Pagina 2 van 2

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: di 09 okt 2012, 08:32
door Vinny
Ik vermoed dat Almelo-Mariƫnberg rustiger is. Op zondag is het nog verrassend druk tussen IJlst en Leeuwarden. Overigens komt de spoorlijn naar Stavoren uit de tijd dat reizigers Amsterdam-Leeuwarden via de veerdienst Enkhuizen-Stavoren geleid werden.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: di 09 okt 2012, 11:25
door RoelZ1
Nog een interessant weetje over dit 'toeval'. Bij Spoorslag 70, toen de basis werd gelegd voor het huidige Intercitynetwerk is juist uitgebreid stilgestaan bij het snelwegennetwerk. In de periode dat het netwerk van spoorslag 70 werd ontworpen is er juist gezocht naar lijnen waar een parallele snelweg aan lag. Dit omdat dit de corridors waren waar de trein het snelst terrein verloor ten opzichte van de auto. De gedachte was dat een Intercity-verbinding op die corridors de concurrentie met de auto aan kon gaan.

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: di 09 okt 2012, 20:56
door Vinny
Deels zijn de huidige problemen op het Veolia netwerk (Nijmegen-Venlo) dan ook terug te voeren op het feit dat daar in die tijd nog geen A 73 lag en de NS het dus niet zag zitten om de lijn te electrificeren, (deels) te verdubbelen en de diensten uit te breiden :)

Re: Trajecten auto(snel)wegen gelijk aan treinseries

Geplaatst: wo 10 okt 2012, 12:26
door midnet
Karl schreef:Dat zou ook iets met het Groene Hart hebben te kunnen maken. Het is eerder droevig om te constateren dat de opmars van de automobiel als vervoermiddel en de veranderingen in de ruimtelijke ordening niet zijn doorgewerkt in eventuele parallelliteit van de spoorwegen (Zeeuwse eilanden; met een boog om de Haarlemmermeer heen; afsluitdijk; Almere - Utrecht).
Denk vooral aan rechtstreeks Utrecht-Breda-langsheen Gorkum-dat was (kan me nog herinneren van de Delftse TU in middelbare schooljaren) lange tijd een zeer kansrijk projekt. Is later vervangen door die HSL.