Afstandenmatrix trein?
Afstandenmatrix trein?
Weet iemand of er een matrix bestaat waarin alle (werkelijke of via tariefeenheden) afstanden staan tussen stations in Nederland?
Dat moet circa 450*450 zijn maar ik kan nergens iets vinden wat hierop lijkt.
Bvd.
Dat moet circa 450*450 zijn maar ik kan nergens iets vinden wat hierop lijkt.
Bvd.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Afstandenmatrix trein?
Aangezien ik al een tijdje van plan was om een dergelijk bestand te generen heb ik dat zojuist maar eens gedaan: http://blog.rijdendetreinen.nl/2012/09/ ... denmatrix/
Veel plezier er mee :) Waar heb je het voor nodig/waar wil je het voor gebruiken?
Veel plezier er mee :) Waar heb je het voor nodig/waar wil je het voor gebruiken?
Re: Afstandenmatrix trein?
Dank je wel, wat een service. Ik vroeg 'weet iemand', niet 'wie maakt binnen een uur' :D
Ik ben bezig om een CO2-uitstootprofiel te creëren voor o.a. alle OV reizen in NL.
KM-tabellen zijn echter niet of nauwelijks beschikbaar. De bus wordt bijvoorbeeld helemaal een uitdaging (alle lijnen in NL incl afstanden).
Mocht je daar ideeën over hebben of mij verder op weg kunnen helpen dan hoor ik het graag.
Ik ben bezig om een CO2-uitstootprofiel te creëren voor o.a. alle OV reizen in NL.
KM-tabellen zijn echter niet of nauwelijks beschikbaar. De bus wordt bijvoorbeeld helemaal een uitdaging (alle lijnen in NL incl afstanden).
Mocht je daar ideeën over hebben of mij verder op weg kunnen helpen dan hoor ik het graag.
Re: Afstandenmatrix trein?
voor de trein heb ik nog steeds uit de tijd dat je dat moest kopen een BAK-boekje: Boekje AfstandKaarten-al staan daar heel wat nieuwere kleine stationnetjes niet op. En de laatste series spoorboekjes hadden ze-in de 1e tabel van een lijn. Eigenlijk het enige traject wat sterk overbedeeld is met tariefKm is Woerden-Breukelen-dat komt om Ams-Rot via beide (oudere) lijnen gelijke afstand te geven.
Voor bus: is in feite-met wel heel wat uitzoekwerk, een stuk makkelijker als met die zones van toen-althans het is nu tot op de 100mtr nauwkeurig uit te rekenen met de tariefwijzer van 9292.ov. en kennis van de in die regio toegepaste KM-tarief.
Voor bus: is in feite-met wel heel wat uitzoekwerk, een stuk makkelijker als met die zones van toen-althans het is nu tot op de 100mtr nauwkeurig uit te rekenen met de tariefwijzer van 9292.ov. en kennis van de in die regio toegepaste KM-tarief.
Re: Afstandenmatrix trein?
Die afstanden die zichtbaar waren in de spoorboekjes in de eerste tabel van een lijn betrof overigens tariefkilometers, niet de daadwerkelijke kilometers.
Re: Afstandenmatrix trein?
Maar dan ben je er niet, er zijn lijnen waar gesjoemeld is met kilometerafstanden... Om zo geen verschil te krijgen tussen haast dezelfde paralelle lijnen. 121 en 122 van Hermes zijn een mooi voorbeeld.midnet schreef:voor de trein heb ik nog steeds uit de tijd dat je dat moest kopen een BAK-boekje: Boekje AfstandKaarten-al staan daar heel wat nieuwere kleine stationnetjes niet op. En de laatste series spoorboekjes hadden ze-in de 1e tabel van een lijn. Eigenlijk het enige traject wat sterk overbedeeld is met tariefKm is Woerden-Breukelen-dat komt om Ams-Rot via beide (oudere) lijnen gelijke afstand te geven.
Voor bus: is in feite-met wel heel wat uitzoekwerk, een stuk makkelijker als met die zones van toen-althans het is nu tot op de 100mtr nauwkeurig uit te rekenen met de tariefwijzer van 9292.ov. en kennis van de in die regio toegepaste KM-tarief.
Re: Afstandenmatrix trein?
De afstandenkaarten zoals in de BAK zijn nog steeds beschikbaar.midnet schreef:voor de trein heb ik nog steeds uit de tijd dat je dat moest kopen een BAK-boekje: Boekje AfstandKaarten-al staan daar heel wat nieuwere kleine stationnetjes niet op. En de laatste series spoorboekjes hadden ze-in de 1e tabel van een lijn. Eigenlijk het enige traject wat sterk overbedeeld is met tariefKm is Woerden-Breukelen-dat komt om Ams-Rot via beide (oudere) lijnen gelijke afstand te geven.
Te downloaden op deze pagina
Onder overzicht tarief eenheden / de tariefeenheden kaart.
Re: Afstandenmatrix trein?
Ik gebruik die ook hoor, maar helemaal betrouwbaar is het niet echt. Utrecht - Den Haag schommelt nog weleens tussen 60 en 61 km. En de 19 km van Breukelen naar Woerden zijn er in het echt eigenlijk maar 12 :') Voor de rest klopt het redelijk :)
Re: Afstandenmatrix trein?
Overigens zitten er ook extra kilometers tussen Nieuw-Vennep en Sassenheim om de route Amsterdam - Haarlem - Leiden en Amsterdam - Schiphol - Leiden even lang te maken. Op de HSL zitten ook extra kilometers en vanaf volgend jaar zullen er extra kilometers op de Hanzelijn komen om die route even lang te maken als via Amersfoort. Verder kloppen de afstanden niet rond de stations die met elkaar één tariefpunt vormen, maar dat heeft minder impact omdat het geen invloed heeft op doorgaande reizigers. Volgens mij heb je dan alle extra kilometers gehad.
Re: Afstandenmatrix trein?
Maar tussen Nieuw Vennep en Sassenheim of Woerden en Breukelen worden reizigers dus gepakt vanwege de doorgaande reizigers. Dat zou met de OV-chipkaart toch beter moeten kunnen? Met papieren kaartjes misschien ook wel, als je bijv. Sassenheim - Hoofddorp koopt zou dat op de werkelijke kilometering gebasseerd moeten zijn.
Het is een spectrum.
Re: Afstandenmatrix trein?
De extra kilometers op de Schiphollijn zitten tussen Amsterdam Lelylaan en Schiphol. Er wordt met 12 tariefkilometers gerekend, de daadwerkelijke afstand is 8 spoorkilometer. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol worden 11 tariefkilometers aangeslagen, ook daar is de daadwerkelijke afstand 8 kilometer.
De spoorkilometers tussen Sassenheim en Nieuw Vennep is bijna 11 kilometer, het aantal tariefkilometers is ook 11 dus daar is niet mee gemanipuleerd. Tussen Sassenheim en Leiden Centraal zit ongeveer 6,5 kilometer, daarvoor wordt 8 tariefkilometers aangeslagen, daar is het wel iets hoger.
Overigens, waarom staat station Lisse op de tariefkilometerkaart? Ik wist niet dat er heropeningsplannen waren.
De spoorkilometers tussen Sassenheim en Nieuw Vennep is bijna 11 kilometer, het aantal tariefkilometers is ook 11 dus daar is niet mee gemanipuleerd. Tussen Sassenheim en Leiden Centraal zit ongeveer 6,5 kilometer, daarvoor wordt 8 tariefkilometers aangeslagen, daar is het wel iets hoger.
Overigens, waarom staat station Lisse op de tariefkilometerkaart? Ik wist niet dat er heropeningsplannen waren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Afstandenmatrix trein?
In alle gevallen (behalve misschien Woerden-Breukelen) zijn de spoortrajecten teveel kilometers gerekend worden later aangelegd dan de alternatieve route. Door deze routes fictief wat langer te maken zijn de prijzen voor treinkaartjes niet goedkoper worden nadat een alternatieve route geopend is: voor Amsterdam-Schiphol is dus de route Leiden-Amsterdam even duur gebleven via Schiphol als via de oude route via Haarlem, en hetzelfde gebeurt nu voor de Hanzelijn waarbij de prijs voor een rit Amsterdam-Zwolle even duur is via Lelystad als via Amersfoort/Veluwelijn. Dat je in lengte van dagen daar nog aan meebetaalt, tja.
De reden dat de route via Woerden-Breukelen langer is gemaakt is waarschijnlijk omdat de meeste reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam niet via deze route reizen. Maar reizigers in de stopper betalen dus eigenlijk 60 cent te veel per kaartje.
De reden dat de route via Woerden-Breukelen langer is gemaakt is waarschijnlijk omdat de meeste reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam niet via deze route reizen. Maar reizigers in de stopper betalen dus eigenlijk 60 cent te veel per kaartje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten