SP wil regionale vervoerders van het spoor af hebben

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil regionale vervoerders van het spoor af hebben

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:
Juist bij het afsluiten van een contract met een vervoerder, wat bij aanbestedingen gebeurt, heb je als aanbestedende overheid invloed op de vervoerder. Je kan afspreken hoe vaak treinen rijden, of er een controleur is, of er toiletten in de trein is, en wat de consequentie is als dat niet gebeurt (in boetes bijvoorbeeld).

Dit zijn zaken die in de "oude" situatie ook mogelijk waren, daar heb je niet speciaal aanbestedingen voor nodig.
Het probleem is nu, dat je als burger geen enkele invloed hebt over wie de dienstregeling uitvoert, en als het misgaat, je er niemand op kan afrekenen. Wanneer de overheid weer direct "baas" wordt over de vervoersmaatschappij, kun je als burger de politici er op afrekenen, de kamer en provinciale staten kunnen minister/gedeputeerde ter verantwoording roepen, en die kunnen zich niet meer schuilen achter hun favoriete zinnetje "Daar gaan we niet meer over".
De overheden hebben bij aanbestedingen een contract afgesloten met een vervoerder waarin bepaalde prestatieafspraken zijn gemaakt, bijvoorbeeld: meer dan 95% van de treinen moet met een vertraging rijden minder dan 5 minuten, of maximaal 1% van de ritten mag uitvallen binnen een maand. Wanneer een vervoerder zich niet aan deze afspraken houdt resulteert dat vaak in een boete voor het vervoerbedrijf, en wanneer het echt de spuigaten uitloopt kan de overheid het contract ontbinden wegens wanprestatie. Je kunt dus nog steeds politici aanspreken op de prestaties van een vervoerbedrijf.
verder, als je de boel hebt aanbesteed, zit je er voor de komende tig jaar aan vast, dus ook aan het beleid, ook al is de politiek tot een ander inzicht gekomen. Als je als overheid er weer direct iets over te zeggen hebt, kun je (kleine) beleidswijzigingen al direct of in ieder geval snel doorvoeren. Dat lijkt mij ook in het belang van de reiziger.
Ik denk eigenlijk niet dat het wenselijk is dat de politiek te veel invloed heeft op een vervoerbedrijf. Politici zijn meestal geen ov-experts en wijzigingen in beleid zijn vaak eerder gebaseerd op verkiezingswinst dan op maatschappelijk belang -> zie de discussie rondom een ic-stop in Hoogeveen en in Zeeland. De politiek moet de basiswensen opstellen, maar moet daarna een vervoerbedrijf ook de ruimte laten om zelf invulling hieraan te geven. Politiek geneuzel in details vind ik helemaal niet wenselijk; reken de vervoerder af op klanttevredenheid en aantal reizigers en laat hun zelf beslissen waar wel en niet gestopt wordt.
Die Hoogeveendiscussies zijn iets van de laatste jaren, dankzij de populistische trent, gevoedt door de media, die er de laatste jaren gaande is. Maar die werden vooral gedomineerd door twee heren (CDA flip en charlie Aptroot). Als burger kun je hen hier bij de verkiezingen op afrekenen. Democratie is zo slecht nog niet :)
Er stemde anders een kamermeerderheid voor de Hoogeveenmotie. Dat Mastwijk en Aptroot nu de kamer uit zijn wil niet zeggen dat er na de komende verkiezingen weer dit soort thema's in de kamer belanden, en zoals ik al zei: niet wenselijk, laat dit soort details aan de vervoerder over.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: SP wil regionale vervoerders van het spoor af hebben

Bericht door find_your_spot »

Heeft Anne Hettinga al gereageerd?
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SP wil regionale vervoerders van het spoor af hebben

Bericht door Fles »

Michael 1988 schreef:deze kamerlid
Ja man die dushi :o
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: SP wil regionale vervoerders van het spoor af hebben

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef:verhaal
De punten die jij noemt kon en gebeurde ook in de oude situatie, en blijven ook mogelijk (en wenselijk!) in de situatie zoals ik het liefste zou zien.
Uiteraard moet je als overheid niet tot in detail alles willen bepalen, daar hebben we vervoersspecialisten voor, maar je moet wel de regie in handen houden, en er voor waken dat het maatschappelijk belang (ook al is deze regionaal) gediend wordt.
wat er nu gebeurt, is dat de overheid het vervoer op een te grote afstand plaatst, en daardoor dus niet meer direct politiek verantwoordelijk is, en je als burger hen ook niet direct daar op kunt afrekenen. Niet voor niets haal ik de quote naar voren "Daar gaan we niet (meer) over". Een veel gebruikt excuus van politici, wanneer ze op het matje worden geroepen bij misstanden bij voormailige nutsbedrijven en publieke instellingen.
De burger wordt hiermee zeggenschap ontnomen.

Marktwerkingdenkers zijn erg voor "keuzevrijheid". Waarom moet de overheid dan verplicht aanbesteden?
Als je echt voor keuzevrijheid bent, geef de overheid, en daarmee ook de burger, de vrijheid om zelf uit te maken hoe ze het vervoer gaan regelen, en geef ze de vrijheid om te kiezen of dit door een privaat bedrijf of door een "overheidsbedrijf" gedaan moet worden.
Haal het verplichte element eruit en geef de burger echte keuzevrijheid!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: SP wil regionale vervoerders van het spoor af hebben

Bericht door Karl »

Burger keuzevrijheid geven over een collectief goed is, ehm, een interessante gedachte. Volgens mij gaan jij en Geert in een patstelling belanden, want je geeft aan dat 'politici er niet meer overgaan' (of dat wordt gezegd), terwijl politici er juist wel over gaan.

Door de decentralisatie van centrale taken, zijn de - in dit geval - vervoersdiensten juist dichterbij de burger komen te staan doordat het veel minder snel een marginaal deel van een groter geheel is geworden. Bijvoorbeeld, een minister van I&M wordt niet zo snel afgerekend op contractblunders voor een lijntje tussen Maastricht en Heerlen, terwijl dat van een Gedeputeerde een veel groter deel van zijn takenpakket is. GS is namelijk verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de provincie, dus ook voor de provincie aangekochte diensten. Dat het contract ondermaats is, de toetsing afwezig en dergelijke; daar kiest PS dan toch ook zelf voor?

Volgens mij zijn de vervoerbedrijven klaar voor de markt; ik vraag mij af of de vragende partij dat wel is. Laat staan met nog meer keuzemogelijkheden.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten