Online transactieoverzicht klopt niet met online saldo

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
marjotrein
Berichten: 2
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 12:41

Online transactieoverzicht klopt niet met online saldo

Bericht door marjotrein »

Hallo,

Ik vroeg me af of dit verschijnsel iemand bekend voorkomt: Het opgeladen saldo op OV chipkaart van mijn zoon komt niet overeen met de som van de online transacties plus restsaldo - er ontbreekt saldo!

Zelf reis ik niet of nauwelijks op saldo maar mijn zoon heeft sinds een maand een OV kaart. Hij is verstandelijk gehandicapt. Op zich gaat het zelfstandig reizen met het openbaar vervoer goed. Ik controleer via de website of hij niet te vaak vergeet uit te checken. Hij is het nu in een maand drie keer vergeten, maar op een totaal van 62 transacties is dat niet zo veel. Alleen viel mij nu iets op. Ik heb het totaal van zijn reiskosten vergeleken met het actuele saldo in het transactieoverzicht, en dat komt niet overeen met het saldo dat sinds aanvang gebruik kaart op de kaart is geladen. Rekening houdend met de drie keer niet uitchecken ontbreekt er 9,19 Euro.

De berekening:
Er is in totaal 110 Euro op de kaart geladen sinds ingebruikneming op 20-8-2012 - af te lezen in transactieoverzicht.
De som van de reiskosten van de 62 transacties sinds de ingebruikname in het overzicht is 65,97 Euro.
Drie keer niet uitgecheckt : 12 Euro.
Actueel saldo: 22,84 Euro.
65,97 + 12 + 22,84 = 100,81
Van de 110 Euro saldo ontbreekt er 9,19... hoe kan dit? :shock:

Herkent iemand dit?
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Online transactieoverzicht klopt niet met online saldo

Bericht door VIRM »

Ik kan mij even niet bedenken waardoor het verschil komt (andere ongetwijfeld wel), maar je weet dat in gevallen van niet-uitcehcken je geld terug kan vragen bij de vervoerder? Gewoon even naar de website van de vervoerder gaan en een formulier invullen. :)

Overigens dapper dat je zoon alleen in het OV reist! :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Online transactieoverzicht klopt niet met online saldo

Bericht door Suus »

Het kan zijn dat er transacties ontbreken, vooral zeer recente transacties willen nog wel eens een paar dagen later verschijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Online transactieoverzicht klopt niet met online saldo

Bericht door webguy »

En soms kan dat weken duren... Zowel bij de vervoerder als TLS zitten er soms vertragingen
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Online transactieoverzicht klopt niet met online saldo

Bericht door hauptbahnhof »

En belangrijker nog, is die kaart echt geregistreerd voordat hij gebruikt werd?
marjotrein
Berichten: 2
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 12:41

Re: Online transactieoverzicht klopt niet met online saldo

Bericht door marjotrein »

Hallo, bedankt voor de reacties.. ik zal even antwoorden:

Wat betreft het ontbreken van transacties - dat geloof ik niet - hij reist alleen met RET en NS, wordt elke nacht online geupdate, en alles nu is tot de laatste rit gistermiddag te zien.
Ook denk ik in dat geval dat actuele saldo online wel overeen zou moeten komen met transactieoverzicht online - zelfs als het werkelijke saldo op de kaart nog niet online is geactualiseerd :|


Ja ik heb inderdaad het saldo teruggevraagd voor het vergeten uit te checken. Eén keer is dat ook al teruggestort. Voor die twee andere gebeurt dat hopelijk ook nog. Wel fijn dat dat kan, anders werd het wel erg duur! Maar de vrijheid die hij ervoor terugkrijgt is ook wat waard. Dapper.. ach zelf denkt hij daar wat makkelijker over en vindt ook dat hij altijd heel aardige mensen tegenkomt 8-)

Tenslotte: ja de kaart is online op naam aangevraagd en er is meteen voor het eerste gebruik een account bij gemaakt. Daarom zou in theorie alles moeten kloppen! Mijn eigen kaart heb ik inderdaad niet meteen geregistreerd dus ben ik niet zeker van beginsaldo e.d. maar bij die van hem wel.

Ik heb deze vraag over verdwenen saldo ook gesteld aan klantenservice OV chipkaart website, ben benieuwd of die er een verklaring voor hebben!
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Online transactieoverzicht klopt niet met online saldo

Bericht door VIRM »

Het woordje 'vrijheid' kan ik beamen. ;) Ik ben zelf gehandicapt (visueel beperkt) en ik heb vroeger ooit in'zo'n gehandicaptenbusje gezeten. Daar ben ik gillend weggegaan. :mrgreen:

Als al je transacties kloppen en er gewoon zijn en je rekensom klopt, dan is het denk ik het beste om te wachten op de reactie van de TLS klantenservice. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Online transactieoverzicht klopt niet met online saldo

Bericht door fogeltje »

Er kunnen transacties tussenuit vallen hoor. Als ik in mijn overzicht naar het saldo kijk, vervolgens alle laadtransacties bij elkaar optel, alle ritten bij elkaar optel en dat van elkaar aftrek, dan komt er een ander bedrag uit, omdat hier en daar enkele dingen niet in mijn transactieoverzicht staan. Het saldo wat ov-chipkaart.nl aangeeft als saldo is het werkelijke saldo dat op de chipkaart staat op het aangegeven moment (er staat een datum bij). Transacties na dat tijdstip zijn dus niet verwerkt.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten