NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Berichtdoor Daniel » Ma 23 Jul 2012, 13:49

NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes
Geplaatst op: maandag 23 juli 2012 13:48
Laatst bijgewerkt: maandag 23 juli 2012 13:49


DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vindt dat de NS opbrengsten van treinkaartjes niet meer zelf moet verdelen onder zichzelf en de regionale spoorvervoerders Veolia, Arriva, Syntus en Connexxion.
Om het risico van belangenverstrengeling tegen te gaan, heeft de toezichthouder maandag het ministerie van Infrastructuur en Milieu geadviseerd om dit voortaan door een onafhankelijke partij te laten doen.
Lees verder

De rapportage van de bevindingen is online te lezen: Meten in de trein.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Berichtdoor huibf » Ma 23 Jul 2012, 17:36

Ja laten we weer een clubje oprichten...

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Berichtdoor RoelZ1 » Ma 23 Jul 2012, 20:12

Ik neem aan dat het hier dus alleen gaat over de opbrengsten uit dagkaarten, OV-jaarkaarten en andere niet-trejectafhankelijke-niet verchipte-producten? Studenten kunnen precies berekend worden nu er in- en uit moet worden gecheckt en treinkaartjes moeten helemaal simpel zijn. Dan blijft volgens mij nog maar een paar procent van de omzet over waar echt van de tellingen uit moet worden gegaan. Lijkt me niet de moeite waard om daar een instantie voor op te zetten.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Berichtdoor Daniel » Ma 23 Jul 2012, 21:07

Zo simpel zijn de treinkaartjes niet hoor, kan afhankelijk van de route een aardig verschil in toedeling aan de vervoerders zijn.
Als ik bv. een kaartje van Utrecht Centraal naar Dordrecht Stadspolders koop mag ik zowel via Rotterdam (snelste route) als via Geldermalsen (minste overstappen) voor dezelfde prijs. In dit geval is de toedeling dan in het voordeel van Arriva (te zien aan dat een kaartje Ut - Ddr duurder is dan een kaartje Ut - Ddrs, dat kan alleen als de laatstgenoemde via een andere route berekend wordt), maar er zullen vast ook trajecten zijn waar dit soort situaties het omgekeerde effect hebben.

Net zoiets: Amersfoort - Arnhem loopt voor de tariefberekening via de Valleilijn, maar mag ook via Utrecht op het kwartier dat de Valleilijn niet rijdt. Eigenlijk helemaal een bizarre situatie daar omdat je met een kaartje Amersfoort - Arnhem volledig legaal een reis van Utrecht naar Arnhem mag maken terwijl de prijs flink lager is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Berichtdoor Geert » Ma 23 Jul 2012, 21:40

huibf schreef:Ja laten we weer een clubje oprichten...

Kan toch prima onder de vlag van ProRail of het ministerie van I&M?

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Berichtdoor Ruben » Ma 23 Jul 2012, 22:25

Of voeg het samen met TLS als dat eenmaal van de overheid is. Maak er een soort OV-kaarten autoriteit van die ook over de tarieven gaat en deze vaststelt en de opbrengsten verdeelt. Ach het is het wiel opnieuw uitvinden natuurlijk... :roll:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Berichtdoor Vinny » Ma 23 Jul 2012, 23:38

Een verkeersverbond... :idea:

Oh wacht. Dat is slechts 100.000 keer eerder geroepen :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Berichtdoor Z2N » Ma 23 Jul 2012, 23:44

Zolang zo'n verkeersverbond de reiziger maar op de eerste plaats zet, inclusief zijn portemonnee, is er niks mee. Bovendien kan die dan ook gelijk de sterabonnementen terughalen, bespaart weer moeite voor de reiziger.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Berichtdoor Karl » Di 24 Jul 2012, 09:33

Klinkt als een soort WROOV...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Berichtdoor deadlock » Wo 25 Jul 2012, 13:27

Daniel schreef:Zo simpel zijn de treinkaartjes niet hoor, kan afhankelijk van de route een aardig verschil in toedeling aan de vervoerders zijn.

Als je in Zutphen een kaartje koopt naar Hengelo dan moet je via Goor of Lochem aangeven anders betaal je de hoofdprijs over het NS-traject via Deventer...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast