Pagina 1 van 1

NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 13:49
door Daniel
NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes
Geplaatst op: maandag 23 juli 2012 13:48
Laatst bijgewerkt: maandag 23 juli 2012 13:49


DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vindt dat de NS opbrengsten van treinkaartjes niet meer zelf moet verdelen onder zichzelf en de regionale spoorvervoerders Veolia, Arriva, Syntus en Connexxion.
Om het risico van belangenverstrengeling tegen te gaan, heeft de toezichthouder maandag het ministerie van Infrastructuur en Milieu geadviseerd om dit voortaan door een onafhankelijke partij te laten doen.
Lees verder

De rapportage van de bevindingen is online te lezen: Meten in de trein.

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 17:36
door huibf
Ja laten we weer een clubje oprichten...

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 20:12
door RoelZ1
Ik neem aan dat het hier dus alleen gaat over de opbrengsten uit dagkaarten, OV-jaarkaarten en andere niet-trejectafhankelijke-niet verchipte-producten? Studenten kunnen precies berekend worden nu er in- en uit moet worden gecheckt en treinkaartjes moeten helemaal simpel zijn. Dan blijft volgens mij nog maar een paar procent van de omzet over waar echt van de tellingen uit moet worden gegaan. Lijkt me niet de moeite waard om daar een instantie voor op te zetten.

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 21:07
door Daniel
Zo simpel zijn de treinkaartjes niet hoor, kan afhankelijk van de route een aardig verschil in toedeling aan de vervoerders zijn.
Als ik bv. een kaartje van Utrecht Centraal naar Dordrecht Stadspolders koop mag ik zowel via Rotterdam (snelste route) als via Geldermalsen (minste overstappen) voor dezelfde prijs. In dit geval is de toedeling dan in het voordeel van Arriva (te zien aan dat een kaartje Ut - Ddr duurder is dan een kaartje Ut - Ddrs, dat kan alleen als de laatstgenoemde via een andere route berekend wordt), maar er zullen vast ook trajecten zijn waar dit soort situaties het omgekeerde effect hebben.

Net zoiets: Amersfoort - Arnhem loopt voor de tariefberekening via de Valleilijn, maar mag ook via Utrecht op het kwartier dat de Valleilijn niet rijdt. Eigenlijk helemaal een bizarre situatie daar omdat je met een kaartje Amersfoort - Arnhem volledig legaal een reis van Utrecht naar Arnhem mag maken terwijl de prijs flink lager is.

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 21:40
door Geert
huibf schreef:Ja laten we weer een clubje oprichten...
Kan toch prima onder de vlag van ProRail of het ministerie van I&M?

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 22:25
door Ruben
Of voeg het samen met TLS als dat eenmaal van de overheid is. Maak er een soort OV-kaarten autoriteit van die ook over de tarieven gaat en deze vaststelt en de opbrengsten verdeelt. Ach het is het wiel opnieuw uitvinden natuurlijk... :roll:

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 23:38
door Vinny
Een verkeersverbond... :idea:

Oh wacht. Dat is slechts 100.000 keer eerder geroepen :')

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Geplaatst: ma 23 jul 2012, 23:44
door Z2N
Zolang zo'n verkeersverbond de reiziger maar op de eerste plaats zet, inclusief zijn portemonnee, is er niks mee. Bovendien kan die dan ook gelijk de sterabonnementen terughalen, bespaart weer moeite voor de reiziger.

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Geplaatst: di 24 jul 2012, 09:33
door Karl
Klinkt als een soort WROOV...

Re: NMa wil verbetering verdeling omzet treinkaartjes

Geplaatst: wo 25 jul 2012, 13:27
door deadlock
Daniel schreef:Zo simpel zijn de treinkaartjes niet hoor, kan afhankelijk van de route een aardig verschil in toedeling aan de vervoerders zijn.
Als je in Zutphen een kaartje koopt naar Hengelo dan moet je via Goor of Lochem aangeven anders betaal je de hoofdprijs over het NS-traject via Deventer...