Zomerstop OV-kaart onzin

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door webguy »

De verplichte zomerstop van de OV-jaarkaart voor studenten is met het oog op de invoering van de langstudeerboete onzinnig en kostenopdrijvend. Dat zegt de voorzitter Kai Heijneman van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) naar aanleiding van klachten van studenten.

Studenten gebruiken de zomervakantie steeds vaker om te extra studeren, constateert Heijneman. Sommige studenten doen dat om achterstanden weg te werken, anderen doen het juist om hun studie te versnellen. „Hoe dan ook verwachten wij dat de onlangs ingevoerde langstudeerboete deze trend gaat versterken”, zegt Heijneman.

Bron: Spits

Leuk om te horen maar het artikel staat vol fouten, zie bijvoorbeeld deze quote uit de bron:
Van medio juli tot medio augustus mag ze haar OV-kaart niet gebruiken. Ze kan ook geen gebruik maken van de korting voor tijdens daluren, omdat ze dan te laat komt.
In juli en augustus mag je ook voor 9 uur met korting reizen...
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door huibf »

Steeds vaker in de zomervakantie studeren. Laat me niet lachen! En door de weeks aan het strand gaan hangen....
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door RoelZ1 »

De universiteitsbieb zit de hele zomer vol met studenten die herkansingen doen in Augustus. Natuurlijk zijn dat niet alle studenten, maar ze bestaan sowieso. Overigens vind ik niet dat hiervoor de zomerstop moet worden afgeschaft. Het betreft namelijk voor 90% van de studenten het leren voor een tentamen. Het zijn dan ook de uitwonende studenten die in de bieb te vinden zijn. Thuiswonende studenten kunnen gewoon thuis of in de bieb in de plaats van herkomst studeren. De tentamens zelf zijn pas na 16 augustus, dus tegen die tijd is de studentenkaart weer geldig.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door midnet »

probleem van kortdurende studietijden is, dat de historie geheel wordt vergeten.
OOit was die kaart-ongelofelijk maar waar, de hele week, het hele jaar geldig -en moesten diverse busbedriven van toen (tijd van voor de Connexxion) allerlei bussen bijkopen/huren om de nieuwe reizigerstromen-die voorheen dus gewoon erg milieuvriendelijk fietsten en dat nog konden/wilden) te kunnen verwerken.
Ook toen moest er om de zoveel jaar weer overal wat kaasschaf-bezuinigd worden, en toen kwam als compromis eruit wat het nu is: keuze week/-end en niet in de zomertijd-dan kon de NS minder diensten rijden-wat ze dit jaar opeens niet meer wilden en met als gevolg dat het perosneel massaal ziek wordt om toch die vrije dagen te kunnen nemen en er dan treinen uitvallen.
Ik voorspel: met/na heel veel gedoe+nog meer gepraat+protest komt er weer een poldercompromis uit: zoiets als het mag, met bijbetalen-maar dan aan wat minder kosten als anders. of die kaart wordt gewoon helemaal afgeschaft-zelf betalen, per rit-qwant alle ABO's moeten er toch uit? en hebben die bedrijven hun zin: geen gedoe meer met ruzies over hij vangt oneerlijk een paar sent meer as ik. En gaat het student gewoon weer fietsen of 3e hands ouwe brikkies kopen en niet meer lekker in hotel mama ver van het unief verblijven.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door Dagren »

huibf schreef:Steeds vaker in de zomervakantie studeren. Laat me niet lachen! En door de weeks aan het strand gaan hangen....
Och gut, je bent er zeker zo een die nog denkt dat studenten de hele week in de kroeg hangen en vier jaar lekker luieren? Alsof ze zich dat nog kunnen veroorloven. :P Het clubje studenten die dat nog kan, hoeft zich in het algemeen sowieso niet druk te maken om boetes en extra kosten.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door lint41 »

RoelZ1 schreef:De tentamens zelf zijn pas na 16 augustus, dus tegen die tijd is de studentenkaart weer geldig.
De hertentamens in Utrecht beginnen anders gewoon op 13 augustus hoor...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door Meltrain »

midnet schreef:Ik voorspel: met/na heel veel gedoe+nog meer gepraat+protest komt er weer een poldercompromis uit: zoiets als het mag, met bijbetalen-maar dan aan wat minder kosten als anders. of die kaart wordt gewoon helemaal afgeschaft-zelf betalen, per rit-qwant alle ABO's moeten er toch uit? en hebben die bedrijven hun zin: geen gedoe meer met ruzies over hij vangt oneerlijk een paar sent meer as ik.
Ik denk eerder dat het gaat worden dat studenten per jaar een bepaald bedrag 'cadeau' krijgen van de overheid (bijv. €1000,-) en dat ze dan verder altijd met korting reizen (m.u.v. spits). Als het door de overheid gesubsidieerde bedrag op is, hebben de studenten pech en moeten ze de rest zelf betalen uit eigen zak.
Zo weten de vervoerders precies welk bedrag ze krijgen en weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door R-Flow »

huibf schreef:Steeds vaker in de zomervakantie studeren. Laat me niet lachen! En door de weeks aan het strand gaan hangen....
Doe niet zo simpel. Genoeg studenten die 's zomers stage lopen of inderdaad gewoon doorwerken aan van alles en nog wat. Is mij tot nu toe ieder jaar ook overkomen. Reiskosten lopen uit de klauwen.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door RoelZ1 »

Bij stages is het vrijwel altijd mogelijk om reiskostenvergoeding te krijgen. Ik ben nu ook aan het afstuderen en krijg voor deze maand netjes mijn reiskosten vergoed.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door Dagren »

RoelZ1 schreef:Bij stages is het vrijwel altijd mogelijk om reiskostenvergoeding te krijgen. Ik ben nu ook aan het afstuderen en krijg voor deze maand netjes mijn reiskosten vergoed.
Dat kan heel erg verschillen, volgens mij ligt het verschil vooral aan de sector. Mensen die in zorg stage lopen krijgen vaak nauwelijks een vergoeding. Vooral als het kleine praktijken zijn. Ik heb zelf een politieke stage gelopen en ik kreeg geen reiskosten vergoed, maar ik kreeg wel €225 per maand als algemene vergoeding.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door Daniel »

Die algemene stagevergoeding dekt anders ook wel redelijk de reiskosten natuurlijk.

Trouwens, in hoeverre scheelt het nu echt met een stage of afstuderen. Ben zelf ook in augustus doorgegaan met m´n afstudeerstage maar dat was vooral omdat ik anders na een maand vrij nog slechts een maand stage te gaan had. Met die maand vrij werd echter wel rekening gehouden in de vastgestelde afstudeermomenten, dus hoewel ik daardoor eind augustus al klaar was i.p.v. eind september was ik toch pas in november aan de beurt.
(Al had het natuurlijk ook wel zo z´n voordelen wat extra tijd te hebben om aan de presentatie te werken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Zomerstop OV-kaart onzin

Bericht door Dagren »

Daniel schreef:Die algemene stagevergoeding dekt anders ook wel redelijk de reiskosten natuurlijk.

Trouwens, in hoeverre scheelt het nu echt met een stage of afstuderen. Ben zelf ook in augustus doorgegaan met m´n afstudeerstage maar dat was vooral omdat ik anders na een maand vrij nog slechts een maand stage te gaan had. Met die maand vrij werd echter wel rekening gehouden in de vastgestelde afstudeermomenten, dus hoewel ik daardoor eind augustus al klaar was i.p.v. eind september was ik toch pas in november aan de beurt.
(Al had het natuurlijk ook wel zo z´n voordelen wat extra tijd te hebben om aan de presentatie te werken)
Precies, daarom benoemde ik die ook. Het is alleen jammer dat ander werk tijdens een stage op een laag pitje komt te staan, waardoor uiteindelijk toch wat inkomsten misgelopen worden. Maar goed, dat betekend in de periode gewoon iets meer lenen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten