Startups in cleantech: elektrische bus

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Startups in cleantech: elektrische bus

Berichtdoor R-Flow » Ma 15 Okt 2012, 15:36

AMSTERDAM – Duurzame technologieën zitten in de lift. Hoe ziet de startupsector er in Nederland uit voor cleantech-bedrijfjes? Deze week: ViriCiti uit Utrecht.

De startup ViriCiti speelt in op de trend van duurzame mobiliteit en wil steden een volledig werkende keten van commerciële elektrische bussen leveren. Zij zorgen dus voor de bussen zelf, maar ook voor de oplaadstations en een monitorsysteem. "Wij willen alle verantwoordelijkheid op ons nemen", zeggen mede-oprichters Freek Dielissen en Jan-Willem Heinen.

De startup sluit partnerships met andere partijen om bestaande technologieën (elektrische bussen en oplaadstations bij bushokjes) toe te passen, en maakt daar een passend monitorsysteem bij. Zo moeten gemeenten en vervoersmaatschappijen er vanuit kunnen gaan dat er weinig uitval van bussen optreedt. Uiteindelijk wil het bedrijf in 2015 een eigen (lichtgewicht) elektrische bus op de markt brengen.

Hoe marketen jullie je bedrijfsidee? Een elektrische bus kost veel geld.
Heinen: "Gemeenten en vervoersmaatschappijen willen horen dat ons monitorsysteem zorgt dat 99 procent van de bussen rijdt, niet hoe zij met onze techniek zo effectief mogelijk moeten rijden. Wij nemen de zorg uit handen en nemen alle verantwoordelijkheid op ons. Dat is wat zij willen, dus doen wij dat".

Hoe gaan jullie precies geld verdienen?
Dielissen: "We zijn uiteraard nog bezig met het aanscherpen van ons businessmodel (ViriCiti zit in de accelerator UtrechtInc., red.). In eerste instantie willen we ervoor zorgen dat pilot projecten door meerdere betrokken partijen worden gefinancierd. In het latere model maken we gebruik van het feit dat de variabele kosten van elektrische bussen laag zijn, dus dan wordt leasing per kilometer een mogelijkheid."

Hoe lastig of eenvoudig is het om nu te beginnen met een startup in cleantech?
Dielissen: "Dit is echt dé tijd om te starten. Grote steden zitten nu met flinke luchtvervuiling en die willen geen boetes riskeren. ViriCiti is een duur concept, maar als wij een jaar later waren begonnen, had iemand anders het wel gedaan."
Heinen: "Er is genoeg interesse voor startups in deze sector. Elke week krijgen we vijf verzoeken of we ergens op een beurs komen staan. Maar zo komen we niet meer aan werken toe, dus dat doen we niet."

Bron: http://www.nuzakelijk.nl/duurzaam/29339 ... e-bus.html
Meer info: http://www.viriciti.com/

Apart concept waarbij een bus met twee pantografen razendsnel de accu's opladen terwijl je bij de halte stilstaat. Rendering hier te zien: http://www.viriciti.com/pilot2015/ Begrijp de uitwerking alleen niet helemaal: Twee pantografen op het dak en een strip bovenleiding bij de halte. Waarom niet gewoon een inductieplaat in het wegdek en een schoen onder de bus?

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Startups in cleantech: elektrische bus

Berichtdoor Chauf21 » Ma 15 Okt 2012, 16:23

R-Flow schreef:Waarom niet gewoon een inductieplaat in het wegdek en een schoen onder de bus?

Die techniek is er inderdaad, maar het rendement van dergelijke constructies neemt af naarmate de afstand (je praat dan over centimeters) tussen de 'plaat' en de 'schoen' groter wordt. Daarnaast heb je allerlei apparatuur nodig en aan de onderkant van een bus heb je daar weinig plaats voor (denk aan de eis van lagevloerbussen). Bovenop heb je veel meer ruimte. Bovendien is de bovenleidingconstructie vaak goedkoper en onderhoudsvriendelijker. Dus in theorie kan het allemaal, maar in de praktijk is het, zeker bij bussen, allemaal net wat anders.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Startups in cleantech: elektrische bus

Berichtdoor R-Flow » Di 16 Okt 2012, 18:51

Dat is waar. In een stad als Amsterdam zou het helemaal ideaal zijn als zo'n bus zichzelf kan opladen aan de bestaande bovenleidingen van het tramnet, gezien de hoeveelheid gedeelde haltes. Maar zat meer te denken aan kleinere steden die een dergelijke infrastructuur niet hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Startups in cleantech: elektrische bus

Berichtdoor Vinny » Di 16 Okt 2012, 19:25

Tja.
Laten we een concept uit het begin van de 20e eeuw maar eens uit de mottenballen vissen en geven het een hip jasje :P
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trolleybus
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Startups in cleantech: elektrische bus

Berichtdoor R-Flow » Vr 19 Okt 2012, 12:44

Volgens mij hebben trolleybussen nog altijd bovenleidingen langs het gehele traject. Een enkele uitzondering bij het eindpunt daargelaten.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten