Pagina 1 van 2

Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 14:50
door Milco
Het viel mij op dat er veel auto(snel)wegen qua nummering (ongeveer) gelijk zijn aan de nummering van diverse treinseries.
Hieronder even een (onvolledig) overzichtje:
* De A1 loopt van Amsterdam via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo naar de Duitse grens. De intercity's naar Twente rijden ook via (Hilversum -) Amersfoort - Apeldoorn - Deventer - Almelo - Hengelo - Bad Bentheim/Enschede.
* De A2 loopt van Amsterdam via Utrecht, 's-Hertogenbosch, Eindhoven en Maastricht naar de Belgische grens. Ongeveer parallel rijdt de s800.
* De N11 loopt van Leiden via Alphen aan den Rijn naar Bodegraven. De s8800 rijdt zowat parallel.
* De A12 loopt van Den Haag via Gouda, Utrecht en Arnhem naar de Duitse grens. De vroegere 2000 reed (Nijmegen -) Arnhem - Utrecht - Den Haag.
* De A28 loopt van Utrecht via Amersfoort, Harderwijk, Zwolle en Assen naar Groningen. Deels parallel aan diverse treinen van de NoordOost.
* De A30 loopt van Barneveld via Lunteren naar Ede. Parallel aan de Valleilijn.
* De N35/A35 loopt van Zwolle via Heino, Raalte, Nijverdal, Wierden, Almelo en Hengelo naar Enschede. Deels parallel aan de s7900 en s17900.
* De A50 loopt van Eindhoven via Oss, Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn naar Zwolle en dan verder als N50 via Kampen naar Emmeloord. Deels parallel aan de s3600.
* De A200/N200 loopt van Amsterdam via Haarlem en Overveen naar Zandvoort. Zowat parallel aan de s5400.

Ik vroeg me af: waarom is dit? Toeval, of waren er vanouds al plannen om snelwegen en treinseries parallel te laten lopen?

Ik vond het wellicht interessant voor het forum. :)

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 14:55
door david_meyer24
Je bent er nog eentje vergeten de A20 van Rotterdam naar Gouda.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 14:56
door Suus
Maar dat is in de meeste gevallen toch logisch? De grootste plaatsen trekken het meeste handel en reizigers en de spoorwegen zijn dus begonnen met het bouwen van lijnen tussen de grote plaatsen en de wegenbouwers zijn later hetzelfde gaan doen.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 14:57
door Milco
Daarom staat er ook:
Milco1995 schreef:Hieronder even een (onvolledig) overzichtje:

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 14:58
door Milco
@Bee: is het ook wellicht. Maar ik vind het erg frapant dat diverse snelwegen (qua nummers) dezelfde plaatsen "aandoen" als diverse parallel-lopende treinseries. :)
Ik vond het wel interessant voor hier!

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 15:08
door Ardan
Ook is het wel enigszins grappig te noemen dat er geen rechtstreekse spoorlijn Amsterdam-Rotterdam is, maar ook geen snelweg! (hoewel daar wel plannen voor waren - zie het half afgebouwde knooppunt Terbregseplein en voorbereidende grondwerken aan de oostrand van Amstelveen)

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 15:14
door Karl
Dat zou ook iets met het Groene Hart hebben te kunnen maken. Het is eerder droevig om te constateren dat de opmars van de automobiel als vervoermiddel en de veranderingen in de ruimtelijke ordening niet zijn doorgewerkt in eventuele parallelliteit van de spoorwegen (Zeeuwse eilanden; met een boog om de Haarlemmermeer heen; afsluitdijk; Almere - Utrecht).

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 15:15
door Suus
Het half-afgebouwde knooppunt Terbregseplein was niet bedoeld voor een snelweg naar Amsterdam, maar een snelweg via Zoetermeer, Leiden, Haarlem en Alkmaar naar Den Helder. Nu gaat het waarschijnlijk gebruikt worden voor een verbinding tussen de A13 en A16.

De A3 tussen Amsterdam en Rotterdam zou bij knooppunt Gouwe bij Gouda aansluiten.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 17:53
door nvdw
Bee schreef:Maar dat is in de meeste gevallen toch logisch? De grootste plaatsen trekken het meeste handel en reizigers en de spoorwegen zijn dus begonnen met het bouwen van lijnen tussen de grote plaatsen en de wegenbouwers zijn later hetzelfde gaan doen.
Bovendien hebben spoorwegen en autosnelwegen heel veel overeenkomsten: zo recht mogelijke tracés met wijde bochten in verband met de ontwerpsnelheid. Bundeling met spoorwegen was daarom ook niet zo gek.

De oude rijksstraatwegen volgden vaak belangrijke vaarwegen - de oorspronkelijke rijksweg tussen Leiden en Utrecht volgt exact de Oude Rijn.

Over wat nu de A200/N200 is liep tot 1957 de NZH-tramlijn Zandvoort-Amsterdam via Haarlem.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 18:31
door Citaro
Bee schreef:De A3 tussen Amsterdam en Rotterdam zou bij knooppunt Gouwe bij Gouda aansluiten.
Bedoeling was dat de A3 zou doorsteken ten oosten van Groot Rotterdam richting het zuiden, het laatste stukje A3 is in de vorm van de N3 (randweg Dordrecht) wel aangelegd.

Zoals al eerder is gezegd is het gewoon heel logisch dat er spoor- en wegverbindingen tussen steden bestaan. Wel interessant is dat in Belgie een tijd meer is ingezet op spoorverkeer i.p.v. aanleg snelwegen. Het netwerk van snelwegen is daardoor bij onze zuiderburen minder dicht dan bij ons, het spoornetwerk is daarentegen wel dichter.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 18:50
door Suus
Het feit dat België zoveel spoorlijnen heeft is meer te danken aan de industrialisatie. Toen de industrialisatie plaatsvond was de trein het modernste en beste vervoermiddel dat er bestond, dus heeft men vanaf die tijd heel veel spoorlijnen aangelegd. In Nederland kwam de industrialisatie veel later en dus zijn er minder spoorlijnen aangelegd dan in België.

Zowel in Nederland als België is men pas na de Tweede Wereldoorlog echt in gaan zetten op de snelwegbouw, alleen hadden wij in Nederland al een rationalisering van de spoorwegen in de jaren dertig en vijftig en de Belgen veel later. Na de Tweede Wereldoorlog is er in Nederland veel meer conventioneel spoor gebouwd dan in België.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 19:13
door deadlock
Ardan schreef:Ook is het wel enigszins grappig te noemen dat er geen rechtstreekse spoorlijn Amsterdam-Rotterdam is, maar ook geen snelweg! (hoewel daar wel plannen voor waren - zie het half afgebouwde knooppunt Terbregseplein en voorbereidende grondwerken aan de oostrand van Amstelveen)
HSL much?

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 19:22
door Vinny
Bee schreef:Maar dat is in de meeste gevallen toch logisch? De grootste plaatsen trekken het meeste handel en reizigers en de spoorwegen zijn dus begonnen met het bouwen van lijnen tussen de grote plaatsen en de wegenbouwers zijn later hetzelfde gaan doen.
Het is daarom ook wel interessant om te kijken naar locaties waar de snelwegen en spoorlijnen juist NIET gebundeld zijn. Meest in het oog springende voorbeeld is de Hanzelijn: er is geen autosnelweg tussen Lelystad en Zwolle, maar vanaf 9 december dus wel een spoorlijn.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:06
door Ardan
deadlock schreef:
Ardan schreef:Ook is het wel enigszins grappig te noemen dat er geen rechtstreekse spoorlijn Amsterdam-Rotterdam is, maar ook geen snelweg! (hoewel daar wel plannen voor waren - zie het half afgebouwde knooppunt Terbregseplein en voorbereidende grondwerken aan de oostrand van Amstelveen)
HSL much?
Ja NU eens een keer wel ja :)

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:13
door Geert
Die rechtstreekse snelweg tussen Rotterdam en Amsterdam had er trouwens allang gelegen als Schiedam niet zoveel bezwaren maakte ;)

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:15
door Chauf21
Milco1995 schreef:Ik vroeg me af: waarom is dit? Toeval, of waren er vanouds al plannen om snelwegen en treinseries parallel te laten lopen?
Het is geen toeval, maar het zal ook niet bewust zo gepland zijn. Het is een gevolg van de ruimtelijke ordening en de vraag naar vervoer. Het is niet zo verwonderlijk dat dat resulteert in directe verbindingen tussen belangrijke plaatsen.
Wellicht is je lijstje ook wat getekend door het feit dat de NS vrij veel alternerende verbindingen biedt. Daardoor heb je al snel treinseries die parallel lopen met een snelweg (en kan je ook genoeg series opnoemen die daar niet parallel aan lopen).

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:23
door Vinny
Geert schreef:Die rechtstreekse snelweg tussen Rotterdam en Amsterdam had er trouwens allang gelegen als Schiedam niet zoveel bezwaren maakte ;)
Alleen is die meer om dan de oude route... :lol:

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:46
door Geert
Tja, dat hangt er van af waar je in Rotterdam moet zijn.
Chauf21 schreef:
Milco1995 schreef:Ik vroeg me af: waarom is dit? Toeval, of waren er vanouds al plannen om snelwegen en treinseries parallel te laten lopen?
Het is geen toeval, maar het zal ook niet bewust zo gepland zijn. Het is een gevolg van de ruimtelijke ordening en de vraag naar vervoer. Het is niet zo verwonderlijk dat dat resulteert in directe verbindingen tussen belangrijke plaatsen.
In veel gevallen is denk ik ook handig gebruik gemaakt van een al aanwezige spoorlijn voor het aanleggen cq. uitbouwen van een snelweg. Op aardig wat plekken liggen spoorlijn en snelweg letterlijk naast elkaar (A12 Den Haag-Gouda, Driebergen-Arnhem, A16 Dordrecht-Breda, A4 bij Schiphol, etc.) :)

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:48
door Suus
De spoorlijn naar Schiphol was toch iets later dan de A4 en A44.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:50
door Cookie
Als je naar de grotere steden kijkt, dan is het op zich ook wel opvallend dat er tussen Groningen en Leeuwarden geen rechtstreekse snelweg loopt (met de auto mag je via de A7 en N31). Dit terwijl er wel een (bijna) rechtstreekse spoorlijn loopt.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 21:55
door Ronald
Zwolle-Twente vind ik er ook zo eentje.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 22:04
door deadlock
Ronald schreef:Zwolle-Twente vind ik er ook zo eentje.
De N35 had ooit A35 moeten worden en is nu ook nog een rijksweg.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: ma 08 okt 2012, 22:12
door The best
deadlock schreef:
Ronald schreef:Zwolle-Twente vind ik er ook zo eentje.
De N35 had ooit A35 moeten worden en is nu ook nog een rijksweg.
Weg wordt wel een beetje ge-upgrade. Maar de spoorverbinding tussen Almelo en Zwolle zou ik nu ook niet echt een 'snelweg' noemen.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: di 09 okt 2012, 00:09
door nvdw
Een rijksweg is niet altijd een snelweg. Veel van deze trajecten zijn nog tientallen jaren na de eerste Rijkswegenplannen nooit verder gekomen dan een enkelbaans weg (denk maar aan de A32). Sommige rijkswegen zijn zelfs overgedragen aan provincies of zelfs gemeenten.

Tussen Leeuwarden en Groningen ligt dus wel degelijk een doorlopende rijksweg van centrum tot centrum, ook al is het niet overal een snelweg enstaat er ook niet overal nummer 31 op ;)

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: di 09 okt 2012, 00:52
door Suus
Maargoed, de route van de snelste weg tussen Leeuwarden en Groningen is wel vrij logisch omdat Drachten toch een behoorlijk grote plaats is.

Een spoorlijn die helemaal geen parallele rijksweg kent is Leeuwarden - Stavoren, maargoed, het stuk Sneek - Stavoren is waarschijnlijk in reizigersaantallen het rustigste stuk spoor van Nederland, anders het eennarustigste stuk.