een oplossing maar niet voor alle treinreizigers.

Ik zat in de trein van Hoogeveen naar Amersfoort en daar zit je dus meer dan een uur in. Ik begrijp de reactie dat het niet de moeite waard is om voor een minuut of 10, of een kwartier je jas uit te doen.

Fijn dat er aandacht voor is op dit moment. Het is namelijk ook vervelend als het snikheet is en je een jas moet meeslepen vanwege de airco in de trein... Vandaar dat het mij aan Jakarta deed herinneren, of aan andere plekken in de wereld waar het regelmatig heet is en waar de airco nog niet eens op 18 graden staat waardoor je elke keer zo'n 'warmteklap' krijgt als je weer buiten staat - of andersom.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor Daniel » Di 19 Jun 2012, 08:20

juffie schreef:Toch vreemd dat er zo'n temperatuursverschil is in 1 trein

Zo vreemd is dat niet, een trein heeft namelijk meerdere airco-installaties. In de dubbeldekkers werken die overigens per helft van een rijtuig voor boven en beneden en kan een klein stukje doorlopen dus al helpen mocht de airco niet werken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
htm_tram
Berichten: 1111
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 08:35

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor htm_tram » Di 19 Jun 2012, 10:30

@juffie

Zit je toevallig 1e klas? Ik merk dat de airco het in de 1e klas bijna altijd beter werkt. (lees kouder staat) zowel in DDZ als in V-IRM als ICMm. Je kan dus beter 2e klas gaan zitten of op het balkon bij de deuren.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor RoelZ1 » Di 19 Jun 2012, 11:58

Ik denk dat de standen niet verschillen, maar het in de eerste klas gewoon kouder is omdat er minder mensen zitten. In de tweede klas stikt het van de warmbloedige zoogdieren ;).

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 19 Jun 2012, 13:33

Vinny schreef:Ik vind de aircoziekte in Nederland nog wel meevallen. Overigens kan de klimaatcontrole nooit zo erg zijn dan in metrolijn 51 (amsterdam), daar doen ze rustig de verwarming in de zomer aan en uit in de winter...


Dat geldt voor alle 3 de materieeltypen. Had menige koude CAF-voertuigen in de winter die ijskoud waren. Met de bakblikken viel het juist mee. En overigens "zetten ze die verwarming niet aan of uit" maar wordt dat door thermostaten geregeld. Bij de S1/S2-serie is het zelfs zo dat dat per halve wagen werkt. Dus mocht je in een te koude of juist te hete wagen stappen, loop even door naar de andere helft.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten