Dienstregeling 2013 #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Pikobo
Berichten: 148
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Pikobo » Do 12 Jul 2012, 20:18

Daniel schreef:- de 2600 wordt IC Vlissingen - Rotterdam - Schiphol - Lelystad (niet duidelijk of die via Amsterdam Centraal of Zuid rijdt uit de lijst)

GA er maar vanuit dat het via Centraal is. Daarmee houdt het noordoosten met een omweg een rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam Zuid is in de daluren vooralsnog geen reizigerstrekker.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Do 12 Jul 2012, 20:20

Het noordoosten krijgt z'n verbinding met Schiphol toch wel via de Hanzelijn-IC's. Inderdaad is het wel het meest logisch als 'ie via Amsterdam C. gaat gezien die verbinding dan nog altijd per IC mogelijk blijft voor overstappers uit de Hanzelijn-treinen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 12 Jul 2012, 20:24

Vlissingen-Groningen. Net als de 2 ritten Den Helder - Maastricht, dat zijn dé echte treinen.
Leven, en laten leven.

Pikobo
Berichten: 148
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Pikobo » Do 12 Jul 2012, 20:29

Daniel schreef:Het noordoosten krijgt z'n verbinding met Schiphol toch wel via de Hanzelijn-IC's. Inderdaad is het wel het meest logisch als 'ie via Amsterdam C. gaat gezien die verbinding dan nog altijd per IC mogelijk blijft voor overstappers uit de Hanzelijn-treinen.

Dan wordt het waarschijnlijk dit patroon:
Overdag ICs Vlissingen-Rotterdam-Schiphol-Amsterdam CS-Lelystad en Den Haag-Amsterdam Zuid-Lelystad-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.
Superdal Vlissingen-Rotterdam-Schiphol-Amsterdam C-lelystad-Dronten-Kampen Zuid-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.
Maar we zullen het binnenkort wel zien.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 12 Jul 2012, 20:34

Wat moet ik mij trouwens bij superdal voorstellen?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Suus » Do 12 Jul 2012, 20:35

Bee schreef:Het kan zijn dat de stoptrein op spoorlijn 12 doordeweeks hernummerd wordt, hij wordt namelijk gekoppeld aan de stoptrein Antwerpen - Puurs via -2 in Antwerpen, maar in het weekend niet aangezien spoorlijn 52 dan niet-bediend is.

De treinen 2550+ worden inderdaad ma-vr de L-trein Puurs - Roosendaal, in het weekend houdt je dan de 2700 als L-trein Antwerpen - Roosendaal.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Do 12 Jul 2012, 20:36

Trouwens even reistijden opgeteld: de superdalserie 12600 verslaat met gemak de huidige langste IC (ochtendspits-800 Hdr - Mt: 3 u 46 m). Totale reistijd komt grofweg uit op 4 uur en 58 minuten waarbij eventuele langere stationnementen nog niet zijn meegenomen.

@JeffreyMeijer: 's avonds laat en zondags.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Chauf21 » Do 12 Jul 2012, 20:41

:| Op welke manier zijn dergelijke lange treinseries te rijmen met de "robuuste" dienstregeling en het corridordenken?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Do 12 Jul 2012, 20:49

Corridors lijken aardig losgelaten als je ziet dat er Gvc / Gv - Hlm / Shl alternerend gereden gaat worden. Is ook wel gelijk het probleem met de suboptimale overstaps in Leiden opgelost trouwens.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor reisthijs » Do 12 Jul 2012, 20:50

In het "superdal" is het veel rustiger op het spoor en is het blijkbaar niet zo erg als het wat minder "robuust" is. Zo valt het ook op dat er in 2013 overdag nergens meer sprake is van splitsten of combineren gebeurt dat in het superdal toch weer wel.

Daniel schreef:Inderdaad is het wel het meest logisch als 'ie via Amsterdam C. gaat
Het moet ook wel omdat er anders maar één binnenlandse treinserie over zou blijven op de Westtak. :wink:

Op de Westtak tijdt de nieuwe 2600 dan in het pad van de huidige s3200 en de verlengde s5800 komt op Hfd - Asd in plaats van de huidige s2600.

Nog wat opvallends wat nummertjes betreft, ik zie in de lijst nog de s3800 en s8000 bij Arriva (aangevuld met een nieuwe 13800 Zl - Co ), normaal krijgen de regionale vervoerders toch alleen nummers in de 30000-serie?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Vinny » Do 12 Jul 2012, 20:52

Daniel schreef:Trouwens even reistijden opgeteld: de superdalserie 12600 verslaat met gemak de huidige langste IC (ochtendspits-800 Hdr - Mt: 3 u 46 m). Totale reistijd komt grofweg uit op 4 uur en 58 minuten waarbij eventuele langere stationnementen nog niet zijn meegenomen.

@JeffreyMeijer: 's avonds laat en zondags.

Een mooi plan om Groningen en Vlissingen op het nachtnet aan te sluiten. :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Klaasje » Do 12 Jul 2012, 21:02

Welke conducteur zou het in zijn hoofd halen om alle tussenstops op het beginstation om te roepen? :mrgreen: Zeker als je er vanuit gaat dat die trein 's avonds ook nog stoptreinen vervangt op Zwolle - Lelystad en het mij niet vreemd lijkt als die 's avonds ook stoptreinen op Zwolle-Groningen gaat vervangen.. (A)

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Klaasje » Do 12 Jul 2012, 21:15

Daniel schreef:Corridors lijken aardig losgelaten als je ziet dat er Gvc / Gv - Hlm / Shl alternerend gereden gaat worden. Is ook wel gelijk het probleem met de suboptimale overstaps in Leiden opgelost trouwens.

Zie pagina 17 van deze pdf. Dit komt omdat de "veiligheid" is afgekeurd.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Wubbo » Do 12 Jul 2012, 21:45

Daniel schreef:- 15800 wordt een aanvullende sprinter Den Haag Centraal - Schiphol - Amsterdam Centraal én Hoofddorp - Amsterdam Centraal - Amersfoort. Lijkt spitsversterking gezien de lijst expliciet meldt dat deze in Weesp geen aansluiting biedt op de 4300
Zijn superdaltreinen in de vroege ochtend, waar een afwijkend nummer is gekozen omdat ze afwijken van de standaard 5800-en.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Do 12 Jul 2012, 21:48

Ah, het zit dus in de corridors die hier zo gekozen waren dat ze elkaar 4x/uur moeten kruisen. Dat dat niet erg handig is lijkt toch vrij duidelijk, wel 'n mooie oplossing voor de reizigers zo.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
Berichten: 3579
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Milco » Do 12 Jul 2012, 22:11

Staan er voor de rest nog opvallende treinnummers in de treinnummerlijst? Ik kan 'm niet openen :( M'n pc loopt dan bijna vast...
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Klaasje » Do 12 Jul 2012, 22:13

Niet naar mijn mening..

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 12 Jul 2012, 22:22

Niet echt. Alleen dat de NS 5000 reizigers in Purmerend misloopt door niet de verbinding Purmerend-Amsterdam te maken maar dat gekloot is al sinds 2007.
Leven, en laten leven.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Klaasje » Do 12 Jul 2012, 22:34

Chauf21 schreef::| Op welke manier zijn dergelijke lange treinseries te rijmen met de "robuuste" dienstregeling en het corridordenken?

Het past in het corridordenken omdat een trein die niet keert niet in de weg kan staan..

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor reisthijs » Vr 13 Jul 2012, 10:03

JeffreyMeijer schreef:Niet echt. Alleen dat de NS 5000 reizigers in Purmerend misloopt door niet de verbinding Purmerend-Amsterdam te maken maar dat gekloot is al sinds 2007.
Ik dacht dat Purmerenders massaal met de bus naar Amsterdam gingen? Waarom heb je dan nog een trein nodig. Er is ook geen dramatische daling in reizigersaantallen geweest sinds die rechtstreekse verbinding is verbroken.
Logsich dat NS daar dus niks aan wijzigt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor JeffreyMeijer » Vr 13 Jul 2012, 11:28

Nou laat ik het zo zeggen. Die 5000 reken ik over 2 stations ( Purmerend en Purmerend Overwhere. ) Purmerenders gaan inderdaad veel met de bus. Maar de trein had ook een redelijk aandeel. Nou is het vanaf de treinstations nooit ver lopen naar een bus naar Amsterdam maar de reizigers die de NS had naar Amsterdam Centraal zijn ze kwijt. Mijn voorstel zou zijn om Purmerend Weidevenne een IC-station te maken. Op station Weidevenne stappen de meeste passagiers op. Er zijn eveneens een hoop mensen die nu de bus naar Amsterdam nemen en daar op de trein stappen.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Meltrain » Vr 13 Jul 2012, 11:33

Ik zie nu al leuke TBP taferelen komen met die 12600 straks. :mrgreen:
Opvallend overigens dat zowel de tak naar Leeuwarden als de tak naar Groningen het nummer 12600 krijgt. Nu zijn de lengtes van die twee takken weinig ten opzichte van de totale lengte, maar je hebt nu wel een treinserie die niet altijd hetzelfde rijdt.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor reisthijs » Vr 13 Jul 2012, 11:54

Ze kunnen de trein ook gewoon in Zwolle van nummer laten wisselen. Dan is Zl - Gn 12600 en Zl - Lw 12700. Op twee verschillende routes moet je toch echt twee verschillende series hebben.

JeffreyMeijer schreef:Nou laat ik het zo zeggen. Die 5000 reken ik over 2 stations ( Purmerend en Purmerend Overwhere. ) Purmerenders gaan inderdaad veel met de bus. Maar de trein had ook een redelijk aandeel. Nou is het vanaf de treinstations nooit ver lopen naar een bus naar Amsterdam maar de reizigers die de NS had naar Amsterdam Centraal zijn ze kwijt.

Kijk gewoon eens een keer naar de reizigerstellingen en je ziet dat het allemaal wel meevalt. NS is helemaal niet 5000 reizigers kwijtgeraakt, maar hooguit een paar honderd.
Zo vreselijk slecht is de huidige verbinding met overstap in Zaandam nu ook weer niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Roeland
Berichten: 292
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Roeland » Vr 13 Jul 2012, 12:10

JeffreyMeijer schreef:Nou laat ik het zo zeggen. Die 5000 reken ik over 2 stations ( Purmerend en Purmerend Overwhere. ) Purmerenders gaan inderdaad veel met de bus. Maar de trein had ook een redelijk aandeel. Nou is het vanaf de treinstations nooit ver lopen naar een bus naar Amsterdam maar de reizigers die de NS had naar Amsterdam Centraal zijn ze kwijt. Mijn voorstel zou zijn om Purmerend Weidevenne een IC-station te maken. Op station Weidevenne stappen de meeste passagiers op. Er zijn eveneens een hoop mensen die nu de bus naar Amsterdam nemen en daar op de trein stappen.

NS zit waarschijnlijk helemaal niet zit te wachten op het vervoeren van lege stoelen tussen Enkhuizen en Weidevenne, om Purmerenders die naar Amsterdam willen, uit de bus te halen. Ik denk dat de huidige situatie, met veel lange-afstandsreizigers op de Hoornlijn, voor NS rendabeler is dan die 5.000 extras reizigers op het laatste korte stukje.

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Thijs » Vr 13 Jul 2012, 12:12

JeffreyMeijer schreef:Nou laat ik het zo zeggen. Die 5000 reken ik over 2 stations ( Purmerend en Purmerend Overwhere. ) Purmerenders gaan inderdaad veel met de bus. Maar de trein had ook een redelijk aandeel. Nou is het vanaf de treinstations nooit ver lopen naar een bus naar Amsterdam maar de reizigers die de NS had naar Amsterdam Centraal zijn ze kwijt. Mijn voorstel zou zijn om Purmerend Weidevenne een IC-station te maken. Op station Weidevenne stappen de meeste passagiers op. Er zijn eveneens een hoop mensen die nu de bus naar Amsterdam nemen en daar op de trein stappen.
Ik vind NS juist erg slim bezig met Purmerend. De reizigers tussen Purmerend en Amsterdam pakken toch grotendeels de bus, vanwege het enorme aanbod en de aantrekkelijkheid daarvan. Dus daar win je het niet van. Maar, de reizigers die naar Schiphol moeten krijgen wel een mooie rechtstreekse trein en daarvoor creëer je een alternatief voor de auto. Slim bekeken dus.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten