ProRail moet werken als treinverkeer stilligt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ProRail moet werken als treinverkeer stilligt

Bericht door Daniel »

ProRail moet werken als treinverkeer stilligt

DEN HAAG – Als spoorbeheerder ProRail het treinverkeer stillegt in verband met onderhoud, dan moet er ook daadwerkelijk gewerkt worden. Die conclusie trekt de Vervoerskamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na onderzoek van een klacht die vervoerder Veolia had ingediend.

Veolia had problemen met het feit dat het spoor soms dichtgaat op last van ProRail, maar dat er vervolgens van werkzaamheden geen sprake is. In de late avond en in de vroege ochtend kwamen treindiensten te vervallen om werkzaamheden te kunnen uitvoeren.

ProRail moet uiterlijk 9 juli overeenstemming hebben bereikt met Veolia over een nieuwe planning van het onderhoud op de lijnen Maastricht-Kerkrade en Nijmegen-Venlo-Roermond. Als de partijen er voor die tijd niet uitkomen, dan kan Veolia de NMa vragen om een dwangsom op te leggen aan ProRail.

Bron: ANP via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ProRail moet werken als treinverkeer stilligt

Bericht door playertwo »

Deze uitspraak gaat verstrekkende gevolgen hebben voor het claimen van de nachtgaten door Prorail. Je kan ervan op aangaan, dat vervoerders gaan eisen dat ze wel mogen rijden, tenzij er daadwerkelijk onderhoud wordt gepleegd aan het spoor.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail moet werken als treinverkeer stilligt

Bericht door Vinny »

Betekent vooral dat het voor de reiziger nog vervelender gaat worden omdat deze wordt geconfronteerd met onaangekondigde spoorwerkzaamheden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ProRail moet werken als treinverkeer stilligt

Bericht door Daniel »

Bij "onaangekondigde spoorwerkzaamheden" stel ik me iets voor van een trein die ineens niet meer verder kan rijden omdat de spoorbaan opgebroken blijkt te zijn. Neem aan dat je bedoelt dat de werkzaamheden niet al bij het begin van de dienstregeling ingepland staan, maar dat je ze een week vantevoren in de werkzaamhedenfolder ziet ofzo.

Als reiziger vindt ik het toch echt stukken minder vervelend om een keertje een weekend met de vervangende bus te moeten wegens werk aan het spoor, dan dat dat (ik zeg maar wat) elke woensdagavond moet. Zeker als je weet dat er daadwerkelijk werkzaamheden zijn en dat er niet een bus rijdt omdat er eventueel een mogelijkheid is dat er werkzaamheden zouden kunnen worden uitgevoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail moet werken als treinverkeer stilligt

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Betekent vooral dat het voor de reiziger nog vervelender gaat worden omdat deze wordt geconfronteerd met onaangekondigde spoorwerkzaamheden.
Het kan toch nog steeds aangekondigd worden?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail moet werken als treinverkeer stilligt

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:Betekent vooral dat het voor de reiziger nog vervelender gaat worden omdat deze wordt geconfronteerd met onaangekondigde spoorwerkzaamheden.
Het kan toch nog steeds aangekondigd worden?
Planmatige werkzaamheden worden 2 jaar van te voren vastgelegd. Het herstellen van een wissel na een schouw binnen 24 uur kan niet op de reguliere manier worden aangekondigd. Incidenteel preventief onderhoud komt vaker voor dan je denkt ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ProRail moet werken als treinverkeer stilligt

Bericht door Wubbo »

Bij binnen 24 uur heb je ook niks aan wekelijks onderhoud: dat moet dan ook maar net uitkomen. Bovendien kun je dat soort kleine herstellingen vaak tijdens de reizigersdienst of in het normale patroon-nachtgat (zonder onderhoudsrooster) doen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: ProRail moet werken als treinverkeer stilligt

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Betekent vooral dat het voor de reiziger nog vervelender gaat worden omdat deze wordt geconfronteerd met onaangekondigde spoorwerkzaamheden.
Ik zat eerder te denken aan zeer onduidelijke dienstregelingen:
Stoptrein, rijdt niet op 1,2,5,8,14,27 januari; 4,8,12,27 februari...., vertrekt op 3,4 januari van spoor 3a
en allerlei andere fratsen enzo :)

Nee, geef mij dan maar gewoon
Stoptrein, rijdt niet op woensdag. Bus vertrekt aan voorzijde.
Veel duidelijker en gemakkelijker, ongeacht of er wel of niet gewerkt wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten