Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Suus » Ma 01 Okt 2012, 20:58

Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst
NS en ProRail gaan deze winter vaker de dienstregeling aanpassen als er volgens de weersverwachting kans is op flinke vorst (10 graden) of sneeuw (zeker 3 centimeter).

Om herhaling te voorkomen de toestanden in februari, toen treinen uitvielen en reizigers strandden, gaan bij verwacht winterweer treinen in de Randstad minder vaak rijden om het treinverkeer op gang te houden en de reizigersinformatie actueel, meldden de twee bedrijven maandag.

Uit onderzoek van ProRail en NS blijkt dat als deze uitgangspunten de afgelopen 10 jaar zouden zijn gehanteerd, er gemiddeld 12 dagen per jaar met een aangepaste dienstregeling gereden zou zijn.
Bron: Volkskrant

En mocht het weer dan toch anders worden, dan hebben de reizigers vette pech.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2066
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor isadora » Ma 01 Okt 2012, 21:04

Komt het toch allemaal nog goed, pffff.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor robert55 » Ma 01 Okt 2012, 21:15

12 dagen is gewoon veel op een winter die je niet verder dan zo'n 100 dagen kan oprekken
Daarbij komt dat er natuurlijk geen enkele garantie wordt dat de boel niet toch gewoon implodeert als de voorspelling niet werkt.
Dit is gewoon meer van hetzelfde :mrgreen:

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor VIRM » Ma 01 Okt 2012, 21:33

- Is dit niet een beetje veel voor die drie dagen dat er in ons landje sneeuw valt?
- Hoe zit het nu met de langere treinen? Dit werd ook afgelopen februari beloofd, en het was dus weer hutjemutje in veel kortere treinen.
- Hoe zit het nou met een Rondje-om-de-Kerk voor die 12 dagen zodat je personeel niet in Timboektoe zit terwijl hij in Ouagadougoe had moeten zitten?
- En laat mij niet lachen met informatie. Bij verstoringen honderd keer meer aan mobiel internet dan aan de omroepers. Ofwel: bij een aangepaste dienstregeling, ga met een volle accu op reis! *O*
Beul van de blindegeleidelijn

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Klaasje » Ma 01 Okt 2012, 21:34

Bovendien is zo'n nooddienst geen garantie dat de boel wel blijft draaien wanneer het fout gaat.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Geert » Ma 01 Okt 2012, 21:38

Bovendien is het ook een brevet van onvermogen.

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Klaasje » Ma 01 Okt 2012, 21:48

Het is op zich best een behoorlijk teken aan de wand dat er zo cynisch wordt gereageerd op een ov-forum waar veelal positief-kritisch wordt gereageerd. :|

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Okt 2012, 21:55

Een uitgebreider artikel staat op Treinreiziger.nl...

Ook als er temperaturen van tenminste -10 worden verwacht, zal de dienstregeling worden aangepast.

Ah, tenminste -10. Dat zijn dus wel aanpassingen als het boven nul is maar niet als het 20 graden vriest :mrgreen:

Bij een aangepaste dienstregeling zullen rijdende Sprinters en Intercity's indien mogelijk verlengt worden. Afgelopen winter werden alleen intercity's verlengt.

Hopelijk doet men dat dit jaar dan niet met onzichtbare treinstellen zoals vorig jaar. Waarbij ik me afvraag hoe men überhaupt treinen wil verlengen die normaal al op maximale capaciteit rijden en dan al amper nog plek bieden voor extra reizigers.

Gezien de lopende garantievoorwaarden voor SLT (sprinter materieel) en de nieuwste serie VIRM (intercitymaterieel) kunnen deze materieel types niet behandeld worden met anti-icing.

Tja daar heb je dan ook niet veel aan, zal je net zien dat er zo'n ijsblok van een nieuwste serie VIRM in een wissel valt en dan ligt de boel alsnog plat als het een cruciale was. Het gaat hier immers ook weer niet om hele kleine aantallen materieel die niet behandeld kunnen worden hierdoor.

Op vrijwel ieder traject blijven er minimaal twee sprinters en twee intercity's per uur rijden.

Wat dat betreft ben ik wel erg benieuwd hoe men dat met de nieuwe opzet van de NoordOost aanpakt. Je zadelt daar hoe dan ook ergens reizigers met een kwartier extra overstaptijd op als je gaan uitdunnen immers.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Thom91 » Ma 01 Okt 2012, 22:00

Wat de Noord-oost betreft zou ik Rotterdam/Denhaag - Enschede en Schiphol - Groningen/Leeuwarden gaan 'pendelen'.
Scheelt weer kruisen te Amersfoort. De 140'er laten rijden vanaf Hengelo oid..
Komt wel goed schatje.

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor VIRM » Ma 01 Okt 2012, 22:04

Geen anti-icing vanwege de garantievoorwaarden? Welke pannenkoek heeft DIT onderhandeld?

En gunst, komen ze er nu pas achter dat Sprinters hadden moeten verlengd? Een enkele DD-AR in de s4000 in de spits was tijdens de nooddienstregeling in februari een groot drama vanaf Amsterdam richting het noorden toen er bij Centraal/Sloterdijk een hele lading forenzen in moesten...
Beul van de blindegeleidelijn

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Klaasje » Ma 01 Okt 2012, 22:15

Dan denk ik dat je nog blij mocht zijn met een DDAR. :X

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor VIRM » Ma 01 Okt 2012, 22:17

Klaasje schreef:Dan denk ik dat je nog blij mocht zijn met een DDAR. :X


Denk het ook. ;) Want de reizigers van de defecte s3000 mochten nog in de s3000 van een half uurtje later. Zal ongetwijfeld een nog groter feest zijn geweest. :P
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Okt 2012, 22:25

Thom91 schreef:Wat de Noord-oost betreft zou ik Rotterdam/Denhaag - Enschede en Schiphol - Groningen/Leeuwarden gaan 'pendelen'.

Let wel, ik heb het over de nieuwe opzet he (dienstregeling 2013 valt ook nog in de komende winter :wink: )

Dan wordt het toch wat lastiger...
- 2800 Rtd - Ut en (1)1700 Gvc - Amfs / Es laten rijden zorgt voor kwartier overstap op relatie Rtd - Zl (Gvc - Zl kan dan nog via de Hanzelijn), daarnaast moet de (12)500 ergens kunnen keren op Amf wat meer wissels cruciaal maakt
- 2000 Gvc - Ut en (12)500 Rtd - Lw / Gn laten rijden zorgt voor kwartier overstap op Rtd / Gvc - Es, daarnaast moet de 1700 ergens kunnen keren op Amf wat meer wissels cruciaal maakt
- (1)1700 en (12)500 laten rijden en de 2000 en 2800 opheffen levert alleen nog een kwartier overstap voor Rtd - Es op, is gunstiger door minder extra keringen, maar je houdt er wel een kwartiersdienst Ut - Amf door terwijl met name Ut bij sneeuw een uiterst gevoelige knoop blijkt te zijn
- 1700 + 2000 en 500 + 2800 allen 1x/uur en 12500 inkorten tot Lw - Amf zal voor de overstappende reiziger het meest gunstig uitkomen, alles blijft dan met directe overstap mogelijk. Groot nadeel is alleen de ongelijke verdeling over het uur van de treinen uit Gd naar Rtd / Gvc en vanuit Ut naar Amf die het oplevert.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Geert » Ma 01 Okt 2012, 22:36

Klaasje schreef:Het is op zich best een behoorlijk teken aan de wand dat er zo cynisch wordt gereageerd op een ov-forum waar veelal positief-kritisch wordt gereageerd. :|

Nou, ik vind het een beetje jammer dat er zo makkelijk wordt teruggegrepen op 'snijden in de dienstregeling' terwijl andere maatregelen als een eenvoudiger dienstrooster gemakkelijk overboord gezet worden door NS. Als reiziger sta je niet alleen letterlijk in de kou, maar de afgelopen keren dat er treinseries preventief zijn opgeheven is meestal ook de materieelinzet niet aangepast. Je wacht dus langer op een vollere trein met vaak slechtere aansluitingen. Ik vind dat erg jammer en heb het idee dat alternatieve methoden om winterproblemen te lijf te gaan niet worden geprobeerd, misschien dat je er dan cynisch van wordt...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Vinny » Ma 01 Okt 2012, 22:42

Je moet denk ik gewoon over gaan op decentraal beleid. Gewoon bijsturing in zijn geheel afschaffen en de treinen laten rijden op de trajecten die het nog wel doen. Met als opdracht naar het personeel om zo veel mogelijk in de buurt van de eigen standplaats te pendelen. In de trein omroepen waar je als personeel hoopt heen te kunnen gaan. Zo heb ik het in de Randstad tijdens een zware storm ook wel eens meegemaakt. Als je eerlijk omroept dat er enorm veel verstoringen zijn maar dat je je best doet om nog ergens te komen dan kweek je ook meer goodwill. :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9574
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Wubbo » Ma 01 Okt 2012, 23:02

Het blijft een brevet van onvermogen, dat staat. Ik hoop alleen dat ze er nu al zo lang vantevoren achter zijn dat ze gaan snijden dat ze er ook een compleet aangepast materieel- en personeelsplan voor hebben liggen.

Over de NoordOost trouwens: als NS slim is (...) laat ze alle treinen uit Amersfoort keren in Utrecht, en rijden alleen de 2000 en 2800 (en 8800 en 9800). Dan isoleer je in ieder geval een complete tak, dat kan wel schelen.

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor VIRM » Ma 01 Okt 2012, 23:05

@Wubbo: lukraak ergens naartoe gaan is denk ik ook niet altijd haalbaar. De treindienstleiding moet weten waar je naartoe gaat en het is handig als het in de reisplanner/borden wordt geplopt.

Beter idee is gewoon alle machinisten en conducteurs de hele dag op hetzelfde traject. In plaats van Uitgeest-Amsterdam-Lelystad-Hoofddorp-Utrecht-Leiden-Amsterdam-Uitgeest doe je gewoon Uitgeest-Amsterdam continu.
Als het echt niet lukt met een 4/4 dienstregeling, doe je desnoods 3/3 maar niet automatisch terugvallen naar 2/2.
Pendelen met je materieel en personeel!
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Ardan » Ma 01 Okt 2012, 23:13

Waarom moet dat wiel elk jaar weer opnieuw uitgevonden worden? Er ligt toch een draaiboek voor dit soort dagen met een nooddienstregeling, die enkele jaren geleden is gemaakt?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Suus » Di 02 Okt 2012, 01:53

Overigens, drie centimeter sneeuw... Drie centimeter in het hele land, of alleen in Vlissingen en dat de rest van het land toch onder een nooddienstregeling gebukt mag gaan?
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor webguy » Di 02 Okt 2012, 08:10

Wie weet, want waarschijnlijk wordt de beslissing genomen de dag van te voren, niet op de dag zelf. Ivm het laden van de nooddienstregeling.
Reisinformatie/nerd

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor KM46 » Di 02 Okt 2012, 19:22

Dan zul je net zien dat er dan weer een computerstoring is, waardoor de noordienstregeling niet op tijd ingeladen kon worden :wink: /

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Daniel » Di 02 Okt 2012, 20:31

Een kaartje van de aanpassingen bij een winterdienstregeling: klik hier

Ben benieuwd hoelang het hiermee duurt voordat bv. Lage Zwaluwe plat ligt (en daarmee één van de noord-zuid hoofdlijnen). Uit het kaartje blijkt immers dat, zeer aannemelijk, de s5000 gereduceerd wordt tot een pendel Dordrecht - Breda. Die kent daarmee een kering van een uur in Dordrecht en dat met een SLT zonder anti-icing i.v.m. de garantie lijkt me het ideale recept voor de vorming van ijsklompen onder een trein :P

Nog even de condities waarbij we een winterdienstregeling krijgen in meer detail, aldus een ProRail persbericht:
ProRail en NS baseren zich voor de inzet van een aangepaste dienstregeling op de weersverwachting van onafhankelijke weerbureaus. Experts van NS en ProRail kijken naar de mogelijke impact van het weer op het treinverkeer. De dienstregeling wordt aangepast de eerste keer dat er enige sneeuw en/of vorst van minimaal -10 graden Celsius wordt verwacht, tenzij duidelijk is dat dit niet in de randstad het geval is. Daarna gelden criteria van >3cm sneeuw en/of <= -10 graden vorst.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Meltrain » Di 02 Okt 2012, 22:36

Daniel schreef:Een kaartje van de aanpassingen bij een winterdienstregeling: klik hier


Die kaart is duidelijk niet van Dienstregeling 2013. ;-)
Maar aangezien SLT en VIRM-4 blijkbaar een nogal groot risico zijn voor storingen, lijkt me het het handigst als gedurende de gehele winter alleen de treinseries die bij slecht weer geschrapt worden met SLT en VIRM-4 rijden en de overige series met ander materieel. Voorbeeld: s2100 en s5100 met VIRM-2/3, s2200 met VIRM-4 en s5000 met SLT.
Lijkt me een prima oplossing. :D
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Edwin » Di 02 Okt 2012, 22:37

Meltrain schreef:
Daniel schreef:Een kaartje van de aanpassingen bij een winterdienstregeling: klik hier


Die kaart is duidelijk niet van Dienstregeling 2013. ;-)

Misschien had er achter "een" nog "willekeurig" gezet kunnen worden, ter verduidelijking.
Edit: Volgens Spits is dit toch echt de winterdienstregeling.
Laatst gewijzigd door Edwin op Wo 03 Okt 2012, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Berichtdoor Suus » Di 02 Okt 2012, 22:52

Probeer de verschillende deelseries van VIRM maar eens uit elkaar te houden in de omloop, men heeft het nu vaak al lastig met viertjes en zesjes :')
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten