Dienstregeling 2013 #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Dienstregeling 2013 #2

Bericht door Klaasje »

Schrijf een businessplan, dien een capaciteitsaanvraag in en zorg voor materieel, personeel en een vervoersbewijzensysteem. Daarna: rijden met die hap.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

P.S.: Belgen reizen buiten de spits niet met de trein
P.S.S.: Het trajectdeel tussen Roosendaal en Antwerpen is het rustigste deel van de Beneluxintercity.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Statler Rail »

Het zal vooral voor grensoverschrijdende reizigers zijn, en mijn indruk van de Beneluxtrein is dat een groot deel van de reizigers liever de huidige Benelux zou willen behouden. Als NS niet aandeelhouder was van HSA/Fyra en/of de HSL door een andere vervoerder zou worden geëxploiteerd, dan hadden ze natuurlijk nooit de Benelux opgegeven.

Het lastige van het opzetten van een grensoverschrijdende verbinding als privaat bedrijf is natuurlijk dat je zo gruwelijk veel moet regelen. Materieel, personeel en vervoersbewijzen is denk ik niet eens het grootste probleem, eerder de enorme bureaucratie, toelatingen, certificeringen, dienstregelingspaden, verplichte formats om gegevens aan te leveren, enzovoort enzovoort.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Wubbo »

Het grootste deel van de mensen zal het huidige willen behouden. Dat geldt op zo ongeveer alle terreinen, en dus ook voor de Beneluxtrein. Wat mij betreft is dat dus geen sterk argument.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Het voordeel van het houden zoals het is is dat je de huidige gebruikers niet voor het hoofd stoot maar daarentegen zul je nooit veel nieuwe klanten kunnen trekken.
Door het anders te doen en maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden om sneller te rijden wordt de reistijd op dit traject natuurlijk spectaculair verkort waardoor een totaal nieuwe markt aangeboord kan worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Het is volstrekt logisch dat de Benelux wordt opgeheven: Je bouwt een nieuwe lijn die een snellere verbinding bied. Een Benelux-verbinding aanbieden zou dus alleen nog voor de stations van Roosendaal en Dordrecht aantrekkelijk zijn. Aangezien je daarmee geen trein gevuld krijgt wordt de Benelux opgeheven.

Tot zover is het begrijpelijk. Ik kan echter ook begrijpen dat het frusterend is dat de Intercity in België maar tot Essen rijdt, een paar honderd meter van de grens vandaan, terwijl er tien kilometer verderop een Intercity-knooppunt ligt. Alleen beschikken de Belgen niet over geschikt materiaal die zowel voor het huidige traject voldoende capaciteit bied als voor een grensverbinding geschikt is. Dat daarmee Roosendaal wordt afgescheept met een trage stoptrein die tien stations aandoet voordat hij Antwerpen-Centraal is dan spijtig maar het lijkt voorlopig de enige verbinding. Ik kan mij best voorstellen dat forensen en de politiek daarover valt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door iljitsch »

Kan de NS niet iets van Roosendaal naar Antwerpen door laten rijden? De sprinter vanuit Den Haag CS ofzo?

Die stopper Roosendaal - Antwerpen is praktisch gezien nutteloos behalve voor de regio, omdat-ie niet alleen heel traag is maar ook als je van verder dan Roosendaal naar verder dan Antwerpen moet je dus twee keer moet overstappen. Dan is naar Rotterdam terugsteken en vanaf daar de HSL sneller.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Vanuit het oosten van het land is Breda al aantrekkelijker (s1900, s3600) richting Antwerpen en als de "Belgische NS" (zoals de journalisten het noemen) eens niet zo zat te neuzelen kon daar binnenkort gewoon een dienst gestart worden naar Antwerpen, dan is voor een groot deel van de reizigers die in Roosendaal nog naar Antwerpen gingen een verbinding al geregeld.

De NS heeft verder niet echt geschikt materieel wat België in kan, de Belgen hebben een andere stroomspanning op de bovenleiding staan en een andere beveiliging. Anderzijds kan veel Belgisch materieel wel Nederland in omdat deze dan op halve kracht nog verder kunnen rijden. Daarom is men op dat punt afhankelijk van NMBS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

De meeste Roosendalers zelf fietsen nu al naar Essen (of nemen de auto), want dat is een stuk goedkoper.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Statler Rail »

Probleem is dat de prijzen van de Fyra een stuk hoger zijn en dat dit voor veel reizigers resulteert in een minder aantrekkelijk treinproduct. Als je een netkaart hebt (bv dagkaart of OV-studentenkaart), dan hoef je voor de Benelux maar een tientje bij te betalen voor een retourtje Antwerpen. Wat gaat een Fyra-retourtje Breda-Antwerpen v.v. kosten? Dat zal toch snel een euro of 30 worden. Dat is dus een prijsverhoging van 200 procent.

En is het redelijk om 30 euro voor een retourtje Breda - Antwerpen te vragen? Ik vind van niet. En ik zou dan ook niet snel met de Fyra via Breda naar Antwerpen gaan rijden als je via Roosendaal 20 euro kan uitsparen. Daar kan je in Antwerpen lekker voor eten! 8-)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Qua prijs komt de Fyra tussen de Thalys en de huidige Benelux in te zitten. Als je vroeg bent dan kun je een kaartje voor Amsterdam - Parijs voor 35 euro krijgen. (Nou is dat wel het "ik heb erg veel geluk"-tarief) Iets zegt me dat de schatting van 30 euro dan véél te hoog is en dat de prijs hooguit rond de 20 euro ligt en zelfs daar heb ik mijn twijfels bij...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Een retourtje Breda - Antwerpen is nu volledig voltarief zonder leeftijdskorting 25,20. Ik verwacht niet dat het met de Fyra veel duurder zal zijn. De prijs per kilometer zal zeker hoger liggen maar het aantal kilometers neemt ook flink af. Het enige minpunt is dan men slechts voorziet in 8x per dag een trein Breda - Antwerpen terwijl nu ieder uur een trein vanuit Roosendaal vertrekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Raymond »

Als je nagaat dat Breda - Antwerpen per Veoliabus 8,20 (enkel) of 12,40 (retour) kost voor 50 minuten reistijd, dan moet HiSpeed daar niet heel ver boven gaan zitten, want anders prijzen ze zichzelf gewoon uit de markt. Onder de 20 euro zullen ze dus sowieso moeten blijven dus. Al geldt dit verhaal alleen voor mensen met de bestemming Antwerpen Centrum. Reizigers die verder willen zullen toch meer baat hebben van de HiSpeed verbinding.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Hoe het ook zij, de prijs gaat sowieso omhoog en met meer dan de inflatiecorrectie, terwijl een groot deel van de reizigers niet om een kortere reistijd heeft gevraagd als men daar extra voor moet betalen.
Andere vraag, als ik vanaf Rlb (maar voor Brd en Zwd zal wel hetzelfde gelden) naar Brussel wil, wat is dan het makkelijkst? Terugsteken via Rtd en met de Fyra naar Brussel of met een binnenlandse trein naar Roosendaal, met de s2700 naar Antwerpen en met een IC naar Brussel of met een binnenlandse trein naar Breda, met de stop-Fyra naar Antwerpen en met een IC naar Brussel? En asl ik terugsteek via Rtd, moet ik dan dat stukje dubbe;l betalen, terwijl ik er totaal niet om gevraagd heb om terug te steken, maar het goede alternatief gewoon is opgeheven? :?

Verder: is het geen optie om de s2700 twee keer per uur te laten rijden (desnoods één keer per uur als semi-sneltrein). Dan zijn er alsnog twee treinen per uur tussen Antwerpen en Roosendaal.

En verder nog iets heel anders: de overstappen van de Sprinters uit Dordrecht (s5100 en s5000) op de Sprinters richting Maassluis (s4100 resp. s4200) zijn nu 2 minuten (onhaalbaar, dus 32 minuten) te Rtd. Van maandag t/m vrijdag overdag gaat dat nog wel, maar 's avonds en in het weekend heb je voor Hld dus altijd een overstap van 32 als je vanaf de stoptreinstations tussen Rtd en Ddr komt. Gaat dat nog veranderen?
Door de Sprinters vanuit ddr één minuut eerder te laten aankomen op Rtd en/of de Sprinters naar Msw / Hld één minuut later te laten vertrekken, ontstaat een overstap van drie à vier minuten, wat precies voldoende is en een hoop ergernis zal wegnemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Statler Rail »

Bee schreef:Een retourtje Breda - Antwerpen is nu volledig voltarief zonder leeftijdskorting 25,20. Ik verwacht niet dat het met de Fyra veel duurder zal zijn.
Ik had het over een kaartje Roosendaal Grens - Antwerpen v.v.. Veel reizigers hebben het Nederlandse traject vrij reizen, een dagkaart of een kaartje met korting. In de Fyra moet je voor het hele Fyra-traject (dus bv vanaf Breda) een kaartje hebben, terwijl je in de Benelux kan volstaan met een kaartje vanaf Roosendaal Grens.

Gezien de tarieven die op de Fyra Amsterdam-Breda v.v. gelden verwacht ik dat een enkele reis Breda-Antwerpen zo'n 15 euro zal zijn, dus 30 euro voor een retour. Dat is toch flink meer dan een normaal dagretour Roosendaal Grens - Antwerpen v.v..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

De afstand Breda - Breda Grens is zodanig klein dat hier nooit heel veel euro's aan verloren gaan. Ik gok op 4 of 5 euro extra hooguit. En dat is dan nog veel...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Wubbo »

In de huidige Fyra gelden kortingskaarten en dagkaarten toch ook (dan betaal je alleen de toeslag, al dan niet met korting). Waarom zou dat bij de grensoverschrijdende Fyra (tot de grens dan) anders zijn?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Statler Rail »

Nou, wat denken jullie dan dat de prijs van een Fyra-kaartje van Breda naar Antwerpen wordt? Ik neem aan dat een retourtje de prijs wordt van 2x een enkeltje...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

9,50 enkele reis, actietarief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Freek »

Nog niet online op de website van het LOCOV, maar al wel te vinden op de website van ROVER; het advies van de consumentenorganisaties in het LOCOV over de dienstregeling van 2013:
http://rover.nl/images/Advies_Locov_2348457a.pdf
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

In het advies wordt wat gezegd over de verslechterde overstap tussen de s5600 en de s5800. Dit komt omdat de s5800 een kwartier opgeschoven wordt. Dat kan nu niet anders door een 12-18 ligging van de sprinters en IC's op de Gooilijn in 2013. De s5800 vertrekt in Weesp vlak achter een IC aan richting Amersfoort en moet ondanks de stops nog voor de volgende IC in Amersfoort aankomen. In dat gat van 18 minuten lukt dat wel omdat de sprinter dan 14 minuten trager mag zijn dan de IC. In een gat van 12 minuten lukt dat niet omdat die sprinter dan slechts 8 minuten trager mag zijn. Om de s5800 een kwartier op te schuiven zal de 15-15-ligging weer terug moeten komen.

Dan is de vraag waar die 12-18-ligging vandaan komt. Daarvoor moeten we via de knp Weesp even kijken naar de opzet van de dienstregeling op de Flevolijn. Die opzet is namelijk gebaseerd op het principe dat een sprinter op het hele stuk Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid niet wordt ingehaald. Dat betekent dus dat een sprinter in Almere Oostvaarders pas kan vertrekken richting Weesp op het moment dat de IC's richting Schiphol en Amsterdam uit Lelystad/Zwolle gepasseerd zijn. Deze IC's lopen langzaam op de sprinter van een kwartier eerder in. Nu is de grap dat die IC's alleen goed kunnen doorrijden als er 18 minuten tussen die twee sprinters zitten. Dat is drie minuten meer dan een kwartier.

Hoe raken we die drie minuten kwijt? Door op Oostvaarders nog maar 1 IC te laten inhalen en 1 IC (Amsterdam C - Almere - Lelystad) voortaan af te kappen op Almere Centrum. Dat laatste kan niet zo goed op de huidige wisselstraat bij Almere C. Daar wordt wat aan gedaan maar dat is pas in de loop van 2015 af.

Als de sprinters op de Gooi- en Flevolijn weer een kwartier omgeklapt worden moet de s4900 ook een kwartier omgeklapt worden. (kwartierdienst op Ndb - Hvs - Hvsp - Uto - Ut) Die s4900 geeft in 2013 aansluiting op de treinen richting Twente en dan dus niet meer. Is dat een probleem? Nee, als de Tunnel in Nijverdal af is, is de reis vanuit Flevoland naar Twente toch al sneller over Zwolle.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Wubbo »

De s5800 heeft tussen Weesp en Amersfoort 4,5 stop meer dan de intercity. Dat is ongeveer 9 minuten extra rijtijd. De andere minuut is te winnen door een kortere stop in Hilversum ten opzichte van een IC. Dan moet het toch ook in het kleine gat passen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Bij Ndb zorgt de beroerde seinplaatsing richting Amersfoort voor behoorlijk wat vertraging door de aanwezige stop-doorschakeling en tussen Hvsn en Hvs kan je ook niet volle bak rijden met de sprinter. Verder is de aanname van 2 minuten opvolging bij Amersfoort behoorlijk positief omdat de sprinter daar zal moeten beginnen met afremmen naar 40 km/h nog voordat die het wissel van de dive-under gepasseerd is. In de praktijk zal de opvolging daar iets meer dan 2 minuten zijn. Ik denk niet dat men dat op die manier wil inplannen. 2 minuten opvolging bij vertrek Weesp is op de sloffen te halen dus dat klopt wel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Daniel »

Inmiddels staat de definitieve treinnummerlijst 2013 (versie 9-7-2012) op de ProRail-site die enkele opvallende wijzigingen vertoond. Zoals het niet meer exclusief via de HSL bieden van de verbinding Rotterdam - Schiphol en ook zo'n beetje de langst mogelijke treinserie in het land...

- de 2100 wordt IC Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal
- de 2600 wordt IC Vlissingen - Rotterdam - Schiphol - Lelystad (niet duidelijk of die via Amsterdam Centraal of Zuid rijdt uit de lijst)
- naast de 2700 staat er ook een 2500 als stoptrein Roosendaal - Antwerpen in, halfuursdienst daar?
- 12600 wordt de superdal-IC Vlissingen - Rotterdam - Schiphol - Lelystad - Zwolle - Groningen/Leeuwarden :!:
- 15800 wordt een aanvullende sprinter Den Haag Centraal - Schiphol - Amsterdam Centraal én Hoofddorp - Amsterdam Centraal - Amersfoort. Lijkt spitsversterking gezien de lijst expliciet meldt dat deze in Weesp geen aansluiting biedt op de 4300
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Het kan zijn dat de stoptrein op spoorlijn 12 doordeweeks hernummerd wordt, hij wordt namelijk gekoppeld aan de stoptrein Antwerpen - Puurs via -2 in Antwerpen, maar in het weekend niet aangezien spoorlijn 52 dan niet-bediend is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten