Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Bericht door Jef400 »

Het personeel en de opleiding zijn toch ten koste van de Servex holding? En treinkaartjes verkopen is toch niet zo'n vak apart?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Bericht door webguy »

Precies, dus Servex zal personeel dat kaartjes verkoopt wel meer betalen na die opleiding, en ik kan je ook vertellen dat kaartjes verkopen lastiger is dan je denkt - dat kan je niet zomaar elke vakkenvuller van 16 laten doen...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Bericht door nvdw »

Boven al vind ik dat NS zich heel hypocriet opstelt in dit soort zaken. Concurrentie okee, maar alleen als we er zelf profijt van hebben. In Nederland aanbesteding tegenhouden en in het buitenland vrolijk via dochterfirma's (Abellio) op aanbestedingen inschrijven met materieel dat geleast wordt via een dochterbedrijf dat is gezeteld in Ierland om belasting te ontwijken...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Bericht door Jef400 »

webguy schreef:Precies, dus Servex zal personeel dat kaartjes verkoopt wel meer betalen na die opleiding, en ik kan je ook vertellen dat kaartjes verkopen lastiger is dan je denkt - dat kan je niet zomaar elke vakkenvuller van 16 laten doen...
Nee maar ook niet elke vakkevuller van 16 is geschikt dat te doen natuurlijk. Dat weet jij ook als je regelmatig in de supermarkt komt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Bericht door Dagren »

webguy schreef:Precies, dus Servex zal personeel dat kaartjes verkoopt wel meer betalen na die opleiding, en ik kan je ook vertellen dat kaartjes verkopen lastiger is dan je denkt - dat kan je niet zomaar elke vakkenvuller van 16 laten doen...
Nope, ik heb bij de Wizzl gewerkt en de kaartverkoop kan door iedereen na 10 minuutjes uitleg gedaan worden. Dit wordt van elke baliemedewerker verwacht en dit zorgt er niet voor dat je meer verdient. Het apparaat dat gebruikt wordt voor de kaartverkoop werkt eigenlijk hetzelfde als de apparaten op de perrons.

Het is ook niet praktisch om dit niet door alle medewerkers te laten doen, aangezien er ook kiosken zijn waar je regelmatig met slechts 1 of 2 personen staat.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: NS ziet niets in plan Schultz voor decentralisatie spoor

Bericht door midnet »

Wubbo schreef:NS ziet niets in plan Schultz voor decentralisatie spoor
Geplaatst op: vrijdag 13 juli 2012 12:21
Laatst bijgewerkt: vrijdag 13 juli 2012 12:26


De NS is niet te spreken over het plan van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur om op bepaalde trajecten stoptreinen van concurrenten te laten rijden. Volgens de NS levert deze vorm van decentralisatie niets op voor de reiziger en kost het de belastingbetaler alleen maar geld.
[]
De DOCHTER van NS-die geld moet binnenbrengen uit het buitenland, genaamd ABELLIO- is in DE nu precies de mening toegedaan die ARRIVA (eigendom van de DB=Duitse NS) hier in NL heeft-en tegengesteld aan wat DB zelf net als NS in DE denkt.
Ach ja-wat zou je ook niet met 2 monden spreken?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Bericht door AppleMoose »

Chauf21 schreef:
Ronaldussen schreef:Kleine, losse lijntjes zijn makkelijker aan te sturen, dan grote gebieden.
Wat mij betreft zit hier een groot voordeel van aanbesteden. Er worden namelijk 'kleine' gebieden vastgesteld, waar je vervolgens heel specifieke eisen en wensen op kan loslaten. Door dat eisenpakket open te stellen voor alle vervoerders, krijg je een goed beeld van de mogelijkheden en kosten. Mede doordat je met aparte regionale eisenpakketten werkt, ben je niet afhankelijk van wat er op landelijke schaal wordt besloten. De regio kan zich onafhankelijk van het landelijke beleid ontwikkelen. (en dat kan eventueel ook negatief uitgelegd worden, dat klopt. Maar gelukkig zit de politiek er dan wel veel dichter op)
Klopt, dat gaf ik ook aan. Voor regionale lijnen heeft het inderdaad veel verbetering opgeleverd, maar is het perse nodig om dat door een privaat bedrijf te laten doen? Als provincie ben je nu ook bezig het vervoer te regelen, alleen al om het PvE samen te stellen, en verder ben je maar afhankelijk van wat bedrijven er mee willen, en dat is niet altijd in het voordeel van de burger. Bovendien ben je gewoon een groot deel van je zeggenschap kwijt, en kun je als politiek niet direct ingrijpen wanneer het misgaat.
deadlock schreef:Dus laten we het risico maar nemen dat een goedlopende machine minder goed gaat lopen?
Wie zegt dat de NS nu een goedlopende machine is?
Met aanbesteding loop je altijd het risico dat het een heel stuk minder gaat. Het hoofdnet is een stuk complexer dan de regionale lijntjes.
Er zijn ook wel gevallen van aanbestedingen bij de bus waarin de private vervoerder juist wel met extra menskracht (loketten, busstationspersoneel) is gekomen zonder dat dat ge-eist was.
Daarom zeg ik ook niet of nauwelijks. De vervoerders die dat hebben, zijn duidelijk in de minderheid.
Dat weet je natuurlijk nooit omdat je het verleden niet kan aanpassen. Wat je echter wel kan onderscheiden: de NS houdt zich voornamelijk bezig met het intercitynet. De belangrijkste besluiten zullen dus ook in het voordeel van dat net zijn. De lokale belangen zullen dus maar beperkt ingewilligd worden. De uiteinden van het net zullen vrijwel nooit de prioriteit van de NS krijgen. Kan je de NS dan wel dwingen om dat te doen? O, vast wel. Maar het gebeurde dus niet.
Dat kun je NS kwalik nemen, maar zeker ook de politiek. Politiek hoort rekening te houden met de wensen van de minderheid en minder bewoonde gebieden. Je zou dus kunnen zeggen dat de politiek heeft gefaald destijds.
Ronaldussen schreef:...wat is precies het nut van aanbesteden?
Ik ben voor een goed en passend OV-net. Wanneer je werkt met een één landelijke opgever, ben ik bang dat de regionale en lokale belangen ondergesneeuwd raken. Dat zal vervolgens weer leiden tot een minder goed OV-netwerk. Aanbesteden is voor de regionale overheden een passend middel om zowel een goed OV-bedrijf aan te stellen, eigen belangen uit te dragen en zeggenschap over het OV te blijven houden. En dat gesteund door een bedrijf dat ook veel kennis en ervaringen in het OV heeft.
Ik ben niet per sé pro aanbesteden, maar ik zie in dit geval wel veel voordelen in een aanbesteding. Te meer omdat het met het grote landelijke NS niet altijd wil vlotten.

Zie antwoord hierboven. Je kunt het NS kwalijk nemen (of destijds de gemeentelijke/provinciale vervoersbedrijven) maar ook de politiek. Die heeft onvoldoende rekening gehouden met de wensen en belangen van de minderheid.

@Bee: Misschien is de term loket wat ongelukkig gekozen ;door mij. Ik vind het prima als er kaartverkoop plaatsvindt in een kiosk of iets dergelijks. En ik denk dat iedereen zich daar wel in kan vinden. Ook zeg ik niet dat ik absoluut tegen kaartautomaten ben, en dat die dingen er niet mogen zijn, wat ik wil zeggen is, dat je mensen de keuze moet kunnen geven of ze een kaartje uit de automaat of bij een mens kunnen kopen.
Bemande stations dragen daarnaast ook bij aan een beter veiligheidsgevoel, en als er wat mis is met de automaat, kun je direct terecht bij die persoon. Ook voor extra reisinformatie is het prettig als je direct bij iemand terecht kan, en niet eerst naar een groot station moet, of je de pl**ris moet zoeken naar een HC.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Bericht door Chauf21 »

Ronaldussen schreef:Daarom zeg ik ook niet of nauwelijks. De vervoerders die dat hebben, zijn duidelijk in de minderheid.
In het verleden heeft het accent soms te veel gelegen op kostensaneringen en personeelsbezuinigingen. Bij meer recente aanbestedingen en besluiten lijkt de menselijke maat wel weer wat terug te komen, hoewel dat ook weer niet overal het geval is. Het lijkt in ieder geval niet afhankelijk van aanbestedingen, maar van andere zaken.
Ronaldussen schreef:Politiek hoort rekening te houden met de wensen van de minderheid en minder bewoonde gebieden. Je zou dus kunnen zeggen dat de politiek heeft gefaald destijds.
De landelijke politiek hoort zich met name bezig te houden met landelijke zaken en op hoofdlijnen met regionale aangelegenheden, is mijn mening. De lokale en regionale politiek is echter niet altijd bij machte om besluitvorming op landsniveau naar hun hand te zetten. Zo ontstaat er een patstelling. Je zou dat kunnen noemen als falen van de politiek, maar ik denk dat het eerder een gevolg van ons politieke stelsel is. Zolang dat stelsel niet aangepast wordt, zie ik niet in dat besluitvorming nu of in de toekomst anders zal gaan verlopen. Met andere woorden, de lokale en regionale politiek zal ook straks niet bij machte zijn om besluiten met (en met betrekking tot) de landelijke spoorwegvervoerder voldoende naar hun hand te zetten.
Ronaldussen schreef:Voor regionale lijnen heeft het inderdaad veel verbetering opgeleverd, maar is het perse nodig om dat door een privaat bedrijf te laten doen?
De vraag is wat je wel of niet door een privaat bedrijf laat doen en wat je zelf in beheer houdt. Naar mijn mening kunnen de dagelijkse gang van zaken prima bij een privaat bedrijf liggen. Waarom zou een provincie moeten gaan over het inplannen van machinisten en onderhoud van de bussen, bijvoorbeeld? Voor de regio is het belangrijk dat er grip is op het netwerk, dat vervoer onderling op elkaar afgestemd is en dat ook investeringen elders daarmee samenhangen. Dan is het duidelijk wat men van het OV kan verwachten. En dat is ook waar een regionale autoriteit haar prioriteiten moet hebben liggen. Op die manier behoud je ook gewoon het zeggenschap over het vervoer. En welk bedrijf er dan daadwerkelijk actief is, maakt dan niet zo veel meer uit.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Bericht door Wubbo »

Dagren schreef:
webguy schreef:Precies, dus Servex zal personeel dat kaartjes verkoopt wel meer betalen na die opleiding, en ik kan je ook vertellen dat kaartjes verkopen lastiger is dan je denkt - dat kan je niet zomaar elke vakkenvuller van 16 laten doen...
Nope, ik heb bij de Wizzl gewerkt en de kaartverkoop kan door iedereen na 10 minuutjes uitleg gedaan worden. Dit wordt van elke baliemedewerker verwacht en dit zorgt er niet voor dat je meer verdient.
Iedereen die denkt dat ie na 10 minuten kaartjes van verkopen rekent zich veel te snel rijk. Ik kan me herinneren dat de Kiosk in Alphen aan den Rijn een van de eerste was die kaartjes ging verkopen: die medewerkers zijn een aantal weken in opleiding geweest. Dat dat later minder is geworden was ook te merken: de kwaliteit ging hard achteruit. Zeker als je wat anders wilde dan een enkeltje 'volgend groot station'. Voor advies wat het gunstigst is (een maandkaart, een kortingskaart) hoef je bij een Kiosk niet te zijn. Juist voor een enkeltje 'volgend groot station' voldoet een automaat ook.

Over decentraliseren of niet: het is jammer dat je in Nederland niet goed kan zien wat de gevolgen van decentralisatie zijn, doordat er tegelijkertijd een bezuiningsslag is gehouden. De vraag is hoe het OV er uit had gezien bij gelijke kosten, dan had je goed kunnen beoordelen of de reizigers er echt op achteruit zijn gegaan. Nu vertroebelt dat beeld heel erg doordat je niet echt een gevoel hebt bij de bedragen van de bezuinigingen. Tenminste, ik niet. Wel duidelijk is dat regionaal regelen een kwaliteitsverhogend effect heeft op het OV: op allerlei spoorlijnen wordt nu vaker gereden doordat de regio dat belangrijk vindt en financiert. Ook is duidelijk dat je een bepaalde basis moet leggen. Wat dat betreft is het heel raar dat kaartverkoop en tarieven bij een vervoerder zitten en niet bij de overheid. Regionale tarieven prima, zolang er ook maar een redelijk landelijk alternatief is, en mensen waarbij je goede informatie daarover kan krijgen. Dat hebben we allebei nu niet geregeld.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek: Decentraliseren levert niets op en kost meer

Bericht door Geert »

Idem voor de reisinformatie trouwens...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS ziet niets in plan Schultz voor decentralisatie spoor

Bericht door Vinny »

midnet schreef:
Wubbo schreef:NS ziet niets in plan Schultz voor decentralisatie spoor
Geplaatst op: vrijdag 13 juli 2012 12:21
Laatst bijgewerkt: vrijdag 13 juli 2012 12:26


De NS is niet te spreken over het plan van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur om op bepaalde trajecten stoptreinen van concurrenten te laten rijden. Volgens de NS levert deze vorm van decentralisatie niets op voor de reiziger en kost het de belastingbetaler alleen maar geld.
[]
De DOCHTER van NS-die geld moet binnenbrengen uit het buitenland, genaamd ABELLIO- is in DE nu precies de mening toegedaan die ARRIVA (eigendom van de DB=Duitse NS) hier in NL heeft-en tegengesteld aan wat DB zelf net als NS in DE denkt.
Ach ja-wat zou je ook niet met 2 monden spreken?
De NS heeft een bedrijfsbelang. Ze zullen dus met name dingen roepen die in hun eigen straatje passen. Mensen en organisaties zijn altijd gefocust op eigen belang. Dat is overigens op zich ook helemaal niet erg trouwens, maar je moet je er wel van bewust zijn.

Een NS die zegt, nou geef de boel maar aan Arriva, dan moet je waakzaam zijn en is er iets aan de hand. De lijn is dan bijv. onrendabel en ze kunnen er op een goedkope manier van af ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten