Pagina 1 van 3

In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: za 13 okt 2012, 13:18
door Wubbo
In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit
Geplaatst op: zaterdag 13 oktober 2012 13:17
Laatst bijgewerkt: zaterdag 13 oktober 2012 13:18


Nog nooit is op zo veel plaatsen tegelijk aan het spoor gewerkt als in de komende herfstvakantie. ProRail verricht werkzaamheden op onder meer de trajecten Schiphol-Leiden, Gouda-Alphen aan de Rijn, Nijmegen-Arnhem, Leeuwarden-Heerenveen en Eindhoven-Venlo, en rond Zwolle.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: za 13 okt 2012, 13:38
door Suus
Ik vind vooral opvallend dat ze voor Gouda - Alphen hebben besloten dat de vervangende busdienst op werkdagen een aantal ritten in de ochtendspits heeft die vanuit Alphen verder rijden naar Leiden Lammenschans en Leiden Centraal waardoor de forens minder reistijdverlenging krijgt dan als hij een overstap in Alphen opgedrongen zou krijgen.

Voorbeeldje Bsk -> Ledn in de ochtendspits:

Normaal (t19514)
07:29 Bsk
07:38 Apn
07:47 Ldl
07:51 Ledn
Busdienst:
07:29 Bsk
07:50 Apn
08:10 Ldl
08:19 Ledn
Met overstap
07:29 Bsk
07:50 Apn
Onhaalbare overstap van 3 minuten, dus 33 minuten overstap
08:23 Apn
08:32 Ldl
08:37 Ledn

Chapeau, chapeau _O_

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: za 13 okt 2012, 15:14
door Edwin
Op dit moment 20 storingen, waarvan 2 onvoorzien. Mooie gele spoorkaart ook: http://www.ns.nl/cgi-bin/spoorkaart/spoorkaart.

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: za 13 okt 2012, 19:18
door Z2N
Ondertussen heeft de NOS ook een videoverslag gemaakt. Dit filmpje zat in het journaal van 6.

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: za 13 okt 2012, 19:26
door Suus
Ik heb het idee dat die vrouw voor de personeelhokscene (wat een treurige toestand trouwens) mij erg bekend voorkomt, maar ik weet het niet zeker :')

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: za 13 okt 2012, 20:11
door Z2N
Ik ken haar persoonlijk, maar Alphen is klein, dus dat kan.

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: za 13 okt 2012, 20:16
door isadora
Vond die lekkere dikkerd van de NS (info-service-dame) met handen in de zakken, anders ook niet te versmaden. :N

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: za 13 okt 2012, 23:53
door Fles
Okee na deze week is het spoor dus echt honderd procent perfect, sowieso winterklaar en bovendien berekend op ETMET voor de komende 10 jaar _O_ Tof :pos:

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 14:04
door midnet
was gister in Zwolle en ook daar heeft men geleerd van dito in de zomer en nog wat verbeterd: doorgaande bussen bvb Meppel-Zw-Olst, omdat bleek dat er veel overstappers op die relatie waren. Alle bussen vanaf Ommen door naar Harde-maar omgekeerd niet (want dat zijn er veel, veel meer). Gratis koffie, puzzelboekjes en regenkapjes met NS-signet.
Maar rond Amsterdam was het werkelijk naadje slecht: op station Diemen bleek maar 1 spoor in gebruik (weliswaar geen bus, maar dus uitgedunde dienst) vanwege reparaties bij wisselstraat Weesp. Er werd NERGENS aan gekondigd nog omgeroepen, dat die treinen ri. Weesp vanaf het andere spoor gaan en ze stonden zelfs niet aangekondigd in de lichtbakken op dat spoor. Pas na vele klachten drong dit tot NS/ProRail door en kon men ook nog aanpassen. Als dat nou de ''betere ''service is die NS op proRail zou hebben??

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 15:14
door VIRM
Ik vond het opvallend dat de mevrouw in Boskoop zat te mopperen over 'vertraging' en een mevrouw in Leiden zat te mopperen dat ze de taxi moest nemen omdat ze anders te laat op Schiphol zou komen.

Dan stel ik de vraag: hallo mensen, hebben jullie wel eens gehoord van een reisplanner? Je weet, zo'n ding waar je intikt van waar naar waar je naartoe gaat, aankomst of vertrektijd selecteert, datumpje en tijd erbij?
Zijn dit dan echt van die mensen die op de bonnefooi naar het station gaan en dan... "Oh wat een flut-NS! Werkzaamheden! Ik kom te laat! Brand! Moord!"

Afgelopen woensdag kwam ik in Leiden aan en daar riep de HC al om dat er dit weekend uitgebreide werkzaamheden waren tussen Leiden en Schiphol en de trajecten bij Alphen. :pos:

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 15:23
door Ennes
VIRM schreef:Ik vond het opvallend dat de mevrouw in Boskoop zat te mopperen over 'vertraging' en een mevrouw in Leiden zat te mopperen dat ze de taxi moest nemen omdat ze anders te laat op Schiphol zou komen.

Dan stel ik de vraag: hallo mensen, hebben jullie wel eens gehoord van een reisplanner? Je weet, zo'n ding waar je intikt van waar naar waar je naartoe gaat, aankomst of vertrektijd selecteert, datumpje en tijd erbij?
Zijn dit dan echt van die mensen die op de bonnefooi naar het station gaan en dan... "Oh wat een flut-NS! Werkzaamheden! Ik kom te laat! Brand! Moord!"

Afgelopen woensdag kwam ik in Leiden aan en daar riep de HC al om dat er dit weekend uitgebreide werkzaamheden waren tussen Leiden en Schiphol en de trajecten bij Alphen. :pos:
Welkom in de wondere wereld van het OV!

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 15:25
door VIRM
@Ennes: naja, werkzaamheden horen erbij. Kijk, NS heeft wel in het verleden een paar keer vergeten de werkzaamheden in de reisplanner te zetten. Maar als je als reiziger in het weekend gaat mopperen, dan had je toch echt eerst even op de reisplanner moeten kijken...

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 15:27
door Geert
Er ontbreken allerlei werkzaamheden in het lijstje met storingen+werkzaamheden op de NS-site. Wat dan als je er op het station pas achter komt dat er minder treinen rijden of op andere tijden? Ik vind het een beetje gemakkelijk om te zeggen "had je reis maar gepland", een ervaren reiziger kijkt in het storingenoverzicht en plant pas als er iets veranderd is op zijn traject. Blijkbaar denkt NS daar tegenwoordig anders over :roll:

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 15:32
door VIRM
Geert schreef:Er ontbreken allerlei werkzaamheden in het lijstje met storingen+werkzaamheden op de NS-site. Wat dan als je er op het station pas achter komt dat er minder treinen rijden of op andere tijden? Ik vind het een beetje gemakkelijk om te zeggen "had je reis maar gepland", een ervaren reiziger kijkt in het storingenoverzicht en plant pas als er iets veranderd is op zijn traject. Blijkbaar denkt NS daar tegenwoordig anders over :roll:
Aan de kant van de NS is er ook verbetering mogelijk. Welke werkzaamheden staan niet in het lijstje?
Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt dat ik op de storingenpagina keek, er niks stond, en diezelfde avond er werkzaamheden waren. Dan hadden ze het die ochtend al even op de website mogen zetten (gewoon met het tijdstip erbij).

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 15:35
door webguy
Volgens mij is inderdaad het idee tegenwoordig "plan je reis maar" - vandaar ook de melding bij reizen meer dan een dag van te voren dat je op de dag zelf ook maar eens moet plannen... Hoewel het klopt, is het geen excuus voor slechte info op andere pagina's.

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 15:37
door Ennes
Geert schreef:Er ontbreken allerlei werkzaamheden in het lijstje met storingen+werkzaamheden op de NS-site. Wat dan als je er op het station pas achter komt dat er minder treinen rijden of op andere tijden? Ik vind het een beetje gemakkelijk om te zeggen "had je reis maar gepland", een ervaren reiziger kijkt in het storingenoverzicht en plant pas als er iets veranderd is op zijn traject. Blijkbaar denkt NS daar tegenwoordig anders over :roll:
Maar als je kijkt hoe krap mensen hun reis plannen, zeker met belangrijke zaken als examens en een vlucht moeten halen. Er is al jaren zeer regelmatig berichtgeving in de media, over werkzaamheden, verstoringen enz. Dus zelfs als zeer incidenteel reiziger, zou je naar mijn idee op de hoogte kunnen zijn cq jezelf op de hoogte brengen van dergelijke zaken. En al zeker extra reistijd inplannen.

Daarnaast zie ik jou betoog juist eerder andersom. Juist de ervaren reiziger zal sneller zo op reis gaan omdat men tijden etc. weet. Dus juist die incidentele reiziger zou eerder een planner moeten raadplegen.

Ik maak het regelmatig mee dat reizigers helemaal in de stress raken, woedend worden omdat ze niet op tijd op Schiphol kunnen zijn. Als je dan gaat navragen hoe laat ze er moeten zijn, en als je de normale reistijd bekijkt, is dat gewoon totaal onmogelijk! en wie krijgen de schuld? En dit gaat dan nog over situaties zonder verstoringen.

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 15:47
door Geert
VIRM schreef:Aan de kant van de NS is er ook verbetering mogelijk. Welke werkzaamheden staan niet in het lijstje?
Zie dit lijstje van Wubbo.
webguy schreef:Volgens mij is inderdaad het idee tegenwoordig "plan je reis maar" - vandaar ook de melding bij reizen meer dan een dag van te voren dat je op de dag zelf ook maar eens moet plannen... Hoewel het klopt, is het geen excuus voor slechte info op andere pagina's.
Ja, maar als je zeer regelmatig een reis maakt ga je niet steeds de reisplanner opstarten om te zien of er wijzigingen zijn. Dan is het een stuk prettiger als je gewoon de website kunt bekijken met een lijstje van alle werkzaamheden en niet een selectie daarvan zoals tegenwoordig blijkbaar het geval is.

@Ennes: incidentele reizigers kunnen inderdaad beter de reisplanner checken en naar Schiphol moet je sowieso op tijd vertrekken. De extra reistijd uit Leiden is deze week een half uur, dus als de reizigers uit het videofilmpje op tijd vertrokken waren uit Leiden was er niets aan de hand. Mijn betoog was juist voor de meer ervaren reizigers: blijkbaar vindt NS het te veel moeite om alle werkzaamheden correct te vermelden en daarom wordt er al snel maar geroepen 'had in de planner gekeken'. Alles leuk en aardig, maar iemand die regelmatig op een vast traject pendelt kijkt niet in de planner als er in de lijst met werkzaamheden niets over zijn traject vermeld is.

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 15:52
door VIRM
Maar onafhankelijk van wel of geen verstoringen moet je sowieso altijd op Schiphol zijn, wat ook door de luchtvaartmaatschappij wordt gecommuniceerd.
Als ik met de trein naar Schiphol ga, dan zorg ik ook gewoon dat ik op tijd ben (een enkele keer 75 minuten voor de vlucht aangekomen, maar dat was alleen met handbagage op een vlucht binnen Europa waar ik al was ingecheckt).

Omgekeerd: als je weer landt op Schiphol, krijg je bijna traditioneel een standaard 'welkom thuis! De treinenloop is weer verstoord'-welkomstgroet. :mrgreen:

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 15:55
door spoorstaaf
Als ik dan vlieg zorg ik ervoor dat ik minimaal 4 uur van te voren op Schiphol ben je weet het nooit met de NS.

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 17:53
door isadora
spoorstaaf schreef:Als ik dan vlieg zorg ik ervoor dat ik minimaal 4 uur van te voren op Schiphol ben je weet het nooit met de NS.
Tunnel is niet zelden buiten gebruik, dus een risico om structureel rekening mee te houden.

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 18:14
door Mikos
midnet schreef:was gister in Zwolle en ook daar heeft men geleerd van dito in de zomer en nog wat verbeterd: doorgaande bussen bvb Meppel-Zw-Olst, omdat bleek dat er veel overstappers op die relatie waren.
Geen dingen gaan lopen verzinnen, he, want die bussen reden op 28 en 29 juli ook al van Meppel via Zwolle naar Olst en terug.
midnet schreef: Gratis koffie, puzzelboekjes en regenkapjes met NS-signet.
En ook dat was er de vorige keer al, maar misschien heb je het toen gemist omdat op een bepaald moment de voorraad ook een keer op is. :wink:
Ennes schreef:Ik maak het regelmatig mee dat reizigers helemaal in de stress raken, woedend worden omdat ze niet op tijd op Schiphol kunnen zijn.
Hetzelfde met internationale treinen, overigens. Niks extra overstaptijd inplannen, nee, gewoon gokken op die overstap van 2 minuten. En mocht die dan mis gaan, dan gaan lopen roepen "Maar ik heb een reservering!"

Dat de reisplanner die overstap dan iets ruimer zou mogen maken is een tweede; communicatie is niet altijd onze sterkste kant, maar in negen van de tien gevallen houden mensen totaal geen rekening met vertraging, problemen of anderszins en houden ervan op het randje te leven. (A)

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 18:30
door iljitsch
VIRM schreef:Als ik met de trein naar Schiphol ga, dan zorg ik ook gewoon dat ik op tijd ben (een enkele keer 75 minuten voor de vlucht aangekomen, maar dat was alleen met handbagage op een vlucht binnen Europa waar ik al was ingecheckt).
Ik kan je uit ervaring vertellen dat als je 30 min voor vertrektijd aankomt alle bagage handbagage is want inchecken kan dan niet meer. :-)

(Overigens had ik toen met m'n stomme kop een taxi genomen in plaats van de trein, wat niet alleen langzamer bleek te zijn (vanaf Den Haag) maar ook 12 x zo duur.)

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 19:19
door Fles
is er al zich op welke werkzaamheden er gaan uitlopen? Ik neem aan dat er morgen nog wel wat losse eindjes aan elkaar geknoopt moeten worden? (A)

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 22:00
door Ronald
Ah joh, de CNL naar Duisburg rijdt vast wel, toch? :mrgreen:

Re: In de herfstvakantie meer werk aan het spoor dan ooit

Geplaatst: zo 14 okt 2012, 22:47
door jesse-cruzu
Ik denk dat reizigers meer klagen over de gebrekkige informaties en service, wat ik mij goed kan voorstellen. Men betaald ook vrij veel voor de trein in dit land, dus dan mag je als reiziger toch wel meer service verwachten lijkt mij?