Pagina 1 van 2

'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: di 21 aug 2012, 16:06
door Daniel
'Spoorvervoerders mijden Nederland'
Geplaatst op: dinsdag 21 augustus 2012 16:05
Laatst bijgewerkt: dinsdag 21 augustus 2012 16:06


DEN HAAG - Het goederenvervoer over het Nederlandse spoor is het afgelopen halfjaar met ruim 10 procent gekrompen.
Vervoerders laten hun treinen liever om Nederland heen rijden naar havens in Duitsland of België. Dat heeft werkgeversvereniging KNV Spoorgoederenvervoer dinsdag naar buiten gebracht.
Lees verder

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: di 21 aug 2012, 19:07
door zone5324bericht...
misschien verandert dat zo meteen weer, als de treinen sneller mogen rijden.

Nederland heeft dan nog wel een ander beveiligingssysteem, maar Belgie, luxemburg en Frankrijk hebben ook iets anders dan Duitsland.
als er straks overal ERTMS is, kunnen de meeste diesellocs weer overal in Europa terecht...
en hier kunnen ze over de betuwelijn rijden, heeft Belgie ook al die mogelijkheid?

dus een trein in Duitsland kan nu misschien beter in Duitsland blijven zolang dat Europese beveiligingssysteem er nog niet is, maar misschien wordt het dan tijd, dat KNV nlog meer gaat lobbyen om dit sneller ingevoerd te krijgen...

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: do 23 aug 2012, 14:49
door deadlock
De uitrol van TBL1+ in België is eind dit jaar klaar geloof ik en dan kan dat parallel draaien aan ETCS in het hele land.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: do 23 aug 2012, 23:35
door R-Flow
zone5324bericht... schreef:en hier kunnen ze over de betuwelijn rijden, heeft Belgie ook al die mogelijkheid?
Kwam die Betuwelijn niet op een lullig spoortje in Duitsland uit? Was paar jaar geleden nog op tv. Geen idee of dat inmiddels verbeterd is.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: do 23 aug 2012, 23:41
door Suus
Nee, daar is nog niets aan gedaan en er is nog altijd een stukje 1500 V tussen de Betuwelijn (25 kV) en Duitsland (15 kV). Alleen al het richting Zevenaar verplaatsen van de spanningssluis zou al een hoop schelen.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 06:55
door zone5324bericht...
maar meer-systeem locomotieven heb je toch al snel nodig als je in meerdere Europese landen wil rijden, toch wel nodig...
de klachten gingen toch ook voornamelijk om de verschillende beveiligingssystemen, alwaar al geruime tijd een alternatief voor is, waarvan het de bedoeling is, dat dit Europees breed gebruikt moet gaan worden...

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 09:19
door Daan
R-Flow schreef:
zone5324bericht... schreef:en hier kunnen ze over de betuwelijn rijden, heeft Belgie ook al die mogelijkheid?
Kwam die Betuwelijn niet op een lullig spoortje in Duitsland uit? Was paar jaar geleden nog op tv. Geen idee of dat inmiddels verbeterd is.
Betuweroute.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 10:22
door Suus
zone5324bericht... schreef:maar meer-systeem locomotieven heb je toch al snel nodig als je in meerdere Europese landen wil rijden, toch wel nodig...
de klachten gingen toch ook voornamelijk om de verschillende beveiligingssystemen, alwaar al geruime tijd een alternatief voor is, waarvan het de bedoeling is, dat dit Europees breed gebruikt moet gaan worden...
Een locomotief die slechts op twee spanningen hoeft te werken is goedkoper dan met drie spanningen, zeker als die derde spanning gelijkspanning is in tegenstelling tot wisselspanning.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 10:35
door Klaasje
Locomotieven op draaistroom werken intern vaak op een gelijkstroomnet. Dan zijn er nauwelijks extra kosten om zo'n ding geschikt te maken voor 3000 V en 1500 V. Een probleem is echter dat een paar keer binnen een paar kilometer omschakelen bepaald niet handig is en bovendien storingsgevoelig.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 11:20
door reisthijs
Bee schreef:Een locomotief die slechts op twee spanningen hoeft te werken is goedkoper dan met drie spanningen,
Dat is dus alleen maar een voordeel als je nieuwe locs aan zou schaffen. De meeste goederenvervoerders leasen toch een bestaand model zoals de Traxx.

Nadeel van een loc die niet onder 1500V kan rijden lijkt me ook dat je bij een stremming van de Betuweroute die trein niet kan omleiden tussen Rotterdam en Duitsland.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 11:39
door Ronald
Bee schreef:Nee, daar is nog niets aan gedaan en er is nog altijd een stukje 1500 V tussen de Betuwelijn (25 kV) en Duitsland (15 kV). Alleen al het richting Zevenaar verplaatsen van de spanningssluis zou al een hoop schelen.
Ik las zojuist dat Prorail van plan is het stuk Zevenaar-Emmerich op 25 kV te brengen. Maar dan krijg je op de "reizigersroute" Arnhem-Emmerich-Oberhausen drie soorten spanning. In het artikel werd gesteld dat hierdoor de inzet van een regionale trein Arnhem-Emmerich nog lastiger kan worden.
Het lijkt me een onlogische keuze, beter is om het stuk Zevenaar-Emmerich op Duitse spanning (15 kV) te brengen, iets dat ook in het artikel wordt voorgesteld. Wat zou er waar zijn van dit verhaal?

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 11:40
door Klaasje
Alles.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 11:52
door Ronald
Maar waarom wordt er dan voor 25kV gekozen tussen Zevenaar en Emmerich? Twee verschillende spanningen voor beide routes lijkt me toch logischer dan drie voor de ene en twee voor de andere.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 11:58
door Klaasje
Ik heb wel een vermoeden waarom dat zo gekozen is maar voor een buitenstaander zal dat nooit logisch zijn. En terecht ook want de functionaliteit voor vervoerders zou prioriteit nummer één moeten wezen bij zo'n verbouwing.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 12:18
door iljitsch
Dat spoor weet maar niet te vernieuwen.

Ooit hadden we op het Europese vasteland 220 volt en in Engeland cum suis 240. Compromis: nu zitten we allemaal op 230.

Het gemiddelde van 1500, 3000, 15000 en 25000 volt en 2 x 0, 16,7 en 25 hertz is 11 kV bij 10,4 Hz.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 12:27
door MdJ
En als je een konijn door z'n oren en z'n staart schiet, issie gemiddeld door z'n hart... :?

Dat verschil tussen 220 en 240 is nog te overzien, er zal niet veel apparatuur vervangen moeten worden. Verschil tussen 1500V= en 25000 V ~ is nogal wat: het aantal onderstations, dubbele/enkele rijdraad etc.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 12:32
door Klaasje
En verschillen tussen gelijkstroom, wisselstroom 50 Hz en wisselstroom 16,7 Hz zijn ook groot. De eerste twee zijn relatief makkelijk te maken. Dat is een kwestie van aftappen of gelijkrichten. Wisselstroom 16,7 Hz is een ander verhaal. In Duitsland zijn er bijvoorbeeld speciale energiecentrales van de spoorwegen.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 13:46
door Daan
Klaasje schreef:Ik heb wel een vermoeden waarom dat zo gekozen is maar voor een buitenstaander zal dat nooit logisch zijn.
Vertel?

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 14:24
door Klaasje
Je moest eens weten wat voor stapels papierwerk bij Prorail en ILenT nodig zijn om iets "nieuws" toegelaten te krijgen. Daar wordt je helemaal griezelig van. :')

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 16:55
door Daan
Tja, dat was ondertussen wel duidelijk. Iets weghalen doen ze gek genoeg wel met alle plezier -o-

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 18:34
door deadlock
Klaasje schreef:Je moest eens weten wat voor stapels papierwerk bij Prorail en ILenT nodig zijn om iets "nieuws" toegelaten te krijgen. Daar wordt je helemaal griezelig van. :')
Niet alleen hier. In Duitsland staat momenteel voor 6,4 miljard aan spoorwegmaterieel te wachten op toelating :')

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: za 25 aug 2012, 00:31
door robert55
De lobbyisten [want daar gaat het om] schrijven het vooral toe aan de tarieven die Pro- en Keyrail hanteren; die zouden niet concurrerend zijn.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: za 25 aug 2012, 12:09
door Klaasje
Ook met de huidige, kennelijk hoge, tarieven is er nog steeds sprake van subsidie in de vorm van infrastructuur die grotendeels door de overheid betaald wordt. Het is niet erg dat de overheid hier veel geld aan uitgeeft maar het plaatst de klaagzang van de vervoerders wel een beetje in perspectief.

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: za 25 aug 2012, 21:19
door Wubbo
Ik heb altijd begrepen dat goederenvervoerders graag via Nederland rijden ipv via Duitsland vanwege de lagere infraheffing. Dat is toch ook de reden dat allerlei transitvervoer aan met name auto(onderdelen)treinen via Nederland rijden. Hoe moet ik dit dan rijmen?

Ligt het niet aan de tarieven in de haven?

Re: 'Spoorvervoerders mijden Nederland'

Geplaatst: za 25 aug 2012, 21:35
door Daniel
Of het tarief op de Betuweroute? Die treinen met auto-onderdelen rijden toch met name via de Brabantroute?