Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Michael » Ma 10 Sep 2012, 16:10

Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

AMERSFOORT - Op spoorwegovergangen zijn dit jaar al zeven mensen overleden die ondanks waarschuwingssignalen voor een aankomende trein toch nog even het spoor wilden oversteken. Vanaf 2007 stagneert de daling van het aantal doden, nadat dat de vijf jaar ervoor was gedaald.

Lees verder op: http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen/ ... d-hoog.ece
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 10 Sep 2012, 17:45

En dan te bedenken dat het zo makkelijk is om even te wachten.
Leven, en laten leven.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor The best » Ma 10 Sep 2012, 18:10

Kan het aan mij liggen, of vind ik 7 niet zo heel veel?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Suus » Ma 10 Sep 2012, 18:45

Zeven keer een machinist met een trauma, zeven families die hun geliefde moeten missen door zijn haast, zeven keer vele omstanders die het leed voor hun ogen zien gebeuren en zeven keer duizenden treinreizigers die last hebben. In die zin is zeven altijd te veel.
Rame à l'approche

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor The best » Ma 10 Sep 2012, 19:41

Dat klopt, maar ik vind het totaal niet hoog eigenlijk.

Milco
Berichten: 3563
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Milco » Ma 10 Sep 2012, 19:46

Het zouden er toch echt 0 moeten zijn/worden. Hoe vaak lees je niet op http://www.ns.nl dat er ergens geen treinen rijden door een aanrijding. Er moet gewoon meer aandacht aan besteed worden en hogere boetes bij het overschrijden van een rood spoorboomlicht. Want het kost toch geen moeite om even te wachten tot de bomen weer veilig omhoog zijn én de rode lampen gedoofd zijn.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Klaasje
Berichten: 5987
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Klaasje » Ma 10 Sep 2012, 20:07

Twee dingen:
  • Hoge boetes hebben geen zin zolang de pakkans erg laag is.
  • Naar mate er minder overwegen zijn zullen ook steeds minder mensen het gevaar van een overweg kennen. Dat kan leiden tot roekeloos gedrag bij mensen die er niet bekend mee zijn. Dat is geen reden om over te mogen steken door rood maar het speelt wel mee.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 894
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor nvdw » Ma 10 Sep 2012, 20:52

Betere verklaring (maar geen excuus): overwegen met extreem lange wachttijden. Vooral overwegen vlakbij stations die dichtgaan terwijl de aankomende trein nog aan het perron moet stoppen zijn wat dat betreft 'hotspots'.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor R-Flow » Ma 10 Sep 2012, 21:27

Klaasje schreef:Twee dingen:
Hoge boetes hebben geen zin zolang de pakkans erg laag is.

Cameratoezicht is anno 2012 uiteraard nog steeds een futuristisch en onhaalbaar concept.

Klaasje
Berichten: 5987
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Klaasje » Ma 10 Sep 2012, 21:35

R-Flow schreef:
Klaasje schreef:Twee dingen:
[list][*]Hoge boetes hebben geen zin zolang de pakkans erg laag is.

Cameratoezicht is anno 2012 uiteraard nog steeds een futuristisch en onhaalbaar concept.

Uiteraard. Daarom gaan we alle zendtijd van Opsporing verzocht wijden aan overwegzondaars in plaats van aan ernstige criminelen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Wubbo » Ma 10 Sep 2012, 22:38

R-Flow schreef:
Klaasje schreef:Twee dingen:
Hoge boetes hebben geen zin zolang de pakkans erg laag is.

Cameratoezicht is anno 2012 uiteraard nog steeds een futuristisch en onhaalbaar concept.

En dan? Een wandelaar herkennen aan zijn spijkerbroek en Nike-schoenen? :?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Vinny » Ma 10 Sep 2012, 22:44

Er is notabene cameratoezicht op een aantal overwegen. Dat helpt geen zier :(
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Geert » Ma 10 Sep 2012, 23:01

Waren de 7 overledenen ook allemaal voetgangers/fietsers of waren dit ook automobilisten? Is er nog een trend in het soort overweg? (AHOB, AKI of onbewaakt)

Klaasje
Berichten: 5987
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Klaasje » Ma 10 Sep 2012, 23:04

Aki's zijn er bij mijn weten vrijwel niet meer. Maar op de website van het ILenT kan je vast meer vinden.

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor avl » Ma 10 Sep 2012, 23:52

In dit document nog niet een inzicht waar ongevallen plaats vinden. Wel in grafiek dat er nog een groot aantal onbewaakte en bewaakte overgangen is.

Ben wel benieuwd naar overzicht van ongevallen op overwegen.
Type overweg, weersomstandigheden maar ook leeftijden. Want kom in diverse berichten ook tegen dat jongeren (en vooral mannen) meer risico's nemen maar wel sneller zijn dan ouderen die nog wel eens moeite hebben met passeren overweg.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor iljitsch » Wo 19 Sep 2012, 10:53

nvdw schreef:Betere verklaring (maar geen excuus): overwegen met extreem lange wachttijden. Vooral overwegen vlakbij stations die dichtgaan terwijl de aankomende trein nog aan het perron moet stoppen zijn wat dat betreft 'hotspots'.

Het zou heel goed kunnen dat die overgangen bij stations juist extra gevaarlijk zijn omdat je daar gauw in de verleiding komt om nog even over te steken om zo je trein te halen. Ik heb me bij metrohalte Nootdorp ook wel een paar keer in moeten houden om dit niet te doen (en gelukkig wel de metro gehaald door na het omhoog gaan van de bomen een sprintje te trekken).

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Ennes » Wo 19 Sep 2012, 11:58

Het grootste probleem is dat men tegenwoordig altijd haast heeft, men ziet letterlijk vaak alleen de trein die men wil halen, en de rest van de wereld lijkt te verdwijnen. Naast de 7 slachtoffers zijn er ook nog vele bijna aanrijdingen, en nog veel meer gevallen, waarbij het gelukkig wel goed gaat.

Maar zolang men nog steeds de meest vreemde capriolen uithaalt om een paar minuten eerder te kunnen zijn, zal je dit altijd blijven houden.

Natuurlijk komen hier reacties op, dat je anders wel eens je aansluiting zou kunnen missen enz enz, maar gewoon een paar minuten eerder vertrekken, en je hebt nergens last van, en als dat niet mogelijk zou zijn, dan gewoon incalculeren dat je reis wat langer duurt.

Natuurlijk zijn er nog mogelijkheden om op vele plaatsen ongelijkvloerse kruisingen te maken, maar daarover kan je stellen, hoeveel mag roekeloos gedrag van een individuele burger kosten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor fogeltje » Wo 19 Sep 2012, 14:04

Ennes schreef:Natuurlijk komen hier reacties op, dat je anders wel eens je aansluiting zou kunnen missen enz enz
Als je vervolgens een trein kopt dan heb je wel je laatste aansluiting gemist. Dat is dan wel weer gunstig. Je zult je nooit meer hoeven te haasten.

Ik snap het ook niet. Ik vertraagd en levend op mijn bestemming aan dan dat ik op tijd bij de begrafenisondernemer beland. Ik heb wel eens een bus gemist omdat ik voor gesloten spoorbomen stond in Helmond (uitstappen op perron 2 en de spoorbomen zijn gesloten omdat op spoor 1 een trein klaar stond, in zo een geval gaat "dan ga je maar wat eerder van huis weg" overigens niet op). Het had waarschijnlijk makkelijk gekund, de trein was nog niet in beweging (kon op dat moment niet beoordelen of de deuren wel al dicht waren enzo), maar heb het toch maar niet geriskeerd.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor iljitsch » Wo 19 Sep 2012, 14:19

De grap is natuurlijk dat iemand die rent om z'n aansluiting te halen niet de tijd neemt om na te denken of een kwartier later thuis wel opweegt tegen het risico om onder een trein te komen.

Ik heb ooit een bekeuring gekregen voor het in een al rijdende trein te springen, en daarna hier toch eens over nagedacht. Nu gedraag ik me wat relaxter op dit gebied, maar de aandrang om even een tandje bij te schakelen om nog net iets te halen blijft.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor deadlock » Wo 19 Sep 2012, 14:50

Ennes schreef:Natuurlijk zijn er nog mogelijkheden om op vele plaatsen ongelijkvloerse kruisingen te maken, maar daarover kan je stellen, hoeveel mag roekeloos gedrag van een individuele burger kosten.

Inderdaad. Wat mij betreft maken ze overgangen alleen ongelijkvloers als er overlast is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5987
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Klaasje » Wo 19 Sep 2012, 14:55

Verkeerskundig is het om meerdere redenen gewoon beter om een ongelijkvloerse kruising te maken.
  • De veiligheid wordt er beter van.
  • De doorstroming van het reguliere maar ook van het treinverkeer verbeterd (geen stop-door meer!)
  • Mensen die van de trein gebruik moeten maken kunnen later van huis weg. Dan is er dus sprake van minder reistijd én dus van reistijdbaten.

Daar staat tegenover dat het best een hoop geld kost en dat het niet overal makkelijk inpasbaar is.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 894
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor nvdw » Wo 19 Sep 2012, 15:27

Het is jammer dat het bericht van ProRail weinig meer informatie bevat dan het aantal ongevallen / doden. Natuurlijk is tussen de bomen door lopen/fietsen/rijden om heel goede redenen niet toegestaan en levensgevaarlijk. Waarschijnlijk kan een psycholoog wel de goede term gebruiken voor de gemankeerde risicoafweging van de 'jaywalker' op overwegen (aansluiting halen versus potentieel dodelijk ongeval).

De afgelopen dertig, veertig jaar is het aantal doden bij overwegen juist sterk gedaald, maar dit is altijd stapsgewijs gebeurd, en niet in gelijke tred met de algemeen dalende aantallen verkeersslachtoffers. Blijkbaar zijn we nu weer op een 'ondergrens' aangekomen doordat de huidige infrastructuur niet meer voldoet. Dat mensen 'eerder' geneigd zijn om gevaarlijke capriolen bij het spoor uit te halen, geloof ik niet zo. Ik denk niet dat dat zoveel anders is dan tien, twintig of dertig jaar geleden. De daling in de ongevalscijfers is voornamelijk behaald door overwegen beter te beveiligen (van niets of AKI naar AHOB) of ze zelfs te sluiten. Interessant leesvoer: een studie van de SWOV anno 1985 (PDF).

Het probleem is mijns inziens dat in veel gevallen zowel het verkeer op de kruisende weg als op de spoorbaan aanmerkelijk is toegenomen. Op een traject als Utrecht-Driebergen of Weesp-Hilversum (tweesporig, veel ongelijkvloerse kruisingen bij stations en in verstedelijkt gebied) hebben we het op sommige tijdstippen over minstens acht treinen per uur per richting. Zeker in combinatie met een wachtende trein op een perron vlak voor een overweg zijn de wachttijden dan aanzienlijk.

Wat Klaasje zegt is dus geheel juist: de beste overweg is geen overweg. Een overweg waar een zwaar en moeilijk te remmen voertuig als een trein met snelheden tot 140 km/uur ander (weg)verkeer kruist heeft, ook al is de beveiliging in orde, enorme risico's. Helaas hebben we in het verkeer vaak te maken met suboptimale situaties omdat deze in de loop der tijd nu eenmaal zo zijn ontstaan.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor iljitsch » Wo 19 Sep 2012, 15:45

Je wilt ook niet kilometers moeten omrijden omdat er geen overweg is...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Ardan » Wo 19 Sep 2012, 15:49

Er moet toch ergens een afweging worden gemaakt. Zoals hierboven al werd opgemerkt, hoeveel geld moet je gaan uitgeven aan stom gedrag van een reiziger? Het liefste vervang je een overweg door een tunnel of een viaduct, maar dat kost klauwen vol met geld. Als de hoeveelheid verkeer dat ervan gebruik zou maken te weinig is, dan wordt die overweg maar helemaal gesloten.
Voorbeeld in de Achterhoek: tussen Ruurlo en Lichtenvoorde zijn enkele jaren terug behoorlijk veel overwegen gesloten, zonder alternatief. Er was maar zo weinig verkeer dat ze net zo goed op te heffen waren. Dat zal altijd worden afgewogen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Aantal doden op overwegen onverminderd hoog

Berichtdoor Geert » Wo 19 Sep 2012, 21:05

Ennes schreef:Het grootste probleem is dat men tegenwoordig altijd haast heeft, men ziet letterlijk vaak alleen de trein die men wil halen, en de rest van de wereld lijkt te verdwijnen.

Is dat iets van tegenwoordig? Dat is denk ik niet iets van de laatste tijd. Overigens is - zonder gevaarlijke capriolen goed te keuren - "je gaat maar wat eerder van huis weg" een beetje een dooddoener, je hebt niet altijd invloed op bijvoorbeeld de overstaptijd tussen bus en trein.

Ik denk trouwens dat veel mensen die hun trein proberen te halen wat last hebben van extra adrenaline. Misschien dat ze daarom gemakkelijker geneigd zijn om gevaarlijke dingen te doen, zelfs als het ze amper tijdswinst oplevert.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten