Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Caspar » Do 18 Okt 2012, 20:25

Afgesplitst vanaf OVer je reiservaringen in oktober 2012

Bee schreef:Volgens een verdwaald sandwichbord wordt er gewerkt aan de toegankelijkheid van het perron, zodat deze voldoet aan de Europese toegankelijkheidsnormen.


EuropoeseToegankelijkheisnormen?

Bulgarije:
Afbeelding

Roemenië:
Afbeelding

Frankrijk:
Afbeelding

Tsjechië:
Afbeelding

Duitsland:
Afbeelding

Wat is de norm, en doen we het ècht zo slecht?

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Berichtdoor Cookie » Do 18 Okt 2012, 20:32

Waarom zit er een balkje op de bestemmingsdisplay van de BR 628? :P

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Berichtdoor Caspar » Do 18 Okt 2012, 20:35

Ja dat zag ik net ook, had 'm eens gebruikt als fotoquiz.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Berichtdoor Suus » Do 18 Okt 2012, 20:41

De Europoes heeft hele strenge normen :wink:

De Europese normen zijn: perron met een egale hoogte van 760 millimeter boven de bovenkant van rails. Er mogen geen hobbels in de verharding zitten, de juiste belijning moet aanwezig zijn, er mogen geen objecten in de looproute van mensen met een beperking staan. Perrons moeten bovendien zelfstandig bereikbaar, indien het een verhoogd of verdiept station is desnoods met een lift.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Berichtdoor Klaasje » Do 18 Okt 2012, 20:45

Dat zijn de Nederlandse interpretaties van de regels. Het mag bijvoorbeeld ook met een perronhoogte van 550 millimeter.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Berichtdoor Suus » Do 18 Okt 2012, 20:47

Ja, maar in Nederland is gekozen voor 760 en nieuw treinmaterieel is daar ook op afgestemd (GTW en SLT bijvoorbeeld).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Berichtdoor Caspar » Do 18 Okt 2012, 20:49

Maar zoals ik met een paar foto's duidelijk probeer te maken, hoe gaat zoiets ooit werken in de hele EU, dat zijn volgens mij duizenden stations die daar niet aan voldoen. En ik denk ook nooit aan zullen gaan voldoen. Waar moet al dat geld vandaan komen? En waarom doet men dat in Nederland wel? Kan dat geld in Nederland niet aan zinnigere projecten worden uitgegeven?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Berichtdoor Suus » Do 18 Okt 2012, 20:53

Er voldoet al heel veel hoor, bovendien is er voor de meeste perrons geen deadline. Alleen voor perrons waaraan HSL-treinen stoppen zijn er deadlines en dat is 2020.

Nieuwe perrons, in welk land dan ook, zullen wel direct voldoen aan de nieuwe regels.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Berichtdoor Suus » Do 18 Okt 2012, 20:55

Van het perron van Concoules-Ponteils is het trouwens logisch dat het niet aan de eisen voldoet, dat station is uit de vaart genomen :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2012

Berichtdoor Vinny » Do 18 Okt 2012, 20:59

Caspar schreef:Maar zoals ik met een paar foto's duidelijk probeer te maken, hoe gaat zoiets ooit werken in de hele EU, dat zijn volgens mij duizenden stations die daar niet aan voldoen. En ik denk ook nooit aan zullen gaan voldoen. Waar moet al dat geld vandaan komen? En waarom doet men dat in Nederland wel? Kan dat geld in Nederland niet aan zinnigere projecten worden uitgegeven?

Omdat oma met rollator ook in Vladivostok Hbf gelijkvloers moet kunnen uitstappen... :wink:

En ja dat is geen EU, maar ik bedoel dit dus figuurlijk
Laatst gewijzigd door Vinny op Do 18 Okt 2012, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Ardan » Do 18 Okt 2012, 20:59

In Duitsland zie je, net als in Nederland, dat er momenteel ook steeds meer wordt omgebouwd naar 76 cm.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Cookie » Do 18 Okt 2012, 21:03

Toch apart dat er geen Europese hoogte is afgesproken (als ik het zo lees). Nu houd je met internationale treinen dus alsnog het probleem, aangezien je in het buitenland mogelijk een verschil hebt van bijvoorbeeld 76 cm - 55 cm (waarde van Klaasje) = 21 cm. Best lastig met een rolstoel...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Suus » Do 18 Okt 2012, 21:08

Er zijn twee Europese hoogtes afgesproken: 760 en 550. Een van de oorzaken daarvan is dat landen als Polen en Frankrijk bijna overal perrons van 550 mm hebben en dan is het heel lastig om die te forceren alles naar 760 om te bouwen. De industrie speelt er ook op in, de Talent was bijvoorbeeld met een hoge of een lage vloer beschikbaar.

Sowieso, in Nederland waren heel veel perrons verzakt door matig onderhoud dus het is niet verkeerd dat het noodzakelijk onderhoud wordt aangegrepen meteen te werken aan de toegankelijkheid.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Klaasje » Do 18 Okt 2012, 23:21

Veel verzakte Nederlandse perrons waren wel hoger dan 76 centimeter. De Nederlandse norm was eerst namelijk 84 centimeter.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Suus » Do 18 Okt 2012, 23:29

Dat klopt, maar als je het perron toch weer gelijk moet trekken kan je het mooi op de nieuwe hoogte doen natuurlijk, je moet toch de hele boel opentrekken :wink:
Rame à l'approche

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Dexter » Do 18 Okt 2012, 23:54

Ook op het gebied van toegankelijk materieel kan je nog veel verbeteren. Als ik in Duitsland ben, sta ik daar regelmatig verlekkerd te kijken hoe veel materieel enorme schuiftreden hebben die helemaal uitschuiven totdat ze zelfs de perronrand raken, voor een naadloze instap. Daar kunnen onze smalle SLT-klaptreedjes niet aan tippen.
Vallend blad maakt rails glad.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Klaasje » Do 18 Okt 2012, 23:56

Op zich raar dat het bij het Amsterdamse metronet wel kan sinds de jaren '80, maar op het hoofdspoor niet anno nu. Het ligt overigens vooral aan de perrons in de bogen maar daar moet toch iets op te verzinnen zijn aan de materieelkant denk ik.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor VIRM » Vr 19 Okt 2012, 00:33

Ik kan mij ook voorstellen dat zo'n norm best praktisch is als treinen over de grens gaan.
En ik kan mij best voorstellen dat je geen harde deadline kunt afspreken, aangezien het behoorlijk veel perrons moeten zijn.

Overigens werd op mijn station, Zaandam, de perronrand wegens deze norm verlaagd. Maar nu heb je een klein stukje met schuinlopende tegels, zodat het midden van het perron (met bankjes e.d.) ietsje hoger ligt.
Geen idee of het nog zo is, want ik heb er de afgelopen tijd niet op gelet. Hoezo egaal?
Beul van de blindegeleidelijn

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Dexter » Vr 19 Okt 2012, 00:35

@VIRM: Misschien dat dat van tijdelijke aard is? Wat je vaak ziet, is dat ze op middenperrons eerst de ene helft van het perron verhogen en daarna de andere helft. Daardoor is er tijdelijk een niveau-verschil op hetzelfde perron.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Caspar » Vr 19 Okt 2012, 00:37

Nee de bankjes en abri's op station Zaandam staan op de oude hoogte, waardoor het perron als het ware bol staat.
Laatst gewijzigd door Caspar op Vr 19 Okt 2012, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Suus » Vr 19 Okt 2012, 00:44

Het probleem in Zaandam is, of nou ja eigenlijk zijn... de roltrap en de lift. Beide moeten drempelvrij te bereiken zijn, maar op het moment dat je het perron 8 centimeter verlaagd is dat niet meer het geval natuurlijk. Dat was ook een probleem bij Hilversum, daarom zijn daar de sporen vorig jaar een klein beetje opgehoogd.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Klaasje » Vr 19 Okt 2012, 00:48

Bij Hilversum was het probleem dat de perrons ter hoogte van de tunnel een vaste betonnen vorm zijn. Die kan je niet zomaar verlagen. Een kleine helling aanleggen naar de lift kan ook. (Max een helling van 1:12 geloof ik.)

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Dexter » Vr 19 Okt 2012, 00:48

Bij de automatisering van metrolijn 1 in Parijs zijn de perrons verhoogd voor een gelijkvloerse instap en dus liepen ze tegen hetzelfde probleem aan. Daar hebben ze het zo opgelost:

Afbeelding
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor STF » Vr 19 Okt 2012, 00:55

In Luxemburg komt het regelmatig voor dat je een stuk omhoog moet stappen, bij het UIT de trein stappen...
Kijk dat je een stuk omhoog moet stappen bij het instappen, zie je bijna overal in de wereld gebeuren, maar hier in Luxemburg is het dus precies contra...
Verder hebben perrons hier allerlei hoogtes, de ene is niet veel hoger dan een stoep, de ander heeft weer Nederlandse hoogte, etc. Tevens verschilt het ook nog eens per materieelsoort, hoe hoog of laag de deuren zitten.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Europese toegankelijkheidsnormen perrons

Berichtdoor Ardan » Vr 19 Okt 2012, 01:52

In Nijmegen is er op perron 3/4 ook een trap die op 84 cm uitkomt, en dan een klein hellinkje met hek een stukje weer oplaag naar 76 cm. Beetje zoals op Dexters foto maar dan andersom.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast