Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Suus »

Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst
NS en ProRail gaan deze winter vaker de dienstregeling aanpassen als er volgens de weersverwachting kans is op flinke vorst (10 graden) of sneeuw (zeker 3 centimeter).

Om herhaling te voorkomen de toestanden in februari, toen treinen uitvielen en reizigers strandden, gaan bij verwacht winterweer treinen in de Randstad minder vaak rijden om het treinverkeer op gang te houden en de reizigersinformatie actueel, meldden de twee bedrijven maandag.

Uit onderzoek van ProRail en NS blijkt dat als deze uitgangspunten de afgelopen 10 jaar zouden zijn gehanteerd, er gemiddeld 12 dagen per jaar met een aangepaste dienstregeling gereden zou zijn.
Bron: Volkskrant

En mocht het weer dan toch anders worden, dan hebben de reizigers vette pech.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door isadora »

Komt het toch allemaal nog goed, pffff.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door robert55 »

12 dagen is gewoon veel op een winter die je niet verder dan zo'n 100 dagen kan oprekken
Daarbij komt dat er natuurlijk geen enkele garantie wordt dat de boel niet toch gewoon implodeert als de voorspelling niet werkt.
Dit is gewoon meer van hetzelfde :mrgreen:
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door VIRM »

- Is dit niet een beetje veel voor die drie dagen dat er in ons landje sneeuw valt?
- Hoe zit het nu met de langere treinen? Dit werd ook afgelopen februari beloofd, en het was dus weer hutjemutje in veel kortere treinen.
- Hoe zit het nou met een Rondje-om-de-Kerk voor die 12 dagen zodat je personeel niet in Timboektoe zit terwijl hij in Ouagadougoe had moeten zitten?
- En laat mij niet lachen met informatie. Bij verstoringen honderd keer meer aan mobiel internet dan aan de omroepers. Ofwel: bij een aangepaste dienstregeling, ga met een volle accu op reis! *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Klaasje »

Bovendien is zo'n nooddienst geen garantie dat de boel wel blijft draaien wanneer het fout gaat.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Geert »

Bovendien is het ook een brevet van onvermogen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Klaasje »

Het is op zich best een behoorlijk teken aan de wand dat er zo cynisch wordt gereageerd op een ov-forum waar veelal positief-kritisch wordt gereageerd. :|
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Daniel »

Een uitgebreider artikel staat op Treinreiziger.nl...
Ook als er temperaturen van tenminste -10 worden verwacht, zal de dienstregeling worden aangepast.
Ah, tenminste -10. Dat zijn dus wel aanpassingen als het boven nul is maar niet als het 20 graden vriest :mrgreen:
Bij een aangepaste dienstregeling zullen rijdende Sprinters en Intercity's indien mogelijk verlengt worden. Afgelopen winter werden alleen intercity's verlengt.
Hopelijk doet men dat dit jaar dan niet met onzichtbare treinstellen zoals vorig jaar. Waarbij ik me afvraag hoe men überhaupt treinen wil verlengen die normaal al op maximale capaciteit rijden en dan al amper nog plek bieden voor extra reizigers.
Gezien de lopende garantievoorwaarden voor SLT (sprinter materieel) en de nieuwste serie VIRM (intercitymaterieel) kunnen deze materieel types niet behandeld worden met anti-icing.
Tja daar heb je dan ook niet veel aan, zal je net zien dat er zo'n ijsblok van een nieuwste serie VIRM in een wissel valt en dan ligt de boel alsnog plat als het een cruciale was. Het gaat hier immers ook weer niet om hele kleine aantallen materieel die niet behandeld kunnen worden hierdoor.
Op vrijwel ieder traject blijven er minimaal twee sprinters en twee intercity's per uur rijden.
Wat dat betreft ben ik wel erg benieuwd hoe men dat met de nieuwe opzet van de NoordOost aanpakt. Je zadelt daar hoe dan ook ergens reizigers met een kwartier extra overstaptijd op als je gaan uitdunnen immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Thom91 »

Wat de Noord-oost betreft zou ik Rotterdam/Denhaag - Enschede en Schiphol - Groningen/Leeuwarden gaan 'pendelen'.
Scheelt weer kruisen te Amersfoort. De 140'er laten rijden vanaf Hengelo oid..
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door VIRM »

Geen anti-icing vanwege de garantievoorwaarden? Welke pannenkoek heeft DIT onderhandeld?

En gunst, komen ze er nu pas achter dat Sprinters hadden moeten verlengd? Een enkele DD-AR in de s4000 in de spits was tijdens de nooddienstregeling in februari een groot drama vanaf Amsterdam richting het noorden toen er bij Centraal/Sloterdijk een hele lading forenzen in moesten...
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Klaasje »

Dan denk ik dat je nog blij mocht zijn met een DDAR. :X
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:Dan denk ik dat je nog blij mocht zijn met een DDAR. :X
Denk het ook. ;) Want de reizigers van de defecte s3000 mochten nog in de s3000 van een half uurtje later. Zal ongetwijfeld een nog groter feest zijn geweest. :P
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Daniel »

Thom91 schreef:Wat de Noord-oost betreft zou ik Rotterdam/Denhaag - Enschede en Schiphol - Groningen/Leeuwarden gaan 'pendelen'.
Let wel, ik heb het over de nieuwe opzet he (dienstregeling 2013 valt ook nog in de komende winter :wink: )

Dan wordt het toch wat lastiger...
- 2800 Rtd - Ut en (1)1700 Gvc - Amfs / Es laten rijden zorgt voor kwartier overstap op relatie Rtd - Zl (Gvc - Zl kan dan nog via de Hanzelijn), daarnaast moet de (12)500 ergens kunnen keren op Amf wat meer wissels cruciaal maakt
- 2000 Gvc - Ut en (12)500 Rtd - Lw / Gn laten rijden zorgt voor kwartier overstap op Rtd / Gvc - Es, daarnaast moet de 1700 ergens kunnen keren op Amf wat meer wissels cruciaal maakt
- (1)1700 en (12)500 laten rijden en de 2000 en 2800 opheffen levert alleen nog een kwartier overstap voor Rtd - Es op, is gunstiger door minder extra keringen, maar je houdt er wel een kwartiersdienst Ut - Amf door terwijl met name Ut bij sneeuw een uiterst gevoelige knoop blijkt te zijn
- 1700 + 2000 en 500 + 2800 allen 1x/uur en 12500 inkorten tot Lw - Amf zal voor de overstappende reiziger het meest gunstig uitkomen, alles blijft dan met directe overstap mogelijk. Groot nadeel is alleen de ongelijke verdeling over het uur van de treinen uit Gd naar Rtd / Gvc en vanuit Ut naar Amf die het oplevert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Het is op zich best een behoorlijk teken aan de wand dat er zo cynisch wordt gereageerd op een ov-forum waar veelal positief-kritisch wordt gereageerd. :|
Nou, ik vind het een beetje jammer dat er zo makkelijk wordt teruggegrepen op 'snijden in de dienstregeling' terwijl andere maatregelen als een eenvoudiger dienstrooster gemakkelijk overboord gezet worden door NS. Als reiziger sta je niet alleen letterlijk in de kou, maar de afgelopen keren dat er treinseries preventief zijn opgeheven is meestal ook de materieelinzet niet aangepast. Je wacht dus langer op een vollere trein met vaak slechtere aansluitingen. Ik vind dat erg jammer en heb het idee dat alternatieve methoden om winterproblemen te lijf te gaan niet worden geprobeerd, misschien dat je er dan cynisch van wordt...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Vinny »

Je moet denk ik gewoon over gaan op decentraal beleid. Gewoon bijsturing in zijn geheel afschaffen en de treinen laten rijden op de trajecten die het nog wel doen. Met als opdracht naar het personeel om zo veel mogelijk in de buurt van de eigen standplaats te pendelen. In de trein omroepen waar je als personeel hoopt heen te kunnen gaan. Zo heb ik het in de Randstad tijdens een zware storm ook wel eens meegemaakt. Als je eerlijk omroept dat er enorm veel verstoringen zijn maar dat je je best doet om nog ergens te komen dan kweek je ook meer goodwill. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Wubbo »

Het blijft een brevet van onvermogen, dat staat. Ik hoop alleen dat ze er nu al zo lang vantevoren achter zijn dat ze gaan snijden dat ze er ook een compleet aangepast materieel- en personeelsplan voor hebben liggen.

Over de NoordOost trouwens: als NS slim is (...) laat ze alle treinen uit Amersfoort keren in Utrecht, en rijden alleen de 2000 en 2800 (en 8800 en 9800). Dan isoleer je in ieder geval een complete tak, dat kan wel schelen.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door VIRM »

@Wubbo: lukraak ergens naartoe gaan is denk ik ook niet altijd haalbaar. De treindienstleiding moet weten waar je naartoe gaat en het is handig als het in de reisplanner/borden wordt geplopt.

Beter idee is gewoon alle machinisten en conducteurs de hele dag op hetzelfde traject. In plaats van Uitgeest-Amsterdam-Lelystad-Hoofddorp-Utrecht-Leiden-Amsterdam-Uitgeest doe je gewoon Uitgeest-Amsterdam continu.
Als het echt niet lukt met een 4/4 dienstregeling, doe je desnoods 3/3 maar niet automatisch terugvallen naar 2/2.
Pendelen met je materieel en personeel!
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Ardan »

Waarom moet dat wiel elk jaar weer opnieuw uitgevonden worden? Er ligt toch een draaiboek voor dit soort dagen met een nooddienstregeling, die enkele jaren geleden is gemaakt?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Suus »

Overigens, drie centimeter sneeuw... Drie centimeter in het hele land, of alleen in Vlissingen en dat de rest van het land toch onder een nooddienstregeling gebukt mag gaan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door webguy »

Wie weet, want waarschijnlijk wordt de beslissing genomen de dag van te voren, niet op de dag zelf. Ivm het laden van de nooddienstregeling.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door ODRAIL »

Dan zul je net zien dat er dan weer een computerstoring is, waardoor de noordienstregeling niet op tijd ingeladen kon worden :wink: /
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Daniel »

Een kaartje van de aanpassingen bij een winterdienstregeling: klik hier

Ben benieuwd hoelang het hiermee duurt voordat bv. Lage Zwaluwe plat ligt (en daarmee één van de noord-zuid hoofdlijnen). Uit het kaartje blijkt immers dat, zeer aannemelijk, de s5000 gereduceerd wordt tot een pendel Dordrecht - Breda. Die kent daarmee een kering van een uur in Dordrecht en dat met een SLT zonder anti-icing i.v.m. de garantie lijkt me het ideale recept voor de vorming van ijsklompen onder een trein :P

Nog even de condities waarbij we een winterdienstregeling krijgen in meer detail, aldus een ProRail persbericht:
ProRail en NS baseren zich voor de inzet van een aangepaste dienstregeling op de weersverwachting van onafhankelijke weerbureaus. Experts van NS en ProRail kijken naar de mogelijke impact van het weer op het treinverkeer. De dienstregeling wordt aangepast de eerste keer dat er enige sneeuw en/of vorst van minimaal -10 graden Celsius wordt verwacht, tenzij duidelijk is dat dit niet in de randstad het geval is. Daarna gelden criteria van >3cm sneeuw en/of <= -10 graden vorst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Een kaartje van de aanpassingen bij een winterdienstregeling: klik hier
Die kaart is duidelijk niet van Dienstregeling 2013. ;-)
Maar aangezien SLT en VIRM-4 blijkbaar een nogal groot risico zijn voor storingen, lijkt me het het handigst als gedurende de gehele winter alleen de treinseries die bij slecht weer geschrapt worden met SLT en VIRM-4 rijden en de overige series met ander materieel. Voorbeeld: s2100 en s5100 met VIRM-2/3, s2200 met VIRM-4 en s5000 met SLT.
Lijkt me een prima oplossing. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Edwin »

Meltrain schreef:
Daniel schreef:Een kaartje van de aanpassingen bij een winterdienstregeling: klik hier
Die kaart is duidelijk niet van Dienstregeling 2013. ;-)
Misschien had er achter "een" nog "willekeurig" gezet kunnen worden, ter verduidelijking.
Edit: Volgens Spits is dit toch echt de winterdienstregeling.
Laatst gewijzigd door Edwin op wo 03 okt 2012, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minder treinen bij sneeuw en strenge vorst

Bericht door Suus »

Probeer de verschillende deelseries van VIRM maar eens uit elkaar te houden in de omloop, men heeft het nu vaak al lastig met viertjes en zesjes :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten