Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 677
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Mikos » Do 12 Jul 2012, 23:11

Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Vandaag zijn de resultaten van het onafhankelijke decentralisatieonderzoek bekend gemaakt en naar de Tweede Kamer verstuurd. Uit het onderzoek blijkt dat decentraliseren de reiziger niets oplevert en de belastingbetaler alleen maar meer kost.

In februari werd door de Tweede Kamer gevraagd om een decentralisatieonderzoek om te bekijken of het opknippen van het Nederlandse Hoofdrailnet naast financiële voor- of nadelen ook voor de reiziger positieve of negatieve bijwerkingen zou hebben. Het FMN, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland welke bestaat uit de regionale vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia, wilden het Hoofdrailnet in 5 verschillende delen opknippen en 11 stoptreinlijnen decentraliseren.

Lees verder op OV-Ervaringen.nl

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Klaasje » Do 12 Jul 2012, 23:44

Het verhaal is een beetje kort door de bocht. Daarnaast vind ik het wat vreemd dat iemand die hier vrijwel nooit post maar wel betrokken is bij de website waar het bericht staat hier dit bericht plaatst.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor VIRM » Vr 13 Jul 2012, 00:18

Welke zijn die elf trajecten?
Beul van de blindegeleidelijn

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Schultz: 4 spoorlijnen aanbesteden

Berichtdoor VIRM » Vr 13 Jul 2012, 00:20

Twee spoorlijnen in Limburg en de trajecten Zwolle-Groningen en Zwolle-Enschede kunnen wat minister Melanie Schultz betreft worden aanbesteed. Ze wil daar stoptreinen laten rijden van concurrenten van de NS, zoals Arriva en Veolia, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

http://nos.nl/artikel/394443-schultz-4-spoorlijnen-aanbesteden.html
Beul van de blindegeleidelijn

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor avl » Vr 13 Jul 2012, 10:29

Mag NS niet meebieden??
Ze wil daar stoptreinen laten rijden van concurrenten van de NS


Gaat alleen werken als dezelfde constructie wordt gekozen als dit najaar in de Achterhoek start waarbij op Arnhem - Doetinchem twee vervoerders gaan rijden maar maar 1 soort Cico komt te staan. Wordt anders zeer verwarrend voor de reiziger want dan moet die eerst gaan nadenken welke trein als eerste komt en welke vervoerder dat is.
Valt die uit of is vertraagd dan moet de hele meute weer naar de cico lopen als de volgende trein van een andere vervoerder is. Bovendien blijf je ook zitten met dubbel opstaptarief.
Dit is dus een kans om te zorgen dat als de "concurenten van NS" die diensten willen gaan rijden er eens een einde komt aan het in - uit checken bij de overstap.
Voor mij als reiziger maakt het niet uit wie de trein rijdt; als die maar op tijd is, comfort biedt en schoon is.

Edit: na beschikbare link brief
Laatst gewijzigd door avl op Vr 13 Jul 2012, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Chauf21 » Vr 13 Jul 2012, 10:58

Is er ook een link naar het onderzoek? Dan kan ik me wat beter inlezen.
Ik ben namelijk wel benieuwd naar de definitie van reiziger die wordt gebruikt. Het zal me niets verbazen als de regionale reiziger wel gebaat is bij decentralisatie, maar de landelijke reiziger (lees: NS-reiziger) niet. Het maakt dan nogal wat uit vanuit welk oogpunt je het onderzoek uitvoert.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Geert » Vr 13 Jul 2012, 11:01


Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Chauf21 » Vr 13 Jul 2012, 11:23

Dank je, ik kon het op de site van het I&M nog niet vinden.

De tekst in de eerste post verschilt nogal met de tekst uit het onderzoek en de brief.
Ik citeer uit de brief:
Hij [de adviseur] beveelt mij aan om in Noord-Nederland de lijn Groningen-Zwolle te decentraliseren. Hij stelt voor om in Limburg de lijnen Maastricht Randwyck-Roermond en Sittard-Heerlen te decentraliseren en hij adviseert positief over decentralisatie van de lijn Zwolle-Enschede.

En uit het onderzoek:
Noord Nederland schreef:Concreet beveel ik in Noord-Nederland aan de lijn Groningen-Zwolle te decentraliseren. Ik kies hiervoor om dat deze lijn positief uitvalt qua budgetneutraliteit en ik mogelijke synergievoordelen zie bij een aanbesteding.

Limburg schreef:Argument is tevens dat in deze regio volgens FMN potentieel de meeste synergie effecten te behalen zijn tussen de genoemde lijnen en de al bestaande decentrale multimodale concessie. Ik stel concreet voor de twee genoemde lijnen in Limburg te decentraliseren met ingang van 2016...

Er moet nog wel het nodige afgestemd en afgetast worden, maar dat wil niet zeggen dat (selectieve) decentralisatie niets oplevert en meer kost.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3992
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor reisthijs » Vr 13 Jul 2012, 11:59

Wel vreemd dat ze het alleen hebben over Groningen-Zwolle maar niet over Leeuwarden-Zwolle. Het zou toch logischer zijn om, als je wilt decentraliseren, heel Noord-Nederland in één concessie te doen?

Dan hou je ook de mogelijkheid vrij om die stoptreinen te combineren in Meppel :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9533
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

NS ziet niets in plan Schultz voor decentralisatie spoor

Berichtdoor Wubbo » Vr 13 Jul 2012, 12:26

NS ziet niets in plan Schultz voor decentralisatie spoor
Geplaatst op: vrijdag 13 juli 2012 12:21
Laatst bijgewerkt: vrijdag 13 juli 2012 12:26


De NS is niet te spreken over het plan van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur om op bepaalde trajecten stoptreinen van concurrenten te laten rijden. Volgens de NS levert deze vorm van decentralisatie niets op voor de reiziger en kost het de belastingbetaler alleen maar geld.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31465
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Suus » Vr 13 Jul 2012, 14:34

Alleen voor Zuid-Limburg lijkt het mij wel nuttig :Y
Rame à l'approche

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor zone5324bericht... » Vr 13 Jul 2012, 15:34

een regionale vervoerder (zoals ze er nu al zijn op de nevenlijnen) zal wel goedkoper kunnen rijden.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 893
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor nvdw » Vr 13 Jul 2012, 15:54

Volgens de commentaren van NS is het niet goedkoper of zelfs duurder voor de belastingbetaler vanwege 'extra kosten bij het overstappen'. Wordt het dan niet eens tijd om iets aan die onzin te doen? :N

NS vreest verder 'voor verschillende tarieven'. Concurrentie op het spoor in optima forma toch?

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Freek » Vr 13 Jul 2012, 17:52

nee juist geen concurrentie in optima forma omdat de reiziger geen keuze heeft. kan dus niet kiezen tussen goedkope en dure variant, maar heeft dus wel last van alle nadelen. dus a la huidige situatie dubbel opstaptarief, 2 keer in/uit checken. Voordeel day vaak aan fmn wordt gegeven is dat ze met nieuwe voertuigen rijden maar ook gtw'tjes worden ook oud. kijk naar de lintjes, eigenlijk niet oud maar net zo gammel als mat64. welk voordeel blijft er dan over? dat fmn voor de concessieverlener goedkoper rijdt? nu vindt die verrekening plaats binnen ns. als dat straks van ns naar i&m naar decentrale overheid naar vervoerder moet gaat het over veel meer schijven.
ps ik schrijf dit vanaf mn mobiel dus excuses voor taalfouten. Hrb het rapport ook nog niet kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Chauf21 » Vr 13 Jul 2012, 23:51

De huidige regionale reiziger heeft straks juist wel voordeel bij een aanbesteding omdat het dubbele opstaptarief binnen de regio dan waarschijnlijk verdwijnt. Een regionale tariefintegratie ligt immers wel voor de hand.

dat fmn voor de concessieverlener goedkoper rijdt? nu vindt die verrekening plaats binnen ns. als dat straks van ns naar i&m naar decentrale overheid naar vervoerder moet gaat het over veel meer schijven.

Je kan je ook afvragen waarom I&M moet gaan bepalen wat en hoeveel treinen er in een bepaalde regio moeten rijden. De provincie (of ander orgaan) kan dat veel beter zelf op een regionaal niveau afstemmen en vastleggen. De regio kan dan zelf besluiten welk deel ze van de beschikbare budgetten in het OV steekt.
Je ziet nu ook problemen opduiken met landelijke eisen die regionaal niet goed uitpakken. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte bedieningseis van stations. Regionale overheden zijn veel beter op de hoogte van wat er speelt en wat er nodig is. Als zij in staat zijn om ook zelf afspraken te maken, zullen geld en middelen beter ingezet kunnen worden.

KM46
Berichten: 8042
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor KM46 » Za 14 Jul 2012, 19:20


Hmm, ik heb het idee dat deze site weer een afsplitsing is van opeenshadikhet.nl.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 14 Jul 2012, 20:45

Offtopic: Waarom draait de bovenstaande website op dezelfde software als deze site?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31465
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Suus » Za 14 Jul 2012, 20:48

Omdat het vrije software betreft die een ieder naar wens mag gebruiken en aanpassen :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 14 Jul 2012, 20:49

Oké
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Daantje » Za 14 Jul 2012, 23:04

Terug naar de decentralisatie alsjeblielft!
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 15 Jul 2012, 11:54

Over de Decentralisatie ben ik van mening dat er een concessie IC vervoer moet komen. ( Eventueel afgesplitst in Noord-Nederland en Zuid-Nederland ) met de grens in Amsterdam/Utrecht/Amersfoort. En dan de volgende regionale concessies.

- Noord-Holland: Alle regionale treinen ten noorden van de lijn Haarlem-Amsterdam.
- Randstad: Het gebied tussen Haarlem/Amsterdam, Dordrecht en Eindhoven. Flevolijn tot Zwolle.
- Gelderland: Ten Noorden en Oosten van Eindhoven, Ten Zuiden van Winterswijk/Zutphen en Ten noorden van Venlo.
- Limburg: Ten zuiden van Venlo en Eindhoven
- Overijssel: Ten noorden van Winterswijk en Zutphen en ten Zuiden van Zwolle. ( Zwolle-Kampen meegerekend evenals Zwolle-Nijverdal (-Enschede )
Groningen/Drenthe: Lijnen ten noorden van Zwolle en tot de Grenzen met als westgrens Groningen. ( Met de lokaalspoorwegen naar Roodeschool, Delfzijl en Veendam meegerekend.
Friesland: Spoorlijnen Leeuwarden - Groningen
Leeuwarden - Stavoren
Leeuwarden - Harlingen

De eventuele treinen tussen Leer en Harlingen zouden dan door de beide concessies gedeeld kunnen worden.

Dan zou ik het zo opsplitsen. En dan weer terug naar de Namen Stop en Sneltrein voor de Regionale vervoerders.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Vinny » Zo 15 Jul 2012, 12:06

Ten eerste vind ik dat de overheid zich niet met de naamgeving van treinseries moet bemoeien. Dat is een taak van de vervoerder.
Ten tweede vind ik dat er een samenhangend en slim aanbestedingspakket moet komen. Het probleem zijn de zonetreinen van de NS, die zich in de randstad als IC gedragen, maar in de buitengebieden als stoptrein. Die kun je feitelijk niet los aanbesteden, of je moet stations als Anna Pauwlona, Grou-Irnsum en Rilland-Bath tot het hoofdnet laten behoren, of de trein op een heel reizigersonvriendelijke manier afkappen. Een idee kan zijn om per treinserie aan te besteden, maar dan komt de dienstregelingsopmaak wel grotendeels bij ProRail te liggen en ik vraag me af of dat nou persé wenselijk is.
Ten derde vind ik dat ook het hoofdrailnet (waar nu de NS rijdt) openbaar aanbesteed moet worden. Als Arriva het beter en goedkoper kan, waarom dan onderhands aan de NS gunnen?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor deadlock » Zo 15 Jul 2012, 17:58

Omdat je helemaal niet weet of Arriva het goedkoper en beter kan...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor Vinny » Zo 15 Jul 2012, 18:21

Zonder aanbesteding weet je dat inderdaad niet... :s
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Berichtdoor deadlock » Zo 15 Jul 2012, 20:43

Dus laten we het risico maar nemen dat een goedlopende machine minder goed gaat lopen? En kom niet aan met storingen aangezien dat 9 van de 10 keer dingen zijn die aan externe factoren te wijten zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast