Pagina 9 van 10

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 21:03
door Caspar
Ik zag een foto waarbij dat wel het geval is, met stickers op de rand van de bagagerekken boven de zitplaatsen. Toen ik vorige maand in eentje zat was dat in dat stel niet het geval. Maargoed, een paar stickers plakken zal niet meer tijd kosten dan een uurtje werk per trein lijkt me.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 21:19
door Suus
Op de site van NMBS Europe heb ik naast een banner met een joekel van een spatiefout ook nog een stoelenplan gevonden: http://www.b-europe.com/~/media/ImagesN ... yraNL.ashx

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 21:23
door Karl
Wat is er mis met ziplaatsindeling?

Onder rijtuig 33: "Volgende plaatsen beschikken over een individueel stopcontact: 11/14; 21; 31; 41; 51; 61/64; 71/74.
De overige plaatsen beschikken over 1 stopcontact per 2 plaatsen." Een deel van de tweede klas heeft dus wel stroomvoorziening, maar de rest niet. Zal wel weer een foutje zijn...

Weten mensen zonder reservering (binnenland) ook of een zitplaats is gereserveerd? Dat is wel zo handig, in ieder geval is dat bij IC Berlijn wel zo.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 21:27
door Ardan
Na de Seat Ibiza nu ook de Seat Map? :P

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 21:30
door Caspar
Als er alleen maar met stickers boven de zitplaatsen wordt gewerkt zoals hoogstwaarschijnlijk zal zijn, dan kan je dat niet zien nee.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 21:33
door Karl
In Oost Europa worden bij sommige treinen waarbij je zitplaatsen kan reserveren labels aan de stoelen gehangen, dus naast stickers bovenaan; dat zou hier toch ook het geval kunnen zijn?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 21:53
door iljitsch
Ik heb (in de thalys jaren geleden?) ook wel meegemaakt dat er een papiertje in een houdertje behorende bij een stoel geschoven werd.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 22:15
door Caspar
Niet in de Thalys, daar is dat nooit geweest. Dat is immers ook niet nodig want als je de Thalys in stapt kan je er vanuit gaan dat alle stoelen gereserveerd zijn, omdat er geen kaartjes zonder zitplaatsreservering worden verkocht.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 12:54
door Fles
Caspar schreef:Niet in de Thalys, daar is dat nooit geweest. Dat is immers ook niet nodig want als je de Thalys in stapt kan je er vanuit gaan dat alle stoelen gereserveerd zijn, omdat er geen kaartjes zonder zitplaatsreservering worden verkocht.
Ja, maar daarom kan je nog wel per stoel aangeven van waar tot waar hij gereserveerd is. Je kunt best een situatie bedenken waarin een stoel van Schiphol tot Brussel geboekt is EN van Brussel tot Paris door iemand anders.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 13:47
door Caspar
Maar als niemand zonder reservering de trein in komt, dan is dat toch niet nodig? Ik leg alleen uit waarom iljitsch zich waarschijnlijk vergist heeft. Bij Fyra is dat inderdaad een andere kwestie.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 14:38
door Fles
Leden Europees Parlement reizen wél goedkoop met de Fyra

Terwijl voor gewone Nederlanders de prijzen voor de trein naar Brussel binnenkort bijna verdubbelen, wordt voor leden van het Europees Parlement een uitzondering gemaakt. De NS en de Belgische spoorwegen gaan voor hen een speciaal, goedkoop tarief aanbieden op de Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein naar België.

Een retour tweede klas Amsterdam-Brussel kost voor een lid van het Europees Parlement (EP) vanaf 9 december slechts 54 euro. Een 'normale' passagier betaalt het dubbele, 108 euro, voor zo'n retourtje.

Het tarief voor de EP-leden blijft daarmee ongeveer gelijk aan de voordeligste retours op de oude intercity naar Brussel, die over een paar dagen wordt opgeheven.
Bron en meer

Kijk. Wat doe je als je niet zeker weet of er wel genoeg kritiek op je product bestaat? Je zet gewoon nog wat meer kwaad bloed :pos:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 14:42
door iljitsch
Dit is echt schandalig.

En is het wel legaal? Volgens mij mogen parlementsleden geen giften aannemen.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 14:52
door Karl
Zelf heb ik bij een overheid gewerkt en wij mochten giften aannemen tot een bepaald bedrag, per keer. Voor mij was dat €30 ofzo. Het was alleen wel schraal, want dat bedrag werd hoger naarmate je belangrijker was. Net of een telefoniste überhaupt ooit een gift kreeg.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 14:53
door Fles
iljitsch schreef:Dit is echt schandalig.

En is het wel legaal? Volgens mij mogen parlementsleden geen giften aannemen.
Soweiso hebben ze het helemaal niet nodig want ze kunnen toch alle reiskosten declareren :X

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 14:53
door RoelZ1
Ik neem aan dat het Europees Parlement gewoon een groot contract heeft afgesloten met NMBS/Hispeed en dus de rest per ticket bijlegt of een vast bedrag per jaar betaalt om die korting te geven. Geen weldenkend bedrijf die uit zichzelf korting geeft aan een groep reizigers die alles kunnen declareren.

Ik heb sterk het vermoeden dat dit een gevalletje 'klok en klepel' betreft.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 14:54
door Karl
Waarom laat je ze dan niet gratis reizen en tik je aan het eind van de maand/jaar zoveel tickets af? Scheelt beide partijen administratie, maar ja, 't blijft EU...

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 15:01
door Fles
RoelZ1 schreef:Ik neem aan dat het Europees Parlement gewoon een groot contract heeft afgesloten met NMBS/Hispeed en dus de rest per ticket bijlegt of een vast bedrag per jaar betaalt om die korting te geven. Geen weldenkend bedrijf die uit zichzelf korting geeft aan een groep reizigers die alles kunnen declareren.

Ik heb sterk het vermoeden dat dit een gevalletje 'klok en klepel' betreft.
Toch benieuwd wie het dan, terwijl het financieel in feite voor niemand iets uit maakt, nodig vindt om DIT signaal af te geven. Dan is er hoe dan ook iets niet helemaal goed in je hoofd :N

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 15:02
door iljitsch
Hier is een gek idee: laat ze gewoon het normale tarief betalen en dezelfde !@#$ reserveringen maken als iedere eenvoudige boerenlul. Vergeleken bij europarlementariërs uit andere hoeken en gaten gaan die bedragen nergens over en vallen zeer ruim binnen de zeer ruime onkostenvergoeding.

Maar ja, wat wil je ook met een Europees parlement waar je alleen op mensen die in Nederland wonen mag stemmen?

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 18:44
door Vinny
Als je bij het spoor werkt kun je (weliswaar niet onbeperkt) vrijwel gratis internationaal reizen... :wink:

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 19:09
door webguy
Fyraprijs voor spoormedewerkers ligt niet veel lager dan het laagste tarief...

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 19:22
door Vinny
Hmm dan is de boel verslechterd sinds ik vertrokken ben uit de spoorwereld...

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 19:23
door Suus
Dat komt omdat Fyra globaalprijzen kent.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 20:43
door Caspar
En dat terwijl een ritje met de Fyra tussen Antwerpen en Brussel zonder enige toeslag kan als er met reisfaciliteiten wordt gereden. Het gaat enkel om het grensbaanvak waar behoorlijk moet worden bijbetaald. De veel comfortabelere ICE heeft dat niet.

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 23:53
door treinbruno
K'heb een website gemaakt met de alternatieven voor de Fyra tussen Nederland en België.
Wat vinden jullie ervan?

www.treinreisinfo.nl

Re: Internationaal reizen met Fyra

Geplaatst: do 06 dec 2012, 23:59
door iljitsch
Handig overzicht.

Je kan ook naar Vlissingen, veer naar Breskens, dan de bus nemen om in België te komen. :-)

Enig idee waarom de fyra 5 minuten langer onderweg is dan de thalys tussen Rotterdam en Antwerpen?