Pagina 8 van 11

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 17:16
door Milco
De nieuwe dienstregeling is nu al in de reisplanner te vinden :)

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 17:45
door Caspar
Daarbij valt het me op dat er maar 1x per 2 uur een Fyra rijdt tussen Amsterdam en Brussel.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 17:48
door Edwin
Helaas telt de toekomstige 2600 maar 25 stations (Lelystad - Vlissingen), maar doe je er wel 3 uur en 37 minuten over.

De Almere Oostvaarders - Utrecht Centraal, 4900, wordt toch een Intercity genoemd (verliest Buiten z'n IC niet -o- ), dus dat worden veel extra regels (stopt extra te Almere Buiten, Almere Parkwijk, Almere Muziekwijk, Almere Poort, Naarden-Bussum, Hilversum Sportpark en Utrecht Overvecht).

De rechtstreekse Den Haag CS - Groningen doet er 2:40 over terwijl met 1 (Utrecht) of 2 (Utrecht en Zwolle) overstappen je 4 minuten sneller bent.

Amsterdam - Zwolle is met overstap (2x de IC) op Almere Centrum, alhoewel Lelystad ook kan, 1 uur en 8 minuten. Almere Centrum - Zwolle is 41 minuten en Lelystad Centrum - Zwolle is 26 minuten. Schiphol - Zwolle is 1 uur en 12 minuten.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 18:21
door MdJ
De s7000 wordt niet ingehaald door de 140, maar de 140 mag heerlijk achter de s7000 hangen. Daardoor rijdt de s7000 in 1:12 Apd-Es, tegenover 1:17 nu. Daardoor wordt ook de 140 uitgebogen en doet over Aml-Hgl 2 minuten langer (Hgl .59-00).
(140 rijdt dan Amsterdam Centraal-Duitsland; tussen Gpda-Bh ongeveer in het huidige pad)

1500 gaat aankomen te Dv op spoor 2. 3 minuten om de s3600 naar Zl/Rsd te halen. Daarnaast rijdt de 140 niet helemaal in het pad van de 1500, maar heeft te Apd een lange stop (Apd .01-08) en komt 6 minuten later aan te Dv (.18 ipv .12.) De 1500 heeft een korte stop (Apd .01-02) Andere richting op hetzelfde verhaal: 5 minuten eerder uit Dv dan de s1500 en staat 5 minuten op Apd te wachten...
(De 1500 wordt een IC (Deventer-)Amersfoort-Enkhuizen. Op tijden van de 140 rijdt de 1500 slechts Amterdam Centraal-Enkhuizen)

27900 rijdt Es(!)->Zl met stops te Hgl, Aml, Wdn, Hon, Dv en Zl. In de andere richting wordt tot Hgl gereden.
(de 27900 is een compensatieZonetrein Enschede-Zwolle, omdat de tunnel bij Nijverdal nog niet klaar is)

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 18:46
door Daniel
Ondanks dat 'ie uit vier series bestaat trouwens ook een mooie strakke kwartiersdienst tussen Amersfoort en Utrecht v.v. (nouja, ri. Utrecht een 14/16 interval), waarbij alle treinen er ook even lang over gaan doen. Da's wel een verbetering t.o.v. nu waar veel aansluitingen in Utrecht van zullen profiteren.
En een geruststelling dat ik niet aan heel andere tijden hoef te wennen, d'r zit maar een minuutje verschil in :)

Vanuit de NoordOost in de richting Dordrecht blijft trouwens helaas een non-aansluiting met 15 minuten overstaptijd. Aansluiting op de Sprinter is wel korter, maar dat maakt in aankomsttijd geen verschil.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 19:35
door Edwin
De toekomstige 700 en 12700-serie biedt geen overstap op de 4000 richting Rotterdam Alexander, overstap nu is nog 10 minuten op Duivendrecht, wordt 16 minuten (de volgende sprinter vanuit Almere komt 4 minuten te laat aan op Duivendrecht). Voor Bijlmer ArenA wordt een overstap op Zuid geadviseerd.

Andersom is de overstap zelfs 17 minuten op Duivendrecht van de 4000 naar de 700/12700. De vorige sprinter richting Almere vertrekt 2 minuten voor de aankomst van de 4000 op Duivendrecht.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 20:39
door Bastiaan
Caspar schreef:Daarbij valt het me op dat er maar 1x per 2 uur een Fyra rijdt tussen Amsterdam en Brussel.
Met het tempo waarmee V250 nu in de reizigersdienst instroomt, was dat helaas ook al te verwachten.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 20:46
door Cookie
Van ma-za rijdt er zo te zien inderdaad ieder uur een trein naar Leer, ook buiten de spits :) . Op zondag blijft het 1x/2 uur.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 20:50
door webguy
Voor mijn dagelijkse verandert er werkelijk niks...
Deze van de NS is trouwens wel leuk (had 'm al eerder ergens anders gezien...):
Afbeelding

Wat ook interessant is is dat 90% van alle splits/combineer acties in de drgl er uit zijn, zowel de NoordOost als de s800 doen het niet meer.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 20:54
door Wubbo
Theoretisch zijn die eruit ja, in de praktijk wordt er nog overal en nergens gecombineerd en gesplitst om geen onnodige bakkilometers te maken.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 20:57
door webguy
Hmm, ja er wordt nog wel veel afgetrapt inderdaad. Maar het principe "vleugeltrein" verdwijnt grotendeels.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:01
door Daniel
Langst mogelijke rechtstreekse treinrit die ik zogauw vindt wordt trouwens deze...

Vlissingen - Leeuwarden
Vertrek zondag 16 december 2012 rond 19:39

19:39 Vlissingen 3
19:42 Vlissingen Souburg
19:46 Middelburg
19:50 Arnemuiden
20:01 Goes
20:06 Kapelle-Biezelinge
20:12 Kruiningen-Yerseke
20:17 Krabbendijke
20:21 Rilland-Bath
20:30 Bergen op Zoom
20:43 Roosendaal
21:06 Dordrecht
21:16 Rotterdam Blaak
21:22 Rotterdam Centraal
21:27 Schiedam Centrum
21:35 Delft
21:43 Den Haag HS
21:46 Den Haag Laan v NOI
21:57 Leiden Centraal
22:13 Schiphol
22:20 Amsterdam Lelylaan
22:24 Amsterdam Sloterdijk
22:37 Amsterdam Centraal
23:00 Almere Centrum
23:19 Lelystad Centrum
23:53 Zwolle
00:09 Meppel
00:18 Steenwijk
00:26 Wolvega
00:34 Heerenveen
00:41 Akkrum
00:45 Grou-Jirnsum
00:56 Leeuwarden 5a

Wordt nog een uitdaging voor de reisinformatie trouwens, deze trein. Uit Rotterdam Centraal vertrekt om 21.22 uur bovenstaande trein 12683, maar als je een kwartier later vertrekt met de 12581 ben je maarliefst 40 minuten eerder in Leeuwarden :P Om nog maar te zwijgen over een omroepbericht met overstapadvies voor Leeuwarden in de trein naar Leeuwarden, dat wordt nog lastig om de reiziger te overtuigen dat 'ie toch echt moet overstappen :wink:

@Webguy: Je houdt zo'n beetje alleen nog de (1)1700 die in Gouda gaat splitsen in het weekend inderdaad.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:14
door Suus
Ik ben benieuwd hoe lang men in Zeeland gaat accepteren dat het vanuit Vlissingen of Middelburg een uur duurt voordat je in Roosendaal bent...

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:24
door Geert
Gelukkig heeft Jan Mastwijk nu wel een rechtstreekse verbinding met Vlissingen! Eén keer per dag :')

Afbeelding

De trein rijdt nog verder naar Groningen (a 01:51) maar dat past niet in een fullscreen scherm op mijn laptop :D
Lijkt me ook wel mooi om in Vlissingen op de TBP te zien: "Stopt tussen Zwolle en Groningen op alle tussengelegen stations" 8-)

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:26
door Daniel
Volgens mij mis je die trein als je in Vlissingen op de TBP wilt kijken waar 'ie allemaal stopt, dat wordt me een gescroll :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:29
door Suus
Het zou mij niet verbazen als ze een tussenbestemming inprogrammeren voor de bestemmingdisplays tussen Vlissingen en Rotterdam.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:34
door Geert
Waarom zouden ze? Tussenbestemmingen zijn alleen nuttig wanneer de eindbestemming op een andere manier sneller te bereiken is, dat is hier niet het geval.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:37
door Daniel
Dat is wel het geval, om even mezelf een paar berichten hierboven te quoten:
Uit Rotterdam Centraal vertrekt om 21.22 uur bovenstaande trein 12683, maar als je een kwartier later vertrekt met de 12581 ben je maarliefst 40 minuten eerder in Leeuwarden

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:39
door Wubbo
Groningen is sneller bereikbaar uit Vlissingen met een overstap (een overstap in Rotterdam scheelt je bijna een uur).

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:40
door Geert
Oh ja, je hebt gelijk.
Maar ik blijf er bij dat tussenbestemmingen onduidelijk zijn. "Voor Groningen reist u sneller met overstappen in x" dekt ook de lading...

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:44
door Suus
Je kan van Vlissingen tot en met Rotterdam Centraal gewoon Amsterdam Centraal gebruiken, vanaf Schiedam Centrum kan je dan Groningen op de informatiepanelen tonen.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 21:49
door RoelZ1
Ik zou zelf vanaf Vlissingen 'Lelystad Centrum' aanhouden. Dat staat er de rest van de dag immers ook op het bord. Vanaf Schiedam inderdaad Groningen of Leeuwarden.

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 22:31
door Chauf21
Alsof die trein, met alle werkzaamheden etc. ook maar één weekend het volledige traject gaat afleggen :X

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 22:33
door Geert
In ieder geval rond de kerst, want dan wordt er bijna nooit aan het spoor gewerkt :P

Re: Dienstregeling 2013 #2

Geplaatst: do 11 okt 2012, 23:03
door Vinny
Chauf21 schreef:Alsof die trein, met alle werkzaamheden etc. ook maar één weekend het volledige traject gaat afleggen :X
Ik neem aan dat de werkzaamheden het komend jaar weer wat minder zijn. De Hanzelijn ligt er dan bijvoorbeeld al, zodat er tussen Zwolle en Weesp meer mogelijkheden zijn voor een omleiding.