Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Dagren »

Ik dacht eigenlijk dat alleen arriva van de sterabonnementen af ging stappen en op eigen abonnementen over zou gaan. Maar nou hoorde ik vandaag dat alle vervoerders op hun eigen regionale reisproducten overstappen. Weten jullie hier wat meer van? Dit kan toch nooit gaat werken? In Zuid-Holland zit je al met een stuk of zes vervoerders. (Connexxion, RET, HTM, Veolia, Arriva en Qbuzz) Moet je dan straks met drie abonnementen rondlopen voor sommige trajecten?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Freek »

Vrijwel alle vervoerders gaan van de sterabo's af. Welke producten daar voor terug komen hangt af van de vervoerder en de opdrachtgever . Breng komt in iedergeval met 3 drie vervangende producten.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Tochjo »

Heb je meer informatie over die vervangende producten? Ik had eigenlijk de hoop dat verschillende concessieverleners samen iets op poten zouden zetten, zoals ze ook met het concessiegrensoverschrijdende product Dalkorting Oost-Nederland hebben gedaan.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Freek »

Er wordt gewerkt aan een concessiegrens overschrijdend scholierenabonnement binnen in ieder geval gelderland en SAN. De andere twee producten zijn een 100% afkoopbaar abonnement die ook in een scholierenversie verschijnt. Of deze concessiegrensoverschrijdend zijn is nog niet definitief en kan beide kanten opvallen. Prijzen zijn nog nietmet het100% zekerheid vastgesteld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Daniel »

Dat lijkt dan op zich wel heel sterk op de Arriva abonnementen. Die hebben tegenwoordig een DalVrij, DalVoordeel en AltijdVrij voor de bus. Nadeel van dergelijke abonnementen is alleen wel dat men juist geen alternatief biedt voor de typische gebruiker van een abonnement, namelijk de forens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door zone5324bericht... »

het schijnt er op neer te komen, dat straks Altijdkorting landelijk van toepassing is en dus ook grensoverschrijdend en dat er daarnaast per vervoerder of vervoersgebied nog aparte kortingsproducten beschikbaar zullen komen...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Freek »

DAniel, dat laatste snap ik niet. De forens kan bij een Breng alleen maar 100procent afkoopbaarnemen, dus is het ook een alternatief voor de forens. Bij Arriva is er volgens hun website geen dal vrij alleen een altijd vrij Achterhoek of Rivierenland en is daarmee dus ook een alternatief. Enige wat dan nog telt is de prijs per maand. Zoals gezegd kan ik de prijs voor Breng nog niet melden, met Arriva moet je behoorlijk veel reizen om het er uit te halen.

En er schijnen inderdaad vervoerders te zijn die stellen dat er geen vervangers voor sterabo's nodig zijn omdat er al reizen-op-saldo mogelijk is eventueel icm een kortingsproduct. Zone5342bericht, Altijdkorting is al landelijk operationeel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Daniel »

Nee, 100% is juist geen alternatief voor de forens. Of nouja, het is wel een alternatief als in dat het ook een product is waarmee je ritten geen saldo kosten maar wel weer aardig aan de prijs. Voor wat Arriva rekent voor een Altijd Vrij Achterhoek kan je bv., als je een kort stukje reist, liefst drie 1-sterabonnementen kopen bij Connexxion. En die sterabonnementen zijn als je vijf dagen in de week naar het werk reist al voordeliger dan reizen op saldo, zelfs als je met Altijd Korting reist.

Jammergenoeg heeft Arriva nog geen tarieven voor de nieuwe abonnementen in Zuid-Holland op de site staan, daar schijnt men namelijk volgens de schermen in de bussen wel met verschillende varianten ervan te komen. Namelijk voor de trein, streekbus, stadsbus, Qliner en combinaties daarvan (tja, lekker overzichtelijk wordt het dan ook)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Freek »

Wacht dan eerst de prijsstellingen die de vervoerders hanteren buiten Arrriva in de Achterhoek en Rivierenland even af voordat er iets geroepen wordt. Oordelen kan pas op het moment dat de prijzen bekend zijn.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Tristan »

Dagren schreef:Weten jullie hier wat meer van? Dit kan toch nooit gaat werken?
Het werkt nu al niet en in de toekomst gaat het idd ook niet werken.

Nu heb je in het ene concessiegebied kortingsproduct A nodig, reis je ook door een ander concessiegebied of met een andere vervoerder, heb je weer kortingsproduct B nodig, maar die botsen met elkaar als ze op één ov-chipkaart staan, dus heb je meer kaarten nodig.

Vernieuwing is goed, maar dan moet het wel een verbetering zijn. Vroeger was het tenminste helder (en dus beter): los kaartje voor de zeer incidentele reiziger, strippenkaart voor de incidentele reiziger en een (ster)abonnement voor de forens en andere frequente reizigers.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door wouter*** »

Tristan schreef:Nu heb je in het ene concessiegebied kortingsproduct A nodig, reis je ook door een ander concessiegebied of met een andere vervoerder, heb je weer kortingsproduct B nodig, maar die botsen met elkaar als ze op één ov-chipkaart staan, dus heb je meer kaarten nodig.
wat ik niet zo goed begrijp, is dat voor heel veel reizigers (waaronder ikzelf) een kortingsproduct helemaal geen alternatief is.
blijkbaar willen de vervoerbedrijven de zeer frequente reizigers wegpesten uit het openbaar vervoer.
Tristan schreef:Vernieuwing is goed, maar dan moet het wel een verbetering zijn. Vroeger was het tenminste helder (en dus beter): los kaartje voor de zeer incidentele reiziger, strippenkaart voor de incidentele reiziger en een (ster)abonnement voor de forens en andere frequente reizigers.
ik vind het sowieso belachelijk dat ze zeggen dat de ov-chipkaart makkelijk is omdat je één en dezelfde kaart voor al het ov hebt, maar het is juist het tegenovergestelde, alle vervoerders hebben een verschillend tarief en verschillende producten.
als je met meer vervoerders reist, ben je dus veel duurder uit omdat er géén landelijk vervoerbewijs meer is
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door huibf »

Freek schreef:Er wordt gewerkt aan een concessiegrens overschrijdend scholierenabonnement binnen in ieder geval gelderland en SAN. De andere twee producten zijn een 100% afkoopbaar abonnement die ook in een scholierenversie verschijnt. Of deze concessiegrensoverschrijdend zijn is nog niet definitief en kan beide kanten opvallen. Prijzen zijn nog nietmet het100% zekerheid vastgesteld.
In Brabant komt er naast de 34% korting voor 12 t/m 18 jaar, en het Jeugdabonnement van 78,60 en de dalurenkorting van 40% voor iedereen in Januari 2013 een abonnement voor 16 t/m 18 jaar van ongeveer 40 euro per maand (tot sept 2015)
Alleen geldig in de bussen van Hermes, Arriva en Veolia van Brabant. Niet geldig bij andere vervoerders
Voor de grensoverschreidende lijnen 101,400,401 en 402 worden de geldigeheden en tarieven nog bekeken ook voor lijn 99 wordt nog onderhandeld waar de geldigheidsgrens is en of ook in Breng-bussen de tarieven gelden.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door midnet »

het zou eigenlijk al jaaaaaaaren geleden hebben moeten plaatsvinden-afschaffen van alle reiszoveeljewil ABO-ik heb nog folders van wat nu BRENG heet dat die in 2009 of zo in die regio zouden worden afgeschaft. Maar zoals je weet ging het niet zo snel met dat chipgedoe. in Brabant zijn de ABO's per zone in feite al afgeschaft en het streven is om vrijwel overal dat zo in te richten-dus enkel kortingsprodukten en elk ritje -al kan dat dan wat gereduceerd zijn- betalen.
En ja-we gaan dus, zoals ook hier al zo vaak gezegd, terug naar de situatie van 1950 (al waren er toen wel ABO's-vaak nog met gerantsoeneerde plaatsen) en elk ritje bij elk apart bedrijf betaal je ook maar apart-alleen niet met dubbeltjes en kwartjes, maar met die verd..de chip.
Je hebt toch veel liever een lege bus met 2-3 mensen die jou wel betalen als een volle bus met mensen die al betaald hebben aan een ander?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door zone5324bericht... »

wouter*** schreef:ik vind het sowieso belachelijk dat ze zeggen dat de ov-chipkaart makkelijk is omdat je één en dezelfde kaart voor al het ov hebt
maar dit klopt wel, dat alleen het product op de kaart per gebied en/of vervoerder kan verschillen, dat is dan weer wat anders en inderdaad was dit met ster-abonnementen niet zo.
je moet de ovc dus zien als strippenkaart en daar kan je inderdaad door heel het land gebruik van maken...
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Dagren »

Goh, ik denk: Eens kijken wat voor trajecten in mijn omgeving dit voor gevolgen in de portemonnee heeft.

Blijkt gewoon dat op saldo reizen op veel trajecten 30-50 euro goedkoper is dan een abonnement. En dan heb ik het 23 werkdagen tellende oktober als voorbeeld genomen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Daniel »

En wat voor afstanden gaat het dan om? Voor reizen die normaal net over een zonegrens gaan kan reizen op saldo immers veel voordeliger uitpakken.
Zelf reis ik 3,6 km enkele reis met de bus binnen Utrecht en dan is op saldo reizen ongeveer 10 euro per maand duurder. Met een kortingsproduct zou het ongeveer gelijk uitkomen, maar dan betaal je nog voor het product waardoor het zelfs nog wat duurder wordt. Daarnaast biedt een jaarabonnement nu nog het voordeel dat je 2 maanden per jaar "gratis" reist, terwijl je op saldo die twee maanden ook gewoon mag betalen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Vinny »

Ik heb al vaker gezegd: regionale overheden hebben te veel vrijheid in het aanbieden van producten. Het had veel simpeler moeten zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door fogeltje »

zone5324bericht... schreef:
wouter*** schreef:ik vind het sowieso belachelijk dat ze zeggen dat de ov-chipkaart makkelijk is omdat je één en dezelfde kaart voor al het ov hebt
maar dit klopt wel, dat alleen het product op de kaart per gebied en/of vervoerder kan verschillen, dat is dan weer wat anders en inderdaad was dit met ster-abonnementen niet zo.
je moet de ovc dus zien als strippenkaart en daar kan je inderdaad door heel het land gebruik van maken...
Ik heb twee OV-chipkaarten nodig :')
"Een touringcar is geen bus"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Tristan »

Als sterabonnementen afgeschaft gaan worden, wordt het voor mij wel heel ingewikkeld -o-

Reizen zonder korting:
Met lijn 195:
Heen 20 x € 4,42 = € 88,40
Terug 20 x € 4,35 = € 87,00
Totaal per maand: € 175,40

Met lijn 295:
Heen 20 x € 4,15 = € 83,00
Terug 20 x € 4,28 = € 85,60
Totaal per maand: € 168,60

Reien met Altijd Korting:
Met lijn 195
Heen 20 x (80 % x € 4,42) = € 70,72
Terug 20 x (80 % x € 4,35) = € 69,60
Altijd Korting 1/12 x € 165 = € 13,75
Totaal per maand: € 154,70

Met lijn 295
Heen 20 x (80 % x € 4,15) = € 66,40
Terug 20 x (80 % x € 4,28) = € 68,48
Altijd Korting 1/12 x € 165 = € 13,75
Totaal per maand: € 148,63

De sterabonnement die ik gebruik kost € 145,15. Kortom: ik ben ALTIJD duurder uit als ik op saldo reis :neg: . Logisch dus dat ik fel tegen afschaffen van de sterabonnementen ben! :evil:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door webguy »

Welgeteld 3 euro meer... Ik weet niet hoeveel jij verdient, maar de tijd die het je koste om de post te tikken en het uit te rekenen ben je die 3 euro vast weer terugverdiend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Suus »

Iets meer, omdat bij jaarkaarten het twaalf maanden halen, tien maanden betalen is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Iets meer, omdat bij jaarkaarten het twaalf maanden halen, tien maanden betalen is.
Idd, als ik een jaar kaart zou nemen is de prijs omgerekend per maand € 120,96, dus is op saldo reizen minimaal € 28,63 per maand duurder!

En het gaat mij niet om het geld, maar om het principe. De ov-chipkaart had voor de reiziger kostenneutraal ingevoerd moeten worden en bijna € 30,- duurder noem ik niet echt (lees: echt niet) kostenneutraal
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Freek »

Nee reizen op saldo zou kosten neutraal worden ingevoerd. Dat is een duidelijk verschil.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door wouter*** »

Tristan schreef:Als sterabonnementen afgeschaft gaan worden, wordt het voor mij wel heel ingewikkeld -o-
in mijn situatie wordt het nog veel ingewikkelder, ik reis overal met de bus heen.
even een overzicht:

heenweg naar mijn school €4,51
terug via een andere route €7,38
totaal per dag €11,89
per werkweek €59,45
per maand €273,47
per jaar €3281,64

daarnaast reis ik in mijn vrije tijd heel veel maar dat is zeer wisselend.
nu betaal ik per jaar €720,- en op saldo €3281,64 (met altijd korting product krijg ik 40% korting = €1968,99 + €165 voor het product)
voor mij wordt het dan dus €1413,99 duurder (met altijd korting) en daar is nog niet eens het weekend bij opgeteld
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sterabonnementen / Regionale reisproducten

Bericht door Geert »

Tristan schreef:En het gaat mij niet om het geld, maar om het principe. De ov-chipkaart had voor de reiziger kostenneutraal ingevoerd moeten worden en bijna € 30,- duurder noem ik niet echt (lees: echt niet) kostenneutraal
Niet kostenneutraal voor elke reis, maar kostenneutraal voor alle reizen bij elkaar. Dat je vanaf de ene halte meer betaalt en vanaf de andere halte juist weer minder is niet te vermijden, maar gemiddeld moeten er dus niet meer inkomsten zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten