Pagina 1 van 1

Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 22:25
door Daniel
NS heeft een aankondiging tot aanbesteding voor de nieuwe generatie Sprinter gedaan, zie hier. Levering moet gaan plaatsvinden in 2016/2017.

Wat gewenste kenmerken zijn:
- twee lengtes, een met ca. 150 zitplaatsen, de andere met 200-250 zitplaatsen
- zoveel mogelijk vlakke vloer op perronhoogte
- transparant en open interieur met tenminste 2 meter brede bakovergangen
- voorzien van toilet
- geschikt voor Nederlandse weersomstandigheden :P (Mja, het staat er echt in die eis - waren ze bij SLT destijds vast vergeten)

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 22:59
door Geert
Daniel schreef:- geschikt voor Nederlandse weersomstandigheden :P (Mja, het staat er echt in die eis - waren ze bij SLT destijds vast vergeten)
Klinkt niet als een vreemde eis wanneer je treinen bestelt, zo opmerkelijk vind ik het niet :)

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: vr 06 jul 2012, 23:09
door Ronald
Mwoa, als het een land betreft waar het regelmatig +40 of -30 is lijkt het me logisch. Zó extreem is het weer in Nederland nou ook weer niet.

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: za 07 jul 2012, 09:03
door huibf
Nou aangezien de problemen afgelopen keer. Siemens is gewaarschuwd... Bij deze firma zaten toch de grootste mankementen in de apparatuur.

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: za 07 jul 2012, 10:38
door Suus
Het is tegenwoordig helaas een vast gegeven dat bijna al het treinmaterieel met ernstige problemen kampt voordat het in dienst wordt gesteld. Waar het nu helaas aan ligt weet ik niet maar als je een boek als "Treinen 2012" doorleest kan je pagina's in dit topic vullen met allerlei problemen met nieuw materieel.

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: za 07 jul 2012, 10:54
door Vinny
Het ligt aan de veeleisendheid van de moderene mens. Vroeger voldeed een stalen buis op wielen met een gat in de grond voor een WC waar je eens per jaar eens een schoonmaker heen stuurde ook wel als trein, tegenwoordig moet er een state-of-the-art hoogwaardig vervoersproduct worden aangeboden met meer softwareaansturing dan in het hoofdkantoor van Google. :wink:

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: za 07 jul 2012, 12:13
door VIRM
Ik hoop dat dat ze er vanuit gaan dat het in de toekomst warmer en natter wordt in Nederland (aldus de klimaatvoorspellingen).

Overigens: waar is deze order precies voor? Vervanging van de SGMm?

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: za 07 jul 2012, 14:09
door Geert
Bee schreef:Het is tegenwoordig helaas een vast gegeven dat bijna al het treinmaterieel met ernstige problemen kampt voordat het in dienst wordt gesteld. Waar het nu helaas aan ligt weet ik niet maar als je een boek als "Treinen 2012" doorleest kan je pagina's in dit topic vullen met allerlei problemen met nieuw materieel.
Dat was met Mat '64 ook toen het in dienst kwam, en met de meeste andere treinsoorten... Niets nieuws onder de zon hoor.

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: za 07 jul 2012, 14:24
door Klaasje
Toen het light-train materieel '64 in dienst kwam liep het personeel rond te schreeuwen dat dat spul binnen 20 jaar uit elkaar zou gaan rammelen heb ik van horen zeggen.. We zien wat er van is gekomen.

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: za 07 jul 2012, 14:27
door Milco
Het Mat'64 rijdt nu nogsteeds overal rond, na 48 jaar dat de meeste stellen al bestaan.
En eind december komt Mat'64 vrij van Emmen - Zwolle, en ik heb zo mijn vermoedens dat ze dan elders in het land worden ingezet of achter de hand worden gehouden voor als er treinen defect raken in de winter...

En ik denk dat Mat'64 hard nodig zal zijn als de DDAR'retjes worden verbouwd, zeker als men straks meerdere DDAR'en tegelijk aan de kant zet voor de verbouwing.

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: za 07 jul 2012, 18:45
door Anne
Milco1995 schreef:Het Mat'64 rijdt nu nogsteeds overal rond, na 48 jaar dat de meeste stellen al bestaan.
Alle Werkspoor stellen zijn afgevoerd.
De Talbot stellen zijn vanaf 1972 t/m 1976 geleverd.
Al zijn ze geen 48 jaar maar minimaal 36 is ook al een aardige leeftijd.

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: za 07 jul 2012, 19:09
door MdJ
Milco1995 schreef:Het Mat'64 rijdt nu nogsteeds overal rond, na 48 jaar dat de meeste stellen al bestaan.
En eind december komt Mat'64 vrij van Emmen - Zwolle, en ik heb zo mijn vermoedens dat ze dan elders in het land worden ingezet of achter de hand worden gehouden voor als er treinen defect raken in de winter...

En ik denk dat Mat'64 hard nodig zal zijn als de DDAR'retjes worden verbouwd, zeker als men straks meerdere DDAR'en tegelijk aan de kant zet voor de verbouwing.
Staan nu ook aan de kant... Steeds als er eentje is afgeleverd (DDZ), gaat er weer eentje (DDAR). Eerst de mDDM'en zodat er 50 DDZ-IV'tjes komen, vervolgens 20 IV'tjes verlengen naar VI'tjes.

Tot die tijd (IV->VI) zijn er iets van 25 DDAR (met loc) beschikbaar...

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: ma 09 jul 2012, 10:47
door Klaasje
avl schreef:
Milco1995 schreef:Het Mat'64 rijdt nu nogsteeds overal rond, na 48 jaar dat de meeste stellen al bestaan.
Alle Werkspoor stellen zijn afgevoerd.
De Talbot stellen zijn vanaf 1972 t/m 1976 geleverd.
Al zijn ze geen 48 jaar maar minimaal 36 is ook al een aardige leeftijd.
De stellen uit de de serie V4 (441-461) komen van Werkspoor, rijden rond en dateren van 1969. Deze info is dus ook niet correct.

Re: Vooraankondiging aanbesteding "Sprinter next generation"

Geplaatst: ma 09 jul 2012, 12:45
door Anne
Denkfoutje :oops:
Was ervan uitgegaan dat er geen Werkspoor stellen meer waren omdat de stichting mat 64 nu de 904 heeft.
Maar dit komt omdat de V4 tjes geen bageruimte hebben.