Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor Daniel » Vr 06 Jul 2012, 22:25

NS heeft een aankondiging tot aanbesteding voor de nieuwe generatie Sprinter gedaan, zie hier. Levering moet gaan plaatsvinden in 2016/2017.

Wat gewenste kenmerken zijn:
- twee lengtes, een met ca. 150 zitplaatsen, de andere met 200-250 zitplaatsen
- zoveel mogelijk vlakke vloer op perronhoogte
- transparant en open interieur met tenminste 2 meter brede bakovergangen
- voorzien van toilet
- geschikt voor Nederlandse weersomstandigheden :P (Mja, het staat er echt in die eis - waren ze bij SLT destijds vast vergeten)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor Geert » Vr 06 Jul 2012, 22:59

Daniel schreef:- geschikt voor Nederlandse weersomstandigheden :P (Mja, het staat er echt in die eis - waren ze bij SLT destijds vast vergeten)

Klinkt niet als een vreemde eis wanneer je treinen bestelt, zo opmerkelijk vind ik het niet :)

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3247
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor Ronald » Vr 06 Jul 2012, 23:09

Mwoa, als het een land betreft waar het regelmatig +40 of -30 is lijkt het me logisch. Zó extreem is het weer in Nederland nou ook weer niet.

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor huibf » Za 07 Jul 2012, 09:03

Nou aangezien de problemen afgelopen keer. Siemens is gewaarschuwd... Bij deze firma zaten toch de grootste mankementen in de apparatuur.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor Suus » Za 07 Jul 2012, 10:38

Het is tegenwoordig helaas een vast gegeven dat bijna al het treinmaterieel met ernstige problemen kampt voordat het in dienst wordt gesteld. Waar het nu helaas aan ligt weet ik niet maar als je een boek als "Treinen 2012" doorleest kan je pagina's in dit topic vullen met allerlei problemen met nieuw materieel.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor Vinny » Za 07 Jul 2012, 10:54

Het ligt aan de veeleisendheid van de moderene mens. Vroeger voldeed een stalen buis op wielen met een gat in de grond voor een WC waar je eens per jaar eens een schoonmaker heen stuurde ook wel als trein, tegenwoordig moet er een state-of-the-art hoogwaardig vervoersproduct worden aangeboden met meer softwareaansturing dan in het hoofdkantoor van Google. :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor VIRM » Za 07 Jul 2012, 12:13

Ik hoop dat dat ze er vanuit gaan dat het in de toekomst warmer en natter wordt in Nederland (aldus de klimaatvoorspellingen).

Overigens: waar is deze order precies voor? Vervanging van de SGMm?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor Geert » Za 07 Jul 2012, 14:09

Bee schreef:Het is tegenwoordig helaas een vast gegeven dat bijna al het treinmaterieel met ernstige problemen kampt voordat het in dienst wordt gesteld. Waar het nu helaas aan ligt weet ik niet maar als je een boek als "Treinen 2012" doorleest kan je pagina's in dit topic vullen met allerlei problemen met nieuw materieel.

Dat was met Mat '64 ook toen het in dienst kwam, en met de meeste andere treinsoorten... Niets nieuws onder de zon hoor.

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor Klaasje » Za 07 Jul 2012, 14:24

Toen het light-train materieel '64 in dienst kwam liep het personeel rond te schreeuwen dat dat spul binnen 20 jaar uit elkaar zou gaan rammelen heb ik van horen zeggen.. We zien wat er van is gekomen.

Milco
Berichten: 3582
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor Milco » Za 07 Jul 2012, 14:27

Het Mat'64 rijdt nu nogsteeds overal rond, na 48 jaar dat de meeste stellen al bestaan.
En eind december komt Mat'64 vrij van Emmen - Zwolle, en ik heb zo mijn vermoedens dat ze dan elders in het land worden ingezet of achter de hand worden gehouden voor als er treinen defect raken in de winter...

En ik denk dat Mat'64 hard nodig zal zijn als de DDAR'retjes worden verbouwd, zeker als men straks meerdere DDAR'en tegelijk aan de kant zet voor de verbouwing.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor avl » Za 07 Jul 2012, 18:45

Milco1995 schreef:Het Mat'64 rijdt nu nogsteeds overal rond, na 48 jaar dat de meeste stellen al bestaan.

Alle Werkspoor stellen zijn afgevoerd.
De Talbot stellen zijn vanaf 1972 t/m 1976 geleverd.
Al zijn ze geen 48 jaar maar minimaal 36 is ook al een aardige leeftijd.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor MdJ » Za 07 Jul 2012, 19:09

Milco1995 schreef:Het Mat'64 rijdt nu nogsteeds overal rond, na 48 jaar dat de meeste stellen al bestaan.
En eind december komt Mat'64 vrij van Emmen - Zwolle, en ik heb zo mijn vermoedens dat ze dan elders in het land worden ingezet of achter de hand worden gehouden voor als er treinen defect raken in de winter...

En ik denk dat Mat'64 hard nodig zal zijn als de DDAR'retjes worden verbouwd, zeker als men straks meerdere DDAR'en tegelijk aan de kant zet voor de verbouwing.

Staan nu ook aan de kant... Steeds als er eentje is afgeleverd (DDZ), gaat er weer eentje (DDAR). Eerst de mDDM'en zodat er 50 DDZ-IV'tjes komen, vervolgens 20 IV'tjes verlengen naar VI'tjes.

Tot die tijd (IV->VI) zijn er iets van 25 DDAR (met loc) beschikbaar...
Bij twijfel: gebruik beton.

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jul 2012, 10:47

avl schreef:
Milco1995 schreef:Het Mat'64 rijdt nu nogsteeds overal rond, na 48 jaar dat de meeste stellen al bestaan.

Alle Werkspoor stellen zijn afgevoerd.
De Talbot stellen zijn vanaf 1972 t/m 1976 geleverd.
Al zijn ze geen 48 jaar maar minimaal 36 is ook al een aardige leeftijd.

De stellen uit de de serie V4 (441-461) komen van Werkspoor, rijden rond en dateren van 1969. Deze info is dus ook niet correct.

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Berichtdoor avl » Ma 09 Jul 2012, 12:45

Denkfoutje :oops:
Was ervan uitgegaan dat er geen Werkspoor stellen meer waren omdat de stichting mat 64 nu de 904 heeft.
Maar dit komt omdat de V4 tjes geen bageruimte hebben.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten