Pagina 1 van 1

'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Geplaatst: wo 10 okt 2012, 11:32
door Michael
'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

ROTTERDAM - In het openbaar vervoer zullen vanaf 2025 alleen nog maar schone bussen rijden. De bussen mogen vanaf dat jaar geen luchtvervuiling meer veroorzaken.
Ook mogen de voertuigen geen klimaatbelastende gassen uitstoten. Dat meldde minister Melanie Schultz van Haegen dinsdag.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/2929486/in- ... in-ov.html

Re: 'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Geplaatst: wo 10 okt 2012, 11:52
door Suus
Een waterstof-walhalla :')

Re: 'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Geplaatst: wo 10 okt 2012, 13:10
door nvdw
De vraag is ook niet of het mogelijk is om in 2025 met waterstofbussen te rijden, de vraag is of iemand er de knip voor wil trekken. Want dat is toch de kern van het probleem bij openbaar busvervoer: de voortdurende paradox van het ideaalbeeld (snel en schoon vervoer) en de praktijk van provincies en gemeenten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan ook nog wensen dat de bus vier keer per uur langs elke eik of kastanje rijdt over wegen die zij zelf vol met drempels en chicanes hebben gestort.

Een bus met brandstofcel is fantastisch maar extreem duur. De kilometerkostprijs zal waarschijnlijk ook in 2025 nog aanmerkelijk hoger liggen dan die van een dieselbus of zelfs een hybride bus. Bovendien moet de waterstof eerst nog opgewekt worden met elektriciteit. Ik hoef niet uit te leggen wat dat betekent voor klimaatkritieke uitstoot. Overigens is waterdamp ook een broeikasgas.

CO2 is rechtstreeks te koppelen aan het brandstofverbruik van een bus, en aangezien diesel echt niet goedkoper wordt, zal de busmaatschappij kiezen voor de aandrijflijn die per kilometer het meeste oplevert. Dat blijkt in de meeste gevallen desondanks de oude trouwe dieselbus. Alternatieven op aardgas of lpg zijn duurder, vereisen investeringen in de brandstofvoorziening, hebben meer onderhoud nodig of hebben veel uitval (zie HTM). Bovendien zit de export - toch vaak het laatste station voor een bus gezien de kortlopende concessies met nieuwe bussen als eis - niet te wachten op dit soort bussen, hoe eenvoudiger hoe beter. Afschrijving en onderhoud drukken ook zwaar op de kostprijs per kilometer. De ambities van de overheid blijken ook wel weer uit het peukengeld dat hiervoor is vrijgemaakt...

Re: 'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Geplaatst: do 11 okt 2012, 17:59
door Chauf21
Mooi verwoord, nvdw! Ik denk dat je de kern daar toch wel blootlegt.
Overigens is 2025 wel wat ambitieus. Met een gemiddelde concessieduur van acht jaar en de mogelijkheid tot verlenging, zou je al vrij rap volledig schone wagenparken moeten hebben. Dat lijkt mij nog een flinke uitdaging, ook gezien de huidige technische mogelijkheden.
Dat daargelaten, hoop ik dat deze overeenkomst gunstig uitpakt voor Nederland en dat het land zich verder kan ontwikkelen als pionier in schoon vervoer. Dat is nog een flinke markt waar in de toekomst heel veel mogelijkheden liggen *bus*

Re: 'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Geplaatst: za 13 okt 2012, 00:40
door spoorstaaf
De enigste schone bus is geen bus;)

Re: 'In 2025 enkel nog schone bussen in ov'

Geplaatst: zo 21 okt 2012, 11:44
door Rick Visser
In deze rubriek wordt in het onderwerp 'Startups in Cleantech' iets verteld over elektrische bussen. Bussen die zichzelf bij elke tussenstop bij elke halte snel bij-laden. Zou de elektrische bus uiteindelijk niet veel goedkoper en eenvoudiger zijn dan de waterstofbus?