NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jul 2012, 10:20

NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen
Door het schrappen van wissels wordt het spoorwegnet minder flexibel bij calamiteiten. De nadelen van wisselsanering kwamen de afgelopen twee weken aan het licht toen de hogesnelheidstreinen Fyra en Thalys door een gebrek aan wissels niet konden vertrekken vanuit Amsterdam. Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen en documenten van NS die in het bezit zijn van de Volkskrant. NS en spoorbeheerder ProRail moeten in overleg bepalen welke wissels kunnen worden geschrapt.

Het verminderen van wissels leidt tot een hogere betrouwbaarheid van het spoorverkeer. Maar het beperkt ook de flexibiliteit, waardoor treinen bij een calamiteit niet over een ander spoor kunnen rijden. De discussie over wisselsaneringen veroorzaakte een maand geleden onenigheid tussen NS en ProRail. De logistiek experts van NS gaven toen de NS-directie te kennen geen vertrouwen meer te hebben in ProRail. In een memo aan de directie stelden de experts dat de spoorbeheerder bepaalde wissels wilde saneren waardoor de dienstregeling van 2013 onuitvoerbaar zou worden.
Lees verder op de website van de Volkskrant

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor iljitsch » Ma 09 Jul 2012, 16:10

Ik snap wel dat de hele dag wissels laten omklappen tot slijtage leidt en door die wissels heen moeten vertraging geeft. Wissel eruit en een rechte spoorstaaf kost minder en gaat veel langer mee. Maar ja, dan krijg je dus andere problemen.

Is er geen tussenoplossing waar je wissels hebt die weinig slijten als ze in de rechte stand staan, en dan in de normale dienstregeling dus alleen die rechte stand gebruiken?

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Cookie » Ma 09 Jul 2012, 16:23

Dat kan toch niet, omdat op het onbereden stuk dan roestvorming optreedt? Dacht dat roestrijden bij wissels altijd daarvoor was namelijk.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor MdJ » Ma 09 Jul 2012, 16:26

Roestrijden niet bij de wissels, maar juist het spoor wat er achter ligt :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor iljitsch » Ma 09 Jul 2012, 16:32

Maken ze die wissels toch van roestvrij staal? (Of iets anders wat geen problemen met roest heeft.)

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jul 2012, 16:37

iljitsch schreef:Is er geen tussenoplossing waar je wissels hebt die weinig slijten als ze in de rechte stand staan, en dan in de normale dienstregeling dus alleen die rechte stand gebruiken?

Je zou een beweegbaar puntstuk kunnen aanbrengen omdat er dan fors minder slijtage is. Het probleem is alleen dat die juist storingsgevoelig zijn.

iljitsch schreef:Maken ze die wissels toch van roestvrij staal? (Of iets anders wat geen problemen met roest heeft.)
Roestrijden gebeurt voor de werking van de beveiliging. Die werkt namelijk door stroompjes die door de assen van een trein lopen. Als er dan roest of ander isolerend spul op het spoor zit werkt dat niet zo goed. Zelfs als ze van roestvrij staal zouden zijn kan je niet zonder roestrijden.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor iljitsch » Ma 09 Jul 2012, 16:42

Moet je dan per se die beveiliging middenin een wissel hebben?

Lijkt me ook nogal raar dat uiteindelijk wissels opgedoekt worden vanwege de beperkingen van het prehistorische ATB.

Als een wissel niet routinematig omgezet wordt dan kan je ook andere mechanieken overwegen die misschien minder robuust schakelen maar wel slijtvast zijn bij weinig schakelen en in de rechte stand houden.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jul 2012, 17:03

iljitsch schreef:Moet je dan per se die beveiliging middenin een wissel hebben?

Ja, anders kan een wissel worden "vrijgegeven" terwijl er nog een trein staat. Dat kan ontsporingen tot gevolg hebben omdat een wissel dan te vroeg omgelegd wordt.
Lijkt me ook nogal raar dat uiteindelijk wissels opgedoekt worden vanwege de beperkingen van het prehistorische ATB.

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel met beveiliging. Treinbeïnvloeding zoals ATB is onderdeel van de treinbeveiliging maar de beveiliging bestaat ook uit systemen die controleren of een trein in een blok rijdt, de seinen aansturen en die wissels aansturen en controleren. Daarbij is het belangrijk dat je weet waar een trein rijdt. Dat laatste kan je op drie manieren doen:
  • Met een spoorstroomloop. (Je zet stroom op een spoorstaaf en als die vervolgens ook in de andere terecht komt dan is er iets)
  • Met een assentellersysteem. (Je telt domweg hoeveel assen op een bepaald punt passeren en aan het eind van een blok of sectie doe je dat ook, vervolgens vergelijk je de resultaten.)
  • Door de trein zelf de positie te laten doorgeven.
Die eerste twee zijn gebruikelijk en ATB werkt alleen met spoorstroomlopen. Spoorstroomlopen worden ook op de Betuweroute gebruikt. Ook daar moet dus worden roestgereden. Het is niet iets van ATB en ook geen beletsel om wel of geen wissel aan te leggen.
Als een wissel niet routinematig omgezet wordt dan kan je ook andere mechanieken overwegen die misschien minder robuust schakelen maar wel slijtvast zijn bij weinig schakelen en in de rechte stand houden.

Eens. Het staat alleen haaks op de Prorail-gedachte "standaard, standaard en nog meer standaard".

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Suus » Ma 09 Jul 2012, 17:55

Er zijn nogal wat conflicterende meningen in het bijna drie pagina's vullende verhaal.

Over de wissels bij Amsterdam Centraal: ProRail schuift de schuld door aan de NS, die opdracht heeft gegeven allerlei wissels te verwijderen. Dat is gebeurd bij het losleggen van de sporen naar de Watergraafsmeer twee jaar geleden. Bij de ontsporing bij Muiderpoort een paar jaar geleden zijn ook nog diverse wissels nooit meer teruggekeerd.

NS beweert tegelijkertijd dat ze niet de schuldige zijn van het feit dat er allerlei wissels zijn verdwenen aangezien ProRail uiteindelijk de werkzaamheden aan het spoor coördineert en bovendien beweren ze dat ProRail bijna de dienstregeling van 2013 onmogelijk had gemaakt.

Tegelijkertijd zijn zowel ProRail als de NS er wel van overtuigd dat er allerlei wissels overbodig zijn. Onder andere 20 wissels tussen Naarden en Bussum worden als overbodig bestempeld.

De vakbonden geven overigens de overheid de schuld van alles, want die hebben de twee bedrijven gesplitst :roll:
Rame à l'approche

huibf
Berichten: 2520
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor huibf » Ma 09 Jul 2012, 18:14

iljitsch schreef:Maken ze die wissels toch van roestvrij staal?

Roestvrij bestaat niet. RoestVAST

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jul 2012, 19:39

Bee schreef:Er zijn nogal wat conflicterende meningen in het bijna drie pagina's vullende verhaal.

Over de wissels bij Amsterdam Centraal: ProRail schuift de schuld door aan de NS, die opdracht heeft gegeven allerlei wissels te verwijderen. Dat is gebeurd bij het losleggen van de sporen naar de Watergraafsmeer twee jaar geleden.(1) Bij de ontsporing bij Muiderpoort een paar jaar geleden zijn ook nog diverse wissels nooit meer teruggekeerd.(2)
Die eerste komt inderdaad door het losleggen van de sporen naar de Watergraafsmeer. Daardoor kunnen de treinen van NS-hispeed kruisingsvrij naar de Watergraafsmeer en kunnen de NS treinen tussen Weesp en Amsterdam CS met 60 km/h langs station Muiderpoort. Op zich geen vreemde keuze. Die wissels kan je door de hoogteverschillen ook niet makkelijk ergens anders neerleggen. Die tweede komt echter uit de koker van Prorail zelf. Ze hebben de maatwerkwissels weggesaneerd na die ontsporing maar er geen alternatief voor teruggelegd. Nou is het enige nut van die wissels ook maar wanneer er een storing is aan de bruggen of men bezig is met groot onderhoud op het tussenliggende spoor.
NS beweert tegelijkertijd dat ze niet de schuldige zijn van het feit dat er allerlei wissels zijn verdwenen aangezien ProRail uiteindelijk de werkzaamheden aan het spoor coördineert en bovendien beweren ze dat ProRail bijna de dienstregeling van 2013 onmogelijk had gemaakt.
Dit zit in werkelijkheid iets genuanceerder in elkaar zeker als het om een project gaat waar NS zelf voor kiest. Maar het is wel zo dat Prorail de laatste tijd wel erg veel saneringsvoorstellen doet en soms ook erg slecht naar vervoerders luistert bij het maken van plannen. Uiteindelijk komt het wel weer goed maar dat is na een hoop getouwtrek.
Tegelijkertijd zijn zowel ProRail als de NS er wel van overtuigd dat er allerlei wissels overbodig zijn. Onder andere 20 wissels tussen Naarden en Bussum worden als overbodig bestempeld.
Dat zijn dus alle wissels bij Naarden=Bussum. Dat betekent effectief dat spoor 3, 4 en 5 zullen verdwijnen.
De vakbonden geven overigens de overheid de schuld van alles, want die hebben de twee bedrijven gesplitst :roll:
Tjah.. :') Overheidssturing kan een goed alternatief zijn van interne samenwerking. Zeker als de overheid de kennis in huis zou hebben en daar wat mee zou willen doen. Dan kan een zakelijke oplossing als de huidige zelfs beter zijn dan een integraal spoor-staatsbedrijf op afstand.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Suus » Ma 09 Jul 2012, 19:54

Klein detail is trouwens dat alle drie de spoorbruggen ten oosten van Amsterdam CS binnenkort vervangen moeten worden. Dat wordt een week Amsterdam Centraal - Amsterdam Bijlmer verbussen...

Klaasje schreef:
Tegelijkertijd zijn zowel ProRail als de NS er wel van overtuigd dat er allerlei wissels overbodig zijn. Onder andere 20 wissels tussen Naarden en Bussum worden als overbodig bestempeld.
Dat zijn dus alle wissels bij Naarden=Bussum. Dat betekent effectief dat spoor 3, 4 en 5 zullen verdwijnen.

Doorgaande treinen kunnen dan het station wel met minimaal 80 km/u passeren in plaats van de huidige 40.
Laatst gewijzigd door Suus op Ma 09 Jul 2012, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Jul 2012, 19:57

Klaasje schreef:Die eerste komt inderdaad door het losleggen van de sporen naar de Watergraafsmeer. Daardoor kunnen de treinen van NS-hispeed kruisingsvrij naar de Watergraafsmeer en kunnen de NS treinen tussen Weesp en Amsterdam CS met 60 km/h langs station Muiderpoort. Op zich geen vreemde keuze.

Ben ik nou gek of... de treinen van Hispeed konden toch ook al gewoon kruisingsvrij naar de Watergraafsmeer toen de wissels er nog wel lagen. De sporen zelf lagen er immers al, ligt er vooral aan hoe je ze gebruikt. In de simpele tekeningen van Sporenplan.nl staan de opgebroken wissels nog in het grijs en die lijken vooral mogelijkheden geboden te hebben om vanaf Asdm via de sporen die nu van/naar de Wgm gaan naar Amsterdam Centraal te rijden.

Grootste probleem wat er in de huidige situatie kan ontstaan is dat alle treinverkeer tussen Amsterdam C. en Utrecht via Amstel onmogelijk wordt als i.p.v. de onlangs defecte noordelijke brug de zuidelijke defect geraakt was. Een defect aan de middelste brug is dan weer een minder groot probleem omdat de wisselverbindingen het nog wel mogelijk maken om via de sporen van/naar Utrecht te rijden en dan voor Muiderpoort weer op de sporen van/naar Hilversum te komen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Suus » Ma 09 Jul 2012, 20:01

Het spoorgebruik is aangepast. Tot de verbouwing was de situatie sinds 1984 (vanaf het noorden gezien):

IC's naar CS/Leeg van WGM
SP naar CS
SP naar MP/Leeg naar WGM
IC naar MP

Nu is het

Leeg van WGM
Leeg naar WGM
Treinen naar CS
Treinen naar MP
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor iljitsch » Ma 09 Jul 2012, 20:02

Klaasje schreef:
iljitsch schreef:Moet je dan per se die beveiliging middenin een wissel hebben?

Ja, anders kan een wissel worden "vrijgegeven" terwijl er nog een trein staat. Dat kan ontsporingen tot gevolg hebben omdat een wissel dan te vroeg omgelegd wordt.

Lijkt me niet een onoverkomelijk probleem, alleen het diagonale stuk dat twee sporen verbindt wordt in zo'n situatie niet bereden en zou dus geen treinen kunnen detecteren. Als je dat stuk kort houdt is het al onmogelijk dat er een hele trein op staat, en je kan ook in de gaten houden dat als een trein een wissel in gaat ie er aan de andere kant ook weer uit komt.

Moderne electronica, he, daar kan je wat meer mee dan met spoeltjes en weerstandjes die we in de jaren '50 hadden.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jul 2012, 20:09

Bee schreef:
Klaasje schreef:
Tegelijkertijd zijn zowel ProRail als de NS er wel van overtuigd dat er allerlei wissels overbodig zijn. Onder andere 20 wissels tussen Naarden en Bussum worden als overbodig bestempeld.
Dat zijn dus alle wissels bij Naarden=Bussum. Dat betekent effectief dat spoor 3, 4 en 5 zullen verdwijnen.

Doorgaande treinen kunnen dan het station wel met minimaal 80 km/u passeren in plaats van de huidige 40.

Het is nu 80 km/h.
Daniel schreef:
Klaasje schreef:Die eerste komt inderdaad door het losleggen van de sporen naar de Watergraafsmeer. Daardoor kunnen de treinen van NS-hispeed kruisingsvrij naar de Watergraafsmeer en kunnen de NS treinen tussen Weesp en Amsterdam CS met 60 km/h langs station Muiderpoort. Op zich geen vreemde keuze.

Ben ik nou gek of... de treinen van Hispeed konden toch ook al gewoon kruisingsvrij naar de Watergraafsmeer toen de wissels er nog wel lagen. De sporen zelf lagen er immers al, ligt er vooral aan hoe je ze gebruikt. In de simpele tekeningen van Sporenplan.nl staan de opgebroken wissels nog in het grijs en die lijken vooral mogelijkheden geboden te hebben om vanaf Asdm via de sporen die nu van/naar de Wgm gaan naar Amsterdam Centraal te rijden.

Het kon wel.. Maar dan moet de hele Weesper-optocht met 40 km/h krom door wissels heen. Dat leidt tot langere reistijden en langere opvolgtijden. Dat laatste heeft men verholpen. Het gaat dus om vrijleggen zonder consequenties voor het doorgaande verkeer.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Vinny » Ma 09 Jul 2012, 20:13

Knikker dat bak oud roest er gewoon eens uit (emplacement Dijksgracht), en je kunt wel wat leuks doen met knooppunt Amsterdam Centraal. Broodnodige keersporen aanleggen bijvoorbeeld. Of een robuuste wisselstraat. Of gewoon kantoren neerzetten en met de opbrengst daarvan de exploitatietekorten elders op het netwerk opvangen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jul 2012, 20:16

iljitsch schreef:
Klaasje schreef:
iljitsch schreef:Moet je dan per se die beveiliging middenin een wissel hebben?

Ja, anders kan een wissel worden "vrijgegeven" terwijl er nog een trein staat. Dat kan ontsporingen tot gevolg hebben omdat een wissel dan te vroeg omgelegd wordt.

Lijkt me niet een onoverkomelijk probleem, alleen het diagonale stuk dat twee sporen verbindt wordt in zo'n situatie niet bereden en zou dus geen treinen kunnen detecteren. Als je dat stuk kort houdt is het al onmogelijk dat er een hele trein op staat, en je kan ook in de gaten houden dat als een trein een wissel in gaat ie er aan de andere kant ook weer uit komt.

Het is héél simpel. Een trein staat alleen op het spoor met de wielen. Dan wil je dus niet dat als het laatste draaistel van een trein in een wissel staat en dat de beveiliging denkt dat de trein al langs is. Waarna het wissel allerlei dingen gaat doen of dat een rijweg voor een trein wordt ingesteld die even met 140 km/h langs komt rijden. (Denk ook even aan het incidentje in Zevenaar met een goederentrein en een ICE!) Dat kan je alleen voorkomen door zeker te weten waar de uiteinden van de trein zijn en dat kan dus alleen door óf alles op te meten in het spoor, of door de trein met allerlei veiligheidsmarges te laten doorgeven waar die precies staat/rijdt. Zolang je dat die trein nog niet zelf laat doen moet je sowieso controleren wat er in het wissel gebeurt. Dat komt ook doordat een draaistel erg kort is in vergelijking met het stuk waarvan je nu voorstelt om het maar zonder beveiliging uit te rusten. Dat staat compleet los van een discussie over oud of nieuw spul. :')
Laatst gewijzigd door Klaasje op Ma 09 Jul 2012, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jul 2012, 20:24

Vinny schreef:Knikker dat bak oud roest er gewoon eens uit (emplacement Dijksgracht), en je kunt wel wat leuks doen met knooppunt Amsterdam Centraal. Broodnodige keersporen aanleggen bijvoorbeeld. Of een robuuste wisselstraat. Of gewoon kantoren neerzetten en met de opbrengst daarvan de exploitatietekorten elders op het netwerk opvangen...

Dat is geen oud roest maar een strategische ruimtereservering voor een vrije kruising van Utrecht-Zaandam met Weesp/Watergraafsmeer-Amsterdam met het oog op slim doorkoppelen op Amsterdam CS en het aan de goede kant van CS krijgen van de goederentreinen Westhaven-Utrecht. (Nu moeten die gelijkvloers oversteken.)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Jul 2012, 20:29

Eigenlijk heeft men dus teveel wissels verwijderd. Ik zie nu idd. het krom bereden wissel op Sporenplan (in het spoor Asdm -> Asd). Men had dus beter al zover geweest door alleen de verbinding tussen de sporen in beide richtingen direct naast Muiderpoort te verwijderen en door normaal spoor te vervangen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jul 2012, 20:39

Je bedoelt dat de doorrij-sporen naast de perronsporen worden weggesaneerd? Lijkt mij een goede want de snelheid ligt er veel te laag om fatsoenlijk te kunnen inhalen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Jul 2012, 20:50

Nee, ik bedoel dat men de wisselsanering beperkt had tot de wissels die een verbinding tussen het spoor ri. Asd en ri. Hvs vormden te Muiderpoort. Dat is zo te zien namelijk ook het 40 km/u wissel wat krom bereden zou worden bij een lijnbedrijf in de oude sporensituatie, waar je het in je vorige bericht over had. (Hier kan je ze nog mooi in het grijs zien)

Op die manier zouden verbindingen die nu gemist werden juist behouden gebleven zijn, zoals de verbinding vanaf de Wgm naar het huidige rechter spoor Asdm -> Asd :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jul 2012, 20:56

Het probleem is dat zowel het perron als een doorrijdspoor met 60 km/h moesten zijn aangesloten op één spoor. Als je op de oude luchtfoto's van Google Earth kijkt dan zie je dat je met het wissel dat daarvoor nodig is midden in het wissel voor Wgm-Spoor ME terecht komt. Dat kan best als we driewegwissels accepteren maar Prorail wil dat niet geloof ik.. :X
Je zou dat wissel dus alleen kunnen behouden als het doorrijspoor weggesaneerd zou worden.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor Wubbo » Ma 09 Jul 2012, 20:59

Ik heb nu een paar keer de oude tekeningen bekeken, maar zie geen mogelijkheid waarop je conflictvrij (in de oude situatie) van Asd naar Wgm zou kunnen icm Wp - Asd. Linkerspoor rijden naar de Watergraafsmeer zie ik daarbij niet als optie. Wat mis ik?

Binnen het spoor, zowel binnen NS als binnen ProRail, zijn er nu twee kampen aan het ontstaan. Eentje wil flexibele infra met daardoor hogere kosten en meer onderhoud maar kleinere gevolgen bij verstoringen, en eentje met starre infra met daardoor lagere kosten en minder onderhoud maar grotere gevolgen bij verstoringen. De waarheid tussen deze kampen ligt ongetwijfeld ergens in het midden (laten we wel wezen: er zijn zat wissels die zomaar gesaneerd kunnen worden, of verwacht er nog iemand een gouden toekomst voor het emplacement Ede-Wageningen?), maar ik denk dat het tijd is voor een integrale visie in plaats van zwarte pieten.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: NS vreest ProRail-plannen om wissels te schrappen

Berichtdoor VIRM » Ma 09 Jul 2012, 21:05

Ik denk dat je met een 'simpele' inrichting ook een eindje kom.
Ik verbaas mij iedere keer weer dat er ten oosten van Amsterdam Sloterdijk zoveel wissels liggen. Als je vanuit Sloterdijk naar Centraal en viceversa van/naar Zaandam gaat, moet je altijd twee hele scherpe wissels door. Waarom niet gewoon daar allemaal 'rechtdoor' sporen aanleggen en slechts een setje wissels aanleggen van noord naar zuid?
Beul van de blindegeleidelijn


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten