Tramsporen die niet gebruikt worden wel blijven berijden?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: Vr 02 Jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Tramsporen die niet gebruikt worden wel blijven berijden?

Berichtdoor TheKnitter » Vr 07 Sep 2012, 18:50

Misschien een aparte vraag waar iemand een heel logische verklaring voor heeft. Zelf weet ik dat niet...

Vandaag was ik met een paar collega's aan het werk op de Provenierssingel in Rotterdam. Daar blijken volgens de bewoonster waar wij moesten verhuizen, geen reguliere trams meer te rijden. Anders had het sowieso een erg gezellige klus geworden :shock:
Afijn. Wij hebben een ontheffing om de straat te blokkeren, dus deden wij dit ook. Een personenauto kon er nog net passeren. Wij hadden ook geen ruimte om meer opzij te gaan, met een Mercedes Ategro met een container geladen en ook de verhuislift naar de 1e verdieping (later nog naar de 2e) uitgeschoven.

Waar het ons toen ineens om ging: Komt er een vrachtwagen van CSU aan, die op 'spoorwielen' reed. Waar hij exact mee bezig was, kon ik niet zien, maar er zat oa iets van een borstel in de rails en een afzuiginstallatie onder de auto boven de rails. Natuurlijk kon meneer er niet langs met zijn vrachtwagen, wat een leuke discussie opleverde.
Hij kon vertellen dat hij dit rondje regelmatig reed, om de rails schoon te houden, 'voor het geval dat er een tram langs komt'.
Uiteindelijk is hij met veel wikken en wegen achteruit gereden, en heeft omgereden, om vervolgens weer achteruit naar ons toe te komen, om zijn weg (dus aan de andere kant van onze vrachtwagens) te vervolgen.

Wat is er precies de reden van dat dit werk op 'regelmatige' basis gebeurt op een trambaan die niet meer gebruikt wordt? Jawel, de bovenleiding was ook nog aanwezig.

Bij het spoor weet ik het wel, maar dit is toch niet iets van 'roestrijden'?
Of wordt dat spoor bij de Provenierssingel gebruikt om een rondje te rijden bij stremmingen oid?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Tramsporen die niet gebruikt worden wel blijven berijden

Berichtdoor Suus » Vr 07 Sep 2012, 18:57

Tramrails in de weg hebben de neiging opgevuld te raken met zand, bladeren en andere vuiligheid. Dat moet regelmatig gereinigd worden en daar zijn die wagens voor.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tramsporen die niet gebruikt worden wel blijven berijden

Berichtdoor Thom91 » Vr 07 Sep 2012, 19:29

Dit was de spoorstofzuiger, die ook het conventionele spoor schoon maakt. Haalt al het vuil tussen de rails vandaan.
Ik denk overigens dat het ook een beetje voor roestrijden is hoor, anders moet je bij opnieuw ingebruikname veel meer onderhoud plegen. ;)
Komt wel goed schatje.

TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: Vr 02 Jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Tramsporen die niet gebruikt worden wel blijven berijden

Berichtdoor TheKnitter » Vr 07 Sep 2012, 19:39

Oké, bedankt voor de verhelderende uitleg :D Vond 't er maar lomp uitzien :mrgreen:

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Tramsporen die niet gebruikt worden wel blijven berijden

Berichtdoor zone5324bericht... » Vr 07 Sep 2012, 19:42

je zei het zelf al, er kwam een veegwagen voor de rails aan en zoals de vorige reacties al aangeven, is dit niet om bijv contact wielen/rails in stand te houden, maar om de rails schoon te houden...

de RET heeft inderdaad een contact met een schoonmaakbedrijf om dit voor alle rails te blijven doen, ook al wordt er geen reguliere tramverbinding over gereden, rails liggen er niet alleen voor de reguliere dienst en de Provinierssingel is een belangrijke uitvalsweg voor als voorlangs CS gestremd is...

de discussie vond ik wel apart, omdat het een wagen op gewone wielen betreft met een onderstel om op de rails te kunnen rijden, dus dat onderstel inklappen en het is een gewone vrachtwagen, die zo achteruit kan en via een andere weg de rails achter jullie kan bereiken...
Dan wordt er een stukje van 10 tot 20 meter even niet geveegd, alsof de rest van de rails met de komende herfstperdiode niet nog veel vaker geveegd zullen moeten worden...

maar je maakt nog eens wat mee op deze manier... ;-)

TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: Vr 02 Jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Tramsporen die niet gebruikt worden wel blijven berijden

Berichtdoor TheKnitter » Vr 07 Sep 2012, 19:46

Haha, zo dachten wij ook. Die man echt van "Maar daar MOET ik ook langs rijden" :roll:
Terwijl meneer achteruit rijdt, kwam het volgende slachtoffer de straat in. Vrachtwagen met betonmolen :mrgreen:
Deed keurig wachten tot CSU weg was, en reed toen de straat in :shock: Ik weet niet van welke planeet die chauffeur kwam, maar die kon toen ook achteruit :lol:

Gebruikersavatar
htm_tram
Berichten: 1111
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 08:35

Re: Tramsporen die niet gebruikt worden wel blijven berijden

Berichtdoor htm_tram » Vr 07 Sep 2012, 19:49

De HTM heeft er 2 voertuigen voor, de gele en witte zuigwagen, bij ons in het museum staat er ook nog een tram zuigwagen. Hij zuigt niet meer dacht ik maar hij heeft wel het tramnet in 2009/2010 sneeuw vrijgemaakt. Overigens worden de wissel 1 x per 1 of 2 weken schoon gespoten met een hogedrukspuit.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4063
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Tramsporen die niet gebruikt worden wel blijven berijden

Berichtdoor Etienne » Vr 07 Sep 2012, 20:31

Check, zag vanochtend de wagen buitenrijden en vanmiddag waren ze bezig op het traject van lijn 17 na de Zoutmanstraat.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Tramsporen die niet gebruikt worden wel blijven berijden

Berichtdoor deadlock » Zo 09 Sep 2012, 13:54

htm_tram schreef:De HTM heeft er 2 voertuigen voor, de gele en witte zuigwagen, bij ons in het museum staat er ook nog een tram zuigwagen. Hij zuigt niet meer dacht ik maar hij heeft wel het tramnet in 2009/2010 sneeuw vrijgemaakt. Overigens worden de wissel 1 x per 1 of 2 weken schoon gespoten met een hogedrukspuit.

Voor de sneeuw hebben ze dit jaar een GTL omgebouwd tot pekeltram :idea:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten