Pagina 1 van 2

Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: vr 20 jul 2012, 20:07
door Daniel
Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS
Geplaatst op: vrijdag 20 juli 2012 20:04
Laatst bijgewerkt: vrijdag 20 juli 2012 20:07


Vrijdag rijdt de Sprinter Breukelen - Veenendaal Centrum niet. NS en ProRail melden via Teletekst en ns.nl dat dit komt door "diverse oorzaken". De werkelijke oorzaak is een onvoorzien personeelstekort.
Dit jaar is sinds 2002 het eerste jaar dat de NS de treindienst in de zomer uitvoert zoals in de reguliere werkweken, en dus niet ritten schrapt door de vakantie.
Vrijdag had de NS tientallen ziekmeldingen meer dan voorzien, waardoor de treindienst zonder de uitval niet robuust gereden kon worden.
Lees verder

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: vr 20 jul 2012, 20:16
door Milco
Als ze dat ook naar de reizigers zouden communiceren, dat er personeelstekort is, dan begrijpen de reizigers het ook nog. Maar "diverse oorzaken" klinkt natuurlijk beter :')

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: vr 20 jul 2012, 21:08
door hauptbahnhof
Misschien toch maar 's studenten (via uitzendbureau) aannemen om die treintjes in de zomer te rijden... :Y

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: vr 20 jul 2012, 21:39
door Wubbo
Misschien moet NS een vakantiedienstregeling invoeren, dan kunnen ze het in de vakantie met minder personeel doen! ;-)

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: vr 20 jul 2012, 21:46
door fogeltje
Milco1995 schreef:Als ze dat ook naar de reizigers zouden communiceren, dat er personeelstekort is, dan begrijpen de reizigers het ook nog. Maar "diverse oorzaken" klinkt natuurlijk beter :')
Eerlijk gezegd denk ik dat in dit geval het niet op begrip van reizigers zal stuiten. Sommige dingen kun je beter niet omroepen. Een keer mocht een trein niet rijden, midden in de zomer met geen wolkje aan de lucht, omdat de ruitenwisser het niet deed. Dat riepen ze ook niet om maar riepen om dat een veiligheidsmaatregel defect was. Natuurlijk heeft een trein een werkende ruitenwisser nodig ook al was er geen regen in zicht. Maar ik denk niet dat mensen dat op dat moment zullen accepteren.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 06:06
door zone5324bericht...
soms mag je om begrip te krijgen best de waarheid zeggen, maar vaak moet je algemeen houden, omdat de meesten de echte reden toch niet kunnen waarderen.
Het zijn ook vaak maar een paar mensen die de echte reden zouden snappen, dus vaak is relatief algemeen blijven beter voor de meerderheid en dus jammer voor die enkeling.

trouwens is mij dat al tientalle jaren geleden officieus door verschillende instanties gemeld, dat een vakantiedienstregeling in hoofdzaak gereden wordt om het eigen personeel op vakantie te kunnen laten gaan en dus niet zozeer, omdat het aantal reizigers zo beduidend minder is.
Natuurlijk zijn veel reizigers tujdens vakanties ook vrij, maar de meeste kantoormedewerkers moeten gewoon naar hun werk en de meeste reizigers zijn er dus nog gewoon in de spits, maar bij vakantiediemstregelingen zijn het voornamelijk spitslijnen die vervallen (zoals sneldiensten), waarmee je die vaste klanten opzadelt met een langere reistijd...

bij NS is mij dat toendertijd ook officieus gemeld, maar is er ook bijgezegd, dat deze reden politiek gevoelig ligt, omdat dan gezegd zou kunnen worden, dat er dan maar meer tijdelijk personeel aangsteld, moet worden, maar met het rijden van een trein of bus kan dat niet zo makkelijk als met het neerzetten van mensen op een kantoor of buiten op perron of straat...

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 09:50
door iljitsch
Tja het maakt ook niet echt uit of een trein helemaal vol is of half leeg, je hebt hetzelfde aantal machinisten nodig...

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 10:18
door Daniel
zone5324bericht... schreef:omdat dan gezegd zou kunnen worden, dat er dan maar meer tijdelijk personeel aangsteld, moet worden, maar met het rijden van een trein of bus kan dat niet zo makkelijk als met het neerzetten van mensen op een kantoor of buiten op perron of straat...
Je zou op zich best kunnen denken aan flexibel inzetbaar indirect personeel. Bv. een kantoormedewerker met busrijbewijs die eens in de zoveel tijd een dienstje op de bus draait en dan in de zomermaanden wat vaker. Op het kantoor kan je het gat dan weer makkelijker met een uitzendkracht opvangen.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 12:33
door zone5324bericht...
voor de bedrijven is het gewoon een geldkwestie.
het is dus gewoon goedkoper om minder te rijden, zodat personeel op vakantie kan, dan extra personeel te voorzien van opleidingen die slechts beperkt gebruikt worden (opleidingen die trouwens niet goedkoop zijn; tussen de 5.000 en 50.000 euro, afhankelijk van de functie).

trouwens ga bij NS maar eens op kantoor kijken, de meesten zullen niet eens geschikt zijn om op de werkvloer werk uit kunnen voeren...
het komt wel eens voor, dat kantoorpersoneel naat buiten wordt gestuurd om informatie te geven bij evenementen of ernstige verstoringen, maar meer dan de algemeen bekend gemaakt informatie kunnen die mensen meestal niet geven, omdat ze niet weten wat er verder buiten allemaal gebeurd.
dit laatste is ook niet zo vreemd als je de hele dag alleen maar op kantoor zit en bezig bent met je eigen werk...

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 13:39
door Geert
Het hangt natuurlijk van de functie af, maar ook niet alle kantoorpersoneel is vervangbaar door tijdelijke krachten. Maar elk bedrijf heeft toch met dit probleem te maken? Het is niet iets dat typisch alleen bij vervoerbedrijven speelt.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 14:21
door RoelZ1
Bij alle andere bedrijven is het ook gewoon een stuk rustiger in de zomer. Er zijn minder opdrachten, minder bestellingen en ga zo maar door. Alleen het toerisme heeft een duidelijke piek in de zomer, maar daarom dat daar ook vooral vakantiekrachten werken.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 14:31
door iljitsch
Wat ik nooit gesnapt heb is waarom iedereen zo nodig in de zomer weg moet als het weer in Nederland juist lekkerder is.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 14:44
door Thom91
Iets met kinderen

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 15:08
door Suus
iljitsch schreef:Wat ik nooit gesnapt heb is waarom iedereen zo nodig in de zomer weg moet als het weer in Nederland juist lekkerder is.
Heb je het weer gezien de afgelopen twee weken :')

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 15:31
door Wubbo
NS is ooit met de vakantiedienstregeling begonnen (een jaar of 8 geleden?) toen er een enorm tekort aan personeel was. Dat is toen ook zo gecommuniceerd. Overigens denk ik dat NS met het helemaal niet meer rijden van de vakantiedienstregeling ook weer naar het andere uiterste is doorgeschoten. Volgens mij kun je best wat spitsritten schrappen, zoals bijvoorbeeld de s14100. Als je dat dan combineert met een flink efficientere materieelinzet door bijvoorbeeld wat korter te keren (wat kan in de zomer, omdat de punctualiteit dan traditioneel hoger is) en eventueel een dienstlengte die gemiddeld iets hoger is dan normaal, kun je flink wat mensen op vakantie sturen. Het vergt alleen wat meer nadenken vooraf.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 15:43
door WSM
De vakantiedienstregeling is begonnen in de zomer van 2001. Het rondje rond de kerk-compromis kostte toch meer personeel dan eerst gedacht. Vrij vlot erna is men ook gaan snijden in de weekenddienstregeling.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 18:48
door Fles
Maar waardoor kwamen ineens al die extra ziekmeldingen? :?: Was er voetbal op TV of zo?

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 19:21
door Vinny
Zeeziekte. Als je te veel rondjes rijdt wordt je misselijk. Pretparkwetenschap....

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 20:43
door Daniel
Wubbo schreef:Als je dat dan combineert met een flink efficientere materieelinzet door bijvoorbeeld wat korter te keren (wat kan in de zomer, omdat de punctualiteit dan traditioneel hoger is)
Dat moet natuurlijk ook maar net passen in de dienstregeling, of wil je in de zomer alle vertrektijden gaan wijzigen om maar korter te kunnen keren. Veel lange keringen zijn nu eenmaal lang omdat er simpelweg geen trein de andere kant op vertrekt gedurende de geplande keertijd.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 22:13
door Wubbo
Als er geen eerdere trein terug is kun je natuurlijk niet korter keren. Je moet natuurlijk alleen korter keren waar dat in de praktijk ook mogelijk is...

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 22:18
door reisthijs
Er zijn genoeg gevallen waarin dat wel kan. Dat is nu bijvoorbeeld met de spinters Geldermalsen-Utrecht gedaan, die keren in Utrecht nu in 9 minuten in plaats van 24 (al is dat natuurlijk voornamelijk gedaan vanwege het beperkt spoorgebruik).

Maar waarom hebben we het nu eigenlijk over korter keren van materieel, terwijl we een personeelstekort willen oplossen? Dan zou vooral het personeel korter moeten keren toch? Dat die trein een half uur of meer niks te doen heeft is niet zo erg.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 22:32
door Daniel
Eehm, die Sprinters uit Geldermalsen keerden altijd al in 9 minuten. Deden ze ook al toen ze nog gewoon op spoor 18 en 19 stonden, het enige verschil is dat nu beide series aan hetzelfde perron behandeld worden.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 23:43
door Wubbo
Als je een trein kort keert kun je ook de conducteur kort laten keren. Afhankelijk van de treinlengte en de keertijd kun je ook de machinist kort laten keren, maar dat zal in iets minder gevallen lukken. Als je trein niet kort keert kan dat ook met personeel niet (want dan geldt daar de overstapnorm voor).

De s6000 / s16000 keren in Utrecht in principe kort (en altijd op spoor 19b), maar doordat er een heel bijplaats- en aftrapcircus is wordt regelmatig lang gekeerd, of worden twee treinen gecombineerd en komt er materieel van het opstelterrein om de tegentrein te rijden, etc. Toch een mooi voorbeeld dus waarbij je dat soort ingewikkelde constructies in de zomer gewoon niet doet maar alles kort keert.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: za 21 jul 2012, 23:49
door iljitsch
Bee schreef:Heb je het weer gezien de afgelopen twee weken :')
In de winter regent het ook maar dan is het ook nog koud. :twisted:
WSM schreef:rondje rond de kerk-compromis
Ik zit nog altijd te wachten tot er een keer een vakbond een tram afhuurt om rondjes rond de grote kerk in Den Haag te rijden. Normaal rijden daar aan de voorkant en zijkanten al trams langs maar er ligt nog een keerlus achterlangs om het rondje af te maken.

Re: Uitvallende treinen door personeelstekort bij NS

Geplaatst: zo 22 jul 2012, 18:36
door reisthijs
Wubbo schreef:Als je trein niet kort keert kan dat ook met personeel niet (want dan geldt daar de overstapnorm voor).
In het voorbeeld van de s6000 / s16000 is het 9 minuten is dat niet genoeg volgens de overstapnorm? Of het personeel stapt over op een andere serie die een hele andere kant op gaat.