Veel werk aan de winkel bij ProRail

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Veel werk aan de winkel bij ProRail

Berichtdoor Cookie » Di 17 Jun 2008, 12:45

Veel werk aan de winkel bij ProRail

DEN HAAG - Spoorbeheerder ProRail moet veel zaken verbeteren, zoals de klanttevredenheid, de doorlooptijd van projecten en de communicatie. "Het is duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is", schrijft minister Camiel Eurlings van Verkeer dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het functioneren van ProRail staat al enige tijd ter discussie. Reizigersorganisatie Rover riep de minister onlangs zelfs op de twintig hoogste ProRail-managers de laan uit te sturen wegens wanprestaties.

Eurlings peinst niet over zo'n maatregel. Hij publiceerde dinsdag twee rapporten, waarin naast kritiek ook veel positieve opmerkingen staan over ProRail.

Veiligheid

Zo scoort de spoorbeheerder goed als het gaat om veiligheid; in vergelijking met het buitenland zijn er in Nederland weinig ontsporingen of botsingen.

Op andere belangrijke zaken, zoals de benutting van het spoor en de informatievoorziening, presteert ProRail beter of even goed als soortgelijke bedrijven elders.

Klanten

De relatie met de klanten, in het geval van ProRail vooral vervoersbedrijven en lokale overheden, behoeft volgens Eurlings verbetering. "De klanttevredenheid van beide is van 2006 naar 2007 gedaald en dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling", aldus de minister.

Hij wijst erop dat de lagere waardering verband houdt met ontevredenheid bij de klanten over communicatie, transparantie en de doorlooptijd bij projecten.

Ruimte

De minister pleit ervoor dat zowel zijn ministerie als ProRail "de rust en ruimte krijgt" om de diverse aanbevelingen van de onderzoekers uit te voeren. Hij spreekt in de brief waardering uit voor de inspanningen van de werknemers van ProRail om de kwaliteit van de spoorweginfrastructuur te verbeteren.

"Ik begrijp de hoge eisen die reizigers en andere gebruikers stellen aan de betrouwbaarheid van het spoorvervoer. Het bieden van goede kwaliteit is ook noodzakelijk voor het waarmaken van de groeiambitie op het spoor", aldus de CDA-bewindsman.

Bron: http://www.nu.nl/news/1616398/34/Veel_w ... oRail.html

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Computersysteem breekt ProRail op

Berichtdoor Geert » Wo 18 Jun 2008, 09:39

Computersysteem breekt ProRail op
gepubliceerd op 18 juni 2008 02:46, bijgewerkt op 02:46

Den Haag - Spoorbeheerder ProRail heeft zijn computersystemen niet op orde. Daardoor heeft het vervoer over het Nederlandse spoor vaker te kampen met grote storingen dan andere Europese landen. Dat blijkt uit een onderzoek dat minister van Verkeer en Waterstaat Eurlings heeft laten uitvoeren.

Eurlings besloot tot het onderzoek, nadat binnen korte tijd een aantal grote storingen het treinverkeer hadden ontregeld. De onderzoekers van adviesbureau McKinsey wijzen een aantal zwakke plekken aan binnen ProRail. Zo is in de organisatie nog te veel te herkennen van de drie bedrijven waaruit het is voortgekomen: het beheer van de spoorinfrastructuur, de verkeersleiding en het bewaken van de veiligheid op het spoor.

Tegelijk met het onderzoek naar de computersystemen van ProRail stuurde Eurlings een algemeen onderzoek naar het functioneren van de spoorbeheerder. Daaruit blijkt dat dat het niet goed is gesteld met de klanttevredenheid van de vervoerders, waarvan de Nederlandse Spoorwegen verreweg de grootste zijn. ‘De klanttevredenheid is van 2006 naar 2007 gedaald en dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling’, schrijft de minister. De veiligheid op het spoor is volgens McKinsey wel op orde.

Het functioneren van ProRail staat al enige tijd ter discussie. Reizigersorganisatie Rover riep de minister onlangs zelfs op de twintig hoogste ProRail-managers de laan uit te sturen wegens wanprestaties. Eurlings piekert daar niet over.

In een eerste reactie op de onderzoeken zegt een woordvoerder van Rover: ‘Wij vinden het een goede zaak dat ProRail de focus meer op klanttevredenheid zet, maar wij willen graag dat ProRail zich terdege realiseert dat in feite de hele samenleving belang heeft bij de prestaties van ProRail.’

Bron: Volkskrant

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Veel werk aan de winkel bij ProRail

Berichtdoor Vinny » Wo 18 Jun 2008, 10:16

Niet helemaal onherkenbaar; de media-coverage is natuurlijk wel negatiever dan het rapport zelf :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Veel werk aan de winkel bij ProRail

Berichtdoor Geert » Wo 18 Jun 2008, 13:02

Dat volledige rapport is overigens via deze pagina te vinden: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... orail.aspx

Rapport (PDF)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten