Fles schreef:RoelZ1 schreef:Als je een reserveringsplicht hebt kan je gemiddelde bezettingen van 90% halen. Als je helemaal geen reserveringsplicht en geen yield-pricing hebt kan je gemiddelde bezetting bij een vaste uurdienst met vaste treinstellen niet eens boven de 50% uitkomen.
Dit is wel gefundeerd op een stevig puddingbed van modderige aannames he ;)
Zelfs al is het waar EN te onderbouwen wat je hier zegt, dan zou ik me als NS HiSpeed toch eens ernstig achter mijn oren krabben waar ik mee bezig was als alleen de tariefstructuur de helft van de klandizie bepaalt. Hoe belangrijk is de trein zelf dan nog, zeg maar.
Ok, even de bronnen:
- Samenhang in vervoer- en verkeerssystemen door Theo Schoenmaker, 2002
- Verkeer en vervoer in hoofdlijnen, door Bert van Wee en Martin van Dijst, 2002
- Design and Control of Public Transport Systems door Hansen, Goverde, van Nes en Wiggenraad, 2008
- Advanced Transportation modelling and Network Design door Rob van Nes, 2008
Overigens ging het hier over een situatie waarbij het treinproduct (16x per dag een Fyra) een gegeven was en alleen het prijssysteem varieert. De bezettingen zijn daarnaast maximaal en afhankelijk van de vraag naar vervoer en de gemiddelde prijs. Ik doe hier dus ook geen uitspraken over het absolute prijsniveau, maar over de verplichte reserveringen en de tariefdifferentiatie (yield pricing). Als de absolute prijzen te hoog zijn (waar het nu op lijkt) heb je niets aan deze hele theorieën omdat je toch niet aan je maximum komt en je al blij moet zijn met 50%. Als je die maximumpercentages niet haalt moet je dus de prijs verlagen.
Bij een fixed price en zonder treinbinding kan je niet boven de 50% komen omdat de drukste treinen dan overbezet zullen raken. Je kan natuurlijk wel nog meer reizigers krijgen, maar dan krijg je staanplaatsen en zelfs achterblijvers.
Bij yield-pricing kan je de reizigers al beter over de verschillende treinen spreiden, maar hou je de natuurlijke variatie (als er een feestje in Brussel is bijvoorbeeld, of als er een flinke groep reizigers aan komt en gewoon het verschil wat je niet kunt voorspellen zoals de papadag van Willem). De vuistregel voor deze natuurlijke variantie is 70%: als je een trein 70% vol plant zal de bezetting bijna nooit boven de 100% komen.
Bij zitplaatsreservering kan je natuurlijk zo ver gaan als je wilt. Daar kan je theoretisch elke trein 100% vol boeken, maar dat is financieel niet aantrekkelijk: je wilt altijd meerdere plaatsen over hebben zodat last-minute reizigers toch keuze hebben uit de meeste treinen.