Elke bouwer regelt eigen route voor gehandicapten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Elke bouwer regelt eigen route voor gehandicapten

Bericht door Geert »

Elke bouwer regelt eigen route voor gehandicapten

Zand waar een blinde vrouw een grasstrook verwacht; het kan al tot een ongeluk leiden.
Organisatoren van de bouwprojecten in het Stationsgebied hebben een grote verantwoordelijkheid om gehandicapten straks langs de bouwputten, bergen stenen, afgesloten straten en andere hindernissen te leiden.

De vele verantwoordelijke partijen en belangenorganisaties bedenken per project wat er voor Utrechters en bezoekers met een handicap gedaan moet worden.

,,Elke blinde heeft een soort harde schijf in zijn hoofd’’, weet Utrechter Peter Govaard uit eigen ervaring. ,,Je onthoudt herkenningspunten.’’ Nu baalt hij nog slechts van bussen die op andere plekken stoppen dan hij gewend is. Maar Govaard weet het zeker: de desoriëntatie zal alleen maar toenemen met de verbouw van de ov-terminal, volgend jaar.

Voor de ov-terminal is ProRail verantwoordelijk. Zij overlegt onder andere met de gemeente, het Solgu (belangenorganisatie voor gehandicapten en chronisch zieken in Utrecht) en CliëntenBelang Utrecht.

Over de noodzakelijke omleidingsroutes en communicatiemiddelen in de ov-terminal moeten nog beslissingen genomen worden. Communicatieadviseur Marlo de Kat van ProRail bekijkt de mogelijkheid om extra mensen in te zetten die (visueel) gehandicapten door het stationsgebied loodsen. ,,Het moet óns probleem worden dat zij hun weg door het gebied goed kunnen vinden.’’

De opdracht voor alle betrokken partijen is ervoor te zorgen dat de begeleiding niet stopt zodra een gehandicapte ‘hun’ gebied uit is. Want begeleid je een blinde tot het streekbusstation, of loop je mee tot het Vredenburg?

Govaard pleit voor de zekerheid voor een klachtenlijn voor het melden van onveilige situaties zoals bij een slecht afgezet bouwterrein.

Voorlichter Erik Suik van Projectorganisatie Stationsgebied verwacht dat die centrale klachtenlijn er gaat komen. Tot die tijd vervullen het Infocentrum Stationsgebied en website cu2030.nl die taak.

Bron: Algemeen Dagblad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten