Pagina 1 van 1

Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 10:45
door juffie
In steeds meer treinen blaast de airco wel erg hard. Ik schat de temperatuur op een graad of 1. In ieder geval niet behagelijk. Je kunt je jas wel aanhouden. De koude lucht blaast zo ongeveer ter hoogte van je enkels zodat je na een tijdje steenkoude enkels en voeten krijgt. Soms kom ik eruit met een stijve nek en hoofdpijn. Als ik een conducteur zou zien, zou ik het vragen maar die komt lang niet altijd en haalt vaak zijn schouders op.

Wie zet de airco zo koud? Misschien wordt het gewoon vergeten of is het aanvankelijk te warm en gaat hij aan. Ik lees op twitter regelmatig mensen die dit ook zo ervaren dus doe het alsjeblieft niet af met "Je bent een koukleum".

Zie ook mijn tekst op
http://juffiegelukkigonderweg.wordpress ... -de-trein/

Ik hoop dat dit gelezen wordt en dat de airco niet meer zo koud gezet wordt. Dank voor wie hier iets aan kan doen.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 12:49
door zone5324bericht...
maar mensen die het snel koud hebben, kunnen tenminste nog iets meer kleren aan doen.

Ik heb het hiet snel koud, maar als ik dan al in een overhemd met korte mouwen m'n werk doe, kan ik bij hogere temperaturen niets meer uittrekken en moet ik afzien...

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 13:00
door Klaasje
Ik vind het altijd wel prettig. Al kan ik mij wel voorstellen dat de ventilatie bij de voeten vervelend is. Bij mijn weten is dat echter alleen beneden bij IRM op die manier gedaan. Boven kan je wat "veiliger" zitten.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 13:46
door Geert
Ik las gisteren toevallig in de Op de Rails dat bij alle VIRMs (de intercity-dubbeldekkers) de airco nagekeken wordt, juist omdat ze te koud of te warm zijn afgesteld. Nedtrain checkt alle VIRMs nu ook een in 'klimaatstraat' o.i.d., waarbij warme en koude buitentemperaturen gesimuleerd kunnen worden. Er wordt dus aan gewerkt blijkbaar :)

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 14:02
door VIRM
Bij de VIRM's is het wat betreft koudte na mijn ervaring wel okay. Slechts in een hele enkele keer heb ik het gevoel dat ik in een ijskast ben gaan zitten. Overigens is naar mijn ervaring de 'airco langs enkels' alleen op de benedenverdieping; boven merk ik er niks van. :)

Ik heb een enkele keer in een NID gezeten (de oude DDAR die wordt omgetoverd tot Intercitydubbeldekker). Op de bovenverdieping blaast de luchtstroom vlak boven de hoofdsteunen van de stoelen. Na een half uurtje was ik echt blij dat ik eruit mocht, want anders had ik hoofdpijn gekregen. Daar is echt he-le-maal niet over negadacht. -o-

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 14:23
door Dagren
Ik denk dat ze het of mij afgesteld hebben, want gevoelsmatig zijn mijn voeten altijd warmer dan de rest van mijn lichaam. Ik vind de koeling dan ook erg prettig. Ik houd sowieso wel meer van kou dan de gemiddelde Nederlander.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 15:51
door fogeltje
Ik ben een echte koukleum, maar heb er weinig van gemerkt vooralsnog. In VIRMs zit ik eigenlijk altijd boven (mooier uitzicht), dus misschien dat het onder wat erger is. Maar ik hou ook meestal mijn jas aan in de trein, mijn reizen duren meestal 20-30 minuten hooguit, dat vind ik bijna niet de moeite. Bovendien moeten dan al mijn spullen verhuizen van jaszakken naar broekzakken, dat vind ik teveel moeite.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 19:00
door Vinny
Ik vind de aircoziekte in Nederland nog wel meevallen. Overigens kan de klimaatcontrole nooit zo erg zijn dan in metrolijn 51 (amsterdam), daar doen ze rustig de verwarming in de zomer aan en uit in de winter...

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 19:13
door Daniel
Ik reis dagelijks heen en weer met IRM, maar te koud afgestelde airco's kom ik eigenlijk zelden tegen. Eén extreem geval is me wel bijgebleven, maar da's minstens een jaar of zes geleden.
Tref de laatste tijd eigenlijk vooral IRM's waarin het nogal warm is, de Koplopers zijn over het algemeen wel op een aangename temperatuur.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 19:23
door Gekko123
Bij ICMm is de klimaatregeling in de coupé's goed te noemen, maar op de balkons wordt het met gemak 35 tot 40 graden heb ik het gevoel. Zeker in de zomer vind ik ICMm iets minder prettig om in te werken dan VIRM, ondanks het feit dat je dan geen trappen hoeft te lopen. De airco werkt bij VIRM naar mijn idee in ieder geval beter op de balkons dan bij ICMm.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 20:39
door Roelof88
Gekko123 schreef:De airco werkt bij VIRM naar mijn idee in ieder geval beter op de balkons dan bij ICMm.
Heeft ICMm überhaupt airco op de balkons? Toen het een paar weken geleden zo warm was, vond ik het wel heerlijk dat ik een ICMm trof waar het binnen lekker koel was. Het verschilt wel, want een dag later zat ik in een ICMm die weer wat warmer was.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 21:23
door Geert
Nee, bij ICM is alleen de coupé voorzien van airco.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 21:26
door STF
Toen ik vroeger tot 1 uur 's nachts in Amsterdam werkte had ik vijf dagen per week de laatste trein naar huis, dat was vrijwel altijd een VIRM, op dagen dat het overdag bloedheet was geweest stapte ik met tegenzin die trein in; airco stond 9 op de 10 keer nog altijd op volle kracht aan, waardoor het in een koelkast nog warmer was dan in de trein. Op een gegeven moment nam ik op hete dagen maar gewoon me winterjas mee voor de terugreis in die vrieskist VIRM...

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: di 19 jun 2012, 00:00
door juffie
Dank voor alle reacties! Ik begrijp dat ik in ieder geval boven moet gaan zitten in de Virm.Toch vreemd dat er zo'n temperatuursverschil is in 1 trein en blijkbaar ben ik niet de enige die het koud/of juist weer te warm heeft. Wordt het niet een beetje te druk boven als iedereen daar wil zitten? Voor mij nu wel een oplossing maar niet voor alle treinreizigers.

Ik zat in de trein van Hoogeveen naar Amersfoort en daar zit je dus meer dan een uur in. Ik begrijp de reactie dat het niet de moeite waard is om voor een minuut of 10, of een kwartier je jas uit te doen.

Fijn dat er aandacht voor is op dit moment. Het is namelijk ook vervelend als het snikheet is en je een jas moet meeslepen vanwege de airco in de trein... Vandaar dat het mij aan Jakarta deed herinneren, of aan andere plekken in de wereld waar het regelmatig heet is en waar de airco nog niet eens op 18 graden staat waardoor je elke keer zo'n 'warmteklap' krijgt als je weer buiten staat - of andersom.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: di 19 jun 2012, 08:20
door Daniel
juffie schreef:Toch vreemd dat er zo'n temperatuursverschil is in 1 trein
Zo vreemd is dat niet, een trein heeft namelijk meerdere airco-installaties. In de dubbeldekkers werken die overigens per helft van een rijtuig voor boven en beneden en kan een klein stukje doorlopen dus al helpen mocht de airco niet werken.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: di 19 jun 2012, 10:30
door htm_tram
@juffie

Zit je toevallig 1e klas? Ik merk dat de airco het in de 1e klas bijna altijd beter werkt. (lees kouder staat) zowel in DDZ als in V-IRM als ICMm. Je kan dus beter 2e klas gaan zitten of op het balkon bij de deuren.

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: di 19 jun 2012, 11:58
door RoelZ1
Ik denk dat de standen niet verschillen, maar het in de eerste klas gewoon kouder is omdat er minder mensen zitten. In de tweede klas stikt het van de warmbloedige zoogdieren ;).

Re: Hou je jas maar aan in de trein

Geplaatst: di 19 jun 2012, 13:33
door hauptbahnhof
Vinny schreef:Ik vind de aircoziekte in Nederland nog wel meevallen. Overigens kan de klimaatcontrole nooit zo erg zijn dan in metrolijn 51 (amsterdam), daar doen ze rustig de verwarming in de zomer aan en uit in de winter...
Dat geldt voor alle 3 de materieeltypen. Had menige koude CAF-voertuigen in de winter die ijskoud waren. Met de bakblikken viel het juist mee. En overigens "zetten ze die verwarming niet aan of uit" maar wordt dat door thermostaten geregeld. Bij de S1/S2-serie is het zelfs zo dat dat per halve wagen werkt. Dus mocht je in een te koude of juist te hete wagen stappen, loop even door naar de andere helft.